Stora privatekonomitråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Här kan vi lämna alla tips som rör privatekonomin. Stort som smått. Vi kan vältra oss i vår snålhet. Fokus på smått. Principer, strategier, kampanjer, osv.

Jag börjar:

Köp sommarkläder på vintern. Har flera Morris shorts nu som jag köpte på vfo i januari för ca 250kr/st. Asså så noob köpa shorts i juni

Ifrågasätt alla kostnader, idag fick jag en räntefaktura krediterad, förmodligen för att de inte orkade tjafsa. Long story men Swedbank och båtköp.

NK rean verkar ha börjat tre veckor tidigare än vanligt, in och fynda snobbgrejer!

Klaga alltid på alla brister i levereranser, men håll det snyggt och fundera på vem som är aktieägare, dvs gå på hårt på HM men var snäll mot Arne på hörnet.

Kolla väldigt noga avgifterna på era pensioner, jag menar extremt noga, exempel:
Jag har DNB teknologi i Länsförsäkringar tjänstepension, både som kollektivavtalad OCH via löneväxling, tro fan det skiljer 1% enhet (0,2% vs 1,2%) beroende på vilket försäkringsnummer det är. Allt annat lika.

Fyll på, god stämning tack. 👑
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jagar man enkronor kommer man alltid bara ha över enkronor.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En av de viktigaste åtgärderna jag vidtagit är äktenskapsförord. Lärde mig läxan första gången jag gifte mig.

I övrigt så fick jag en annan inställning till statusprylar och hög inkomst/mycket övertid när jag låg en längre tid på sjukhus med hjärtrelaterad sjukdom. Tid är värt mer än pengar, men man måste kunna ha råd att göra nåt vettigt med sin tid.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Inga lån, inga barn, en sambo och delat boende med delade kostnader för det mesta förutom personliga prylar.

Gör servicarna på samtliga fordon själv, mest för att jag inte litar på firmorna. Betalar minimal försäkring (trafikförsäkring), kollar noga med flera bolag innan jag köper försäkringar så jag får billigaste möjliga.

Mat: Köper kött, ägg, lök och paprika på Vivo här i Alby där det kostar mindre än hälften av coops eller ICAs. Äter inte en massa annan 'kringmat' som bröd, sallad och onödiga 'nyttiga' grejer, mest bara grundläggande det min kropp behöver för att fungera korrekt. Fetter lägger jag dock krut på då jag endast använder äkta smör eller talg att steka i. Sen har Lidl ofta bra och prisvärda verktyg, mm.

Tobak är en liten lyx jag ibland unnar mig, försöker ta mig tid att röka mina pipor ibland. Tobaken köper jag var som helst då den dessvärre hinner torka ut och bli smulig innan förpackningen är slut, vanligtvis inom ett halvår.

Går jag på mcDonald (det händer) köper jag oftast bara en tripple-cheese då det blir mest kött för pengarna, eller ibland käkar Wok-buffee där jag får ta det jag vill och hur mycket jag vill av det.

Använder inte vanliga gym utan jag nyttjar kommunens alldeles tillräckliga oljeimpregnerade träkonstruktioner. Dessa redskap är flexiblare än folk tror, bara man har lite fantasi kan man träna varje muskel i kroppen. Jag har gjort en sport av att leta upp och prova olika gym på diverse platser runt sörmland.

Pension vet jag väldigt lite om, det är inget jag lägger min tid eller energi på. Jag försöker att inte tänka på saker som är abstrakta och ligger i en oviss framtid som jag inte direkt kontrollerar, liksom hazardspel bidrar jag inte till en grupp jag inte har något intellektuellt gemensamt med. Jag tänker kortsiktigt och praktiskt, trygghet är inget jag jobbar för utan något jag redan skaffat mig i flera avseenden.

Jag investerar i mig själv, mitt välbefinnande och dom närmast mig. Så länge *jag* är frisk och mår bra kan jag alltid hjälpa andra, göra nytta när och där det behövs. Med den principen ordnar sig saker alltid av sig själva för mig.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag köper färre saker, när jag väl köper köper jag kvalitet och sådant jag faktiskt kommer att använda. Saker som är ”bra att ha” säljer, skänker eller slänger jag. Undantag finns, många av dem hittas bland mina verktyg tex. 😊

Trots att mitt ekonomiska utrymme blir större och större för varje år, spenderar jag mindre och mindre av min inkomst på saker. Delvis aktivt beslut (konsumera mindre skräp typ) men också ett falnande intresse för materiella ting i allmänhet och slitåslängskit i synnerhet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inga lån, inga barn, en sambo och delat boende med delade kostnader för det mesta förutom personliga prylar.

Gör servicarna på samtliga fordon själv, mest för att jag inte litar på firmorna. Betalar minimal försäkring (trafikförsäkring), kollar noga med flera bolag innan jag köper försäkringar så jag får billigaste möjliga.

Mat: Köper kött, ägg, lök och paprika på Vivo här i Alby där det kostar mindre än hälften av coops eller ICAs. Äter inte en massa annan 'kringmat' som bröd, sallad och onödiga 'nyttiga' grejer, mest bara grundläggande det min kropp behöver för att fungera korrekt. Fetter lägger jag dock krut på då jag endast använder äkta smör eller talg att steka i. Sen har Lidl ofta bra och prisvärda verktyg, mm.

Tobak är en liten lyx jag ibland unnar mig, försöker ta mig tid att röka mina pipor ibland. Tobaken köper jag var som helst då den dessvärre hinner torka ut och bli smulig innan förpackningen är slut, vanligtvis inom ett halvår.

Går jag på mcDonald (det händer) köper jag oftast bara en tripple-cheese då det blir mest kött för pengarna, eller ibland käkar Wok-buffee där jag får ta det jag vill och hur mycket jag vill av det.

Använder inte vanliga gym utan jag nyttjar kommunens alldeles tillräckliga oljeimpregnerade träkonstruktioner. Dessa redskap är flexiblare än folk tror, bara man har lite fantasi kan man träna varje muskel i kroppen. Jag har gjort en sport av att leta upp och prova olika gym på diverse platser runt sörmland.

Pension vet jag väldigt lite om, det är inget jag lägger min tid eller energi på. Jag försöker att inte tänka på saker som är abstrakta och ligger i en oviss framtid som jag inte direkt kontrollerar, liksom hazardspel bidrar jag inte till en grupp jag inte har något intellektuellt gemensamt med. Jag tänker kortsiktigt och praktiskt, trygghet är inget jag jobbar för utan något jag redan skaffat mig i flera avseenden.

Jag investerar i mig själv, mitt välbefinnande och dom närmast mig. Så länge *jag* är frisk och mår bra kan jag alltid hjälpa andra, göra nytta när och där det behövs. Med den principen ordnar sig saker alltid av sig själva för mig.
Bra inlägg förutom delen om pension, få saker man gör kommer betala sig så bra senare, som att ha koll på pensionen, tror jag.
Utegym är givet för min del också, inte för pengarnas skull men för flexibiliteten och kvaliteten.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Något som kan vara bra att fundera igenom ordentligt är hur man hanterar oförutsedda händelser. Allt ifrån att ha en ekonomisk buffert och försäkringar (som ofta täcker färre situationer än man tror) till en strategi som ger en valmöjligheter i sämre lägen (t ex att inte vara för högt belånad och ha för stora omkostnader).

En olycka kommer sällan ensam, brukar det ju heta, och det som ena dagen verkar hur stabilt som helst kan snabbt ändras rejält om man t ex samtidigt drabbas av sjukdom, arbetslöshet och en oväntad större kostnad, särskilt med tanke på att det ena kan leda till eller förvärra det andra.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Inga barn, sund belåning på huset- tack och lov drogs man aldrig med i nollränte racet då folk shoppade boenden för över 10 mille utan att blinka... Känner många som idag betalar hiskeliga summor för sitt boende.

Mitt tips, för ni som kan- starta eget. Det bästa jag har gjort för min egen ekonomi både långsiktigt och kortsiktigt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Något som kan vara bra att fundera igenom ordentligt är hur man hanterar oförutsedda händelser. Allt ifrån att ha en ekonomisk buffert och försäkringar (som ofta täcker färre situationer än man tror) till en strategi som ger en valmöjligheter i sämre lägen (t ex att inte vara för högt belånad och ha för stora omkostnader).

En olycka kommer sällan ensam, brukar det ju heta, och det som ena dagen verkar hur stabilt som helst kan snabbt ändras rejält om man t ex samtidigt drabbas av sjukdom, arbetslöshet och en oväntad större kostnad, särskilt med tanke på att det ena kan leda till eller förvärra det andra.
Jag träffade en gång en person som sade att han brydde sig bara om skuldsättningsgrad jämfört totala tillgångar. Det är ett sätt att se på det tänker jag. Noterar att han själv drabbades av en allvarlig fysisk åkomma något år senare och vad jag vet varit sjukskriven långa perioder. Så bra om han hade tänkt igenom det där.

När jag tog mc kort, lillgammal redan då, så tecknande jag en sjukförsäkring, har kvar den, säkert onödigt men ja den är ju där.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Inga barn, sund belåning på huset- tack och lov drogs man aldrig med i nollränte racet då folk shoppade boenden för över 10 mille utan att blinka... Känner många som idag betalar hiskeliga summor för sitt boende.

Mitt tips, för ni som kan- starta eget. Det bästa jag har gjort för min egen ekonomi både långsiktigt och kortsiktigt.
Gillar hur du listar "inga barn" först som drivare för en sund ekonomi. 😅👑✌🏻

Jag har en kompis som väntar första nu. Han är, var, sjukligt snål. Brukade skicka foton när han var på någon äcklig Hemköp i Solna där man kunde köpa typ makrill i bönor för 5kr. Åt alltid gratis på jobbet, ville att jag skulle anställa honom så han kunde jobba på sitt jobb utan att jobba, tog alla sina Tinder till något hemskt mexikanskt ställe osv, lite galen men sjukt kul person. Nåväl, jag har plitat ihop en kalkyl till honom på vad som väntar. Den är hälften skämt och hälften allvar. Men den är inte jättelångt från sanningen om man tar med allt heller. Då menar jag allt.

11,497,000 år 1-19 har jag kommit fram till, ej nuvärdesberäknat eller justerat för inflation.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Bra inspel, men hur får man dem till bästa pris? Amazon? Prisjakt? U tell me
Biltema MultiX tycker jag är ett bra val om man inte redan har låst sig till ett annat system. Upplever att kvaliteten är bra. Verktygen är mycket billigare än till exempel Ryobi, i alla fall på det jag har köpt/jämfört. När man använt ett verktyg en gång så har man nästan garanterat tjänat in kostnaden mot att ta in hantverkare/mekaniker.

Ett annat spartips är att ha tålamod och köpa begagnat. Tänker då framförallt på saker som inte har begränsad livstid som elektronik.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Gillar hur du listar "inga barn" först som drivare för en sund ekonomi. 😅👑✌🏻

Jag har en kompis som väntar första nu. Han är, var, sjukligt snål. Brukade skicka foton när han var på någon äcklig Hemköp i Solna där man kunde köpa typ makrill i bönor för 5kr. Åt alltid gratis på jobbet, ville att jag skulle anställa honom så han kunde jobba på sitt jobb utan att jobba, tog alla sina Tinder till något hemskt mexikanskt ställe osv, lite galen men sjukt kul person. Nåväl, jag har plitat ihop en kalkyl till honom på vad som väntar. Den är hälften skämt och hälften allvar. Men den är inte jättelångt från sanningen om man tar med allt heller. Då menar jag allt.

11,497,000 år 1-19 har jag kommit fram till, ej nuvärdesberäknat eller justerat för inflation.
Japp, motiverar hela min livsstil med aktivt ha valt bort barn :) Det bör väl vara det bästa tipset på en sund ekonomi?


Hade också en sån kompis, har är tyvärr gravt alkoholiserad nu och skild... Äter bönor och krökar som en tok, sorgligt...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Biltema MultiX tycker jag är ett bra val om man inte redan har låst sig till ett annat system. Upplever att kvaliteten är bra. Verktygen är mycket billigare än till exempel Ryobi, i alla fall på det jag har köpt/jämfört. När man använt ett verktyg en gång så har man nästan garanterat tjänat in kostnaden mot att ta in hantverkare/mekaniker.

Ett annat spartips är att ha tålamod och köpa begagnat. Tänker då framförallt på saker som inte har begränsad livstid som elektronik.
Begagnat är grymt, tex min son som spelar hockey, 3000 för nya skridskor. Don't think so. 🥹
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Japp, motiverar hela min livsstil med aktivt ha valt bort barn :) Det bör väl vara det bästa tipset på en sund ekonomi?


Hade också en sån kompis, har är tyvärr gravt alkoholiserad nu och skild... Äter bönor och krökar som en tok, sorgligt...
Jag stannar vid att konstatera att i monetära termer är det kostsamt, annars är det här snart Stora fortplantningstråden. (Den behövs dock, så kör den och jag hoppar in). 🫶🏻👑✌🏻
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag stannar vid att konstatera att i monetära termer är det kostsamt, annars är det här snart Stora fortplantningstråden. (Den behövs dock, så kör den och jag hoppar in). 🫶🏻👑✌🏻
Därefter välkomnas till min tråd om att vara småbarnsfarsa. (En och annan verkar ha ventilerat där så den fyllde visst en funktion)
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top