Stora privatekonomitråden

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Går ut å käkar nästan varje dag.
Köpte förr dyra kläder men nu lämnar jag bort det jag tröttnat på.
Har för mycket helt enkelt.
Bilen köpte jag kontant i januari hihi
Så jag har så jag klarar mej på pensionen hihi
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Går ut å käkar nästan varje dag.
Köpte förr dyra kläder men nu lämnar jag bort det jag tröttnat på.
Har för mycket helt enkelt.
Bilen köpte jag kontant i januari hihi
Så jag har så jag klarar mej på pensionen hihi
Jag är blandad i kläder, försöker köpa kvalitet men alltid utan undantag rea.
Äta ute varje dag Ja, det är hemskt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Gift dig med en rik person :tummenupp :hihi
Om den inte vill då?
Har haft ett kortare sådant förhållande, tills hon kom på bättre tankar…
Jag kan se en rad potentiella hinder och problem med det. Hennes föräldrars avsky var en sån sak. Jag menar, ett sådant förhållande stärker inte hennes aktier socialt precis, vilket hon också förstod. Ett pris hon absolut inte kunde betala, van som hon var att lyckas, i allt. Duktig människa, men rätt cynisk.
Det var intressant att se hur de på riktigt besuttna lever och vad de har att förhålla sig till. Inte lätt, går fort att sk*ta ut sig och då är vägen lång om man ens kommer in igen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Finns det en "Lilla" också? Passar mig bättre...

I övrigt så fick jag en annan inställning till statusprylar och hög inkomst/mycket övertid när jag låg en längre tid på sjukhus med hjärtrelaterad sjukdom. Tid är värt mer än pengar, men man måste kunna ha råd att göra nåt vettigt med sin tid.

Jo, iprincip. Problemet är att det inte finns tid på året för att ha råd med skatt, räntor, och energikostnader med dagens priser, även om man skulle jobba bokstavligen 24/7.
Har också minskat på övertidandet, för det är liksom ingen idé, Stubb och Orpo lägger vantarna på rubbet.

Skall man ha råd att göra någonting vettigt så måste man hitta ett sätt att jobba utanför vår gemensamma tidsrymd.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om den inte vill då?
Har haft ett kortare sådant förhållande, tills hon kom på bättre tankar…
Jag kan se en rad potentiella hinder och problem med det. Hennes föräldrars avsky var en sån sak. Jag menar, ett sådant förhållande stärker inte hennes aktier socialt precis, vilket hon också förstod. Ett pris hon absolut inte kunde betala, van som hon var att lyckas, i allt. Duktig människa, men rätt cynisk.
Det var intressant att se hur de på riktigt besuttna lever och vad de har att förhålla sig till. Inte lätt, går fort att sk*ta ut sig och då är vägen lång om man ens kommer in igen.
Ja, jag förespråkar ju absolut inte våldtäkt/kidnappning så i det fallet kanske det är bäst att släppa taget... :gnissla

Även om jag inte delar exakt dina erfarenheter så har jag viss insikt i ämnet då en barndomskompis familj dras med detta problem. Familjen har hyfsat gott om pengar (fastighetsägare i en av landets större städer), och givetvis gör de inte annat än att bråka med varandra om sagda tillgångar. Detta har lett till syskon som inte pratar med varandra då de är oense om uppdelningen av förmögenheten, barn som bråkar med sina föräldrar av samma anledning, mor/farföräldrar som överväger vart arv ska gå på grund av rådande konflikter...

I min mening är familjens förmögenhet absolut stor nog att tillse att alla kan leva gott, men istället väljer de att bråka/inte prata med varandra av ren jävla girighet... Min slutsats är att pengar definitivt inte löser alla problem, och även om det är roligare att gråta i en Ferrari så finns det andra typer av pengarelaterade problem som gör att den minskade smärtan inte automatiskt övergår i glädje. Girighet leder sällan till något bra, mycket vill ha mer etc...

Ställ dig frågan: Ökad personlig rikedom i utbyte mot en god familjerelation? Upp till var och en antar jag, men jag vet vad jag väljer: Oavsett om jag går ekonomiskt back så vill jag inte ha giftiga jävla energisugare i min umgängeskrets. De som värderar pengarna högre än familjens välbefinnande/sinnesro kan dra åt helvete, hoppas deras investeringar skiter sig och de hamnar på gatan. Övriga familjen bör knappast hjälpa till efter alla intriger...

Jag tar ekonomisk trygghet utan intriger istället för ekonomiskt överflöd med dylika problem alla dagar i veckan, min sinnesro är värd mer än pengarna. Men bevisligen är det inte alla som ser saker och ting på samma vis...
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag tar ekonomisk trygghet utan intriger istället för ekonomiskt överflöd med dylika problem alla dagar i veckan, min sinnesro är värd mer än pengarna. Men bevisligen är det inte alla som ser saker och ting på samma vis...
Inte för att vi är en förmögen släkt, långt ifrån. Men vi är (var, en av mina bröder har tyvärr gått bort) 8 syskon. Så när min mamma gick bort (pappa ett flertal år innan) så satte vi oss ner vid första "bodelningsmötet" och kom överens om att när det här är klart så ska vi inte vara ovänner, det är prioritet. Och så blev det.

Svärmors systrar (3 totalt inkl svärmor) hade inte samma inställning, de har knappt pratat med varann sedan deras mor gick bort för typ 20 år sedan.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Privatekonomi ja...löneväxling, är det så stort påslag mot pensionen att man rimligen tjänar mer på att "växla bort" det där 20% skattepåslaget jämfört med att själv investera dem, det är frågan jag ställer mig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Privatekonomi ja...löneväxling, är det så stort påslag mot pensionen att man rimligen tjänar mer på att "växla bort" det där 20% skattepåslaget jämfört med att själv investera dem, det är frågan jag ställer mig.
Du tjänar definitivt på det om du tjänar över den nivån att du tjänar på det! 🙂

Tror det är 50-60 någonstans gränsen går, sedan är man bra trött om man inte gör det. Jag har behövt diskutera det här tusen gånger med folk, try me. 🤗
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Du tjänar definitivt på det om du tjänar över den nivån att du tjänar på det! 🙂

Tror det är 50-60 någonstans gränsen går, sedan är man bra trött om man inte gör det. Jag har behövt diskutera det här tusen gånger med folk, try me. 🤗
51 245 för att vara exakt. Även arbetsgivaren tjänar lite på det så det brukar vara välkommet.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Avstår barn och tänker att det kommer ge mig alla ekonomiska förutsättningar jag behöver.
Vill inte börja räkna på vad mina intressen faktiskt kostar för då är ovanstående inte sant längre :död
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
51 245 för att vara exakt. Även arbetsgivaren tjänar lite på det så det brukar vara välkommet.
Ja men då har du ju svaret om du ska göra det eller inte. Skulle säga att det är ett av två sätt att bli blir rik, det andra är att låna till sitt boende om räntan är låg och priset kommer öka, med skillnaden att man vet inte om bostäder kommer öka, men man vet att börsen kommer öka i värde över tid.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja men då har du ju svaret om du ska göra det eller inte. Skulle säga att det är ett av två sätt att bli blir rik, det andra är att låna till sitt boende om räntan är låg och priset kommer öka, med skillnaden att man vet inte om bostäder kommer öka, men man vet att börsen kommer öka i värde över tid.
Det där att bostäder ökar i pris är ett tveksamt sätt att räkna rikedom på. Den som tjänar på att bostaden ökar i pris är 1) staten - via reavinstbeskattning 2) mäklaren 3) evt. ditt dödsbo.
Vid en flytt har du alla dessa avbräck att räkna in, samt att nästa bostad också ökat i pris (om du inte flyttar till en kista)

Fastigheter som du äger o hyr ut kan vara en bra pensionsförsäkring - men hyresgäster är ett j-la elände.
Fastigheter du kan stycka av till tomtförsäljning är också bra pensionsförsäkring men man behöver ha lite medflyt vid köp - som att kommunen tillåter avstyckning, att området är intressant för inflyttning - bör vara rimligt stadsnära, men inte så nära att din köpeskilling blir orimligt hög. Det brukar ta ett antal år innan en sådan investering ger någon avkastning.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det där att bostäder ökar i pris är ett tveksamt sätt att räkna rikedom på. Den som tjänar på att bostaden ökar i pris är 1) staten - via reavinstbeskattning 2) mäklaren 3) evt. ditt dödsbo.
Vid en flytt har du alla dessa avbräck att räkna in, samt att nästa bostad också ökat i pris (om du inte flyttar till en kista)

Fastigheter som du äger o hyr ut kan vara en bra pensionsförsäkring - men hyresgäster är ett j-la elände.
Fastigheter du kan stycka av till tomtförsäljning är också bra pensionsförsäkring men man behöver ha lite medflyt vid köp - som att kommunen tillåter avstyckning, att området är intressant för inflyttning - bör vara rimligt stadsnära, men inte så nära att din köpeskilling blir orimligt hög. Det brukar ta ett antal år innan en sådan investering ger någon avkastning.
Nja, många i Stockholm har tex köpt lägenheter för 25 år sedan, flyttat några gånger, sitter i hus eller lägenheter nu som de säljer och köper sommarhus för, utomlands eller i Sverige, samt skaffar hyresrätter i Stockholm.

Att ha ägt sitt boende i Sverige har de senaste hundra åren eller så utan undantag varit en bra affär.

Men jag förordar ändå löneväxling om man har det utrymmet då det är ett av få sätt som privatperson att få både skjuta upp skatt, och få möjlighet att investera denna skatteskuld nästintill obegränsat. Det är sjukt bra faktiskt och kommer göra stor skillnad på hur länge man kan vara pensionär samt hur bra livet blir.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nja, många i Stockholm har tex köpt lägenheter för 25 år sedan, flyttat några gånger, sitter i hus eller lägenheter nu som de säljer och köper sommarhus för, utomlands eller i Sverige, samt skaffar hyresrätter i Stockholm.

Att ha ägt sitt boende i Sverige har de senaste hundra åren eller så utan undantag varit en bra affär.

Men jag förordar ändå löneväxling om man har det utrymmet då det är ett av få sätt som privatperson att få både skjuta upp skatt, och få möjlighet att investera denna skatteskuld nästintill obegränsat. Det är sjukt bra faktiskt och kommer göra stor skillnad på hur länge man kan vara pensionär samt hur bra livet blir.
Hur länge har detta med löneväxling varit aktuellt? Gick själv i pension 2017 och det talades bara om att byta ö-tid mot högre lön och/eller längre semester.
 
Nyheter
Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Top