Här var det inte mycket aktivitet, får väl dra mitt strå till stacken då! Jag har en nyhet att bjuda på!
Vår inbyggda micro gick och dog, men då vi redan hade två stycken fristående liggandes ute i förrådet (det blir onekligen en hel del överflöd när två hushåll flyttar ihop) så valde vi att plocka fram en av dem och istället sätta in en ny köksapparat i hålet efter den defekta inbyggnadsmicron: En ångugn. Jag var väl initialt lite skeptisk eftersom tjejens bästa argument för detta inköp var att "om vi värmer överbliven pizza dagen efter så blir den saftig som nybakt, inte alls sådär torr, hård och tråkig!"... Vi käkar hämtpizza typ en gång om året så man får ju hoppas att den upplevelsen blir närmast gudomlig framöver för att rättfärdiga ugnjäveln...
Nåväl, apparaten har faktiskt en bra funktion också. Man kan köra Sous-vide i den
Man vakuumförpackar som vanligt, ställer in önskad temp, lägger paketet i ugnen och sen håller den jämn konstant temperatur i hela utrymmet med hjälp av varm ånga. Som ångbastu för käket, typ
Ikväll ska jag testa ett långkok över natten och köra tjocka revben marinerade i glögg, svartpeppar, vitlökspulver och lagerblad, återkommer med update imorgon kväll
View attachment 457185