Stort jordskalv i asien.

Status
Ej öppen för fler svar.

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
thopa skrev:
Såg du den gamle thailändaren som hade mist sin fru, sina barn och alla sina barnbarn. Inte nog med det så är hela hans hus förstört och "det lilla" han hade är antingen stulet eller förstört. Vart fan ska han ta vägen? Han har ju ingenting!

Jag såg det, fruktansvärt hemskt. Det är nog många som kommer ta självmord efter en sån här sak. Det är nog lätt att tappa livsgnistan när något sådant inträffar... :(

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
thopa skrev:
Att du inte tror att sverige jobbar för fullt med att få hem alla svenskar, levande som döda, är ju sjukt. Flera tusen har redan kommit hem och det går nog flyg hela tiden ska du se. Att ta hem alla svenska turister på direkten är nog inte så lätt som du tror. Det är säkert inte bara att tanka ett plan, flyga ner och lasta på en massa människor. Hade det varit så enkelt hade det redan varit gjort.

Varför det kommer svenskar till finland är pga att finländska flygbolag såsom finska flygvapnet (tyckte jag mig höra) erbjuder tomma flygplatser till svenskar, norskar, danskar osv och detta ska vi tacka finland för.

Jobbar för fullt är en definitionsfråga, dels anser jag inte att man gör det och dels anser jag att man väntade för länge. Laila Freivalds åker ner och tar en helikoptertur för att inspektera området...jag saknar ord. Vad fan ska hon göra åt saken? Ska hon ha det till sina memoarer (som förhoppningsvis kommer snart)?
Naturligtvis ska vi visa tacksamhet mot Finländarna som räddar våra barn medans Fettot knåpar på nästa känslomässiga tal.
Om min uppfattning är så sjuk, och verklighetsfrämmande, hur kommer det sig att resebolagen har gemensamma presskonferenser där de vädjar om mer hjälp? Enligt dem så har heller inte regeringen gjort tillräckligt uppenbarligen.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Drevet går.. känns ganska patetiskt att kasta dynga på folk/organisationer till höger å vänster... Men kvällspressen gottar sig, möe lösnummer blir det..

/B

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Ravetrancer skrev:
Frågan vi skall ställa oss är, hur fort hade luftbron upprättats om Perssons familj hade vart i Thailand??? Fundera en stund på det. Klart som fan att dom hade kunnat fixa detta omgående, tänk på alla svenska barn som lider där nere, dom har sett bråd ond död, massa lik, massa skadade, blod, och stanken av ruttnande kroppar....detta är under all kritik.
Hatar denna socceregeringen, dom kan ta sig i arslet förbannade pack!!!!!
Att anlita regeringsflyg för att titta på fotboll går jävligt bra :mad:
Men att lasta samma plan med några akutläkare, medicin
och sedan dra järnet till Phukets flygplats övergår väl Perssons fattningsförmåga.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
För mig känns det helt rätt när dynga kastas på folk/organisationer som uppenbarligen fullkomligt skiter i sina åtaganden...

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
SSB skrev:
Vad är ambulansflyg: http://aip.lfv.se/7AIC-Sverige/B107-04.pdf

Våra svenska herculesplan är inte ett höjdaralternativ för att frakta skadade. Det är transportflygplan. Det skulle vara som att åka lastbil istället för ambulans.

Ett hercules har en marschfart av cirka 500km/h, ett vanligt plan cirka 950km/h. Tar en vanlig resa till thailand 10 timmar tar det 20 timmar plus mellanlandningar. Säg att varje mellanlandning tar 3 timmar i anspråk (nedstigning, tankning, mat/dryck lastning, start och uppstigning). Så innebär 4 mellanlandningar ungefär 12 timmar till.

32 timmar i ett herculesplan istället för 10 timmar i ett passagerarplan är kanske mer vådligt för hälsan än att vara på en flygplats där jag åtminstone hoppas att det finns mat och dryck samt sjukvårdspersonal som gör vad de kan.

Hercules är helt enkelt ett kass alternativ. Annars skulle de redan vara påväg. Även fast jag förstår upprördheten så får man lov att lita på att de som jobbar med dom här sakerna dagligen fattar rätt beslut.

Läste nyss att SAS fixat fram flygplan med 24 bårplatser och 32 sittplatser. Ett sådant som lyfter nu är hemma igen innan ett herculesplan hunnit fram (typ).

Om det inte funkar med herkulesplan så får väl staten tvinga SAS att ställa in alla avgångar till USA (för att få plan med räckvidd) och flyga åt andra hållet till Thailand istället. Sen får väl staten ta kostnaden i efterhand.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
SSB skrev:

Våra svenska herculesplan är inte ett höjdaralternativ för att frakta skadade. Det är transportflygplan. Det skulle vara som att åka lastbil istället för ambulans.

Ett hercules har en marschfart av cirka 500km/h, ett vanligt plan cirka 950km/h. Tar en vanlig resa till thailand 10 timmar tar det 20 timmar plus mellanlandningar. Säg att varje mellanlandning tar 3 timmar i anspråk (nedstigning, tankning, mat/dryck lastning, start och uppstigning). Så innebär 4 mellanlandningar ungefär 12 timmar till.

32 timmar i ett herculesplan istället för 10 timmar i ett passagerarplan är kanske mer vådligt för hälsan än att vara på en flygplats där jag åtminstone hoppas att det finns mat och dryck samt sjukvårdspersonal som gör vad de kan.

Hercules är helt enkelt ett kass alternativ. Annars skulle de redan vara påväg. Även fast jag förstår upprördheten så får man lov att lita på att de som jobbar med dom här sakerna dagligen fattar rätt beslut.

Läste nyss att SAS fixat fram flygplan med 24 bårplatser och 32 sittplatser. Ett sådant som lyfter nu är hemma igen innan ett herculesplan hunnit fram (typ).
men faaaan tror du folk bryr sig om dom får åka lastbil istället för ambulans?
Man kunde tagit skadade i det och kanske inte låtit dom mest skadade åka med det.
Och SAS plan yada yada kommit fram snabbare, klart det inte hade om dom hade skickat Herculesplanen direkt när det var på tal, då hade dom varit hemma nu!!!!!

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
BMW R90s skrev:
Att anlita regeringsflyg för att titta på fotboll går jävligt bra :mad:
och sedan dra järnet till Phukets flygplats övergår väl Perssons fattningsförmåga.

Och att skicka Laila Freivalds i samma plan går bra. "För att titta på läget och se vad som behövs", när tusentals skriker så det hör ända hit om om vad som behövs!!! Skulle sen inte tro att dom lastar in något "vanligt blodigt pack" på det flyget hem....

Kan inte kärringen ringa ner som alla andra? Skicka ner planet med förnödenheter och plocka hem nordbor på hemresan istället!

:huvet

Gick med
11 Apr 2004
Hoj
några
De verkar som luftbron gör sitt nu men saken är den att den kunde ha varit igång för flera timmar sen :confused:
Kan bara inte låta bli att tänka på 11sept, hur hela världen engagerade sig när flera tusen amerikaner dog. Nu har ca 80000 människor mist livet och mång dubbelt hemlösa o skadade, men ack så få som hjälper till o tid ska det ta.
Den 12 sept 2001 spelades lugn musik i radio o de flesta prg handlade om 11 sept på p3 för att hedra alla offer i terror dåden, nu kör de nästan på som förut bara prg frank har talat om svenskarna i thailand. Vi måste inse att detta är den störst naturkatastrof som drabbat oss, det är dags för våra regerings män att jobba för sina löner!
:va :mad:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
RSV_R skrev:
Och att skicka Laila Freivalds i samma plan går bra. "För att titta på läget och se vad som behövs", när tusentals skriker så det hör ända hit om om vad som behövs!!! Skulle sen inte tro att dom lastar in något "vanligt blodigt pack" på det flyget hem....

Kan inte kärringen ringa ner som alla andra? Skicka ner planet med förnödenheter och plocka hem nordbor på hemresan istället!

:huvet
Kärringen måste hinna hem till nästa bostadsrättsföreningsmöte.
Som sagt, plan går halvtomma hem till våra grannländer men vi får inte hem de mest skadade. Skamligt. Minst två svenska, ensamma, barn är på Vanda nu.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Det här är också typiskt svenskt! Utreda! :kocko Saxat från DN.

Sverige hade ingen beredskap för nödsituationer som den i Thailand. Bland annat saknades möjligheter för staten att skicka ambulansflyg utomlands för att hämta hem svårt skadade svenska medborgare.

På tisdagsförmiddagen gav utrikesdepartementet Luftfartsverket i uppdrag att utreda möjligheten att använda den gamla krigsberedskapsorganisationen för att hämta hem de svårast skadade efter larm om att ytterligare svenskar kommer att dö om de inte flygs hem akut.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Att anlita regeringsflyg för att titta på fotboll går jävligt bra

Du har kanske missat att ett flygplan med läkare osv redan har gått iväg? Dessutom lär ju flygplatserna i Thailand vara belastade till 110% just nu. Att då skicka iväg ett litet skitplan tar bara upp värdefull slot-time på flygplatsen.

Inte för att jag är någon fan av regeringen, men ibland låter det som att vissa bara tar tillfället i akt att klaga på Persson.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
SSB skrev:
Du har kanske missat att ett flygplan med läkare osv redan har gått iväg? Dessutom lär ju flygplatserna i Thailand vara belastade till 110% just nu. Att då skicka iväg ett litet skitplan tar bara upp värdefull slot-time på flygplatsen.

Inte för att jag är någon fan av regeringen, men ibland låter det som att vissa bara tar tillfället i akt att klaga på Persson.
Dom skulle naturligtvis åkt för flera dygn sedan, nu är det
försent.

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
Markus skrev:
Jobbar för fullt är en definitionsfråga, dels anser jag inte att man gör det och dels anser jag att man väntade för länge. Laila Freivalds åker ner och tar en helikoptertur för att inspektera området...jag saknar ord. Vad fan ska hon göra åt saken? Ska hon ha det till sina memoarer (som förhoppningsvis kommer snart)?
Naturligtvis ska vi visa tacksamhet mot Finländarna som räddar våra barn medans Fettot knåpar på nästa känslomässiga tal.
Om min uppfattning är så sjuk, och verklighetsfrämmande, hur kommer det sig att resebolagen har gemensamma presskonferenser där de vädjar om mer hjälp? Enligt dem så har heller inte regeringen gjort tillräckligt uppenbarligen.

Jo, ang vissa utav våra politiker så kan jag bara hålla med dig, dock är inte alla politiker insnöade robotar som bara vill tjäna pengar. Vissa hjälper faktiskt till..

Men det där med att resebolagen vädjar om mer hjälp är inte pga att de saknar flygplan. Den hjälp de vädjar om är hjälp de själva inte kan stå för, nämligen ambulansflyg, och det räcker inte med ett sånt plan precis.

Ta bara fritidsresor t.ex, de har redan satt in en del extrainsatta evakueringsflygplan. Till på lördag kommer fler än 8 evakueringsplan vara nedskickade och dessa kommer ha fraktat runt 2500 pers. Vid sidan om dessa extraflyg så flyger även de ordniarie planen. Så nog hjälper de till alltid.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Thundercat skrev:
Om det inte funkar med herkulesplan så får väl staten tvinga SAS att ställa in alla avgångar till USA (för att få plan med räckvidd) och flyga åt andra hållet till Thailand istället. Sen får väl staten ta kostnaden i efterhand.

SAS plan är ju på väg.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Persson: Tyskland erbjuder Sverige vård i deras sjukhus på plats i tyskland.
Sverige har inte fått sina än, idioter!!!!!
Sen sitter idioten o pratar om halv stång, vem fan bryr sig oom regeringen skall flagga halv stång???

Laila: Att hon åker ner till Thailand är ju för att hon skall tjäna mer pengar den lilla slynan i form av traktamenten mm. Hon gör ingen nytta där. Dom svenska läkare som fanns på semester och sa att det är bråttom med hjälp nu var visst inte tillräckligt pålitliga, gör Laila så när hon går till sin läkare, misstror hon honom o går till massa andra för att göra en egen uppskattning på sin sjukdom?????

Va fan är det som pågor i detta land, vad fan i helvete är det för fel på vår regering?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
SSB skrev:

Jag håller med fullständigt, den som åkt ett Hercules eller vet någonting om flygtransporter vet också att det inte är en lösning värd namnet. Man får plats med 80-90 sittande soldater i ett Herkules och svårt skadade kan inte sitta, man behöver dessutom plats för att kunna vårda dem under den långa flygresan, det är ett djävulskt buller och jäkligt kallt, man har dessutom vad jag vet inte tryckkabin i lastutrymmet. Sen 30 timmar+ go figure....

Regeringen ska inte lyssna på turister i kvällstidningar utan på expertis som kan och vet någonting om att flygtransportera svårt skadade människor vilket är precis vad man har gjort.

Jag blir fanimej förstummad över hur låga vissa inlägg är, det är helt legitimt för vissa att häva ur sig vilka oförskämdheter som helst bara det är mot politiker eller myndigheter.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Ravetrancer skrev:
men faaaan tror du folk bryr sig om dom får åka lastbil istället för ambulans?
Dom hade säkert inte brytt sig om hur dom åker. Men inse att om risken är större att man avlider i kringskramlande herculesplan som inte är utrustat för att frakta skadade människor så kanske dom har det bättre på marken tills dess att ett riktigt plan infinner sig.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SSB skrev:

men du fattar ju inte, plan skulle gått för 3dygn sen, när det hände, inte 3 dygn senare !!!!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...