Stort jordskalv i asien.

Status
Ej öppen för fler svar.

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Är det bara jag som tycker det verkar som om det är resebolagen/flygbolagen som engagerar sig mest i evakueringen?

Trodde faktiskt på allvar att regeringen skulle lägga som som nummer 1 i en sån fråga. :mad:

Är det så, så är det bara att tacka alla dumfan som röstade rött i valet, jag gjorde det då inte.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Ravetrancer skrev:
men du fattar ju inte, plan skulle gått för 3dygn sen, när det hände, inte 3 dygn senare !!!!

För 3 dygn sedan fanns det inga svenskar som var i fara, enligt UD. :va

Någon som vet ifall USA hjälper till något? Har inte hört något. Dom borde väl ha en hel del flygplan och förnödenheter som behövs.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
thopa skrev:
Men det där med att resebolagen vädjar om mer hjälp är inte pga att de saknar flygplan. Den hjälp de vädjar om är hjälp de själva inte kan stå för, nämligen ambulansflyg, och det räcker inte med ett sånt plan precis.

Exakt, och det borde inte behövas en vädjan från ett företag för att få fettot att reagera.
thopa skrev:
Ta bara fritidsresor t.ex, de har redan satt in en del extrainsatta evakueringsflygplan. Till på lördag kommer fler än 8 evakueringsplan vara nedskickade och dessa kommer ha fraktat runt 2500 pers. Vid sidan om dessa extraflyg så flyger även de ordniarie planen. Så nog hjälper de till alltid.

Det är ju bra.

Fortfarande är det för mig väldigt otydligt varför Finländarna tar med sig svenska föräldralösa barn till Finland. Naturligtvis så är det något oerhört positivt att de hjälper efter förmåga, men samtidigt är det väldigt skamligt att det skall behövas.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
SSB skrev:
Dom hade säkert inte brytt sig om hur dom åker. Men inse att om risken är större att man avlider i kringskramlande herculesplan som inte är utrustat för att frakta skadade människor så kanske dom har det bättre på marken tills dess att ett riktigt plan infinner sig.
som jag skrev s[ skulle nog mindre skadade kunna [ka med hercules, vilket jag tror att dom hade gjort.

Sitter du hellre 5-7 dagar på ett ställe som är totalt söndertrasat, skadade människor överallt, skrik, sorg, värme, liklukt, döda kroppar överallt, små barn, söndriga kroppar, ja jag kan inte ens tänka mig hur det är där nere.....
Men vad hade du föredragit, stanna där eller fluga hercules i 30 timma??????

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
fortfarande finns inget plan i luften???? Va fan säger dom??? Ska dom åka på torsdag, då har det ju för helvete gått 5 dygn!!!!!

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
Förlåt om detta är en dum fråga. Men någon sa att ett herkulesplan tar runt 90 pers (?), det är obekvämt och långsamt.

Varför ska man då skicka iväg ett sådant plan då ett vanligt långfärdsflyg, läs typ Boeing, tar mer personer, är snabbare och bekvämare?

Eller resonerar jag fel? Jag kanske missade nått.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Ravetrancer skrev:
som jag skrev s[ skulle nog mindre skadade kunna [ka med hercules, vilket jag tror att dom hade gjort.

Sitter du hellre 5-7 dagar på ett ställe som är totalt söndertrasat, skadade människor överallt, skrik, sorg, värme, liklukt, döda kroppar överallt, små barn, söndriga kroppar, ja jag kan inte ens tänka mig hur det är där nere.....
Men vad hade du föredragit, stanna där eller fluga hercules i 30 timma??????

Man för givetvis prioritera, det är en jävla krigszon där nere nu! Jag tror för det första att det är ett helvete att ens få tid till landning eftersom det är kaos på flygplatserna där nere. Då är det de svårt skadade man får koncentrera sig på.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
The-PatriX skrev:
Är det så, så är det bara att tacka alla dumfan som röstade rött i valet, jag gjorde det då inte.

Hade vi haft en borgerlig regering hade detta inte hänt alltså? Jag är rädd för att du har alltför stor tilltro till partipolitiken...

Patetisk att kasta dynga i den här tråden..

/B

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
thopa skrev:
Förlåt om detta är en dum fråga. Men någon sa att ett herkulesplan tar runt 90 pers (?), det är obekvämt och långsamt.

Varför ska man då skicka iväg ett sådant plan då ett vanligt långfärdsflyg, läs typ Boeing, tar mer personer, är snabbare och bekvämare?

Eller resonerar jag fel? Jag kanske missade nått.

Vanligt flyg tar inte bårar. Många är ju redan hemkomna med vanligt flyg men alla kan inte åka med dem.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Bj.O.rn skrev:
Hade vi haft en borgerlig regering hade detta inte hänt alltså? Jag är rädd för att du har alltför stor tilltro till partipolitiken...

Patetisk att kasta dynga i den här tråden..

/B
Har inte egentligen inte att göra med för slags regering vi har.
Det är den svenska modellen som kört i diket!

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
Ravetrancer skrev:
men du fattar ju inte, plan skulle gått för 3dygn sen, när det hände, inte 3 dygn senare !!!!

Jag förstår precis. Det skulle varit bättre om några flygplan startade på annandagjul, men du måste inse att man inte bara kan knäppa i fingrarna och få tag på 20 flygplan under en av sveriges största högtider.

Förutom det praktiska med personal som inte får ha tagit en nubbe inom X timmar före de sätter sig bakom spakarna så måste det fixas med landningstillstånd, överflygningstillstånd och fan vet allt. Dessutom den otroliga arbetsbörda som hamnar på de lokala Thailändska myndigheterna när 50 länder och 200 flygbolag vill ha kontaktpersoner och landningstider.

Sedan skall dessa läkare osv sökas upp, som kanske är i jukkasjärvi med släkt och vänner ta sig till sina arbetsplatser, för att sedan skickas vidare till Arlanda. Utrustning måste iordningställas för resan, försäkringar säkert ordnas....jag menar, hur fort tror du att det går att dra ihop en akutinsats till ett land på andra sidan klotet mitt under julhelgen? 3 dagar är inte så illa pinkat när allt kommer omkring, även fast 2 dagar skulle varit bättre. 1 dag är omöjligt, ja, omöjligt. Det är till syvende och sist landet där katastrofen händer som primärt är ansvarigt för den akuta insatsen dag 1. Alla andra länder kan bistå med hjälp senare i form av vatten, kläder, experter av olika slag som läkare. Det handlar liksom inte om att flyga ner 1000 brandmän som också föreslagits, det är Thailand som har det ansvaret.

Att sedan rabiat skrika på herculesplan, som är ett sämre alternativ än att låta folket stanna kvar på marken visar på lätt panik. Vilket jag förstår eftersom du har tagit väldigt illa vid dig. Men det är just vid dessa tillfällen som det är bättre att någon annan än den som har panik styr och ställer.

Jag tar inte illa upp över att du är upprörd, men försök att se de praktiska problem som finns i att dra ihop en sådan här insats från noll.

/SSB

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
De som undrar varför finnarna med mera är hemma snabbare så kan det ju påpekas att finnarna är 2500 stycken i området och alla kommer vara hemma på Lördag senast. Svenskarna är tio gånger fler och är hemma på Onsdag senast.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
SSB, om du skadar dig så är hjälp på väg inom 10min
Händer det något utan för Sverige borde det finnas beredskap
för att skicka hjälp inom 24tim.

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
BMW R90s skrev:

Vilket det faktiskt finns, men inte när jag och ett par hundratusen andra gör illa oss samtidigt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
BMW R90s skrev:

Om du tänker efter lite på omfattningen av detta så förstår du hur orimligt det är.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...