Ravetrancer skrev:
men du fattar ju inte, plan skulle gått för 3dygn sen, när det hände, inte 3 dygn senare !!!!
Jag förstår precis. Det skulle varit bättre om några flygplan startade på annandagjul, men du måste inse att man inte bara kan knäppa i fingrarna och få tag på 20 flygplan under en av sveriges största högtider.
Förutom det praktiska med personal som inte får ha tagit en nubbe inom X timmar före de sätter sig bakom spakarna så måste det fixas med landningstillstånd, överflygningstillstånd och fan vet allt. Dessutom den otroliga arbetsbörda som hamnar på de lokala Thailändska myndigheterna när 50 länder och 200 flygbolag vill ha kontaktpersoner och landningstider.
Sedan skall dessa läkare osv sökas upp, som kanske är i jukkasjärvi med släkt och vänner ta sig till sina arbetsplatser, för att sedan skickas vidare till Arlanda. Utrustning måste iordningställas för resan, försäkringar säkert ordnas....jag menar, hur fort tror du att det går att dra ihop en akutinsats till ett land på andra sidan klotet mitt under julhelgen? 3 dagar är inte så illa pinkat när allt kommer omkring, även fast 2 dagar skulle varit bättre. 1 dag är omöjligt, ja, omöjligt. Det är till syvende och sist landet där katastrofen händer som primärt är ansvarigt för den akuta insatsen dag 1. Alla andra länder kan bistå med hjälp senare i form av vatten, kläder, experter av olika slag som läkare. Det handlar liksom inte om att flyga ner 1000 brandmän som också föreslagits, det är Thailand som har det ansvaret.
Att sedan rabiat skrika på herculesplan, som är ett sämre alternativ än att låta folket stanna kvar på marken visar på lätt panik. Vilket jag förstår eftersom du har tagit väldigt illa vid dig. Men det är just vid dessa tillfällen som det är bättre att någon annan än den som har panik styr och ställer.
Jag tar inte illa upp över att du är upprörd, men försök att se de praktiska problem som finns i att dra ihop en sådan här insats från noll.
/SSB