Man behöver ju inte överdriva det där med vighet. Hur vig behöver du vara eg? Man behöver ju inte kunna gå ner i splitt för att sparka en tvåmetersraggare i huvudet. Oftast när folk inte kan sparka så högt som dom önskar så handlar det mer om teknik, lite muskler och koordination.
Du kan ju mäta hur lång det är mellan dina fötter när du splittar så lång du kan. Får du 135 grader mellan dina ben så sparkar du nog dig själv på tiningen skulle jag gissa.
Jag tror dessutom utan vetenskapliga bevis att man skadar sig oftare i leder och så om man är för vig. Samt att jag tror man förlorar lite explosivitet. Kanske är det inte vigheten som gör det utan att de som är viga oftast har mindre muskler än de i den andra gruppen. Men dygnet har ju bara 24h så...
Behöver och behöver...
Hur många hästar behöver man egentligen ha i sin hoj? Hur många km i timmen behöver man rent potentiellt kunna uppnå när vi ändå bara får köra i 120? Det handlar väl inte så mycket om vad jag behöver kunna som vad jag vill kunna
Sparka drägg i huvudet kan jag redan, och rent sådär så kan jag nog sparka ytterligare en bit upp om jag inte behöver ha den andra foten på marken. Men det är inte det som är poängen. Just nu har jag hittat motivationen, just nu känner jag för att gå långt. Ju mer jag tränar och ju mer jag stretchar, desto mer känner jag att det kanske kan gå att ta sig en bra bit, och desto mer motiverad blir jag. Så hyfsat vig vill jag nog bli, även om jag egentligen inte behöver
Tekniken är väl i och för sig lite rostig numera, men den brukade vara ganska hyfsad. Och på den tiden var jag bra mycket vigare och hyfsat nöjd med mina sparkar, men jag kände ändå att något saknades. Det jag har på känn är att man får mer hastighet och explosivitet i sina sparkar om man kan vifta runt med benen som man vill och inte måste kämpa mot fysiska spärrar. Är man inte vig så går ju en del av muskelkraften åt till att sträcka benen förbi vighetsgränsen, och då tappar man kraft på väg till sparkens destination. Det faktum att jag redan nu känner att mina sparkar blir bättre tack vare ökad vighet, om än bara lite, ger mig vatten på min kvarn.
Rent vinkelmässigt kan jag nog få till mer än 135 grader i grenen, men jag kan inte få till ens i närheten av det om jag inte "hjälper till". Antingen genom att lägga min vikt över sträckningen och trycka isär benen, eller genom att dra ena benet uppåt på något sätt. Kunde jag uppnå 135 grader i grenen obelastat, bara genom att lyfta på benet, så skulle jag vara en bra bit på väg, men ändå vilja ha mer
Kolla från 32 sek ca:
http://www.youtube.com/watch?v=tB9Bb15ywbs
Det ligger inte mycket kraft bakom de sparkarna, men snabb är hon. för det första kan jag inte ens få upp benet så högt i luften ens med kraft, men även vi då utgår från mina höjdbegränsningar och räknar maximalt höga sparkar per tid så har jag inte en susning mot henne. Hon kan vad jag skulle vilja kalla "vifta runt med benen", och hennes hastighet skulle jag vilja säga har en stor grund i hennes flexibilitet. Här börjar vi förvisso snacka om vighet som jag inte behöver eller ens kommer kunna uppnå, men jag vill nog ändå bli så pass vig att jag kan lyfta benen högt i luften och hålla dem där. Ifall jag tar bort hindret som är stelhet så kan jag fokusera på teknik och styrka och få till vettiga sparkar med både kraft och höjd, dessutom i snabb succession. Vad jag ska med det till? Ungefär detsamma som alla andra ska med sina 200 hästar i under 200kg motorcykel, ha kul
Huruvida du har rätt angående skaderisken vet jag inte så mycket om, men det jag vet är att man kan skada sig rejält om man försöker sig på en hög spark utan att ha den grundläggande vigheten. Vill det sig riktigt illa kan du slita sönder både det ena och det andra... Det jag tänker är ungefär som du säger att riktigt viga människor kanske inte har tillräcklig styrka för sin viga kropp. Det blir lite som min axel, den är överrörlig tack vare ett söndertrasat fäste och om mina muskler inte håller den på plats finns det inget annat som gör det heller. De som är riktigt viga kanske lider högre risk att övertänja muskler och leder för att de inte har tillräckligt med styrka för att hålla tillbaka... Men jag planerar att kombinera vighet med styrka