Stretcha och bli jävulskt vig (ben)?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du kör hoj och bor nära Malmö. Risken att du ska bli gammal är inte så hög.

Jag stretchar väldigt lite. Det blir aldrig vid styrketräning. På vanliga träningen blir det lite innan och efter uppvärmningen, aldrig efter passen. Inte spec ovig, inte jättevig heller.

Jag kör som en liten flicka och vistas inte i malmö, så blir jag inte gammal bör det i alla fall inte ha med någon av de två sakerna att göra:D

Jag kör vanlig stretching när jag tränat hårt för att slippa stelhet och träninsgvärk i största möjliga mån, den vighetsträning jag pratar om nu är mer hardcore stretching än så. Att pusha förbi maxläget för vad senor och muskler är vana vid att sträckas så att de förhoppningsvis en dag tänjs ut och blir lite längre vilket ökar min rörlighet. Vanlig "efter träningen stretching" handlar ju mer om att sträcka ut de ihopdragna musklerna lite lätt. Gör det bara som en rent förebyggande åtgärd för att slippa onödigt ont. Det jag pysslar med nu är ju snarare att åsamka sig själv "onödigt" ont i förbättrande syfte...:gnissla :masochist

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
För att bli vig är det bara töja som gäller (utan att göra illa sig). När jag kampsportade (innan skada) så var set uppvärmning och sedan stretch först. Sedan jobba med "hela" rörelser för att arbeta med hela musklerna och inte delar. Efteråt stretch igen.... Sen är alla byggda olika vissa kommer aldrig släpa kulorna i golvet (en del kanske klarar det stående iofs) och för andra går det i ett nafs.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
För att bli vig är det bara töja som gäller (utan att göra illa sig). När jag kampsportade (innan skada) så var set uppvärmning och sedan stretch först. Sedan jobba med "hela" rörelser för att arbeta med hela musklerna och inte delar. Efteråt stretch igen.... Sen är alla byggda olika vissa kommer aldrig släpa kulorna i golvet (en del kanske klarar det stående iofs) och för andra går det i ett nafs.

Hur vet man om man är byggd på ett sådant sätt att det inte går då? Är det bara att kämpa på och upptäcka efter ett tag att "hepp, gick inte"?

Verkar så mycket lättare att upprätthålla en hyfsad vighet än att skaffa sig den... Jag menar, de som redan kan gå ner i split behöver ju bara "sätta sig" och sen sitta där ett tag mer eller mindre avslappnade. Jag som inte kan måste ta i, spänna mig och samtidigt hålla mig en bit ovanför marken för att inte gå sönder. Det är ansträngande som fan, och man blir fort less... Det längsta jag suttit i sträckt position idag var sisådär 7-8 minuter...

Last edited:

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
Honda VFR800 -02
Är inte anatomiexpert men har dragit slutsatsen... Man har ju olika rörlighet i höfter osv... Sedan är frpgan om det är split eller spagat man vill nå.. Jag kan omöjligt nå split medans jag lätt tränade mig till 1cm från spagat. Innan ledbanden i knät stack så var det nära men ngt i höfterna tog stop... Sen tror jag inte att långa perioder ger snabbare resultat än ofta ock kort.

Men vad vet jag egentligen ... Jag vänder papper om dagarna...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kolla upp Bikram Yoga. Det kommer träna din fysik och smidighet samt din kardiovaskulära förmåga.

Låter bra, vill jag också testa. Behöver få igång min kardiovaskulära förmåga.... :vadihelveteärdetförnåt

Seriöst så kanske Yoga är vettigt att gå på. Dock ska schemat balanseras mellan löpning, styrketräning och dans nu på vintern, när hojsäsongen drar igång är man ju helt rökt. Hur mkt tíd behöver man lägga för att få resultat?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Låter bra, vill jag också testa. Behöver få igång min kardiovaskulära förmåga.... :vadihelveteärdetförnåt

Seriöst så kanske Yoga är vettigt att gå på. Dock ska schemat balanseras mellan löpning, styrketräning och dans nu på vintern, när hojsäsongen drar igång är man ju helt rökt. Hur mkt tíd behöver man lägga för att få resultat?

Yoga är inget du lär dig på en handvändning. Det tar tid att bemästra det. Faktum är att man antagligen aldrig blir riktigt fullärd. Men man måste ju inte ha den ambitionen. Alla börjar vi någonstans. Yoga är egentligen inget du måste utöva i en träningslokal när du väl har lärt dig lite grunder. Man kan utöva det precis var som helst. På ett hotellrum, i en park på sommaren, stranden. Du behöver inga särskilda redskap.

Vad är det för dans du håller på med? Är det något du gör med tjejen?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad är det för dans du håller på med? Är det något du gör med tjejen?

Lindy Hop.. Stört kul - för oss som vägrar bugga! Och har riktig musiksmak.

Det är svårt att hitta bra exempel, för så fort man letar efter elit så blir det 80% akrobatik och det är inte verkligheten för oss "normala människor" även om det är en del hopp och kast... Det andra klippet är nog mer representativt även om de kanske inte är några stjärnor.

Yoga är inget du lär dig på en handvändning. Det tar tid att bemästra det. Faktum är att man antagligen aldrig blir riktigt fullärd. Men man måste ju inte ha den ambitionen. Alla börjar vi någonstans. Yoga är egentligen inget du måste utöva i en träningslokal när du väl har lärt dig lite grunder. Man kan utöva det precis var som helst. På ett hotellrum, i en park på sommaren, stranden. Du behöver inga särskilda redskap.

Ne, jag vet.. Men nåt bör det ju ge även om man inte blir svartbältad ;)

Jag vill förbättra konditionen = Löpträning
Bli allmänt starkare, men framförallt stärka överkroppen för att "hålla" bättre, samt underlätta för min nacke som börjar säga ifrån för tid framför datorn/i böckerna = Styrketräning
Bli betydligt vigare för jag har bvlivit vansinnigt stel mot vad jag en gång var = stretcha, yoga?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Lindy Hop.. Stört kul - för oss som vägrar bugga! Och har riktig musiksmak.

Det är svårt att hitta bra exempel, för så fort man letar efter elit så blir det 80% akrobatik och det är inte verkligheten för oss "normala människor" även om det är en del hopp och kast... Det andra klippet är nog mer representativt även om de kanske inte är några stjärnor.

Dans är underskattat. Jag och min flickvän gick en grundkurs i sällskapsdans också för ett par år sedan. Det var riktigt roligt att lära sig lite grundsteg i de olika danserna. Vi har talat om att ta upp det igen. Hittar man sedan någon dansform man gillar extra mycket kan man ju lägga fokus på det.

Ne, jag vet.. Men nåt bör det ju ge även om man inte blir svartbältad ;)

Jag vill förbättra konditionen = Löpträning
Bli allmänt starkare, men framförallt stärka överkroppen för att "hålla" bättre, samt underlätta för min nacke som börjar säga ifrån för tid framför datorn/i böckerna = Styrketräning
Bli betydligt vigare för jag har bvlivit vansinnigt stel mot vad jag en gång var = stretcha, yoga?

Säger bara att man måste ha lite tålamod för att det ska ge resultat.

Anledningen att jag valde att testa på Yoga var för att jag ville bli lite vigare, mer rörlig och öka koncentrationen. Finns en mental bit också i Yoga träning. Går du in för det tror jag att det är en utmärkt träningsform. Det är mycket jobbigare än vad man tror att inta de olika ställningarna fast egentligen handlar det mer om teknik än styrka.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hah! Det här är ju riktigt roligt! Börjar känna igen känslan mer och mer, märker för varje dag och för varje stretchpass hur jag får ut/isär fötterna en liten bit till:banana Det roliga är att skillnaden är så pass tydligt märkbar! När jag började för någon vecka sen så gick jag ner i split och hade då ena hälen mot ena benet på min tresitsiga soffa (stretchar framför tv-soffan så att jag kan ta stöd med överkroppen mot soffbordet, plus att jag kan kolla film medan jag stretchar och på så sätt försöka glömma bort det småtråkiga och smärtsamma jag faktiskt pysslar med:D), bara för att se hur pass nära det andra soffbenet jag kunde komma med andra hälen. Det vare n bit kvar till en början, men redan efter bara nåpgra dagar nådde jag från soffben till soffben. Ytterligare ett par dagar senare nådde jag förbi soffben nummer två, och la då dessutom ut ett täcke på golvet för att ha som underlägg (fick så ont i fotsidorna annars). Med ena hälen på täckets ena kortsida (dvs jag stretchar över hela långsidan) var det en bit kvar från häl nummer två till täckets andra kant. Idag trillade fötterna utanför täckets kanter!:yoparty Men så har jag också lagt sisådär en halvtimme per dag enbart på splitstretching, så det känns ganska skönt att det verkar ge resultat:tummenupp

En annan rolig sak är hur detta påverkar mina sparkar. Har alltid tyckt att mina sidosparka saknar snärt liksom, som att jag får jobba mot mina senor och muskler för att få ut benet ordentligt... Har dessutom på senare tid skaffat mig en ful och ofrivillig vana i att "glömma bort" att dra in tårna och skjuta ut hälen. Nu efter lite mer än en veckas stretching är hälen tillbaka där den ska vara, tårna likaså och snärten har åter igen infunnit sig:banana

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man behöver ju inte överdriva det där med vighet. Hur vig behöver du vara eg? Man behöver ju inte kunna gå ner i splitt för att sparka en tvåmetersraggare i huvudet. Oftast när folk inte kan sparka så högt som dom önskar så handlar det mer om teknik, lite muskler och koordination.

Du kan ju mäta hur lång det är mellan dina fötter när du splittar så lång du kan. Får du 135 grader mellan dina ben så sparkar du nog dig själv på tiningen skulle jag gissa.

Jag tror dessutom utan vetenskapliga bevis att man skadar sig oftare i leder och så om man är för vig. Samt att jag tror man förlorar lite explosivitet. Kanske är det inte vigheten som gör det utan att de som är viga oftast har mindre muskler än de i den andra gruppen. Men dygnet har ju bara 24h så...

Men angående teknik så tänk på andningen, andas mjukt och fint och slappna av. Sedan sträcker du en aning till på utandningen. Andas sedan mjukt och fint en stund igen och slappna av. Du känner när du kan töja lite till. Och sträcker på utandning igen.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Man behöver ju inte överdriva det där med vighet. Hur vig behöver du vara eg? Man behöver ju inte kunna gå ner i splitt för att sparka en tvåmetersraggare i huvudet. Oftast när folk inte kan sparka så högt som dom önskar så handlar det mer om teknik, lite muskler och koordination.

Du kan ju mäta hur lång det är mellan dina fötter när du splittar så lång du kan. Får du 135 grader mellan dina ben så sparkar du nog dig själv på tiningen skulle jag gissa.

Jag tror dessutom utan vetenskapliga bevis att man skadar sig oftare i leder och så om man är för vig. Samt att jag tror man förlorar lite explosivitet. Kanske är det inte vigheten som gör det utan att de som är viga oftast har mindre muskler än de i den andra gruppen. Men dygnet har ju bara 24h så...

Behöver och behöver...:gnissla Hur många hästar behöver man egentligen ha i sin hoj? Hur många km i timmen behöver man rent potentiellt kunna uppnå när vi ändå bara får köra i 120? Det handlar väl inte så mycket om vad jag behöver kunna som vad jag vill kunna:) Sparka drägg i huvudet kan jag redan, och rent sådär så kan jag nog sparka ytterligare en bit upp om jag inte behöver ha den andra foten på marken. Men det är inte det som är poängen. Just nu har jag hittat motivationen, just nu känner jag för att gå långt. Ju mer jag tränar och ju mer jag stretchar, desto mer känner jag att det kanske kan gå att ta sig en bra bit, och desto mer motiverad blir jag. Så hyfsat vig vill jag nog bli, även om jag egentligen inte behöver:)

Tekniken är väl i och för sig lite rostig numera, men den brukade vara ganska hyfsad. Och på den tiden var jag bra mycket vigare och hyfsat nöjd med mina sparkar, men jag kände ändå att något saknades. Det jag har på känn är att man får mer hastighet och explosivitet i sina sparkar om man kan vifta runt med benen som man vill och inte måste kämpa mot fysiska spärrar. Är man inte vig så går ju en del av muskelkraften åt till att sträcka benen förbi vighetsgränsen, och då tappar man kraft på väg till sparkens destination. Det faktum att jag redan nu känner att mina sparkar blir bättre tack vare ökad vighet, om än bara lite, ger mig vatten på min kvarn.

Rent vinkelmässigt kan jag nog få till mer än 135 grader i grenen, men jag kan inte få till ens i närheten av det om jag inte "hjälper till". Antingen genom att lägga min vikt över sträckningen och trycka isär benen, eller genom att dra ena benet uppåt på något sätt. Kunde jag uppnå 135 grader i grenen obelastat, bara genom att lyfta på benet, så skulle jag vara en bra bit på väg, men ändå vilja ha mer:)

Kolla från 32 sek ca:
http://www.youtube.com/watch?v=tB9Bb15ywbs
Det ligger inte mycket kraft bakom de sparkarna, men snabb är hon. för det första kan jag inte ens få upp benet så högt i luften ens med kraft, men även vi då utgår från mina höjdbegränsningar och räknar maximalt höga sparkar per tid så har jag inte en susning mot henne. Hon kan vad jag skulle vilja kalla "vifta runt med benen", och hennes hastighet skulle jag vilja säga har en stor grund i hennes flexibilitet. Här börjar vi förvisso snacka om vighet som jag inte behöver eller ens kommer kunna uppnå, men jag vill nog ändå bli så pass vig att jag kan lyfta benen högt i luften och hålla dem där. Ifall jag tar bort hindret som är stelhet så kan jag fokusera på teknik och styrka och få till vettiga sparkar med både kraft och höjd, dessutom i snabb succession. Vad jag ska med det till? Ungefär detsamma som alla andra ska med sina 200 hästar i under 200kg motorcykel, ha kul:)

Huruvida du har rätt angående skaderisken vet jag inte så mycket om, men det jag vet är att man kan skada sig rejält om man försöker sig på en hög spark utan att ha den grundläggande vigheten. Vill det sig riktigt illa kan du slita sönder både det ena och det andra... Det jag tänker är ungefär som du säger att riktigt viga människor kanske inte har tillräcklig styrka för sin viga kropp. Det blir lite som min axel, den är överrörlig tack vare ett söndertrasat fäste och om mina muskler inte håller den på plats finns det inget annat som gör det heller. De som är riktigt viga kanske lider högre risk att övertänja muskler och leder för att de inte har tillräckligt med styrka för att hålla tillbaka... Men jag planerar att kombinera vighet med styrka:)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Rent vinkelmässigt kan jag nog få till mer än 135 grader i grenen, men jag kan inte få till ens i närheten av det om jag inte "hjälper till".

Fast farten i sparken hjälper ju också till att "övertänja" lite om bara koordinationen med musklerna är rätt.

Sitt som en skräddare med ena benet och svep sedan långsamma mavashigeri med det andra benet strax över marken så kommer du snart hitta rätt muskler att hålla uppe benet med.
Jag tror av din beskrivning att det är det som är ditt problem, dvs du har kanske bra teknik och tillräcklig vighet men hittar inte rätt muskler.

Jag editerade mitt förra inlägg lite också.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Har inte läst så mycket i tråden, men jag är också fd kampsportare som la ner ungefär när jag började köra hoj istället för det tog upp all tid. :)

Ett litet tips är att "passivt" träna upp vigheten när man tex sitter och kollar på tv. Det vanligaste jag gjorde var att sitta med fotsulorna ihop och fötterna upp mot rumpan så gott det går. Sen lägger man helt enkelt vikter från skivstång på knäna.

Typ som hon till höger på bilden:
kates%20stretch.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Fast farten i sparken hjälper ju också till att "övertänja" lite om bara koordinationen med musklerna är rätt.

Sitt som en skräddare med ena benet och svep sedan långsamma mavashigeri med det andra benet strax över marken så kommer du snart hitta rätt muskler att hålla uppe benet med.
Jag tror av din beskrivning att det är det som är ditt problem, dvs du har kanske bra teknik och tillräcklig vighet men hittar inte rätt muskler.

Jag editerade mitt förra inlägg lite också.

Absolut, och det kan jag också. Men jag känner ju ändå att jag får kämpa mot övertänjningen vilket förtar lite av hastigheten och kraften. Men visst kan jag utföra hyfsade sparkar i åtminstone huvudhöjd även som det är nu. Däremot kan jag inte göra det hur som helst utan jag måste "ladda på" lite, vilket jag helst vill slippa.

Tack för tipset, ska testa den övningen! Jag tror också att jag behöver jobba upp rätt lyftmuskulatur för att utföra de långsamma statiska lyften högt, men jag tror även att vigheten spelar in. Till exempel så kan jag lyfta benet så att jag får låret i stort sett tätt intill kroppen om jag har knäet böjt, men så fort jag försöker räta på knäet gör sig stelheten påmind och senan på baksidan av knäet sträcks och drar ner hela benet. Det är bland det som får mig att tro att det saknas mer än bara muskler...
För tillfället tränar jag benlyften genom att spänna på ett par "viktband" runt fotlederna och helt enkelt lyfta benen omväxlande rakt fram och ut åt sidan, tänker att när jag klarar att lyfta ett nedtyngt ben ordentligt så blir det en baggis att lyfta ett icke nedtyngt ben. Men jag ska testa din övning också!

Tack för det tillagda sluttipset också btw, det är precis så jag gör:) Går ner och töjer lite, på inandningen spänner jag musklerna på insidan (som om jag försökte resa mig upp liksom) och på utandningen slappnar jag av och sjunker ner lite djupare. Håller sträck ett tag, andas lugnt och fint, spänner emot ett tag på nytt, slappnar av och går ännu lite djupare ner... När jag kommit så långt ner som känns safe utan risk för skada så håller jag där så länge jag orkar/står ut, sen reser jag mig och vilar ett tag och börjar därefter om från början:)

Pysslar du fortfarande med kampsportandet förresten? Stil/klubb?

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Har inte läst så mycket i tråden, men jag är också fd kampsportare som la ner ungefär när jag började köra hoj istället för det tog upp all tid. :)

Ett litet tips är att "passivt" träna upp vigheten när man tex sitter och kollar på tv. Det vanligaste jag gjorde var att sitta med fotsulorna ihop och fötterna upp mot rumpan så gott det går. Sen lägger man helt enkelt vikter från skivstång på knäna.

Typ som hon till höger på bilden:
kates%20stretch.jpg

Trevligt med "likasinnade"!:D

Det där är en skitbra övning, används som du säger frekvent när man kolla film:D Jag brukar dock sätta mig och knäppa händerna runt fötterna varpå jag drar dem upp mot skrevet. Sen lägger jag armbågarna på mina knän och trycker ner dem samtidigt som jag lutar mig framåt. Funkar skitbra för själva grenen och insidan av höftleden, men sen får man ju komplettera med vanlig splitstretch för att få med hela insidan av benen. Bra tips, uppskattas!:tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För tillfället tränar jag benlyften genom att spänna på ett par "viktband" runt fotlederna och helt enkelt lyfta benen omväxlande rakt fram och ut åt sidan, tänker att när jag klarar att lyfta ett nedtyngt ben ordentligt så blir det en baggis att lyfta ett icke nedtyngt ben. Men jag ska testa din övning också!

Pysslar du fortfarande med kampsportandet förresten? Stil/klubb?

Skillnaden ligger väl i att min övning tränar främst koordinationen att hitta rätt muskler under hela rörelsen. Medans dinövning mer åt styrketräning.

Har tränat wadokai, Ashihara, Jiujutu, boxning, Gojuryu, Judo, i ungefär den ordningen kronologiskt, samt kanske ytterligare nån kortsejour på nåt ställe. Mitt hjärta liger i Gojuryu det var där jag kände att jag hittat rätt. Vi tränade traditionell karate för självförsvar. Har stött på allt för många naiva tränare så jag orkade inte riktigt söka upp någon vettig klubb när jag flyttade till Lund 2006. Men Krav Maga har lockat mig lite, det faller under min filosofi. Med tanke på en komentar tidigare idag, är det det du tränar?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Skillnaden ligger väl i att min övning tränar främst koordinationen att hitta rätt muskler under hela rörelsen. Medans dinövning mer åt styrketräning.

Har tränat wadokai, Ashihara, Jiujutu, boxning, Gojuryu, Judo, i ungefär den ordningen kronologiskt, samt kanske ytterligare nån kortsejour på nåt ställe. Mitt hjärta liger i Gojuryu det var där jag kände att jag hittat rätt. Vi tränade traditionell karate för självförsvar. Har stött på allt för många naiva tränare så jag orkade inte riktigt söka upp någon vettig klubb när jag flyttade till Lund 2006. Men Krav Maga har lockat mig lite, det faller under min filosofi. Med tanke på en komentar tidigare idag, är det det du tränar?

True, ska testa din övning också som sagt. I kombination tror jag definitivt vi är något på spåren.

Hehe, imponerande lista:D Inte helt vanliga val av karatestiler där, spännande. Själv rättade jag mig i ledet och tränade shotokan och kyokushin (berodde väl i och för sig mest på att det var de lättaste stilarna att hitta instruktörer i). Började dock med judo, och sen har det blivit lite blandade skurar av femforms kung fu, thaiboxning och Jujutsu genom åren. Judo var det jag höll på med längst eftersom jag trivdes bäst i judoklubben jag hittat, men jag fick sluta med allting ganska abrupt när jag blev skadad.
Gojuryu hade jag faktiskt inte hört talas om innan, och av det lilla jag läste på wikipedia fick jag intrycket att det också är någon form av karate och jujutsu blandning?...
Hehe, förstår. Jag är skeptisk mot svenska kampsportsklubbar i allmänhet, antingen drivs de av självgoda typer som tror sig vara större än de ursprungliga stormästarna eller också av otakunördar... Fick nog och började söka annan typ av instruktion, vilket ledde till att jag fick träna själv och/eller med kompisar som jag litade på kunde sålla bort det onödiga tramseriet de fick lära sig i sina respektive klubbar. Vilket fick till följd att min stil är väldigt enkel och simplificerad samt aningen odefinierad:D

Tvärtom, Krav Maga är nog ganska långt ifrån min stil. Tilltalas inte alls av grundprinciperna som ju gör utövandet av konsten som sport mer eller mindre obefintlig. Det är ju en militär slagsmålsstil influerad av en massa andra kampsporter (ur vilka man har plockat det dödligaste och snabbaste sättet att skada och lagt till en del "fulknep"). Anledningen till att jag tycker att det är en tuff sport (tuff som i hård, inte häftig) är just detta. Jag menar, man tävlar ju inte ens i Krav Maga av anledningen att folk dör då. Jag skulle hellre lära mig originalen ur vilka Krav Maga härstammar:)

Vore kul att träna ihop någon gång (kanske sparras lite också, om du har utrustning?):)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vore kul att träna ihop någon gång (kanske sparras lite också, om du har utrustning?):)

Du tänkte få spöa en gubbe som inte rört fläsket på fem år? haha...

Jag har nog några säckhandskar men annars är jag främst van att köra utan skydd.

Mina val har väl ibland handlat om vad som funnits tillgängligt och ibland vettiga tränare samt till sist tränade jag judo för att jag min största brist var närkamper och kastsamt att det var enda klubben på den orten som brydde sig om fysträning. Ja, gojuryu har nog mer likheter med jiujutsu än de flesta karatestilar jag stött på åtminstone. Ska man träna självförsvar så måste man var lite allround.

Om du är van att träna med folk som tävlar så är jag nog lite mer en bulldozer i jämförelse. Och om jag sparkar dig i huvudet så är det nog efter att du ramlat omkull.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du tänkte få spöa en gubbe som inte rört fläsket på fem år? haha...

Jag har nog några säckhandskar men annars är jag främst van att köra utan skydd.

Mina val har väl ibland handlat om vad som funnits tillgängligt och ibland vettiga tränare samt till sist tränade jag judo för att jag min största brist var närkamper och kastsamt att det var enda klubben på den orten som brydde sig om fysträning. Ja, gojuryu har nog mer likheter med jiujutsu än de flesta karatestilar jag stött på åtminstone. Ska man träna självförsvar så måste man var lite allround.

Om du är van att träna med folk som tävlar så är jag nog lite mer en bulldozer i jämförelse. Och om hag sparkar dig i huvudet så är det nog efter att du ramlat omkull.

Haha, själv blev jag skadad sent under mitt femtonde levnadsår och har inte tränat aktivt sen dess... Är snart 22:gnissla

Ok, förstår. Helkroppsskydd är nog att föredra ifall vi ska slåss, men vi kan ju alltid köra mitsträning eller något (har ett par stycken där hemma). När jag tränade med mina polare så var vi ett par stycken som köpte på oss kompletta taekwondoskydd, väst, "hjälm", benskydd och handskar (dock ganska tunna handskar, mer avsedda att skydda mina händer än motståndarens ansikte. Vetefan om jag kommer i/hittar mina gamla boxhandskar...) plus lite mitsar och annat. Det mesta av min utrustning fick sen samla damm i garderoben så min träning fick ett abrupt slut bara några månader senare...

Förstår. Ja, jag fattar inte att fler klubbar inte bryr sig om sånt... Känner igen fenomenet, på karateträningen jag gick på träffades man under entimmespass och tränade teknik mer eller mindre utan uppvärmning...:dummer Judon var på två timmar åpt gången, just för att kunna dedikera den ena åt uppvärmning i början, fys i mitten och avslappning/stretch precis i slutet.
Ja, det verkar vara en spännande stil. Skulle nog passa mig ganska bra då jag själv gillar att vara lite allround. Självförsvar och kampsport gillar jag dock inte riktigt att blanda ihop:D Tjejer som går på karate för att skydda sig mot våldtäktsmän slösar enligt min mening bort sin tid. De borde snarare löpträna (både sprint och uthållighet), grundstyrketräna (för att kunna ta sig loss om de blir fångade) samt lära sig precisionssparka mot pungen (för att neutralisera). Allt fancy runtomkring är inte lönt att lära sig om man inte ska slåss med någon som kan lika mycket som man själv, och hur många går på karate för att lära sig våldta?:D

Van skulle jag väl inte säga då jag tävlade väldigt lite själv. Blev ett par poängjakter här och där, men inte mycket mer. Lite erfarenhet av sparring utöver det har jag dock då jag brukade slåss med mina kompisar i brottarlokalen i skolans gympasals källare.
Hahahaha:D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...