Strulande båtmotor, HJÄLP!

Har precis komptestat motorn... Prick 12kg i båda cylindrarna med kall motor, det måste väll vara ett bra värde?

Glatt överraskad bestämmer jag mig för att korta av soppaslangen så det blir knappt 70cm mellan tank o motor samt ställa den ovanför motorn. Provar att starta motorn med halv gas och full choke, händer ingenting.. Sprayar med startgas, men den tänder inte ens.

Vafaaaaan??! Det enda positiva är ju att den alltid startat med startgas, nu gör den inte ens det. Fattar inte vad som hänt, startade ju igår.

Så här gjorde jag komptestet:

Ur med båda tändstiften, drog fast dom mot motorblocket med ståltråd. Gängade i slangen till komptestaren, drog endast fast den med fingrarna som det stod i beskrivningen.

Satte reglaget på full gas och drog runt startmotorn i 5-10 sek, läste av värdet och upprepade proceduren med den andra cylindern.

Skruvade tillbaks tändstiften och försökte som sagt starta den utan en tillstymmelse till tändning.

Börjar känna mig som den stackars saten i SOS som står o rycker sin j-a snurra i flera dygn och blir upphämtad av män i vita rockar.....

Är stiften torr före, och blöta efter, misslyckat startförsök?

Har du skruvat ur tändstift, lagt satt gängan i kontakt med motorblocket och
sett om du får någon gnista när du vevar runt motorn?

Stiften har vart fuktiga/blöta varje gång jag tagit bort dom tycker jag, och ändå har den bara startat med full gas + choke och startgas. Nu vill den som sagt inte alls... Ska ner o kolla imorgon igen.

Mitt förslag är att du hör med föregående ägare, kanske har han/den/det gjort någon tillfällig form av lagning på något? Man vet aldrig, värt ett försök.

Har fått tipset att ta bort jordkabeln från tändspolarna och köra startmotorn för att "ladda ur" spolarna. Detta ska tydligen kunna avhjälpa felet.

Tog en paus från båten idag så det får bli till o testa detta imorgon.

Har fått tipset att ta bort jordkabeln från tändspolarna och köra startmotorn för att "ladda ur" spolarna. Detta ska tydligen kunna avhjälpa felet.

Tog en paus från båten idag så det får bli till o testa detta imorgon.

Ja funkar det skall jag äta upp valfri hatt.

Ok, vet att killen är duktig på bilstereo och crossmotorer. Men har ingen aning om hur pass (o)kunnig han är på båtmotorer... Ska kolla gnistan imorgon om det är upphåll,med min tur har jag väll pajjat tändspolarna.

Tog nya friska tag idag. Gnista på båda tändstiften och motorn tände igen, vettefan varför den inte gjorde det senast...

Kollade soppafiltret igen och hittade en bit orange plast från trycktanken som satt igen ett litet hål. Tog bort den och testade igen, nu startade motorn lätt och gick fint på tomgång. Yes!

Ut på provkörning igen, slår på full gas motorn går kalas och jag kommer EXAKT lika långt som vid den första provkörningen. Sedan uppstår samma fel, döööööööh låter motorn o sen ligger jag där o guppar.

Plockar givetvis bort bränslefiltret men hittar inget skräp denna gång, lyckas få igång motorn som går riktigt dåligt och lyckas ta mig tillbaks till bryggan.

Ställer upp tanken högre än motorn, gör rent soppafiltret igen och startar motorn, går kalasfint på tomgång. Ut på provkörning men slår denna gång inte full gas utan puttrar bara fram, kör 10 min utan problem (tidigare har motorn dött efter 2-3min). Ökar till halv gas och det går också bra, efter ett tag slår jag på fullt och då tar det inte mer än 20-30sek så dör motorn igen.

Den får ju helt klart inte tillräckligt med soppa och felet verkar ligga i tank, för lång soppaslang eller defekt soppafilter. Ska köpa ny trycktank imorgon, korta av slangen samt byta blåsa igen för säkerhetsskull. Köper dessutom ett nytt bensinfilter för att utesluta den felkällan.

Känns som att jag kommit en bra bit närmare en lösning på problemet iaf :)

*Edit*

Tyvärr gick spaken till choken sönder idag, den är av plast och hade en del åldersprickor. I plastspaken sitter det en arm i metall som är fäst på förgasaren och reglerar choken, någon som vet vart man kan tänkas få tag på en ny sådan?

Last edited:
Men fungerar pumpen om förgasaren är bortkopplad då? Trodde det var suget från cylinder/förgasare som drev pumpen? Det är ju en väldigt enkel membranvariant som inte har någon drivning alls förutom suget från motorn.

Pumpen får väl vaccumimpuls ifrån vevhus antingen genom slang eller nån kanal. Den försvinner inte för du tar bort soppaslangen till fg.

Last edited:
Vettefan det, pumpen är en liten dosa med membran i som sitter skruvad på motorblocket mellan soppafilter och förgasare. Dom enda anslutningar som finns till pumpen är soppaslangen som kommer från soppafiltret till pumpen och soppaslangen som går från pumpen till förgasaren. Finns inga andra slangar eller kanaler...

Jepp, blåsa o slang från biltema.

Slang som slang... Pröva däremot med en annan blåsa. Jag orkade knappt blåsa igenom min Biltemablåsa(ja jag blåste åt rätt håll :) ) men den nya blåsan av lite bättre sort är som att blåsa igenom ett rör med motsvarande dimension.

Köpte den bästa de hade på Sea Sea och det är en oerhörd skillnad i motstånd vilket rimligen även ger samma motstånd när en gammal soppapump skall orka suga soppa igenom dem...

Efter det kunde jag iaf brassa på med min båt igen efter att den tidigare gjort som din...

Sen åkte jag på något nytt problem efter två dagar på sjön men det har sin egna tråd.:mad:

Tjo! Läste runt lite och det påminner om strulet vi hade på farsans Mariner av tidigt 80-tal förra året, i den så hade ena "bränslejeten" i förgasaren satt igen, nämare bestämt den för den övre halvan av varvregistret, således när man vred på mer än halv gas så stendog fanskapet. Den motorn är visserligen en 2-cylindrig tvåtaktare på 25 hk, men jag misstänker att 60 hästaren är byggd på samma sätt så länge det är en tvåtaktare. Märket "Mariner" är numera uppköpt av Mercury, men sprängskisser av motor, förgasare etc finns fortfarande att hitta som PDF på Mercurys hemsida, lycka till =)

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick