Tog nya friska tag idag. Gnista på båda tändstiften och motorn tände igen, vettefan varför den inte gjorde det senast...
Kollade soppafiltret igen och hittade en bit orange plast från trycktanken som satt igen ett litet hål. Tog bort den och testade igen, nu startade motorn lätt och gick fint på tomgång. Yes!
Ut på provkörning igen, slår på full gas motorn går kalas och jag kommer EXAKT lika långt som vid den första provkörningen. Sedan uppstår samma fel, döööööööh låter motorn o sen ligger jag där o guppar.
Plockar givetvis bort bränslefiltret men hittar inget skräp denna gång, lyckas få igång motorn som går riktigt dåligt och lyckas ta mig tillbaks till bryggan.
Ställer upp tanken högre än motorn, gör rent soppafiltret igen och startar motorn, går kalasfint på tomgång. Ut på provkörning men slår denna gång inte full gas utan puttrar bara fram, kör 10 min utan problem (tidigare har motorn dött efter 2-3min). Ökar till halv gas och det går också bra, efter ett tag slår jag på fullt och då tar det inte mer än 20-30sek så dör motorn igen.
Den får ju helt klart inte tillräckligt med soppa och felet verkar ligga i tank, för lång soppaslang eller defekt soppafilter. Ska köpa ny trycktank imorgon, korta av slangen samt byta blåsa igen för säkerhetsskull. Köper dessutom ett nytt bensinfilter för att utesluta den felkällan.
Känns som att jag kommit en bra bit närmare en lösning på problemet iaf
*Edit*
Tyvärr gick spaken till choken sönder idag, den är av plast och hade en del åldersprickor. I plastspaken sitter det en arm i metall som är fäst på förgasaren och reglerar choken, någon som vet vart man kan tänkas få tag på en ny sådan?