Strypa R1:a

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Du får inte lägre försäkring om du stryper hojen, endast hos vissa bolag OM du har MELLANKLASS kort...men med tungt kort får du ALDRIG billigare försäkring med strypt effekt... :mattias

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
strypa??? har du svårt att låtabli å ge full gas eller?? bara va lugn på gasen.. jag själv har inte vridigit ur min husaberg för fullt varken på 1an eller 2an.. kör med skallen så går de bra!

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
kjuze skrev:
Jävlar vad snygga dem är. Om det hade hållt att strypa den hade väl också försäkringen gått ner? ?
Svar nej, den kommer att försäkras på grundeffekten och det är enorma pengar för en 21åring med färskt kort.
Du törs väl knappast ha nåt annat än helförsäkring på en sån ny hoj, tja 30-40 tusen kanske det skulle kosta iaf.

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Nä de är inte svårkörda om man inte laddar.

kjuze

Guest
Tom skrev:
Det behöver inte förutsättas, för det kommer du med stor sannolikhet att göra.
Det är i princip omöjligt att alltid köra en modern hoj lagligt, jag vet ingen som lyckats.

Okej.. Det kan jag godta, helt lagligt skulle jag nog inte heller köra även om jag kanske inte skulle köra som vissa här gör.
Men bara för diskusionens skull, om man var så kontrolerad att man kunde köra lagligt och vettigt, är den då farligare än andra hojjar?

kjuze

Guest
Felix skrev:
Det räcker med att vrida lite på rullen så gör du 100+ direkt, det är en hoj som inbjuder till höga farter och med ovan förare kommer det snart sluta i diket.

Välj en monster, SV, Hornet elr liknande att börja med,

en 600 då? för hornet finns väl som 900 och monster också?

kjuze

Guest
McFille skrev:
Du får inte lägre försäkring om du stryper hojen, endast hos vissa bolag OM du har MELLANKLASS kort...men med tungt kort får du ALDRIG billigare försäkring med strypt effekt... :mattias

Tji fick jag. Det är ju lite dumt.. Hm. Är jag den enda som kan tycka att det vore trevligt med en mc som tex r1 med mindre motor? Är alla mc åkare fartgalna? vore bra om det fanns som med bilar att man kunde välja motor i viss mån.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
En 600 hade varit bäst både ur effekt och försäkringssynpunkt...IMHO...

Som svar...det finns ju som sagt 600cc sporthojar á la CBR600RR och ZX6R, men de kostar lika mycket att försäkra och är inga nybörjarhojar heller...
Att köra en R1 med en 50hk motor känns ganska meningslöst...en hoj är till för att köras, inte posa...
Köp dig en ZXR400 eller en Aprilia RS250 eller Suzuki RGV250
Där får du en riktig racerhoj med billigare försäkring för dina pengar...
Eller varför inte en RVF400, grymt ovanlig och läcker hoj med bra prestanda!
Jag hade köpt en om jag hade haft pengar...mmmm...finns en på blocket:
RVF400 på blocket

Last edited:

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
kjuze skrev:
En fråga bara, låt oss säga att man kan hålla sig för att inte gasa på som fan, kommer man ändå köra åt helvete för att det är en svår maskin och köra. Eller förutsätter ni i erat resonemang att jag kommer köra i olaglig fart och därför inte klarar hojjen?
R1:an är inte svårkörd alls, om man tar det lugnt med gasen.
Du är säkert undantaget som bekräftar regeln, men jag har aldrig träffat på någon med sån karaktär.

Jag avvaktade med att köpa en R-hoj innan jag kunde köra något så när vettigt eftersom jag tycker
att en helt kass förare på en splitter ny R1 är betydligt mer pinsam än en kass förare på en CB400.
Sån är jag.

/A

Edit: Stvalef.

Last edited:

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Tänkte på Hornet 600:a en kompis har en sådan och det är en trevlig och lättkörd hoj. Det går att köra fort på den när man lärt sig köra också.

Rätt pigg på varv med sina 96 hk också.

/F

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Köp en R1 -04, plocka ur motorn och ersätt den med tex en gammal 250cc fyrtakt.
Sen när du lärt dig köra och uppgraderat körkortet tar du fram R1-motorn och sätter i den igen.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Rundningsmärke skrev:
att en helt kass förare på en splitter ny R1 är betydligt mer pinsam är en kass förare på en CB400.
Sån är jag.

/A

tja, sån är du:lol

Sen har vi ju det att det finns nåt att bevisa om man sitter på en nollfyrans R1 med, eller hur? vem vill vara tönten då?

kort sagt det går åt helvete och även om han inte dör så förstör han hojen.
Man föds inet med de reflexer som krävs för detta, på 4 sekunder hinner man inte utföra så mycket och då är r1an uppe i över 100 knyck.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Silwer skrev:
tja, sån är du:lol

Sen har vi ju det att det finns nåt att bevisa om man sitter på en nollfyrans R1 med, eller hur? vem vill vara tönten då?

kort sagt det går åt helvete och även om han inte dör så förstör han hojen.
Man föds inet med de reflexer som krävs för detta, på 4 sekunder hinner man inte utföra så mycket och då är r1an uppe i över 100 knyck.

Skitsamma egentligen, det slutar som statestik!

:7peta Själv tycker jag att det borde vara ballare med en "moppe" som går som en raket istället för en raket som går som en moppe...

Det är bra mycket lättare att lära sig kurvtagning med en motorsvag hoj . :fakta

(Edit: Tyrkfelsnisse framme igen!)

Yngve-Dyng

#Team Grusrejsing#
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
ÄKSTE 600
kjuze skrev:
.... Jag är van att köra en gammal ford sierra 88 med typ 80 hästar. Då kanske man kommer tycka det är bra med drag med en retta 100 hk..
Hmm. Har du verkligen råd med en så dyr leksak när du kör runt med ett sånt vrålåk?? Vem f..n skulle inte vilja ha en R1 -04? Att du vågar skriva att du skulle strypa en maskin som Yamahas folk har gjort allt för att kräma ur den sista pollen ur är rätt imponerande. Du skojar va? :confused:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
kjuze skrev:
Okej.. Det kan jag godta, helt lagligt skulle jag nog inte heller köra även om jag kanske inte skulle köra som vissa här gör.
Men bara för diskusionens skull, om man var så kontrolerad att man kunde köra lagligt och vettigt, är den då farligare än andra hojjar?

Då skulle jag nog påstå att den är säkrare än många gamla härk. Bra däck är en förutsättning men annars har hojen bra mycket bättre bromsar än gamla hojar. (även om det är långt kvar till Bladebromsar) Styrdämpare ser jag som en säkerhetsdetalj. Kan rädda liv även i laglig fart på nån knölig skogsväg. Chassit är kanske snabbt och lite ettrigt men det är ju mest när man gasar på. Skulle man köra lagligt så är det väl snarare en fördel att det är lättmanövrerat och snabbsvängt. Fjädringen är kanonbra.

Sen hjälper ju motoreffekten på 172 hk på ungefär lika många kilon till att göra snabba säkra omkörningar även inom hastighetsbegränsningarna :rolleyes:

Har du råd att uppfylla din dröm om en -04 R1a så tycker jag du ska köpa en sån. Även om det mesta skrivs i all välmening så är det nog många som rekomenderar dig en 250cc bara för att de själva inte hade råd med annat som ung.

Jag tycker dock inte att du ska strypa en R1a. Köp hellre en monster 600 nu och byt till R1an när du fyller 21 och kan köra upp för full effekt. Blir iof två uppkörningar om du inte har kort nu men det kan det vara värt.

Lycka till!

kjuze

Guest
enhjuling skrev:
Köp en R1 -04, plocka ur motorn och ersätt den med tex en gammal 250cc fyrtakt.
Sen när du lärt dig köra och uppgraderat körkortet tar du fram R1-motorn och sätter i den igen.

Sätter in en gräsklippemotor! =)

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
kjuze skrev:

Inte i sig själv, den är antagligen säkrare än många andra hojar.
Problemet är att de marginaler man har kommer sig av att man tar det lugnare, det är farten som är problemet. Det behöver inte gå fort för att man skall göra bort sig. Känns hojen stabil,snabb och förtroendeingivande så ökar man gärna farten.

Jämför med hur det var förr på bilfronten, när det var fri fart på svenska vägar. En av de vanligare bilarna då var volvo amazon, de skrämde man inte upp i några direkt höga hastigheter om man ville ha hörseln kvar.
En modern bil går blixtsnabbt upp till en 150-160 och har inga som helst problem att stanna på den hastigheten.
Den ökade säkerhet detta medfört har inneburit att folk kör snabbare, inte säkrare. Man har således bara flyttat marginalerna uppåt. Dessutom blir då konsekvensen vid eventuell olycka värre, eftersom det är hög fart som har dålig inverkan på krafterna vid krock.

kjuze

Guest
Yngve-Dyng skrev:
Hmm. Har du verkligen råd med en så dyr leksak när du kör runt med ett sånt vrålåk?? Vem f..n skulle inte vilja ha en R1 -04? Att du vågar skriva att du skulle strypa en maskin som Yamahas folk har gjort allt för att kräma ur den sista pollen ur är rätt imponerande. Du skojar va? :confused:

Andledningen till att jag har en ford nu är helt enkelt den att jag i princip fick en helt felfri bil. Då är det klart att man tackar ja. :)

Visst, 137k kanske jag inte skulle vilja lägga i dagsläget, men sen om man väntar något/några år, prutar lite osv kan man säkert kommer ner i 80k vilket är klart mer överkomligt. :) Hehe.

Som sagt, att köra som ett svin är inte något som i dagsläget tilltalar mig. Men visst, efter alla kloka råd så lutar det väl åt något annat även om det gör ont.. :p

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning