Stunt & Streetkvällar 2008

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Viktigt, Inställt

Skrivelse från Samverkansgruppen. Läs då det är väldigt viktigt!

"Onsdagen 4 juni genomförde vi i Samverkansgruppen den tredje stunt- och streetträffen för året. Kvällen var mycket lyckad med mycket folk, bra stämning och vi kunde genomföra både stunt, street och bromsövningar i underbart sommarväder.
Vi var många från Samverkansgruppen och våra ideéllt arbetande funktionärer som åkte hem den kvällen och tyckte vi hade lyckats i vår strävan att öka trafiksäkerheten för motorcyklisterna.
Tyvärr visade det sig senare på kvällen att ett antal motorcyklister som varit på Barkarby denna kväll inte tagit sitt personliga ansvar på resan från Barkarby in mot Stockholm och senare på kvällen på vägen mot Tyresö. Det har rört sig om mycket höga hastigheter och bakhjulskörning på allmän väg. Det hela har observerats av polisen och flera av motorcyklarna finns videofilmade och känns igen från Barkarby. Jag blev informerad om det hela torsdagen 5 juni.
Vi hade också en förare som denna kväll vid två tillfällen gjorde vad han kunde för att lägga banan i däcksrök. Det är också mot vad vi talat om och innebär risk för att grannar har synpunkter på vår verksamhet.
Detta trafikuppträdande strider mot allt vad vi talat om vid träffarna och skrivit om på sporthoj.com.
Med anledning av detta ställer vi nu in de tre nästkommande kvällarna på Barkarby. Orsaken är att så många inte tar sitt personliga ansvar och bryter mot de mest elementära trafikregler.
Förhoppningsvis kan vi återuppta träffarna igen onsdagen den 6 augusti under förutsättning att vi är eniga inom Samverkansgruppen.
Beslut i denna fråga har tagits av undertecknad och Karl-Magnus Niklasson på Trafikpolisen i Stockholms län.

Anders Wedberg
Vägverket Region Stockholm
"
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
-KLIPP-

Tyvärr visade det sig senare på kvällen att ett antal motorcyklister som varit på Barkarby denna kväll inte tagit sitt personliga ansvar på resan från Barkarby in mot Stockholm och senare på kvällen på vägen mot Tyresö.
...
Med anledning av detta ställer vi nu in de tre nästkommande kvällarna på Barkarby. Orsaken är att så många inte tar sitt personliga ansvar och bryter mot de mest elementära trafikregler.
Förhoppningsvis kan vi återuppta träffarna igen onsdagen den 6 augusti under förutsättning att vi är eniga inom Samverkansgruppen.
Beslut i denna fråga har tagits av undertecknad och Karl-Magnus Niklasson på Trafikpolisen i Stockholms län.

Anders Wedberg
Vägverket Region Stockholm
"

Nu är jag inte engagerad i stunt och har heller aldrig varit på de här träffarna, men ovanstående text är löjeväckande. Först skriver Anders Wedberg att förare inte tagit sitt personliga ansvar, och berättar sedan att det renderar i kollektiv bestraffning.

Lite som när chefen vet vem som alltid kommer sent till jobbet och mailar ut till hela avdelningen att "vi måste skärpa oss med att hålla tiden".

Väx upp!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Visst jag tycker det är väldigt oansvarigt av dem som förstörde för alla andra men att skjuta upp 3 nästkommande träffarna för någon form av straff lär bara öka lekandet på olika ställen som förekommer idag. Kan förstå att Anders Wedberg är rätt upprörd men Karl-Magnus Niklasson på Trafikpolisen förstår jag mig inte på. Antingen vill han ha kvar buset på vägarna så de kan jaga dem eller har jag fel?

Har någon varit uppe hos grannarna & frågat dem hur de upplevde kvällen?
Att vänta ända till augusti lär knappast minska på dödsolyckorna när många kommer ha semester i Juni & Juli.

Bara en tanke.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Visst jag tycker det är väldigt oansvarigt av dem som förstörde för alla andra men att skjuta upp 3 nästkommande träffarna för någon form av straff lär bara öka lekandet på olika ställen som förekommer idag. <cut>

Att vänta ända till augusti lär knappast minska på dödsolyckorna när många kommer ha semester i Juni & Juli.

Bara en tanke.

Som en del av Samverkansgruppen står jag bakom beslutet att ställa in och jag förstår samtidigt er frustration och ilska.

Personligen hoppas jag verkligen att det scenario som du målar upp inte inträffar och att ni (vi) som gärna busar på Barkarby håller igen under de närmaste 6 veckorna och bevisar att ni värdesätter stuntkvällarna så mycket att ni inte buskör. Jag vet att det är svårt men tyvärr är det nog enda sättet att få tillbaka arrangemanget på Barkarby.

/Ove "Lime" Lindström
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Som en del av Samverkansgruppen står jag bakom beslutet att ställa in och jag förstår samtidigt er frustration och ilska.

Personligen hoppas jag verkligen att det scenario som du målar upp inte inträffar .

/Ove "Lime" Lindström

Det hoppas jag också inte inträffar, själv har jag sadlat över till kamera då lillgrabben är prio 1 nu!
 

Pierro0087

Medlem i MCE
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Hornet 600 -05
jag har förståelse för att nästkommande barkarby kväll ställs in,
men att ställa in tre kvällar i rad tycker jag är lite väl extremt
 

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Beslut i denna fråga har tagits av undertecknad och Karl-Magnus Niklasson på Trafikpolisen i Stockholms län.

Hette jag Karl-Magnus Niklasson skulle jag oxå vara sur och bitter på livet i största allmänhet. Han kan inte ha haft en lätt skolgång stackarn.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Synd att ni ställer in det hela.
Tycker att herrarna bakom beslutet överreagerar.
Man kan inte få helt slut på stuntande på gatan, man kan minska det betydligt och detta har gjorts i och med kvällarna.
Men nu så ger man helt upp dom försöken och skyller på några enskilda individer.
Inte så smart eller långsiktigt tänkt....

Och att sedan försöka med att återkomma i slutet på augusti.... Skrattretande tycker jag.

Vad tror folket bakom kommer hända nu då?
Kommer folk att sluta leka på gatan?
Tror inte det va.

(Tycker att dom som engagerat sig som t.ex. BB skall ha en eloge för sitt försök att få till något trevligt och roligt. Tack för dom kvällarna som varit. Synd att ni inte fått det stöd ni behövt uppifrån och att dom högst upp drar ur pluggen ur det hela.)
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Som en del av Samverkansgruppen står jag bakom beslutet att ställa in och jag förstår samtidigt er frustration och ilska.

Personligen hoppas jag verkligen att det scenario som du målar upp inte inträffar och att ni (vi) som gärna busar på Barkarby håller igen under de närmaste 6 veckorna och bevisar att ni värdesätter stuntkvällarna så mycket att ni inte buskör. Jag vet att det är svårt men tyvärr är det nog enda sättet att få tillbaka arrangemanget på Barkarby.

/Ove "Lime" Lindström

Förklara den här logiken för mig. Några stökar, utanför arrangemanget, och för att få dom att skärpa sig... ställer ni in arrangemanget i framtiden.

Ni vill sedan att de som stökade ska bevisa att de värdesätter arrangemanget. Hur bevisas det egentligen om ni inte vet vilka de är? Och om ni vet vilka de är vore det rimligt att de tar det personliga ansvar som ni efterlyser.

Det enda som kommer hända är att det som vanligt körs med olika attityd runtom i stan i några veckor, och sen arrangeras träffen igen. Ingenting har hänt.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Tycker att dom som engagerat sig som t.ex. BB skall ha en eloge för sitt försök att få till något trevligt och roligt. Tack för dom kvällarna som varit. Synd att ni inte fått det stöd ni behövt uppifrån och att dom högst upp drar ur pluggen ur det hela.

Tack för fina ord! Men jag tror man glömmer bort att Samverkansgruppen består av:

Folksam
· Ignite MC
· Länsförsäkringar
· Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund
· NTF - Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande
· Polisen
· SMC - Sveriges Motorcyklister
· Stockholms Trafikskolors Förening
· Svensk Bilprovning
· Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund
· Trygg Hansa
· Vägverket förarenheten
· Vägverket Region Stockholm

Så det finns inga oss mot dom
 

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Det är dumt att sänka sig till nivån för påhopp, eller hur?

Det var absolut inte menat som ett påhopp. Bara ett uttryck för en något vriden humor. Associerade direkt till nöjesmassakern och "rattmuffen" när jag hör efternamnet Niklasson.

I vilket fall så hoppas jag beslutet att ställa in är baserat på rätt grunder. Vad några individer gör på allmän väg borde vara en sak för polisen och inte falla tillbaka på stunt och streetkvällarna.
Tycker en parallell till detta skulle vara att ställa in fotbollsmatcher för att det förekommer bråk och fylla i samband med dessa.
Men som sagt, jag hoppas på att ert beslut är fattat av egen övertygelse, inte pga påtryckningar från polismyndigheten.
 

Konta_Kenta

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2007
Ort
I min lägenhet
Hoj
Yamaha R1 -08
Nu är jag inte engagerad i stunt och har heller aldrig varit på de här träffarna, men ovanstående text är löjeväckande. Först skriver Anders Wedberg att förare inte tagit sitt personliga ansvar, och berättar sedan att det renderar i kollektiv bestraffning.

Lite som när chefen vet vem som alltid kommer sent till jobbet och mailar ut till hela avdelningen att "vi måste skärpa oss med att hålla tiden".

Väx upp!

Håller med där... 1 kväll kunde kanske vara befogat att ställa in men 3... :confused:
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Men det kan väl knappast komma som en överaskning att folk som åker bakhjul på Barkarby även gör det på allmän väg? Vart skulle de annars lärt sig?

Jag förstår faktiskt inte det här. Tror polisen på allvar att busandet skulle minska för att möjligheten finns att åka fort 3 h varannan vecka? Så sjuuukt korkat så de kan väl inte själva tro på det?

Barkarbykvällarna kommer inte påverka fortåkandet på kort sikt, utan kvällarna skall ses som en möjlighet för Samverkansgruppen att informera och på lång sikt kunna påverka hojåkare. Tycker det är riktigt tråkigt när en av medlemmarna i Samverkansgruppen "förstör" för de övriga ... som ideelt ställer upp och arbetar med ett evenemang för oss bespottade hojåkare.

Fortåkandet hittar väl bara en annan plats, som inte går att kontrollera lika bra som på Barkarby -> farligare.

Fan, jag blir så trött ...
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Personligen hoppas jag verkligen att det scenario som du målar upp inte inträffar och att ni (vi) som gärna busar på Barkarby håller igen under de närmaste 6 veckorna och bevisar att ni värdesätter stuntkvällarna så mycket att ni inte buskör.

/Lime

Trodde kvällarna va så att folk skulle köra av sig där istället för gatan (få bort buset och olyckorna), nu finns det folk som gör båda men gat-buset lär va mindre dom dagarna?

Summan borde vara fler street dagar inte färre om man ska lösa det.

Förstår inte alls hur dom tänkte där, inte alla indianer i kanoten.

Tack Samverkansgruppen för dom dagar som varit.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack för fina ord! Men jag tror man glömmer bort att Samverkansgruppen består av:

Folksam
· Ignite MC
· Länsförsäkringar
· Moped- och Motorcykelbranschens Riksförbund
· NTF - Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande
· Polisen
· SMC - Sveriges Motorcyklister
· Stockholms Trafikskolors Förening
· Svensk Bilprovning
· Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund
· Trygg Hansa
· Vägverket förarenheten
· Vägverket Region Stockholm

Så det finns inga oss mot dom


Många företag bakom förslaget men inte många man ser. Visst det anordnas tävlingar eller rättare ord övningar men fler borde kunna visa upp sig.
Länsförsäkringar-polisen-vägverket-trygg hansa-NTF är alla överens att det känns bättre om något händer under kontrollerade former än ute i trafiken men alla stödjer att ställa in körningar som kan rädda liv?

Detta är ingen kritik utan bara en undran varför straffa alla för rötägg finns i alla kategorier & kommer aldrig försvinna hur mkt man än önskar det.

Det är många som kör hoj dit men det är många som kommer dit med bil också. Visst dessa kvällar är väl fortfarande i liten skala men det vore roligt t,ex någon mchandlare drar nytta av alla som kommer dit & visar upp lite saker för försäljning. Något försäkringsbolag visar upp sig samt visar vad de vill dela av efarenheter. Någon trafikskola kanske vill försöka locka nya intresserade till mcåkning. Detta är bara några av småsaker som nog skulle uppskattas men det kanske skulle störas av grannarna vad vet jag?
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Varför kan aldrig myndigheter/orginisationer med inflytande använda sig av en dialog, utan hot och kollektiva straff?
 

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Märsta
Hoj
R1 fighter -05
Men vafan.
Det där konceptet kommer ALDRIG att funka.

Spelar ingen roll hur många onsdagar ni kommer låta mig köra på barkaby/bromma jag med flera kommer fortsätta köra på bakhjulet på allmän väg ändå.

Ska det ställas in så fort någon busar efter street stunt kvällarna kan ni lägga ner hela skiten. Det kommer som sagt ALDRIG att fungera.

Som någon tidigare skrev, hur tänker polisen?!?
Stäng för fan ner allt vad fotboll heter.
Och stäng allt som har med religion att göra också för den delen.

Det får bara folk att begå brott. :huvet
 

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Speed Triple 955 -05
Skrivelse från Samverkansgruppen. Läs då det är väldigt viktigt!

"Onsdagen 4 juni genomförde vi i Samverkansgruppen den tredje stunt- och streetträffen för året. Kvällen var mycket lyckad med mycket folk, bra stämning och vi kunde genomföra både stunt, street och bromsövningar i underbart sommarväder.
Vi var många från Samverkansgruppen och våra ideéllt arbetande funktionärer som åkte hem den kvällen och tyckte vi hade lyckats i vår strävan att öka trafiksäkerheten för motorcyklisterna.
Tyvärr visade det sig senare på kvällen att ett antal motorcyklister som varit på Barkarby denna kväll inte tagit sitt personliga ansvar på resan från Barkarby in mot Stockholm och senare på kvällen på vägen mot Tyresö. Det har rört sig om mycket höga hastigheter och bakhjulskörning på allmän väg. Det hela har observerats av polisen och flera av motorcyklarna finns videofilmade och känns igen från Barkarby. Jag blev informerad om det hela torsdagen 5 juni.
Vi hade också en förare som denna kväll vid två tillfällen gjorde vad han kunde för att lägga banan i däcksrök. Det är också mot vad vi talat om och innebär risk för att grannar har synpunkter på vår verksamhet.
Detta trafikuppträdande strider mot allt vad vi talat om vid träffarna och skrivit om på sporthoj.com.
Med anledning av detta ställer vi nu in de tre nästkommande kvällarna på Barkarby. Orsaken är att så många inte tar sitt personliga ansvar och bryter mot de mest elementära trafikregler.
Förhoppningsvis kan vi återuppta träffarna igen onsdagen den 6 augusti under förutsättning att vi är eniga inom Samverkansgruppen.
Beslut i denna fråga har tagits av undertecknad och Karl-Magnus Niklasson på Trafikpolisen i Stockholms län.

Anders Wedberg
Vägverket Region Stockholm
"


Va de någon som trodde att de skulle vara slutlekt på allmän väg bara för att man får köra på ett flygfält 1 gång varannan vecka?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top