Stunt & Streetkvällar 2008

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
PÅ senaste barkaby så hade jag med mig en arbetskollega som också kör hoj. Han tyckte det var skitroligt att andra kunde leka av sig men mest imponerad var han av de som körde stunt, synd bara att inga fler stuntare var på plats. Visst man ska inte tumma på säkerheten men för just stuntkörning så är vighet en fördel & det är inte alltid det fungerar ihop med fullt skinnställ. Dessa killar som jag har sett kan verkligen sin sak men allt ska gå rätt till. Många lovande stuntare skräms bort för att visa sin konster pga regler som t.o.m är strängare än de som tävlar i stunt vm eller har de ändrat reglerna på barkaby ang stuntdelen?

Skulle gärna vilja önska att många kommer till barkaby den 18juni men tror uppslutningen kommer vara väldigt begränsad pga både hur polisen har uppträtt vissa gånger samt ev om man nu ska kalla det straff att dra in körningar.

Bara hoppas jag har fel!
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om du läser första inlägget i den här tråden och sen klickar på länken "Vad som gäller under kvällarna" så står det:
Citat: Allmänt
103 dB
Inga burnouter
Slut citat.

Dessutom står det samma sak likadant formulerat på lappen som du skriver på innan du får köra på Barkarby.

Så var det formulerat.
Däremot hur vissa har tolkat det är en annan sak.
Jag syftade till Patriks inlägg och vad han sade sig ha blivit informerad om och sedemera missförstått. Om han tagit del av vad som står här i tråden eller vad som stod på lappen kan jag inte svara på.

Att en burnout är en burnout kan jag hålla med om. Det som däremot ställer mig lite frågande är varför ingen sade till efter första gången om det nu skedde två gånger. Var inga "ansvariga" närvarande?
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
eller har de ändrat reglerna på barkaby ang stuntdelen?
Skulle gärna vilja önska att många kommer till barkaby den 18juni men tror uppslutningen kommer vara väldigt begränsad pga både hur polisen har uppträtt vissa gånger samt ev om man nu ska kalla det straff att dra in körningar.
Bara hoppas jag har fel!

Samma regler på stunt som förra året. Står i första inlägget av tråden.

Jag hoppas också att så många som möjligt kommer, för att visa att kvällarna verkligen behövs och att ni vill ha kvar dem.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Jag syftade till Patriks inlägg och vad han sade sig ha blivit informerad om och sedemera missförstått. Om han tagit del av vad som står här i tråden eller vad som stod på lappen kan jag inte svara på.

Att en burnout är en burnout kan jag hålla med om. Det som däremot ställer mig lite frågande är varför ingen sade till efter första gången om det nu skedde två gånger. Var inga "ansvariga" närvarande?

Alla som kör måste skriva på innan och på den lappen står det vad som gäller vilket innebär att han blivit informerad.

Sen kan jag hålla med om att man borde påtalat det första gången samt att om det upprepades talat om att han inte var välkommen dit igen.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Det är jättebra att en massa människor lägger ner tid och energi på att göra något positivt för motorcylkelsporten, för alla tycker inte att banåka är det som ger livet en mening.
Men det som inte verkar ha gått fram är att ni faktiskt har att göra med vuxna människor som inte behöver dagisfröknar som står och tjatar och gnatar.
Ta bara stunten t.ex, den verkar vara lite av den elaka bölden på mc-världens feta röv, förutom när det gäller att dra publik för då är stunten det som gäller. En fruktansvärd massa regler som ska kuva förarna i en sport där det faktiskt går ut på att pressa gränser och göra det så "farligt" det går. Eurostyle i all ära, har inget emot den, men det finns fler grenar av sporten som är det är lite mer fart i.
Efter att ha sett uppförandet av en person från Samverkanskgruppen vid Skogis vart jag rent ut sagt förbannad, då han kastade sig över en stuntare(självklart) och förklarade att dom inte får köra som dom vill för att då kommer minsann polisen bli lite kinkiga och då blir minsann Samverkansgruppen också det.
Jag tyckte från början att hela idén var jättebra, men jag tror att den grundar sig på helt fel saker. För rejsande krävs en bana. För stunt krävs bara en plätt asfalt och ett jävla glatt humör som ger en sammanhållning och en livsstil som banåkare aldrig kommer förstå sig på. Det ska vara däcksrök och varvstopp blandat med den sega och uthålliga träningen som faktiskt ligger bakom stuntarnas konster. Självklart vill dom visa upp sig!
Och, för er som inte har upptäckt det tidigare så är det enorma mängder vanliga människor som tar sig till skogis och tyresö endast för att få se dessa killar och deras hojar. Det är ett gratis nöje för en massa människor. Och oavsett vad polis, samverkansgrupper och andra tycker så kan jag berätta att responsen är enormt positiv på bägge ställena av "publiken".
Poliserna fick bort streetracingen från industriområdena och den hamnade på gatan, vilket dom nu ondgör sig över. När stuntarna håller sig på nån övergiven plats körs dom bort av polisen. Samverkan är aldrig ensidig utan måste komma från båda parter, inte ett gäng som sitter och bestämmer vad andra ska tycka och tänka, det är inte samverkan, det är försök till påverkan.

Du skriver mycket klokt och det är egentligen bara en sak jag personligen har att invända. Eller snarare kommentera. Och det är just det att det övas och stuntas t.ex. vid Skogis. Det som behövs är en plats där det går att öva och visa upp sig när som helst, en övningsplats där vi och ni olika stunt-sammanslutningar kan arrangera övnings och uppvisningskvällar utan att behöva beblanda oss med vanliga trafikanter.

Det är iaf vad SMC jobbar för. Vi skulle behöva en sådan permanent plats för vår vanliga utbildningsverksamhet också. En sådan här plats skulle mycket väl kunna användas av t.ex. körskolor och VV för uppkörningar under dagtid. Först när vi har en sådan permanent "bana" så kan vi seriöst börja prata.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
<cut>Visst man ska inte tumma på säkerheten men för just stuntkörning så är vighet en fördel & det är inte alltid det fungerar ihop med fullt skinnställ.
<cut>
Många lovande stuntare skräms bort för att visa sin konster pga regler som t.o.m är strängare än de som tävlar i stunt vm eller har de ändrat reglerna på barkaby ang stuntdelen?

Kollade upp lite regler och som jag tolkar det så har vi likvärdig krav på stunt-delarna som de som gäller för ESRCh och WSRCh, alltså handskar, ryggskydd, axel och armbågsskydd. ESRCh ställer också numera krav på säkerhetssko men den behöver inte vara av fullhög modell. Det är alltså inte gore-tex eller läder som gäller vid lågfartsstunten, där smidigheten är viktigast utan bara heltäckande klädsel.

Sedan finns det massor med bra skydd som t.ex motoX-förarna använder sig av och de om något behöver vara smidiga...
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Du skriver mycket klokt och det är egentligen bara en sak jag personligen har att invända. Eller snarare kommentera. Och det är just det att det övas och stuntas t.ex. vid Skogis. Det som behövs är en plats där det går att öva och visa upp sig när som helst, en övningsplats där vi och ni olika stunt-sammanslutningar kan arrangera övnings och uppvisningskvällar utan att behöva beblanda oss med vanliga trafikanter.

Som Stunt & Streetkvällar på Barkarby dårå :)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
1) Det kommer alltid att finnas folk som vill köra på bakhjulet, göra stoppies, sladda och stunta på alla sätt och vis.

2) Oavsett om det är förbjudet så kommer en stor del av dessa att göra det.

3) Om det finns en tillåten plats så kommer förmodligen en stor del av denna stora del att hålla sitt stuntande och busande på denna plats. De är i grunden som folk är mest och vill bara göra det de tycker är roligt på det sätt som orsakar minst problem, för dem själva och andra. Att hela tiden måsta bekymra sig för att bli haffad är inte roligt, alltså föredrar de att busa på sätt som inte orsakar detta bekymmer om möjligheten finns.

4) En mindre klick av de som alltid kommer att stunta bekymrar sig inte om att bli haffade eller vad som blir konsekvenserna av deras stuntande. Dessa kommer alltid att stunta, både på tillåten plats och på andra ställen. De flesta kommer att nöja sig med tillåtna platser och tillfällen och att i övrigt begränsa sig till undanskymda platser, där de stör så lite som möjligt och löper minimal risk att själva bli störda av polisen.

5) Den minsta klicken av alla ger blanka fan i hur de påverkar andra och om de blir haffade. Dessa kommer att stunta på Barkarby, köra på bakhjulet därifrån, dra upp på bakhjulet på Vasagatan, köra mot enkelriktat, parkera sin trampcykel framför skyltfönster där det står "Cykelparkering förbjuden" och i största allmänhet bete sig.

6) Alla sorters evenemang kommer att dra till sig en svans av denna sista, minsta klick.

Vad tror samverkansgruppen? Kommer den lilla klicken i punkt 5 att försvinna för att det inte hålls något på Barkarby? Det tror inte jag. Jag tror bara att de blir mer utspridda. Problemet med dessa individer är att de inte bryr sig, därför är de också svåra att nå. De kommer att ge blanka fan i att de blir impopulära. Varför bry sig om om andra hojåkare tittar snett när man redan skiter i polisen, som ändå har oändligt mycket större möjligheter att ställa till faktiska problem för dem? De flesta av dem ingår inte i något kollektiv på sådant sätt att de faktiskt bryr sig om kollektivets åsikter eller värderingar.

Tror inte samverkansgruppen att individerna i punkt 3 och 4, den största gruppen, faktiskt helt eller delvis håller sitt stuntande från gatorna så länge det finns Barkarby eller motsvarande lekplatser? Är inte syftet med hela övningen att minska mängden busande på allmän plats? Tror de inte att detta fungerar? Om de tror att detta fungerar, vad är då syftet med att stänga ner? Om de inte tror det fungerar, varför tror de detta? Är det endast på grund av att ett fåtal individer ur 'svansen' inte håller sig i skinnet på väg hem? Hur skulle detta kunna säga något om saken? Om det är på basis av annat, vad är då detta andra och varför anger man inte den verkliga orsaken?

Eller är det bara så att en del individer med tungt inflytande i samverkansgruppen, som kanske aldrig varit bland de varmare förespråkarna för Barkarby till att börja med, fick vatten på sin kvarn då de såg att folk fortfarande körde bakhjul utanför? Individer som gärna drar hela kollektivet över en kam, och kanske ser mer till sina förutfattade meningar än faktiska sakskäl, individer som gärna sitter och säger "vad var det vi sa, såna är de allihopa och går inte att förbättra"?

Jag har aldrig varit på Barkarby, lär aldrig fara dit heller. För det första bor jag inte i trakten, för det andra är jag fanimig mera av en touringputte än något annat. Kanske har jag helt fel uppfattning om läget. I så fall räknar jag med att bli rättad av er som brukar vara där och som umgås i de kretsarna. Dock är det så här jag tror att det är och jag förstår inte alls vad poängen är med att stänga ner Barkarbykvällarna, som jag tror är ett utmärkt sätt att minska mängden busande på allmän plats samt vet är ett lysande tillfälle för de som gärna vill busa att få göra det på ett sätt som inte stör och utan att de behöver bekymra sig för att bli tagna av polisen.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Som Stunt & Streetkvällar på Barkarby dårå :)

Ja, fast med möjlighet att köra VARJE kväll. Med permanent menar jag verkligen permanent. Det ska inte behövas bokas och så utan man ska veta att "idag är det tisdag och då kan jag åka och träna mellan 18 och 22".

Helst skulle jag se något go-kart-baneliknande i anslutning till den övningsplatsen också så man kunde köra BKK-kurser också mer kontinuerligt i Stockholmstrakten.

För övrigt sammanfattar Ft det hela jäkligt bra. Kommer att föra fram de åsikterna på onsdag, då de sammanfaller till mycket stor del med mina egna.
 
Last edited:

adde.w

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Södermalm
Hoj
R1
Då blir vi många på skogis-tyresö träffarna som drar igång på allvar nu på onsdag. Där existerar inga kollektiva bestraffningar. :arsele :arsele
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Då blir vi många på skogis-tyresö träffarna som drar igång på allvar nu på onsdag. Där existerar inga kollektiva bestraffningar. :arsele :arsele

Jag hoppas verkligen att det bara är ironi. Ett stunt-evenemang vid Skogis på onsdag skulle vara den sista spiken i kistan och då är det nog tyvärr definitivt slut på Barkarby för en överskådligt framtid. De hyffsat långtgångna planerna på ett permanent övningsområde läggs förmodligen ner samtidigt.
 

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Ort
Skogen, Uppsala city
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
Jag hoppas verkligen att det bara är ironi. Ett stunt-evenemang vid Skogis på onsdag skulle vara den sista spiken i kistan och då är det nog tyvärr definitivt slut på Barkarby för en överskådligt framtid. De hyffsat långtgångna planerna på ett permanent övningsområde läggs förmodligen ner samtidigt.

Varför ironi??
Ska man bara ta emot skit eller?? Nej, visa missnöjet o att det verkligen behövs en "barkaby kväll".
Buskör i hela sthlm nu!!:yoparty
 

adde.w

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Södermalm
Hoj
R1
tolka det precis hur du vill, jag tar ansvar för mina handlingar, precis som ni gör över era. Skulle jag bli lidande för vad du gör Lime skulle du få mitt finger direkt, du är inte jag och jag är inte du. Börja jobba efter det konceptet vettja. :pannkyss
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
jag hade ändå inte tänkt komma på nästkommande träffar. det går inte mer än 10 minuter innan man blir tillsagd av nån arrangör av vad man får och inte får göra. det är oftast inga vetttiga saker de har att säga utan de verkar bara ha ett behov av att hävda sig. ok att man inte får börna för det är förståerligt men att i 25gradig värme bli påtvingad en långarmad tröjja när man hoppar hoppar omkring på en cykel gör inte att man har nån lust att köra längre. man får inte köra snabbt för det är farligt utan måste hela kvällen köra under 5000 varv och det är inte konstigt att folk inte tycker det är intressant att titta på. tacka vet jag skogis där man kan köra utan att bli tillrättavisad på olika sätt, och där folk tycker det är kul att se på åkningen. jag tycker BB har gjort ett jättebra jobb men övriga personer/arrangörer (med många undantag) har fått mig att inte vilja åka tillbaka till dessa träffar. det är min åsikt, och gäller egentligen bara för reglerna i stuntdelen av kvällen.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Hoppas verkligen att så många som möjligt kommer på onsdag.

Kom till Barkarby och tala i så fall om att ni vill ha kvar kvällarna, effektivare än att busa på stan.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
...och då är det nog tyvärr definitivt slut på Barkarby för en överskådligt framtid.
De hyffsat långtgångna planerna på ett permanent övningsområde läggs förmodligen ner samtidigt.

Vad skulle det leda till? Mer eller mindre bus på allmänna vägar?:va

Det går inte att resonera så. Vem för det resonemanget? Hur tänker den/de personerna när en kommentar/åsikt som den fälls?

Det finns många fotbollsplaner. Där kan man spela boll och behöver därför inte sparka boll på mindre passande platser.

Skulle det finnas permanenta platser/banor för samma aktivitet och upplägg som Barkarbykvällarna så kommer det ha inverkan på en plats som till exempel Skogis. Kommer det bli mer folk och mer bus på mindre passande platserna runt om i Stockholm under denna period när det inte är något på Barkarby så kanske det (förhoppningsvis) väcker en tanke hos den/de som fattat beslutet. En tanke som är längre än näsan och humöret räcker.

Nu finns inga banor i nollåttornas närhet och Barkarbykvällarna infaller alltför sällan vilket självklart gör att det leks på mindre lämpliga platser. Sedan att det alltid har funnits "rötägg" och alltid kommer att finnas i en mindre skara är något som vi nog aldrig kommer att komma ifrån oavsett hur många banor eller lämpliga plaster som växer fram. Men är det inte värt att dämpa majoritetens "gasgladhet" genom dessa arrangemang?!

Att helt plötsligt bara stänga den dörr som faktiskt har öppnats och där en dialog och gemensam utveckling av idéer/åsikter om framtida arrangemang/platser kan börja växa fram är, milt sagt, korkat då det INTE kommer leda till att minskat bus i trafiken.

:va
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skall bli intressant och se vad som sägs nu under onsdagen.


Är och förblir det negativt så kanske det är dags att köra som finnarna gör med sina Bomber-kvällar...
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Vad skulle det leda till? Mer eller mindre bus på allmänna vägar?:va

Det går inte att resonera så. Vem för det resonemanget? Hur tänker den/de personerna när en kommentar/åsikt som den fälls?

Det finns många fotbollsplaner. Där kan man spela boll och behöver därför inte sparka boll på mindre passande platser.

Skulle det finnas permanenta platser/banor för samma aktivitet och upplägg som Barkarbykvällarna så kommer det ha inverkan på en plats som till exempel Skogis. Kommer det bli mer folk och mer bus på mindre passande platserna runt om i Stockholm under denna period när det inte är något på Barkarby så kanske det (förhoppningsvis) väcker en tanke hos den/de som fattat beslutet. En tanke som är längre än näsan och humöret räcker.

Nu finns inga banor i nollåttornas närhet och Barkarbykvällarna infaller alltför sällan vilket självklart gör att det leks på mindre lämpliga platser. Sedan att det alltid har funnits "rötägg" och alltid kommer att finnas i en mindre skara är något som vi nog aldrig kommer att komma ifrån oavsett hur många banor eller lämpliga plaster som växer fram. Men är det inte värt att dämpa majoritetens "gasgladhet" genom dessa arrangemang?!

Att helt plötsligt bara stänga den dörr som faktiskt har öppnats och där en dialog och gemensam utveckling av idéer/åsikter om framtida arrangemang/platser kan börja växa fram är, milt sagt, korkat då det INTE kommer leda till att minskat bus i trafiken.

:va

Ja, jag delar dina åsikter. Tyvärr är det inte jag eller någon av de organisationer jag representerar som står för stålarna. Kom gärna på onsdag och be Vägverket och Polisen att förklara hur de tänkte.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top