1) Det kommer alltid att finnas folk som vill köra på bakhjulet, göra stoppies, sladda och stunta på alla sätt och vis.
2) Oavsett om det är förbjudet så kommer en stor del av dessa att göra det.
3) Om det finns en tillåten plats så kommer förmodligen en stor del av denna stora del att hålla sitt stuntande och busande på denna plats. De är i grunden som folk är mest och vill bara göra det de tycker är roligt på det sätt som orsakar minst problem, för dem själva och andra. Att hela tiden måsta bekymra sig för att bli haffad är inte roligt, alltså föredrar de att busa på sätt som inte orsakar detta bekymmer om möjligheten finns.
4) En mindre klick av de som alltid kommer att stunta bekymrar sig inte om att bli haffade eller vad som blir konsekvenserna av deras stuntande. Dessa kommer alltid att stunta, både på tillåten plats och på andra ställen. De flesta kommer att nöja sig med tillåtna platser och tillfällen och att i övrigt begränsa sig till undanskymda platser, där de stör så lite som möjligt och löper minimal risk att själva bli störda av polisen.
5) Den minsta klicken av alla ger blanka fan i hur de påverkar andra och om de blir haffade. Dessa kommer att stunta på Barkarby, köra på bakhjulet därifrån, dra upp på bakhjulet på Vasagatan, köra mot enkelriktat, parkera sin trampcykel framför skyltfönster där det står "Cykelparkering förbjuden" och i största allmänhet bete sig.
6) Alla sorters evenemang kommer att dra till sig en svans av denna sista, minsta klick.
Vad tror samverkansgruppen? Kommer den lilla klicken i punkt 5 att försvinna för att det inte hålls något på Barkarby? Det tror inte jag. Jag tror bara att de blir mer utspridda. Problemet med dessa individer är att de inte bryr sig, därför är de också svåra att nå. De kommer att ge blanka fan i att de blir impopulära. Varför bry sig om om andra hojåkare tittar snett när man redan skiter i polisen, som ändå har oändligt mycket större möjligheter att ställa till faktiska problem för dem? De flesta av dem ingår inte i något kollektiv på sådant sätt att de faktiskt bryr sig om kollektivets åsikter eller värderingar.
Tror inte samverkansgruppen att individerna i punkt 3 och 4, den största gruppen, faktiskt helt eller delvis håller sitt stuntande från gatorna så länge det finns Barkarby eller motsvarande lekplatser? Är inte syftet med hela övningen att minska mängden busande på allmän plats? Tror de inte att detta fungerar? Om de tror att detta fungerar, vad är då syftet med att stänga ner? Om de inte tror det fungerar, varför tror de detta? Är det endast på grund av att ett fåtal individer ur 'svansen' inte håller sig i skinnet på väg hem? Hur skulle detta kunna säga något om saken? Om det är på basis av annat, vad är då detta andra och varför anger man inte den verkliga orsaken?
Eller är det bara så att en del individer med tungt inflytande i samverkansgruppen, som kanske aldrig varit bland de varmare förespråkarna för Barkarby till att börja med, fick vatten på sin kvarn då de såg att folk fortfarande körde bakhjul utanför? Individer som gärna drar hela kollektivet över en kam, och kanske ser mer till sina förutfattade meningar än faktiska sakskäl, individer som gärna sitter och säger "vad var det vi sa, såna är de allihopa och går inte att förbättra"?
Jag har aldrig varit på Barkarby, lär aldrig fara dit heller. För det första bor jag inte i trakten, för det andra är jag fanimig mera av en touringputte än något annat. Kanske har jag helt fel uppfattning om läget. I så fall räknar jag med att bli rättad av er som brukar vara där och som umgås i de kretsarna. Dock är det så här jag tror att det är och jag förstår inte alls vad poängen är med att stänga ner Barkarbykvällarna, som jag tror är ett utmärkt sätt att minska mängden busande på allmän plats samt vet är ett lysande tillfälle för de som gärna vill busa att få göra det på ett sätt som inte stör och utan att de behöver bekymra sig för att bli tagna av polisen.