Styrketräning!

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Var inte det här en tråd om styrketräning? :va
Har ni möjlighet att äta regelbundet, 6-7 ggr om dagen, så behövs inga kosttillskott. :mattias
Kolhydrater är energi och behövs för att orka träna. Ät kolhydratrikt före träning.
Protein behövs för att musklerna skall kunna återbildas efter nedbrytningen som sker vid träning. Alltså skall det käkas en massa kyckling eller annat proteinrikt direkt efter träning. Underskott av protein innebär att kroppen bryter ned muskelmassa vid återhämtningen.
Kreatin och annat skit (min uppfatttning) skall ni vara försiktiga med. Vad folk ofta glömmer bort är att dessa tillskott ofta har bieffekter och är inte så sällan skadliga för kroppen. Ex. kreatin, som förekommer naturligt i kött m.m., binder vätska i kroppen och är skadligt för njurarna vid stort intag.
Skall ni hålla på och växa snabbt kan ni lika gärna köra med anabola och amfetamin samt boka en plats på häktet redan idag.
Det finns bara ett sätt som ger säker resultat; träning, vila, rätt mat och framför allt ett stort TÅLAMOD! Det tar tid för kroppen att bygga upp sig på rätt sätt. Hetsa med för hård träning och "skräp" brukar resultera i skador samt andra problem, ex. ätstörningar.
/Moral Kaka

Edit: Jag äter gainer (kolhydrater och protein) före träning för att orka och protein efter för återhämtning. Inte idealt, men jag hinner inte äta enligt rekommendationerna.

Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
RocketQueen skrev:
Ok någon annan som är lika såld på styrketräning som jag är?

Jodu! :tummenupp :yoparty :)

Jag kör indelningen;
Bröst, triceps
Rygg, biceps
Baksida lår, vader, axlar
Framsida lår, rumpa, mage
och tränar varannan dag.

Detta varvar jag med 2-1-2-split, men det orkar jag bara köra i ca 1,5 månad innan kroppen känns trött, då går jag tillbaka till det första.

Jag tränar kondition efter styrkepasset. Puslklockan är min dyraste leksak... :hihi ... och jag älskar den! Eftersom jag är lat vill jag inte ta ut mig mer än nödvändigt. Jag springer bara när jag kör intervallträning med puls på 95% av max och det kör jag bara varannan vecka.

Mitt bästa råd; Vila när du är trött! Det är inte bara musklerna som behöver ta igen sig efter träning, utan hela det 'neuro-hormonella systemet'. Utsätts kroppen för mycket träning utan tillräckligt med återhämtning utsöndras kortisol. Det hormonet bryter ned muskler och omreglerar sockermetabolismen, vilket i slutänden ger mer inlagrat fett... :hej

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
liljekvist skrev:
Har själv läst att muskeln ska vila 48timmar. Hur ser ditt schema ut när du kan vila musklerna 48 timmar och träna hela kroppen på vardagarna innan helgen? Tänkte börja lite mer seriöst nu igen efter sommaren.
Jag lever inte som jag lär :hihi efter ett antal år så gäller inte längre nybörjarreglerna.Alla måste fixa ett schema som passar efter deras kropp.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Kawwa skrev:
Nej då, jag har för mig att intaget är en tesked per dag. Prestationshöjande, man känner sig/blir piggare och orkar mera.
Binder upp en hel del vätska oxå. :)

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Sweedo skrev:
Var inte det här en tråd om styrketräning? :va
Har ni möjlighet att äta regelbundet, 6-7 ggr om dagen, så behövs inga kosttillskott. :mattias
Kolhydrater är energi och behövs för att orka träna. Ät kolhydratrikt före träning.
Protein behövs för att musklerna skall kunna återbildas efter nedbrytningen som sker vid träning. Alltså skall det käkas en massa kyckling eller annat proteinrikt direkt efter träning. Underskott av protein innebär att kroppen bryter ned muskelmassa vid återhämtningen.
Kreatin och annat skit (min uppfatttning) skall ni vara försiktiga med. Vad folk ofta glömmer bort är att dessa tillskott ofta har bieffekter och är inte så sällan skadliga för kroppen. Ex. kreatin, som förekommer naturligt i kött m.m., binder vätska i kroppen och är skadligt för njurarna vid stort intag.
Skall ni hålla på och växa snabbt kan ni lika gärna köra med anabola och amfetamin samt boka en plats på häktet redan idag.
Det finns bara ett sätt som ger säker resultat; träning, vila, rätt mat och framför allt ett stort TÅLAMOD! Det tar tid för kroppen att bygga upp sig på rätt sätt. Hetsa med för hård träning och "skräp" brukar resultera i skador samt andra problem, ex. ätstörningar.
/Moral Kaka

Edit: Jag äter gainer (kolhydrater och protein) före träning för att orka och protein efter för återhämtning. Inte idealt, men jag hinner inte äta enligt rekommendationerna.
Skulle jag ta en gainer före träning skulle jag spy på passet,hur pallar du det?blir du inte "proppmätt"?

jävla_typ

Helt enkelt
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
suzuki...svart..
Sweedo skrev:
Ex. kreatin, som förekommer naturligt i kött m.m., binder vätska i kroppen och är skadligt för njurarna vid stort intag.
hela vitsen med kreatin är ju just att det binder vätska i kroppen. det fina är att det binder vätskan inne i musklerna och bättre än så kan det knappast bli. ju högre procent vätska i en muskel ju högre kvalite håller den, på alla sätt. kreatin anses annars vara ett säkert kosttillskott för normalpersoner. det är givetvis rekomenderad dos som gäller!
den enda biverkning jag fått har kommit av för högt intag av protein (pissade njurgrus i en vecka :galen ).
Sweedo skrev:
Hetsa med för hård träning och "skräp" brukar resultera i skador samt andra problem
vad menar du med för hård träning :confused: menar du för lite vila mellan passen eller?

jävla_typ

Helt enkelt
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
suzuki...svart..
ktmjacke skrev:
Skulle jag ta en gainer före träning skulle jag spy på passet,hur pallar du det?blir du inte "proppmätt"?
blanda den i vatten så blir den inte så mäktig, men det har du kanske redan provat?

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
jävla_typ skrev:
vad menar du med för hård träning :confused: menar du för lite vila mellan passen eller?

Vid hård träning så är det många som lägger så hur mycket vikter som helst och är inte i närheten av rätt utförandet i de övningarna dem kör.
(1 exempel tex)

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
jävla_typ skrev:
blanda den i vatten så blir den inte så mäktig, men det har du kanske redan provat?
Har aldrig behövt gainers då jag har möjlighet att äta riktigt.Däremot använder jag ett "dietprotein" från twinlab som bara ger 20 gram förspjälkat protein per drink,tar en efter träning thats it.Men gainers är nog bra för dom som behöver det.När jag provade blev jag "julbordsmätt" i flera timmar fast jag blandade med minimjölk o vatten.

jävla_typ

Helt enkelt
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
suzuki...svart..
Quaya skrev:
Vid hård träning så är det många som lägger så hur mycket vikter som helst och är inte i närheten av rätt utförandet i de övningarna dem kör.
(1 exempel tex)
ok, inte hänga på mer vikt än att man kan hålla ett strikt utförande. håller med till 100% :tummenupp

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
jävla_typ skrev:
ok, inte hänga på mer vikt än att man kan hålla ett strikt utförande. håller med till 100% :tummenupp
Inte om man vill fortsätta växa efter ett par års träning,då måste du cheeta o köra forced reps.Men det är ju inget som en motionär behöver hålla på med.Men jag tycker att man måste fråga sig själv vad man har för mål med sin träning,alla i denna tråd pratar ju om samma sak(träning) men samtidigt är ju dom flesta i olika "faser" av sin träningskarriär.Därför finns det ju egentligen inga tips att ge innan man sett o pratat med personen om vad han/hon vill uppnå.

jävla_typ

Helt enkelt
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
suzuki...svart..
jag har alltid någon som passar när jag kör forced reps men det är klart 100% stikt blir det inte alltid ( den jäveln står och sover ibland :6surkart )

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
jävla_typ skrev:
jag har alltid någon som passar när jag kör forced reps men det är klart 100% stikt blir det inte alltid ( den jäveln står och sover ibland :6surkart )
Själv kör jag med pannband med travers på :tummenupp :D

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
jävla_typ skrev:
hela vitsen med kreatin är ju just att det binder vätska i kroppen. det fina är att det binder vätskan inne i musklerna och bättre än så kan det knappast bli...

Jo men va fasen de binder ju vatten i hela kroppen. Jag vill inte få värsta bullröven! :arsele
Hade de bara bundit inne i musklerna vore de ju skit nice!

Blev rekomenderad Twin Labs Diet Fuel. Muskelbyggande men ingen vatten. Låter som värsta tjej grejen.
Shit va förvirrad jag blir!

Jag har iallafall lyssnat på er alla (även om tipsen varierar) och kör nu inte biceps o axlar ihop. Så kör jag så tungt jag kan med färre reps.
Sträckte typ rumpan igår... :hihi

Va betyder 2-1-2 slip???

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
*Sweedo*

/Moral Kaka

*kawwa*

Nu skrev jag iof att jag tog det var 5:e eller var 6:e vecka för att få en toppning. Då binder det inte vätska mer än att det försvinner lika fort. Jag fick iaf ett positivt resultat av det.

Väldigt dumt att jämföra lagliga preparat med olagliga preparat och knark, jag ser INTE sambandet. Bara en barnslig jämförelse !!!!!

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
RocketQueen skrev:
jävla_typ skrev:
hela vitsen med kreatin är ju just att det binder vätska i kroppen. det fina är att det binder vätskan inne i musklerna och bättre än så kan det knappast bli...

Jo men va fasen de binder ju vatten i hela kroppen. Jag vill inte få värsta bullröven! :arsele

Blev rekomenderad Twin Labs Diet Fuel. Muskelbyggande men ingen vatten. Låter som värsta tjej grejen.

Jag har iallafall lyssnat på er alla (även om tipsen varierar) och kör nu inte biceps o axlar ihop. Så kör jag så tungt jag kan med färre reps.

Va betyder 2-1-2 slip???

2-1-2 split. Träna två dagar, vila en, träna två.... repeat. :)

Jag käkar RxFuel (Twinlab) efter träning eller som mellanmål. Passar mig superbra. :tummenupp

Dessutom har Eiselt en proteinbar, Probar, som är så sjukt god. Jag har ätit cocos och äpple. :banana

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Flamma77 skrev:

Jag käkar RxFuel (Twinlab) efter träning eller som mellanmål. Passar mig superbra. :tummenupp

Dessutom har Eiselt en proteinbar, Probar, som är så sjukt god. Jag har ätit cocos och äpple. :banana

Har inte du PM?

Bjozac

mjoo
Gick med
14 May 2004
Hoj
ktm 250sx -00, 450exc -08
RocketQueen skrev:
jävla_typ skrev:

Va betyder 2-1-2 slip???

Men 99% av kreatinets "utfyllnad" släpper ett par veckor efter att du slutar att ta det... så det är ingen fara så.
Det hjälper däremot till att hindra mjölksyra från att bildas så att du orkar dom 2 sista...

Ditt pass såg fö. bra ut...
Men om du vill växa i mukler så ska du halvera din gymtid.
Kör 2dagar i veckan styrke.
Typ mon ;+; tors: ben+rygg(om du orkar annars axlar) ;; bröst+biceps+triceps+axlar+mage

Att köra 5dagar i veckan styrke prövade jag ett tag...
Det gick svin bra första 3-4månaderna... men sen stod jag bara å stampa på samma nivå...
Att köra så mkt går inte när man blivit lite större iaf. inte utan bola.
Då kroppen inte hinner att återhämta sig tillräckligt.
när du kör två-dagars så kör du bara en övning kanske 2 på alla muskelgrupper. Men kör tungt typ 5reps eller någe... ibland 2-3(börja dock inte med det)

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Flamma77 skrev:

Jaha ok. :hihi :kocko

Hmmm de kanske jag ska pröva då!
Proteinbars är ju så gott som godis ju. Mums!
Jag ska faktiskt ta och testa nåt sånt muskelbyggande.
Kanske man får värsta shyysta armarna. hoho :banana

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Quaya skrev:
Jag vet inte om någon annan har svarat på det innan för jag orkar inte läsa igenom alla sidorna :)

Slöhög.

Biceps hade jag inte kört med Axlar därför att när du tränar axlarna så tränar du lite biceps också och gör att du inte kan gå maximalt på din bicepsträning.

:va Sniffat något nyligen? :3freak

Biceps är involverad när du kör rygg.
Bröst är ofta involverad när du kör axlar.

För att få muskelmassa så spring inte allt för mycket, för du förbränner då muskler, Gå morgonpromenader på tom mage istället därför att det finns folk som är känsliga muskler när dem springer så dem går ner i vikt pga det(dvs dem förlorar muskelmassa).

Nej. Äter man rätt så kommer man inte förlora någon muskelmassa värd att nämna. Det handlar om att träna på rätt sätt på gymmet framför allt och äta rätt för att kunna behålla muskelmassan, ÄVEN när man kör hårda löparpass.

Viktigast är dock den träning som blir av överhuvudtaget...

Bortsett från träningen: Träna inte allt för mycket för jag som kanske många andra gillar faktiskt inte folk som är jätte muskulösa, vältränade är snyggt men när kvinnorna börjar likna män så fastnar iallafall inte mina ögon på er.

// mvh QuaYa

Bra tips där! "Bortsett från träningen: Träna inte allt för mycket"...

jAg gillar inte smala spinkIgA killar så fastnar iallafall inte mina ögon på ni.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln