Styrketräning!

bq

Life is too short to be boring
Gick med
27 Apr 2004
Ort
San Diego CA
Hoj
sv 650 -03, såld. zx6r -00, såld. gsxr1000 K3, stulen. ??? letar
Acrid skrev:
Bröst är ofta involverad när du kör axlar.
Triceps är ofta involverad när du kör axlar.(pressar)
 

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Ort
Lödöse
Hoj
flera
ktmjacke skrev:
Jag lever inte som jag lär :hihi efter ett antal år så gäller inte längre nybörjarreglerna.Alla måste fixa ett schema som passar efter deras kropp.

Har tränat i 7år och har ett bra schema, men tänkte att lite info och sno lite tips är alldrig fel. Man ökar ju inte så explosivartat längre.
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Kawwa skrev:
Väldigt dumt att jämföra lagliga preparat med olagliga preparat och knark, jag ser INTE sambandet. Bara en barnslig jämförelse !!!!!
Det finns de som vill att narkotika skall vara lagligt oxå...
Det där är min personliga uppfattning om alla preparat som florerar inom gymkretsar. :kocko
Kalla det barnslig om du vill, men jag har sett lite för många som kört igång på anabola och droger efter att inte fått det resultat de förväntat sig med kreatin o.dyl. En hel del av dem har hamnat i fängelse och åtminstone en har begått självmord...
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Har styrketränat några år, är definitivt inte biffig, men däremot deffad och stark för min vikt. Själv har jag svårt att bli stor, så många lyfta kilon per kilo kroppshydda har blivit mitt ideal.
Undrar ibland om det är biffighet eller muskeldefinition som ni tjejer tycker är snyggt.

Många som kommer med "fakta" som spretar åt olika håll i denna tråd. Träning och näringslära är ju mycket omdebatterade ämnen och man bör ha bra på fötterna för att presentera det man tror som "fakta".
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Här har ni nya intressanta rön angående Mjölk och kalcuim:

Mjölk bidrar till viktminskning

[ 2004-07-07 ]

En ny amerikansk studie visar att mjölk och mjölkprodukter spelar en viktig roll i förebyggandet och behandlingen av fetma. Hög mjölkkonsumtion är även sammankopplat med lägre bukfetma, enligt en ny svensk undersökning.

Den nya studien - som följt 32 överviktiga vuxna under deras energisnåla diet i sex månader - visar att de som äter och dricker mjölkprodukter går ner mest i vikt. Forskarna överraskades också av att de som äter och dricker mjölkprodukter under sin diet minskar mer än andra i fettmängd kring magen. Att hög mjölkkonsumtion är sammankopplat med lägre bukfetma bekräftas också i en nyligen publicerad svensk studie.

Försökspersonerna delades in i tre grupper. Alla minskade i vikt, men det fanns skillnader mellan de tre grupperna. Gruppen som ätit 1200-1300 mg kalcium per dag i form av mjölk och mjölkprodukter minskade sin kroppsvikt med 10,9 %, medan gruppen som hade ett lågt kalciumintag från maten (400-500 mg per dag) minskade med i genomsnitt 6,4 %. Gruppen som ätit 1200-1300 mg kalcium per dag som kosttillskott minskade med 8,6 %.

Rekommenderat dagligt intag av kalcium, enligt de svenska näringsrekommendationerna, är 800 mg. Två dl mjölk (1 glas) ger 235 mg kalcium.

Flera studier pekar på ett samband mellan ett högt kalciumintag och viktförlust, men mekanismen bakom sambandet är fortfarande inte helt kartlagd. En teori är att högt kalciumintag genom en rad mekanismer medför ökad fettförbränning, ökad värmebildning samt minskad inlagring av fett i fettväv. En annan teori är att ett överskott av kalcium via kosten gör att kalcium bildar ett komplex med fettet i kosten så att fettet inte kan tas upp, utan att en mindre mängd fett avlägsnas med avföringen. Forskarna spekulerar i att bioaktiva komponenter i mjölken kan bidra till den ökade viktminskningen.

Källor:
1. Zemel M, Thompson W, Milstead A, Morris K, Campbell P. 2004 Calcium and dairy accelerationn of weight and fat loss during energy restriction in obese adults. Obes Res 2004: 4(12); 582-590.
2. Wirfalt E, Vessby B, Mattisson I, Gullberg B, Olsson H, Berglund G 2004. No relations between breast cancer risk and fatty acids of erythrocyte membranes in postmenopausal women of the Malmö Diet Cancer cohort (Sweden) Eur J Clin Nutr 2004; 58(5): 761-70.
3. Zemel M. 2004 Role of calcium and dairy products in energy partitioning and weight management. Am J Clin Nutr 2004: 79(suppl); 907S-912S.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Sweedo skrev:
Det finns de som vill att narkotika skall vara lagligt oxå...
Det där är min personliga uppfattning om alla preparat som florerar inom gymkretsar. :kocko
Kalla det barnslig om du vill, men jag har sett lite för många som kört igång på anabola och droger efter att inte fått det resultat de förväntat sig med kreatin o.dyl. En hel del av dem har hamnat i fängelse och åtminstone en har begått självmord...


Jag förstår din poäng. Men de som har psyke nog för att ge faan i olagliga preparat kan väl få fuska lite. Tyvärr så vet man ju inte om man klarar av att hantera det förens det är försent och det är väl där din ståndpunkt till preparat mycket väl är helt korrekt.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
chrilla skrev:
Har styrketränat några år, är definitivt inte biffig, men däremot deffad och stark för min vikt. Själv har jag svårt att bli stor, så många lyfta kilon per kilo kroppshydda har blivit mitt ideal.
Undrar ibland om det är biffighet eller muskeldefinition som ni tjejer tycker är snyggt.

Många som kommer med "fakta" som spretar åt olika håll i denna tråd. Träning och näringslära är ju mycket omdebatterade ämnen och man bör ha bra på fötterna för att presentera det man tror som "fakta".
För att få svar på det så måste du ju fråga ALLA tjejer,finns ju t.o.m tjejer som gillar 250 kilos koprofager med peruk o hemoröjder.Men min uppfattning efter det man hört genom åren är att dom gillar deff före massa.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Acrid skrev:
Helt korrekt.

..Men Quaya ville ha det till biceps.... :näsblod

Jadå, men det är från övning till övning ju.. exempel militärpress med stång, hantelpress är 2 övningar ( obsvera att jag inte orkar skriva alla ) som man använder biceps i och båda är för axlar... sen finns det övningar som du använder triceps i också....
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Har svårt att se att man använder biceps mer än något stabiliserande i dessa två övningar. I vilken fas av tex hantelpressen arbetar man aktivt för att böja armen?
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Acrid skrev:
Slöhög.



:va Sniffat något nyligen? :3freak

Biceps är involverad när du kör rygg.
Bröst är ofta involverad när du kör axlar.


Det är helt rätt, men som jag skrev så är det från övning till övning.
Skivstrångsrodd(Rygg) = biceps, underarmar, axlar och korsryggen.
Militärpress(Axlar) = Sekundära är triceps, traps och underarmar.
Du har rätt om denna, faktiskt triceps som arbetar där men jag får av någon anledning känning i mina biceps när jag kör detta på mitt ryggpass.

Taget från AST, så som du ser på länken: http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/ovningar_introduktion.asp så kan man inte peka ut vilken muskel som jobbar när man kör just axlar för det är olika för varje övning man kör.



Nej. Äter man rätt så kommer man inte förlora någon muskelmassa värd att nämna. Det handlar om att träna på rätt sätt på gymmet framför allt och äta rätt för att kunna behålla muskelmassan, ÄVEN när man kör hårda löparpass.

Viktigast är dock den träning som blir av överhuvudtaget...

Helt rätt! men det är jäkligt lätt för dig o sitta och säga som kanske har erfarenhet om grejorna och äter som en häst(ta de inte personligt) för att inte förlora muskelmassa men det är tråkigt nog inte lika lätt för en som är helt ny inom byggandet att be henne(en tjej) att äta flera gånger om dagen och MYCKET.
Så jag tycker morgonpromenader är ett starkare alternativ på tom mage.

Och har en polare som är en SERIÖS byggare som tränar fotboll med mig ibland och när vi spelar 1h så går han ner 2kg (muskelmassa) så det enda han får göra är när han kommer hem är att laga mat och äta äta äta för att inte gå ner i vikt, och han säger, de e roligt att laga mat så dem första gångerna men sen är det inte lika kul längre........ Ja du vill väll säga nu "det kostar att ligga på topp" men det är lätt för dig och sitta här på en internetsida att skriva.





Bra tips där! "Bortsett från träningen: Träna inte allt för mycket"...

jAg gillar inte smala spinkIgA killar så fastnar iallafall inte mina ögon på ni.

Jag skrev "bortsett från träningen" alltså är det uteslutet från tipset jag gav henne... och jag vet inte hur du tycker men jag tycker det är grymt fult när man ser kvinnor i B&B som försöker vara män... DVS dem är hur stora som helst och har absolut inga bröst för att deras bröstmuskler har tagit över själva "kvinnobröstet"..... men alla har olika smaker, du kanske tycker de e snyggt?
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
chrilla skrev:
Har svårt att se att man använder biceps mer än något stabiliserande i dessa två övningar. I vilken fas av tex hantelpressen arbetar man aktivt för att böja armen?

Jag känner iallafall mer i biceps än triceps när jag gör hantelpress... därför att jag pressar vikten uppåt tills armen är NÄSTAN rak..
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Biceps arbetar ju inte bara för att armen är böjd, den arbetar när man aktivt försöker böja armen eller aktivt försöker motverka en uträtning av armen. Har svårt att se att något av detta sker i de övningar du nämner.
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Quaya skrev:
Du har rätt om denna, faktiskt triceps som arbetar där men jag får av någon anledning känning i mina biceps när jag kör detta på mitt ryggpass.

Kör du axelövningar på ryggpasset? Skulle vilja se hur du utför axelpressar...

Taget från AST, så som du ser på länken: http://www.ast-ss.se/styrke_traning...ntroduktion.asp så kan man inte peka ut vilken muskel som jobbar när man kör just axlar för det är olika för varje övning man kör.

AST :rofl :huvet



Helt rätt! men det är jäkligt lätt för dig o sitta och säga som kanske har erfarenhet om grejorna och äter som en häst(ta de inte personligt) för att inte förlora muskelmassa men det är tråkigt nog inte lika lätt för en som är helt ny inom byggandet att be henne(en tjej) att äta flera gånger om dagen och MYCKET.
Så jag tycker morgonpromenader är ett starkare alternativ på tom mage.

:va Det är inte lättare för mig än för någon annan. Vill man däremot få bra resultat och komma någonvart så får man allt ta och läsa på lite själv och vara nyfiken.

Tjej? va menar du att det är svårt att få en tjej att äta massor om hon ska växa muskulärt? Neeeeee... :hihi

Och har en polare som är en SERIÖS byggare som tränar fotboll med mig ibland och när vi spelar 1h så går han ner 2kg (muskelmassa)

Man går inte ner 2 kg i muskelmassa efter 1 h cardio. Det är vatten det mesta.

Ja du vill väll säga nu "det kostar att ligga på topp" men det är lätt för dig och sitta här på en internetsida att skriva.

Nej det vill jag inte alls säga. Lägg inte ord i munnen på folk.

och jag vet inte hur du tycker men jag tycker det är grymt fult när man ser kvinnor i B&B som försöker vara män... DVS dem är hur stora som helst och har absolut inga bröst för att deras bröstmuskler har tagit över själva "kvinnobröstet"..... men alla har olika smaker, du kanske tycker de e snyggt?

Personligen så drar jag inte alla som styrketränar över en och samma kam. Kvinnliga BB-proffs har en helt skild fysik gentemot exempelvis de som tävlar i Athletic Fitness eller för den delen Fitness. Och jag tror inte att trådskaparen har i åtanke att satsa på en karriär inom BB. Därför är även en sådan diskussion här ovidkommande.

(Lite bilder från SM i AF kan ni se här. )
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Passar på att fråga: Jag kör triceps som bänkpress, men med händerna mer ihop (15 cm imellan ca), känns som om det tar mest på bröst ändå? Ska man lyfta likadant som bänkpress eller ska man ha överarmarna fixerade?
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
cRoC skrev:
Passar på att fråga: Jag kör triceps som bänkpress, men med händerna mer ihop (15 cm imellan ca), känns som om det tar mest på bröst ändå? Ska man lyfta likadant som bänkpress eller ska man ha överarmarna fixerade?


Överarmarna ska vara mer fixerade....a la pullover...Men den övningen tar på bröst oxå. Det kommer du inte ifrån.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Acrid skrev:
Överarmarna ska vara mer fixerade....a la pullover...Men den övningen tar på bröst oxå. Det kommer du inte ifrån.


Okey då förstår jag, då är det ju rätt lätt att "fuska" på den övningen :/
 

hjelmfrillan

En otrolig blick för spelet
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Huskvarnas förort Jönköping
Hoj
xt660r
RocketQueen skrev:
Ok någon annan som är lika såld på styrketräning som jag är?

Jag tränar ganska mycket nu. Ängnar minst tio timmar per vecka i gymet och satsar mest på att bygga. Kör lite kondis också för att få bra muskelkondition.
Dricker mina protein drinkar men vill inte bulka. Vill inte lägga på mig fett vill säga.
Tycker det är skit svårt att äta tillräckligt mycket och ännu svårare att få bra resultat.

Har ni några bra tips att dela med er av?

Jag delar in kroppen såhär:

Dag 1: Ben (både bak och framsida)
2: Biceps & Axlar, Mage
3: Kondis
4: Rygg, Triceps, Mage
5: Ben eller kondis

Lägger in yoga på morgonen också ibland.
Hur fasen ska man göra för att växa?

Kom igen nu knuttar och ge mig tips. SKa man åka hoj måste man va fit så man orkar sitta på hojen länge. :hihi


varför hålla på å lyfta hela tiden, det är la inte så kul?
ja! träna kampsport istället, du blir smidigare, anabolaoffer faller som furor vid rätt teknik........ puuuuuh :hihi

men yoga är ett rätt steg i rätt riktning :tummenupp
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top