Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Smagatusk

Guest
Om du ser på de senaste 8 årens borgarstyre, har skatterna då inte sänkts? Har Sverige inte gått ekonomiskt starkt framåt? Har vi inte samtidigt tagit emot en massa flyktingar (som vissa gillar att uttrycka det)?

Vad är det som inte stämmer?

Jag är så jävla trött på det argumentet eftersom vi inte har något att jämföra med. Hade vi kunna backa i tiden och gjort på ett annorlunda sätt så hade haft facit och sett skillnaderna konkret.

Konsensus bland trummisar är att Lars Ulrich är tämligen usel, men det har gått bra ändå för Metallica. En rimlig gissning är att det hade gått ännu bättre om Ulrich hade varit bra. En rimlig gissning är att det hade gått bättre för Sverige med mindre invandring.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag är så jävla trött på det argumentet eftersom vi inte har något att jämföra med. Hade vi kunna backa i tiden och gjort på ett annorlunda sätt så hade haft facit och sett skillnaderna konkret.

Konsensus bland trummisar är att Lars Ulrich är tämligen usel, men det har gått bra ändå för Metallica. En rimlig gissning är att det hade gått ännu bättre om Ulrich hade varit bra. En rimlig gissning är att det hade gått bättre för Sverige med mindre invandring.

Precis, det är ett mycket märkligt argument.

Hade vi haft minskad invandring hade vi idag kanske haft en regering utan SD som tredje största parti. En stabil regering med en tydlig riktning som lett Sverige mot toppen av EU och kanske världen när det gäller tillväxt. Vi hade kanske haft ännu lägre arbetslöshet och en stabil bostadsmarknad. Utan alla miljarder till migration hade vi kanske kunnat satsa ännu mer på skola, vård och omsorg. Kanske kunnat erbjuda lärare och sjuksköterskor en värdig lön så de stannat i Sverige istället för att flytta till grannlandet.

Bara för att det varit massa skottlossningar i Göteborg under de åren det gått bra för Sverige så betyder det ju inte att det är en bra idé att fortsätta med det.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille

Fast det är väl ett minst sagt udda resonemang! Även om vi inte hade haft någon invandring och legat i topp i världen på alla möjliga parametrar hade det ju fortfarande gått att hävda att det kunde gått ännu bättre om vi t.ex. inte hade haft kärnkraft, bredare motorvägar eller vad f-n som helst. Det är ju upp till "din" sida att visa upp fakta för att problemet finns samt förklara hur Sverige kan gå bra trots hög invandringen. Det är ju få som lyssnar på Metallica just för trummornas skull, å andra sidan är det även få som lyssnar till grupper där Marko Minnemann spelar... Delar förklarar inte alltid helheten.

Dessutom är Locomondos påstående helt logiskt korrekt utifrån uttalandet om att massinvandring leder till kaos och ekonomisk stagnation eftersom uttalande inte följs av några modererande premisser.
(plus att det som sagt finns flera studier som visat att där inte finns något samband. Du är ju klok nog att skriva att du gissar att det gått bättre!)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
M
Fast det är väl ett minst sagt udda resonemang! Även om vi inte hade haft någon invandring och legat i topp i världen på alla möjliga parametrar hade det ju fortfarande gått att hävda att det kunde gått ännu bättre om vi t.ex. inte hade haft kärnkraft, bredare motorvägar eller vad f-n som helst. Det är ju upp till "din" sida att visa upp fakta för att problemet finns samt förklara hur Sverige kan gå bra trots hög invandringen. Det är ju få som lyssnar på Metallica just för trummornas skull, å andra sidan är det även få som lyssnar till grupper där Marko Minnemann spelar... Delar förklarar inte alltid helheten.

Dessutom är Locomondos påstående helt logiskt korrekt utifrån uttalandet om att massinvandring leder till kaos och ekonomisk stagnation eftersom uttalande inte följs av några modererande premisser.
(plus att det som sagt finns flera studier som visat att där inte finns något samband. Du är ju klok nog att skriva att du gissar att det gått bättre!)

Fast det skulle ju med all säkerhet inte blivit sämre utan....

Det som är frågan är väl vilket pris folk är villiga att betala, tror vi har hittat den gränsen där befolkningen börjar sätta ner foten, och det trots att nyhetsflödet är anpassat för motsatsen.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Så om jag fattat detta rätt: ifall Knark-och-barnporrpartiet fått 13% av rösterna så hade resten av befolkningen fått stå ut med fritt heroin och laglig barnporr?
Om man ska följa SD's syn på demokrati?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nja, men eventuellt viss liberalism. Ksn ju inte räkna med att få igenom hela sin politik.
Å andra sidan jämför du med kriminella handlingar. Att begränsa utdelningen av medborgarskap kan nog inte riiiiiiiktigt jämföras med det, eller hur tvillingtorsken..

Det blir en relativt lam jämförelse.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Så om jag fattat detta rätt: ifall Knark-och-barnporrpartiet fått 13% av rösterna så hade resten av befolkningen fått stå ut med fritt heroin och laglig barnporr?
Om man ska följa SD's syn på demokrati?

Om vi vänder på det, om KBP (Knark-och-barnporrpartiet) hade fått 87% betyder det att de är de enda som har rätt? Inga andra åsikter bör ens övervägas? Att de fått så mycket röster måste ju betyda att den åsikten automatiskt är rätt och man kan bortse från de 13% som röstat på annat.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nja, men eventuellt viss liberalism. Ksn ju inte räkna med att få igenom hela sin politik.
Å andra sidan jämför du med kriminella handlingar. Att begränsa utdelningen av medborgarskap kan nog inte riiiiiiiktigt jämföras med det, eller hur tvillingtorsken..

Det var meningen att den skulle vara lam..
Sist jag kollade var det ju olagligt att vara hätsk mot folkgrupp i och för sig.
Även om man skulle vilja ibland..
Just på grund av att ett par miljoner dog i ett världskrig för sisådär 70 år sen.

Om vi vänder på det, om KBP (Knark-och-barnporrpartiet) hade fått 87% betyder det att de är de enda som har rätt? Inga andra åsikter bör ens övervägas? Att de fått så mycket röster måste ju betyda att den åsikten automatiskt är rätt och man kan bortse från de 13% som röstat på annat.

Kanske inte riktigt. Inte det jag menade heller. Men en minoritet dikterar bara villkoren om det råkar vara den lilla futtiga procenten som äger 99% av de ekonomiska medlen.
Och dom struntar i miljömuppar och främlingsfientliga..
Sålänge partierna gör ett ok jobb av att hålla illusionen av demokrati uppe hos folket är dom görnöjda skulle jag gissa.
Därför är ett visst inflytande från ett missnöjesparti ok i sverige.
Det låter folket tro att det har en röst.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Kanske inte riktigt. Inte det jag menade heller. Men en minoritet dikterar bara villkoren om det råkar vara den lilla futtiga procenten som äger 99% av de ekonomiska medlen.
Och dom struntar i miljömuppar och främlingsfientliga..
Sålänge partierna gör ett ok jobb av att hålla illusionen av demokrati uppe hos folket är dom görnöjda skulle jag gissa.
Därför är ett visst inflytande från ett missnöjesparti ok i sverige.
Det låter folket tro att det har en röst.

Vänta, du menar att SD bara har fått så många röster för att de rikaste i sverige tillåter det? Eller vad? Du får nog utveckla det där i lite mindre metaforiska ordalag och med lite konkreta exempel.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vänta, du menar att SD bara har fått så många röster för att de rikaste i sverige tillåter det? Eller vad? Du får nog utveckla det där i lite mindre metaforiska ordalag och med lite konkreta exempel.
Menar bara att det spelar ingen större roll vad du och jag tycker.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
”Vi är 87 procent” blev 2 %
Endast 2 procent av befolkningen stödjer Socialdemokraternas och Miljöpartiets fientlighet. Det visar en ny väljarundersökning från Ipsos.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon

Är det verkligen en rimlig gissning att Ulrich skulle ha hållit tillbaka Metallicas framgång? På riktigt. Om vi diskuterar detta som vuxna nu?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon

Alltid skillnad på jämförelser. Alltid.....

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Om låt oss säga 50-60% av landets befolkning agerar på detta sätt. Var och en i sin "enskilda handling", bildar de då oavsiktligt eller ej inte en enhetlig samhällelig handling?

återigen ett svar som inte har någon relevans- snälla locomondo, jag är varken förbannad eller nått annat på vare sej dej eller ngn annan som skriver här- MEN, vissa har synnerligen relevanta svar och backar upp med info i frågan. tyvärr får jag säga att mycket i denna tråd du har svarat på har vissa likheter med en gås......man kan ösa vatten på den utan att den blir blöt.
du har viljan att skriva och argumentera- det gillar jag dej för, även de andra högaktar jag för deras engagemang- men uppenbarligen så har du din agenda rejält utstakad och skygglappar stora som skithuslock, oavsett vad ngn skriver så ska du argumentera emot det- eller göra ett lappkast i diskussionen. men hur som helst- anledningen till att vi är på detta forum är det gemensamma intresset med 2 hjul.....att vi sedan har politiska ståndpunkter är en annan sak, även om topic är just politiken så kan vi kanske enas om att vi tycker olika (och som brasklapp är det ju fyndigt med sloganen att vi gillar olika....:D)

//jj

Jag är inte heller förbannad och oavsett vad vissa i denna tråd tycker så är jag inte här bara för att sprida dynga och vara upprorisk. Jag är dock lite smickrad över att en del benhårt verkar tro att jag är runt 20 år. Och det är helt ok, för att citera en okänd "What you don't know helps me hurt you" =)

Jag har en bild av världen och många andra i tråden en helt annan. Jag anser inte att medmänsklighet innebär att stänga ute den som behöver hjälp. På frågan om jag huserar tiggare hemma hos mig så är svaret nej. Jag kan inte se någonstans att jag har bett någon annan husera de hemma hos sig. Det enda jag sagt i fallet tiggare är "Om du inte vill ge, ge inte. Men du behöver inte sparka på de".
Jag kan verkligen inte förstå hur någon människa kan irritera sig på att det sitter en tiggare på gatan.

Jag anser heller inte att SDs politik innehåller medmänsklighet och det är därför jag är emot de. Jag tycker mig se deras egentliga åsikter, deras dolda agenda igenom deras kostymer och fina ord. Med dold kamera och med avslöjanden av deras alias på nätet så har det framkommit gång på gång på gång vilka åsikter de har och hur de yttrar sig när de tror att ingen vet vem de är. Och det är där jag bildar mig uppfattningen om vad de egentligen tycker, när de får uttala sig fritt.

"Det är enskilda individer" hävdar vissa men samma personer ser samtidigt inte Stalin, Pol Pot, Åsa Romson eller Jonas Sjöstedt som enskilda individer. De är minsann representativa för en ideologi. I Stalins och Pots fall håller jag med. Kommunismen de företrädde var avskyvärd men jag kan heller inte se att någon förespråkar den idag heller. Och jag vill heller inte ha ett kommunistiskt styre nånstans. Det funkar helt enkelt inte på fler än en person.

Det kommer många argument och exempel för hur SD skulle göra Sverige bättre men ärligt talat. Utan att vara dryg. De flesta argument som kommer fram från min "motpart" (om vi kan kalla det så) baseras på en enda grej. Invandrare/utlänninngar/flyktingar vs Svenskar. När jag har tagit ett argument och bytt ut Flyktingar mot Svenskar och kastat tillbaka så får jag höra att "Så kan du ju inte jämföra". Det är alltid en skillnad. Och skillnaden landar alltid i att någon inte är svensk. Eller "tillräckligt" svensk. Om Mattias Karlsson fick bestämma så skulle ju inte Zlatan få vara kvar i landslaget? Skriver ni andra under på det?

Så nej, jag kan inte se att SD är något annat än ett främlingsfientligt enfrågeparti och jag kan heller inte se att deras anhängare är något annat än främlingsfientliga när de lever ett liv med hus eller lägenhet, mat på bordet (utan ansträngning) varje dag, gratis skola och sjukvård med möjlighet att betala för privat utbildning eller vård om man vill, förmodligen fler än en LCD-tv hemma, fräscha möbler, råd med semester, bil och/eller hoj (om man hänger här) och ändå inte kan stå ut med att någon sitter i ett gathörn och fredligt ber om några kronor. Om ni inte, med er rikedom kan unna denna människa det då saknar ni medmänsklighet och det är det jag försöker förstå hur man kan göra.

Och om ni tänkte svara att det är ok nu men det kommer bli katastrof senare så säg då inte emot mig när jag säger att SD verkar snälla nu men vänta tills de får makten. De har redan (med endast 13%) visat vad de är beredda att göra. På samma sätt som SDP gick till val på 1932 så nämndes heller inget om förintelseläger eller kristallnätter.

Min högst ödmjuka åsikt.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Är det inte att stänga ute den som behöver hjälp med att flytta över kronor från biståndet i syfte att bereda plats på ett boende levererat av riskkapitalbolag?

Då det är i runda slängar till antalet 50% där vi inte lyckas fastställa identitet och faktiskt behov.
Bekymret är inte att hjälpa, bekymret är att hjälpa rätt.
Jag tror inte det är rätt väg att fylla roddbåten Sverige till den grad att den tar in vatten. Låg sysselsättningsgrad, områden kontrollerat av kriminalitet, grupper som försöker förhindra demokrati i religionens namn. Är det rätt sätt att hjälpa? Fungerar verkligen vardagen så som den borde?

Min högst ödmjuka åsikt.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Är det inte att stänga ute den som behöver hjälp med att flytta över kronor från biståndet i syfte att bereda plats på ett boende levererat av riskkapitalbolag?

Då det är i runda slängar till antalet 50% där vi inte lyckas fastställa identitet och faktiskt behov.
Bekymret är inte att hjälpa, bekymret är att hjälpa rätt.
Jag tror inte det är rätt väg att fylla roddbåten Sverige till den grad att den tar in vatten. Låg sysselsättningsgrad, områden kontrollerat av kriminalitet, grupper som försöker förhindra demokrati i religionens namn. Är det rätt sätt att hjälpa? Fungerar verkligen vardagen så som den borde?

Min högst ödmjuka åsikt.

Vi önskar samma sak men tror på varsin väg dit.
Jag förespråkar att förändra hjälpen, integrationen, mottagningen samtidigt som vi tar emot.
Du förespråkar (om jag förstått dig rätt) att stänga av/minska mottagandet för att förändra hjälpen.

Jag tycker Sverige absolut har den ekonomiska styrkan att klara av att fortsätta ta emot folk som behöver hjälp. Oavsett vad andra länder gör. Jag tycker tom att det är en skyldighet Sverige har då vi samtidigt fortsätter producera vapen som säljs till länder som sedan använder de i krig och därmed skapar flyktingströmmar. Att Sverige bara säljer vapen till länder som lovar att inte använda de funkar inte i praktiken. Det tror jag vi alla är överens om.

Orsak och verkan, handlingar hänger ihop långt utanför Sveriges gränser men det påverkar oss här hemma likväl.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag förespråkar ett mottagande o paritet som inte skapar den sociala komplikation vi ser idag, runtom i landet.

Det är lite som att bygga ett samhälle i grund och botten. Såtillvida det inte är självförsörjande nybyggare som anländer behöver grundpelarna finnas, i form av bostäder, sysselsättning, omsorg, vård, skolor, personal samt övriga resurser.

Hade det varit ett faktum, hade inte sd haft mer än 3% och det hade inte existerat en flock no-go områden.

Jag ser inte att förutsättningarna är där än, utan vi måste låta förutsättningar gå före flöde. Har inga som helst problem med obegränsad ström med människor, om förutsättningarna är demsamma.

Bevisligen, är det inte så. Det påvisar valresultatet.

Orsak och verkan, vårt samhälle styrs av våra förutsättningar

Idag finns nyheter att läsa om att 150000 i åldern 16-34 är trångbodda. Definition på tåmgboddhet är att tre eller fler delar på ett sovrum. Plats finnes säkert, var?

Vi har haft stora omgångar invandring förut men då fanns bevisligen förutsättningarna. Annars hade något annat enfråge-parti suttit i riksdagen redan då. Det är inte märkligare än så.
Fortsätter dialogen vara enkelriktad och kranen fortsätter med samma öppningsvinkel är det inte en fråga om om, utan om när förutsättningarna är i paritet med landet det just nu pågår ett inbördeskrig i.

Det brukar initieras av upplopp i områden med socialt utanförskap eller sysselsättning. Det fortsätter med demonstration, några mister livet i en okontrollerad situation, fler känner sig otrygga, vapen blir frekvent förekommande i trapphusen. Banlieue 13.
En känsla av hopplöshet, arabiska våren [sic]

Last edited:

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
locomondo, tack för ett bra svar. men det du skriver om att vi tvärt ska stänga gränserna (i princip) är där ju ingen som direkt förespråkar- dock att hjälp ska ges där hjälp behövs- i nödens närområden! Att öppna kranen och låta invandring ske på ett i princip okontrollerat sätt kommer inte till att hjälpa oss- vare sej nu eller i framtiden, vi har utanförskaps områden i vårat land- vi har motsättningar inom de invandrade grupperna- ska vi då öppna kranen ännu mer? Självklart skall vi hjälpa människor i nöd- men på ett kontrollerat sätt!, det ska vara dom som ÄR i nöd och inte kreti och pleti som bara tycker att den svenska välfärdsmodellen verkar lockande (ekonomisk turism)
Angående diverse uttalanden från SD folk kan man nog lägga mindre fokus på- folk som kräker ur sej både det ena och andra finns i andra läger också- att sen fokus legat på SD folk är ju bara medias svar på att skapa opinion mot SD pga av att SD SKA förgöras till varje pris- oavsett metod, om intresset hade funnits skulle det hittas V, M, C, FP, etc etc som sitter och näthatar i en eller annan form- ta en titt på radikala forum (V, F! anhängare) så ser du att tonen är långt ifrån gemytlig!

Att dra in nazismen som du gjorde med SDP t:ex är inte direkt intelligent, historien har lärt oss mycket (dock mindre på vänstersidan) men ett samhälle där vi kanske drar lite i handbromsen och tänker en eller två gånger innan är kanske inte så dumt och skulle välkomnas av många, där populismen och PK tänket läggs åt sidan och beslut är grundade på folks åsikter istället för att som nu kastas i ansiktet utan möjlighet till påverkan eller insyn.

//jj

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
locomondo, tack för ett bra svar. men det du skriver om att vi tvärt ska stänga gränserna (i princip) är där ju ingen som direkt förespråkar- dock att hjälp ska ges där hjälp behövs- i nödens närområden! Att öppna kranen och låta invandring ske på ett i princip okontrollerat sätt kommer inte till att hjälpa oss- vare sej nu eller i framtiden, vi har utanförskaps områden i vårat land- vi har motsättningar inom de invandrade grupperna- ska vi då öppna kranen ännu mer? Självklart skall vi hjälpa människor i nöd- men på ett kontrollerat sätt!, det ska vara dom som ÄR i nöd och inte kreti och pleti som bara tycker att den svenska välfärdsmodellen verkar lockande (ekonomisk turism)
Angående diverse uttalanden från SD folk kan man nog lägga mindre fokus på- folk som kräker ur sej både det ena och andra finns i andra läger också- att sen fokus legat på SD folk är ju bara medias svar på att skapa opinion mot SD pga av att SD SKA förgöras till varje pris- oavsett metod, om intresset hade funnits skulle det hittas V, M, C, FP, etc etc som sitter och näthatar i en eller annan form- ta en titt på radikala forum (V, F! anhängare) så ser du att tonen är långt ifrån gemytlig!

Att dra in nazismen som du gjorde med SDP t:ex är inte direkt intelligent, historien har lärt oss mycket (dock mindre på vänstersidan) men ett samhälle där vi kanske drar lite i handbromsen och tänker en eller två gånger innan är kanske inte så dumt och skulle välkomnas av många, där populismen och PK tänket läggs åt sidan och beslut är grundade på folks åsikter istället för att som nu kastas i ansiktet utan möjlighet till påverkan eller insyn.

//jj

Jag håller inte med och det gör jag egentligen med stöd av historien.
Om jag frågar gemene man på gatan vad de skulle göra för sina barns överlevande så säger de allt. ALLT!!
Med all rätt och jag tänker detsamma. Men när någon då sitter på gatan och tigger, långt ifrån sitt land, sitt hem, ofta långt från sina barn då ska den personen bara skickas hem för den tillför inte samhället något. Den personen gör ju ALLT för sina barn. Allt den personen är kapabel till. Lämnar tom sina barn för att det är den enda utvägen de finner.
Precis som stora delar av Sveriges befolkning lämnade Sverige i slutet på 1800-talet för att det var kris här.
Där är ett exempel på hur samma handling en svensk gör tydligt skiljer sig från en utlännings.

"PK" är en benämning som SD och andra höger-extrema har dragit in i den vardagliga diskussionen. "Massinvandring, kulturberikare, svenskfientlig" är andra exempel på ord som extrem-högern och SD har överanvänt de senaste åren som att det skulle vara en legitim benämning av något.
Idag känner SD sig orättvist behandlade när de ges benämningen Fascister.
Återigen skillnad på när någon annan begår samma handling.

Att SD särbehandlas av media tror jag inte på. Det finns bara så mycket mer att hämta ur det partiet. Vem som helst kan bevaka de andra partierna och försöka få fram liknande uttalanden, det är inte media förunnat. Och ärligt talat, skulle det inte vara sensation om man hade ett klipp där Romson iklädd sovjetisk uniform sade "Jag vill skicka Jimmie till Gulag" eller om Mikael Damberg sade "skit i den lilla horan" om Paula Bieler? Skulle verkligen media avstå denna fantastiska story för att det handlar om S eller V?

När jag drar in likheterna med SDP så gör jag det JUST FÖR att jag har dragit lärdom av historien. Hur den smög sig på, sakta men säkert, med hårdare och hårdare uttalanden och restriktioner och en stor massa som i efterhand sade "Vi visste ingenting". Låt det aldrig hända igen. Det är min lärdom av historien och uttalanden och handlingar som gjorts av SD-medlemmar när de trott att ingen ser är just sånt som får mig att se igenom fasaden.

Även om jag röstade MP så ser jag inte M eller Reinfeldt som fascist. Jag ser på de som vanliga politiker och det baserar jag på deras historia och agerande.
Av samma anledning kan jag inte se på SD som bara ett vanligt parti. Och det skrämmer mig att folk röstar på de trots alla avslöjanden och trots att de bara har en enda universal-lösning på de flesta av Sveriges problem.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...