Om låt oss säga 50-60% av landets befolkning agerar på detta sätt. Var och en i sin "enskilda handling", bildar de då oavsiktligt eller ej inte en enhetlig samhällelig handling?
återigen ett svar som inte har någon relevans- snälla locomondo, jag är varken förbannad eller nått annat på vare sej dej eller ngn annan som skriver här- MEN, vissa har synnerligen relevanta svar och backar upp med info i frågan. tyvärr får jag säga att mycket i denna tråd du har svarat på har vissa likheter med en gås......man kan ösa vatten på den utan att den blir blöt.
du har viljan att skriva och argumentera- det gillar jag dej för, även de andra högaktar jag för deras engagemang- men uppenbarligen så har du din agenda rejält utstakad och skygglappar stora som skithuslock, oavsett vad ngn skriver så ska du argumentera emot det- eller göra ett lappkast i diskussionen. men hur som helst- anledningen till att vi är på detta forum är det gemensamma intresset med 2 hjul.....att vi sedan har politiska ståndpunkter är en annan sak, även om topic är just politiken så kan vi kanske enas om att vi tycker olika (och som brasklapp är det ju fyndigt med sloganen att vi gillar olika....
)
//jj
Jag är inte heller förbannad och oavsett vad vissa i denna tråd tycker så är jag inte här bara för att sprida dynga och vara upprorisk. Jag är dock lite smickrad över att en del benhårt verkar tro att jag är runt 20 år. Och det är helt ok, för att citera en okänd "What you don't know helps me hurt you" =)
Jag har en bild av världen och många andra i tråden en helt annan. Jag anser inte att medmänsklighet innebär att stänga ute den som behöver hjälp. På frågan om jag huserar tiggare hemma hos mig så är svaret nej. Jag kan inte se någonstans att jag har bett någon annan husera de hemma hos sig. Det enda jag sagt i fallet tiggare är "Om du inte vill ge, ge inte. Men du behöver inte sparka på de".
Jag kan verkligen inte förstå hur någon människa kan irritera sig på att det sitter en tiggare på gatan.
Jag anser heller inte att SDs politik innehåller medmänsklighet och det är därför jag är emot de. Jag tycker mig se deras egentliga åsikter, deras dolda agenda igenom deras kostymer och fina ord. Med dold kamera och med avslöjanden av deras alias på nätet så har det framkommit gång på gång på gång vilka åsikter de har och hur de yttrar sig när de tror att ingen vet vem de är. Och det är där jag bildar mig uppfattningen om vad de egentligen tycker, när de får uttala sig fritt.
"Det är enskilda individer" hävdar vissa men samma personer ser samtidigt inte Stalin, Pol Pot, Åsa Romson eller Jonas Sjöstedt som enskilda individer. De är minsann representativa för en ideologi. I Stalins och Pots fall håller jag med. Kommunismen de företrädde var avskyvärd men jag kan heller inte se att någon förespråkar den idag heller. Och jag vill heller inte ha ett kommunistiskt styre nånstans. Det funkar helt enkelt inte på fler än en person.
Det kommer många argument och exempel för hur SD skulle göra Sverige bättre men ärligt talat. Utan att vara dryg. De flesta argument som kommer fram från min "motpart" (om vi kan kalla det så) baseras på en enda grej. Invandrare/utlänninngar/flyktingar vs Svenskar. När jag har tagit ett argument och bytt ut Flyktingar mot Svenskar och kastat tillbaka så får jag höra att "Så kan du ju inte jämföra". Det är alltid en skillnad. Och skillnaden landar alltid i att någon inte är svensk. Eller "tillräckligt" svensk. Om Mattias Karlsson fick bestämma så skulle ju inte Zlatan få vara kvar i landslaget? Skriver ni andra under på det?
Så nej, jag kan inte se att SD är något annat än ett främlingsfientligt enfrågeparti och jag kan heller inte se att deras anhängare är något annat än främlingsfientliga när de lever ett liv med hus eller lägenhet, mat på bordet (utan ansträngning) varje dag, gratis skola och sjukvård med möjlighet att betala för privat utbildning eller vård om man vill, förmodligen fler än en LCD-tv hemma, fräscha möbler, råd med semester, bil och/eller hoj (om man hänger här) och ändå inte kan stå ut med att någon sitter i ett gathörn och fredligt ber om några kronor. Om ni inte, med er rikedom kan unna denna människa det då saknar ni medmänsklighet och det är det jag försöker förstå hur man kan göra.
Och om ni tänkte svara att det är ok nu men det kommer bli katastrof senare så säg då inte emot mig när jag säger att SD verkar snälla nu men vänta tills de får makten. De har redan (med endast 13%) visat vad de är beredda att göra. På samma sätt som SDP gick till val på 1932 så nämndes heller inget om förintelseläger eller kristallnätter.
Min högst ödmjuka åsikt.