Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Din stora fråga passar jag på, jag delar inte vissa Sverigedemokraters förmåga att alltid se skillnaden, å andra sidan besitter jag inte heller vänsterns spelade arrogans att de aldrig ser skillnaden heller.

Sedan tror jag inte att det här är en stor fråga för SD, vad jag sett så är det media som fortsätter komma tillbaka till den, eftersom de tycker sig ha hittat en endaste liten detalj som SD inte kan belägga, och därför blir den förstås bekväm för svensk media att ifrågasätta.

Vad är din åsikt, finns det svensk kultur, och är den i så fall värd att bevara?

Jag tycker absolut att det finns svensk kultur och den är värd att bevaras. Dock anser jag inte att den är statisk (inte någon annan kultur heller). Tiderna förändras och nationer och kultur med den.
Tidigare var det ju folkmusik, träskodans, parkdans och liknande. Det ser vi inte idag för att samhället har förändrats. Inte för att en annan kultur äter upp den svenska utan helt enkelt bara för att samhället förändras.

Det är inget hot utifrån som tvingar Sverige att förändras menar jag, det är bara en del av livet. Förändring.
Visst går man till tex Skansen och spanar och på midsommar så hoppar vi vuxna runt som "små grodor". Men gör vi inte det för barnens skull eller av ren nostalgi eller vissa (med handen på hjärtat) för att vi har druckit?
Det är väl ingen som tar detta på största allvar?

Men det är en del av den svenska kulturen som hänger kvar, andra delar har försvunnit helt enkelt för att folket (svenska folket) inte saknar det. Rövkrok tex.

Det är bara samhället som förändras. Och samhället är du och jag, det är vi som genom våra handlingar bidrar till vad som finns kvar och vad som försvinner.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag tycker absolut att det finns svensk kultur och den är värd att bevaras. Dock anser jag inte att den är statisk (inte någon annan kultur heller). Tiderna förändras och nationer och kultur med den.
Tidigare var det ju folkmusik, träskodans, parkdans och liknande. Det ser vi inte idag för att samhället har förändrats. Inte för att en annan kultur äter upp den svenska utan helt enkelt bara för att samhället förändras.

Det är inget hot utifrån som tvingar Sverige att förändras menar jag, det är bara en del av livet. Förändring.
Visst går man till tex Skansen och spanar och på midsommar så hoppar vi vuxna runt som "små grodor". Men gör vi inte det för barnens skull eller av ren nostalgi eller vissa (med handen på hjärtat) för att vi har druckit?
Det är väl ingen som tar detta på största allvar?

Men det är en del av den svenska kulturen som hänger kvar, andra delar har försvunnit helt enkelt för att folket (svenska folket) inte saknar det. Rövkrok tex.

Det är bara samhället som förändras. Och samhället är du och jag, det är vi som genom våra handlingar bidrar till vad som finns kvar och vad som försvinner.

Normal förändring och utveckling tror jag få motsätter sig. Total förändring av demografi på ett par decennier är dömt att misslyckas. Hur kan man missa det? Särskilt när det under samma tid har blivit mycket mer kriminalitet i samhället, religiösa krav ställs osv. Hade blivit likadant var som helst i världen. Att folk motsätter sig det alltså. Jag förstår faktiskt inte hur man kan bli förvånad över detta.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag anser att det är fel av anledningen att det inte finns en klar definition på vad en svensk är eller ej.

Om du vill avgöra om det är en bil eller motorcykel så är det enkelt. Lagen säger att allt med fler än 2 hjul får framföras med B-kort, alltså är det inte att anse som en motorcykel.

Om du vill ta reda på vem som är längst av 2 personer kan du ställa dessa bredvid varandra (eller mäta var för sig) och man ser då direkt vem som är längst. Mäter man används ett definierat mått, tex cm.

Om du vill avgöra om det är varmare i bastun än utanför så kan du för att vara precis använda en termometer med en definierad skala i celsius.

Men att bedöma om någon är svensk eller ej? Vilka definierade kriterier finns att gå efter? Är inte det en högst subjektiv bedömning?

Och vidare, varfär är det viktigt att bestämma om någon är MER svensk än någon annan? Räcker inte medborgarskapet till det? Och sen låta alla vara sina egna individer?
Läs på.
Sidovagnsmotorcykel eller trike får endast i undantagsfall köras på Bkort, eftersom de definitionsmässigt är motorcyklar.
Vill du vara svensk, så kan du inte dilla om att du är kurd, syrian, perser, same eller rom.
Ta ditt ansvar och bli en del av samhället.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Läs på.
Sidovagnsmotorcykel eller trike får endast i undantagsfall köras på Bkort, eftersom de definitionsmässigt är motorcyklar.
Vill du vara svensk, så kan du inte dilla om att du är kurd, syrian, perser, same eller rom.
Ta ditt ansvar och bli en del av samhället.

Ok, jag hade fel ang det. Dålig jämförelse och jag får läsa på.
Men jag tror du förstår min poäng ändå då jag angav fler exempel.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Detta förstår jag inte. Har du lust att utveckla?

Jag skrev ett långt inlägg som försvann. Fan, orkar inte skriva igen. För att sammanfatta. Det är inte lika stigmatiserat för folk i allmänhet som media och ni miljöpartister vill göra det till. Varken för personer med svenskfödda föräldrar eller utländska föräldrar.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Jag skrev ett långt inlägg som försvann. Fan, orkar inte skriva igen. För att sammanfatta. Det är inte lika stigmatiserat för folk i allmänhet som media och ni miljöpartister vill göra det till. Varken för personer med svenskfödda föräldrar eller utländska föräldrar.

Jag förstår ändå inte?
Att vilja definiera och särskilja är ju SDs (eller Björn Söders) önskan, inte min.
Jag tycker det är totalt oviktigt men Björn säger ju gång på gång att det är skillnad på svensk och svensk även om man har ett svenskt medborgarskap?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ok, jag hade fel ang det. Dålig jämförelse och jag får läsa på.
Men jag tror du förstår min poäng ändå då jag angav fler exempel.

Då fortsätter jag dina exempel:
Om du vill veta om en person är svensk eller inte, så ber du personen redogöra för sina nationella sympatier.
En person som i första hand definierar sig som något annat än svensk är inte svensk.
Naturligtvis kan personen ljuga.
Då kan man enkelt se huruvida personen krigar för ISIS eller kastar sten på brevbärare.
I sådana fall är det inte en person utan en apajävel.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag förstår ändå inte?
Att vilja definiera och särskilja är ju SDs (eller Björn Söders) önskan, inte min.
Jag tycker det är totalt oviktigt men Björn säger ju gång på gång att det är skillnad på svensk och svensk även om man har ett svenskt medborgarskap?

Jag har försökt fundera ut varför det är viktigt, det jag kommer fram till är att definitionen är viktig för att bibehålla den formen av demokrati vi besitter för närvarande.

Eller inte definitionen i sig, utan den syn på samhället som ligger bakom.

Lite roligt är att det samhället som förespråkas av de som är mest statsvänliga inte kommer att fungera med den sortens stat de vill ha...

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Jag anser att det är fel av anledningen att det inte finns en klar definition på vad en svensk är eller ej.

Det är så typiskt. Svenskarna är det enda folk i världen som inte går att definiera. Svensken är endast en social konstruktion. Att vi har levt här tusentals år mer eller mindre relativt frånskilda från stora delar av världen har inte påverkat.

Din åsikt är inte på något sätt unik. Den är t.o.m. ganska normal nu för tiden. Undrar när ni kommer att ifrågasätta svenskens rätt att existera.

Det är bara svenskar som uppvisar detta självhatande beteende. Jag vet ingen invandrare som ser sig som svensk. Varför skulle de förneka sitt ursprung?

Soran Ismail är inte heller svensk. Självklart är han svensk medborgare. Han är uttalad kurdisk nationalist. Det ger jag han all rätt att vara. Däremot är han så vidrig att han avskyr svenskar som uppvisar samma åsikter.

Men att bedöma om någon är svensk eller ej? Vilka definierade kriterier finns att gå efter? Är inte det en högst subjektiv bedömning?

För de allra flesta är detta ingen svår fråga. Det är bara proffstyckare som snurrar in sig på cirkelargument.

Om jag skulle flytta till Kina skulle jag inte bli kines. Kinesisk medborgare kanske jag kan bli. Något annat är otänkbart, right? Samma gäller här i Sverige.

Edit: finns det något värde för dig att det svenska folket finns?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag förstår ändå inte?

Jag vet inte om han säger det gång på gång men han får ju i alla fall frågan gång på gång. Vad är det som är så hemskt att han anser att det finns något som är svenskt? Kanske är normen han menar. Tycker du själv att det finns något svenskt? Någon kom hit 50 år gammal från tex Kurdistan, säger vi. Har aldrig hört talas om Sverige förut. Bor här i säg två år, går på bidrag, träffar aldrig svenskar, ogillar det sekulära Sverige med dess dekadens och kan prata 20 svenska ord. Får medborgarskap i Sverige. Är han svensk tycker du?

Jag har fått frågan en jävla massa gånger om jag är helsvensk eller inte. Av alla möjliga. Jepp, själv då? Svarar jag då och får förstås utan din offerkofteton ett normalt svar. Morsan är polack. Nej, jag är kroat/iranier whatever, svarar dem då även om de är födda här. Inte svårare än så. Betyder ingenting för mig mer än att det är ett samtalsämne. Varför är det så laddat för dig/er? Det är ni vänstermänniskor som hela tiden ska krångla till allt så jävla mycket. Vad är det med er?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag vet inte om han säger det gång på gång men han får ju i alla fall frågan gång på gång. Vad är det som är så hemskt att han anser att det finns något som är svenskt? Kanske är normen han menar. Tycker du själv att det finns något svenskt? Någon kom hit 50 år gammal från tex Kurdistan, säger vi. Har aldrig hört talas om Sverige förut. Bor här i säg två år, går på bidrag, träffar aldrig svenskar, ogillar det sekulära Sverige med dess dekadens och kan prata 20 svenska ord. Får medborgarskap i Sverige. Är han svensk tycker du?

Jag har fått frågan en jävla massa gånger om jag är helsvensk eller inte. Av alla möjliga. Jepp, själv då? Svarar jag då och får förstås utan din offerkofteton ett normalt svar. Morsan är polack. Nej, jag är kroat/iranier whatever, svarar dem då även om de är födda här. Inte svårare än så. Betyder ingenting för mig mer än att det är ett samtalsämne. Varför är det så laddat för dig/er? Det är ni vänstermänniskor som hela tiden ska krångla till allt så jävla mycket. Vad är det med er?

Projicering tror jag det kallas.:glömdet

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag förstår ändå inte?
Tycker du inte att det är skillnad?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Tycker du inte att det är skillnad?

Den skillnaden jag ser och som jag är starkt emot är att någon annan ska definiera mig och bestämma vad jag är för något utan att ta hänsyn till vad jag själv anser att jag är.

Om jag kallar dig rasist blir du det då bara för att jag säger så eller tycker du att du nog själv är bäste man att avgöra vad du är för något?

Om jag anser att jag är svensk då vill inte jag att Björn Söder ska komma och tala om för mig vad jag egentligen är.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten