Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
ett uttalande från krönikören på metro gör mitt val ännu så mycket enklare, andra i sanning lika sjuka uttalanden från samma person styrker mitt val. denna Lisa M inställning till våldtäkt och dess orsak får mej att sakta kräkas över hur V/MP/S har en så skev bild och verkligen vill skylla allt på svenskar och att kvinnor får finna sej i att bli våldtagna i parti o minut i deras framtida sverige- och att vi ska i princip vara tacksamma för det....så jävla sjukt att det saknar motstycke.
att galenskapen i media/ politiken tar sej sådana här uttryck kommer bara till att slå tillbaka mot dom själva- såtillvida att inte majoriteten av svenskar verkligen vill ha total kaos och anarki och med det ett förlorat land och ett fall ner i en avgrund ingen någonsin kommer till att komma ur.

/jj

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fuck it
Här finns rätt många i denna tråd som besitter såväl god argumentationsteknik (även då dem inte delar åsikter alltid) en hygglig nivå av klokskap eller bondförnuft, beroende på vart en själv helst identifierar sig med.

Kunde vi inte fått ihop ett rätt vasst gäng och gjort ett riktigt bra parti, med nåt nytt. Typ saker som raka svar, öppna kort och så tydliga att alla förstår.
Jag tror det går och blir succé.

Tråden är bra underhållning, eller tidsfördriv om en så behagar.
Det behövs inte.
Det som behövs är folk som läser/lyssnar på vad som verkligen skrivs/sägs utan att lägga in egna tolkningar av vad som "egentligen menas".
Då räcker de partier som finns representerade.
Man kommer aldrig hitta ett parti som tycker exakt som man själv, men tillräckligt nära i de frågor man anser viktiga.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Om ni kan bortse från mig helt och hållet i detta, anser ni ändå (ni som är pro-SD) att Björn har rätt i det han säger och att detta är en uttalad politik SD för?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20021319.ab

Just det där tänket avhandlades rätt långt tillbaka i tråden.

Du få helt enkelt leta dig tillbaka.:)

Men för att ge en rättvisare bild till bedömning klipper jag in vad som egentligen sades.

De svenskar som har flera identiteter då? Du talar ju om att vi har människor från ”andra nationer” boende i Sverige.

– Ja. Det finns exempelvis människor som tillhör den samiska eller den judiska nationen i Sverige.

Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?

– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Just det där tänket avhandlades rätt långt tillbaka i tråden.

Du få helt enkelt leta dig tillbaka.:)

Men för att ge en rättvisare bild till bedömning klipper jag in vad som egentligen sades.

Men betyder inte detta uttalande då att Samer inte tillhör den svenska nationen? De ses då som någon "Icke-svensk" som har fått ett svenskt medborgarskap.
Förstår jag det rätt?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Jag tycker det är ren idioti att vilja utradera Israel trots deras förintelsepolitik som de har hållit Palestina i ett terroriserande järngrepp i snart 60 år.
Hon borde uteslutas ur partiet om detta är hennes ståndpunkt. Det är vad jag tycker.

Kan jag nu få ett utlåtande ang Björn Söders uttalande? Björn som alltså inte är någon dussinmedlem i partiet utan i den allra högsta toppen. När han far med uttalanden som omnämnts kan man då dra någon slutsats om att detta är partiets linje i frågan?

Och om ja, vad tycker ni själva om detta?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kan jag nu få ett utlåtande ang Björn Söders uttalande? Björn som alltså inte är någon dussinmedlem i partiet utan i den allra högsta toppen. När han far med uttalanden som omnämnts kan man då dra någon slutsats om att detta är partiets linje i frågan?

Jag saxar in lite från DN:

---------------------------
Vem är det som inte får plats i SD:s vision av Sverige?

– Vi är för ett inkluderande samhälle, så alla som vill får plats. Vi har en öppen svenskhet som inkluderar även människor med rötter utomlands. Men man måste anpassa sig till det svenska och assimileras för att kunna bli svensk.

Måste man vara nationalist för att vara del av det Sverige du vill se?

– Absolut inte. Jag har säkert rätt mycket gemensamt med en liberal som är uppväxt i Sverige – även om vi har olika politisk uppfattning. Men vi har en samhörighet, vi firar samma högtider och har även en del grundvärderingar gemensamma, som tron på demokrati och på rättigheter för kvinnor. Därför kan vi ha en samhörighetskänsla.

De svenskar som har flera identiteter då? Du talar ju om att vi har människor från ”andra nationer” boende i Sverige.

– Ja. Det finns exempelvis människor som tillhör den samiska eller den judiska nationen i Sverige.

– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.

Komikern Soran Ismail brukar säga att han är 100 procent svensk och 100 procent kurd. Kan man inte vara det?

– Jag tror inte att man kan det, att tillhöra två nationer på det sättet. Däremot kan ju kurder vara svenska medborgare. Problemet är om det blir för många i Sverige som tillhör andra nationer.

---------------------------------------

Jag förstår vart du vill komma, men i ärlighetens namn kan jag inte se något konstigt i det han säger. Flyttar jag till Japan och fortsätter leva mitt liv som svensk med midsommar och hela baletten kan jag inte kräva att ortsbefolkningen ska acceptera mig som fullblodsjapan.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Jag saxar in lite från DN:

---------------------------

– Vi är för ett inkluderande samhälle, så alla som vill får plats. Vi har en öppen svenskhet som inkluderar även människor med rötter utomlands. Men man måste anpassa sig till det svenska och assimileras för att kunna bli svensk.

– Absolut inte. Jag har säkert rätt mycket gemensamt med en liberal som är uppväxt i Sverige – även om vi har olika politisk uppfattning. Men vi har en samhörighet, vi firar samma högtider och har även en del grundvärderingar gemensamma, som tron på demokrati och på rättigheter för kvinnor. Därför kan vi ha en samhörighetskänsla.

– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.

Komikern Soran Ismail brukar säga att han är 100 procent svensk och 100 procent kurd. Kan man inte vara det?

– Jag tror inte att man kan det, att tillhöra två nationer på det sättet. Däremot kan ju kurder vara svenska medborgare. Problemet är om det blir för många i Sverige som tillhör andra nationer.

---------------------------------------

Jag förstår vart du vill komma, men i ärlighetens namn kan jag inte se något konstigt i det han säger. Flyttar jag till Japan och fortsätter leva mitt liv som svensk med midsommar och hela baletten kan jag inte kräva att ortsbefolkningen ska acceptera mig som fullblodsjapan.

Det handlar inte om att acceptera dig som fullblodsjapan eller svensk.
Det handlar om att en person, eller en liten klick skall avgöra vad du är för något.
Lika lite som du accepterar ifall jag ska bestämma om du är rasist eller ej lika lite vill nog någon annan låta tredje person avgöra vad den är för något.

Och i förlängningen, att skapa denna definition av vem som är svensk eller ej. Är det för att senare kunna skapa olika lagar och regler för olika svenska medborgare?

Jag vet att ni ser på mig som nån vänsterextremist (den benämningen tröttnar ni aldrig på) men ser ni verkligen inga likheter alls med dessa steg-för-steg-uttalanden? Ingen som ser vilket håll det är på väg åt?

Är detta uttalanden som ni själva står upp för? Eller är det något som ni inte står för men tycker det är ok för att ni kan stå för resten av SDs program? (precis som jag inte står för allt i S eller MPs program utan bara det mesta?)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker det är ren idioti att vilja utradera Israel trots deras förintelsepolitik som de har hållit Palestina i ett terroriserande järngrepp i snart 60 år.
Hon borde uteslutas ur partiet om detta är hennes ståndpunkt. Det är vad jag tycker.

Vilken i raden av alla länkar är det du vill att vi tittar på?

Förintelsepolitik, get real, ville Israel utradera Palestina hade det varit gjort imorgon.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det handlar inte om att acceptera dig som fullblodsjapan eller svensk.
Det handlar om att en person, eller en liten klick skall avgöra vad du är för något.
Lika lite som du accepterar ifall jag ska bestämma om du är rasist eller ej lika lite vill nog någon annan låta tredje person avgöra vad den är för något.

Och i förlängningen, att skapa denna definition av vem som är svensk eller ej. Är det för att senare kunna skapa olika lagar och regler för olika svenska medborgare?

Jag vet att ni ser på mig som nån vänsterextremist (den benämningen tröttnar ni aldrig på) men ser ni verkligen inga likheter alls med dessa steg-för-steg-uttalanden? Ingen som ser vilket håll det är på väg åt?

Är detta uttalanden som ni själva står upp för? Eller är det något som ni inte står för men tycker det är ok för att ni kan stå för resten av SDs program? (precis som jag inte står för allt i S eller MPs program utan bara det mesta?)

För att förtydliga det hela så har jag liten koll på vad karln har sagt och inte sagt i övrigt så jag försöker inte försvara hans uttalanden, bara ge min egen syn på det. Oavsett om jag håller med honom i sak håller jag med dig om att det var rätt klumpigt uttryckt med tanke på att han är talman och tillhör partitoppen.

Förklara gärna varför det är så fel att "bara" anses vara svensk medborgare om man inte på något personligt plan vill bli "försvenskad", om man inte anstränger sig det minsta för att smälta in i ett sammanhang är det väl inte så konstigt att man blir betraktad som en utomstående?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
För att förtydliga det hela så har jag liten koll på vad karln har sagt och inte sagt i övrigt så jag försöker inte försvara hans uttalanden, bara ge min egen syn på det. Oavsett om jag håller med honom i sak håller jag med dig om att det var rätt klumpigt uttryckt med tanke på att han är talman och tillhör partitoppen.

Förklara gärna varför det är så fel att "bara" anses vara svensk medborgare om man inte på något personligt plan vill bli "försvenskad", om man inte anstränger sig det minsta för att smälta in i ett sammanhang är det väl inte så konstigt att man blir betraktad som en utomstående?

Jag anser att det är fel av anledningen att det inte finns en klar definition på vad en svensk är eller ej.

Om du vill avgöra om det är en bil eller motorcykel så är det enkelt. Lagen säger att allt med fler än 2 hjul får framföras med B-kort, alltså är det inte att anse som en motorcykel.

Om du vill ta reda på vem som är längst av 2 personer kan du ställa dessa bredvid varandra (eller mäta var för sig) och man ser då direkt vem som är längst. Mäter man används ett definierat mått, tex cm.

Om du vill avgöra om det är varmare i bastun än utanför så kan du för att vara precis använda en termometer med en definierad skala i celsius.

Men att bedöma om någon är svensk eller ej? Vilka definierade kriterier finns att gå efter? Är inte det en högst subjektiv bedömning?

Och vidare, varfär är det viktigt att bestämma om någon är MER svensk än någon annan? Räcker inte medborgarskapet till det? Och sen låta alla vara sina egna individer?

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Det du förespråkar är ju någon slags världsmedborgarskap där nationer inte är annat än namn på en landyta, jag har inga problem med att acceptera att du tycker så men försök i gengäld tänka dig in i att andra kan ha en lite mer romantisk syn på nationer än du.

Jag vet att liknelser inte brukar gå hem, men om jag hälsar på hos dig, är jag då att likställa med en familjemedlem? Borde jag bli sur om jag inte blir kallad Farbror Anders av dina barn?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Det du förespråkar är ju någon slags världsmedborgarskap där nationer inte är annat än namn på en landyta, jag har inga problem med att acceptera att du tycker så men försök i gengäld tänka dig in i att andra kan ha en lite mer romantisk syn på nationer än du.

Jag vet att liknelser inte brukar gå hem, men om jag hälsar på hos dig, är jag då att likställa med en familjemedlem? Borde jag bli sur om jag inte blir kallad Farbror Anders av dina barn?

Nej, absolut inte för du och jag är inte släkt på något sätt. Det går också att definiera i form av syskon, kusin, morbror osv.
Men om du och jag var syskon och vår farsa sade att han bara är släkt med mig men inte med dig, skulle du då inte finna det märkligt?

Det Björn Söder nämner är inte att tex en spanjor inte får kallas svensk. det han säger är att svenska medborgare som innehar ett svenskt pass inte ska få kallas svenskar.
Hur gör han bedömningen? Vill du själv få din svenskhet bedömd utifrån (låt oss bara spåna här eftersom det inte finns någon definition) att du inte äter ärtsoppa varje torsdag men däremot gillar tacos på fredagar? Är du då mindre svensk för det?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du kan kolla denna. Det är första stycket som berör hans uttalande.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/avgangskrav-mot-bjorn-soder_4188109.svd

Jag tror snarare man skall läsa denna, det är närmre källan:
http://www.dn.se/val/nyval-2015/den-leende-nationalismen/

Jag tror det måste vara denna del av texten som du syftar på, korrekt?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Jag tror snarare man skall läsa denna, det är närmre källan:

Jag tror det måste vara denna del av texten som du syftar på, korrekt?

Ja, men speciellt stycket nedan.

"Samtidigt uttrycker du ju – om än med ett melodramatiskt språk - det som du säger nu: att du inte känner samhörighet med personerna du ser i Malmö. Då undrar jag: varför kan du inte känna samhörighet med människor på stan om de ser ut att ha rötter i andra länder? Du vet ju inget om dem, bara hur de ser ut.

– Det handlar om hela rörelsemönstret, sättet att prata. De sociala koderna kan kännas främmande för mig.

Lite som när Mattias Karlsson sa att han inte såg Zlatan som svensk?

 Lite så. Men det var lustigt det där med Zlatan, att alla gick i taket för det. För vid samma tid, när Mattias svarade på den frågan, var det fullt av journalister och tyckare som sa hur härligt det var att han var så osvensk. Nu är det annorlunda. Zlatan är säkert svensk, om han känner sig som svensk. Det är en grundförutsättning."

Björn säger uttryckligen att han bedömer någon på "rörelsemönstret, sättet att prata" och fortsätter sedan med att säga att "Zlatan är säkert svensk om han känner sig som svensk".
Om muslimske Muhammed som är född i Sverige av somaliska föräldrar, talar skånska utan brytning och aldrig satt sin fot i Somalia säger att han känner sig svensk gäller detsamma för honom då? Att han är svensk om han känner sig så?

Men min stora fråga kvarstår. Varför är det viktigt?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Din stora fråga passar jag på, jag delar inte vissa Sverigedemokraters förmåga att alltid se skillnaden, å andra sidan besitter jag inte heller vänsterns spelade arrogans att de aldrig ser skillnaden heller.

Sedan tror jag inte att det här är en stor fråga för SD, vad jag sett så är det media som fortsätter komma tillbaka till den, eftersom de tycker sig ha hittat en endaste liten detalj som SD inte kan belägga, och därför blir den förstås bekväm för svensk media att ifrågasätta.

Vad är din åsikt, finns det svensk kultur, och är den i så fall värd att bevara?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten