Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Men hörni, man kan inte krama vapenlagar/vapenkultur ena gången och påstå att det är mångkulturens fel att det är dödsskjutningar andra gången.
Det handlar, menar jag, om utanförskap (ursäkta uttrycket men här passade det) socialt. Att rösta på SD kanske löser problemet med att invandrarnas barn stökar till.
När det sedan övergår till att vara Jonny, Sonny och Henke som ställer till det. Dvs mina jämnårigas barn (fast det blir snarare maximus, viking och love då :rolleyes), vilka ska vi rösta på då?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Men hörni, man kan inte krama vapenlagar/vapenkultur ena gången och påstå att det är mångkulturens fel att det är dödsskjutningar andra gången.
Det handlar, menar jag, om utanförskap (ursäkta uttrycket men här passade det) socialt. Att rösta på SD kanske löser problemet med att invandrarnas barn stökar till.
När det sedan övergår till att vara Jonny, Sonny och Henke som ställer till det. Dvs mina jämnårigas barn (fast det blir snarare maximus, viking och love då :rolleyes), vilka ska vi rösta på då?

Är du synsk?
Jag byter gärna bomber, molotovcocktails mot polisbilar, gruppvåldtäkter och oprovocerade dödsmisshandlar mot den gamla hederliga kriminaliteten.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Ja, men vad skapar då utanförskapet?

Vapenkulturen är där för att skapa en jämnvikt, dödskjutningar sker med vapen, men om vi tar bort vapnen sker det fortfarande dödsfall.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ja, men vad skapar då utanförskapet?

Vapenkulturen är där för att skapa en jämnvikt, dödskjutningar sker med vapen, men om vi tar bort vapnen sker det fortfarande dödsfall.

Njae, vapenkulturen (om vi talar USA) är väl sprungen ur kriget för att bli fri från Britterna. Att alla medborgare skulle kunna beväpna sig och bilda miliser. En tanke som jag på sätt och vis kan stå bakom även om jag hoppas att man kan lösa konflikter elegantare än så.
Utanförskap (jävla ord förresten, vad hette det innan mediekonsulternas tidevarv?) skapas när en grupp människor av olika skäl inte har så många möjligheter att välja göra vad de vill med sina liv.
Det är skitsnack teoretiskt sett, det vet jag. Praktiskt sett så är det vad som sker. Tar vi exemplet med y-ändade förnamn så är det enligt mina erfarenheter sant. Man har alla möjligheter att göra vad man vill här i landet, problemet kommer när man har mer trängande problem att ta sig an, t.ex att ducka knytnävsslag hemma, att inte ha råd att hänga med på utflykter, när hemmiljön inte bryr sig.
Sista exemplet borde finnas även i de högre samhällsskikten men utfallet/reaktionen ter sig nog annorlunda där då ekonomin inte sätter gränser på samma sätt.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Njae, vapenkulturen (om vi talar USA) är väl sprungen ur kriget för att bli fri från Britterna. Att alla medborgare skulle kunna beväpna sig och bilda miliser. En tanke som jag på sätt och vis kan stå bakom även om jag hoppas att man kan lösa konflikter elegantare än så.
Utanförskap (jävla ord förresten, vad hette det innan mediekonsulternas tidevarv?) skapas när en grupp människor av olika skäl inte har så många möjligheter att välja göra vad de vill med sina liv.
Det är skitsnack teoretiskt sett, det vet jag. Praktiskt sett så är det vad som sker. Tar vi exemplet med y-ändade förnamn så är det enligt mina erfarenheter sant. Man har alla möjligheter att göra vad man vill här i landet, problemet kommer när man har mer trängande problem att ta sig an, t.ex att ducka knytnävsslag hemma, att inte ha råd att hänga med på utflykter, när hemmiljön inte bryr sig.
Sista exemplet borde finnas även i de högre samhällsskikten men utfallet/reaktionen ter sig nog annorlunda där då ekonomin inte sätter gränser på samma sätt.
Det du ger exempel på är ett recept till någon som kommer att må själsligt dåligt, i vissa fall kommer dessa att självmedicinera och ge följdproblem. Men de är knappast i utanförskap i den utsträckningen att de kommer att organisera sig för att göra upplopp.

Milisen du talar om är endast nedskriven för att inte riskera flytta makten från de genomsnittliga invånarna. Vapnen är ett medel för att utjämna människans förmåga att försvara sig.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
USA:s vapenlager är väldigt sunda. Schweiz ligger även i framkant i det området. Något jag hörde nyligen, som troligtvis många tycker låter fjantigt, lyder: Skillnaden mellan en slav och en fri man är rätten att bära vapen för att kunna försvara sig.

Det är inte helt korkat enligt mig...

Det är svårt att begå övergrepp mot ett folk som är beväpnat.

Edit: USA är mångkulturellt så som Sverige. USA är segregerat och så är även Sverige. Mångkultur innebär segregation. Människor vill segregera sig. Den mångkultur som många önskar sig på pappret kommer inte ske, så länge människor beter sig mänskligt. Att sträva efter något annat är lika smart som att försöka lugna ett oroligt vatten med en paddel.

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det du ger exempel på är ett recept till någon som kommer att må själsligt dåligt, i vissa fall kommer dessa att självmedicinera och ge följdproblem. Men de är knappast i utanförskap i den utsträckningen att de kommer att organisera sig för att göra upplopp.

Milisen du talar om är endast nedskriven för att inte riskera flytta makten från de genomsnittliga invånarna. Vapnen är ett medel för att utjämna människans förmåga att försvara sig.

Jag håller inte med. Innan "självmedicineringen" är till ända så hinner (hann i detta fall) de ställa till med en hel del. Kanske inte visa sitt missnöje med situationen genom upplopp men saker som kan anses vara till förtret för övriga medborgare.
Jag bedömer upploppen som en tidens ådra i kombination med influenser, upplevda eller på ren inspiration. Jag tror att y-grabbarna av dagens generation kan hitta på en hel del skulle tillfället givas, t.ex. genom borttagandet av ett skikt under dem.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
USA:s vapenlager är väldigt sunda. Schweiz ligger även i framkant i det området. Något jag hörde nyligen, som troligtvis många tycker låter fjantigt, lyder: Skillnaden mellan en slav och en fri man är rätten att bära vapen för att kunna försvara sig.

Det är inte helt korkat enligt mig...

Det är svårt att begå övergrepp mot ett folk som är beväpnat.

Jag tycker det är fjantigt i den formen. Fast som sagt tidigare, grundtanken är inte alldeles uppåt väggarna i en historisk kontext.
Problemet är nog att folk löser futtiga problem istället för att ta tag i de viktiga.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag håller inte med. Innan "självmedicineringen" är till ända så hinner (hann i detta fall) de ställa till med en hel del. Kanske inte visa sitt missnöje med situationen genom upplopp men saker som kan anses vara till förtret för övriga medborgare.
Jag bedömer upploppen som en tidens ådra i kombination med influenser, upplevda eller på ren inspiration. Jag tror att y-grabbarna av dagens generation kan hitta på en hel del skulle tillfället givas, t.ex. genom borttagandet av ett skikt under dem.
Men vad är du inne på som de hann hitta på?

Tidens ådra med upplopp, för det är ju en ny företeelse. ....

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag tycker det är fjantigt i den formen. Fast som sagt tidigare, grundtanken är inte alldeles uppåt väggarna i en historisk kontext.
Problemet är nog att folk löser futtiga problem istället för att ta tag i de viktiga.
Fjantigt? Att behålla makten hos befolkningen är väl ytters ofjantigt?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Men vad är du inne på som de hann hitta på?

Tidens ådra med upplopp, för det är ju en ny företeelse. ....

Bilstölder, inbrott etc. Sedvanlig buskapacitet.
Att saker och ring blir mer extrema, nog är det väl tidens ådra.
Efter 50-talet, hur många upplopp har det varit i Sverige? Speciellt sådana som inte förefaller ha något syfte såsom jag upplever de som varit på senare tid.
Ett upplopp med ett syfte kan jag förstå, om än inte alltid okritiskt ställa mig bakom.

Fjantigt? Att behålla makten hos befolkningen är väl ytters ofjantigt?
Nej men uttalandet om att det som skiljer en fri man från en slav är rätten att bära vapen.
Det tycker jag är fjantigt och ett symptom på någon sorts MÖP-mentalitet.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172

Ja det kanske det är nu för tiden hos de allra flesta här. Även att gårdagens stereotyp av en slav var en svart man med kedja runt halsen. Vi ser inte dessa stereotyper längre men problemet med slaveri är aktuellt än idag (hur var och en definierar slaveri).

Vilka problem som är futtiga eller inte är högst personligt. Jag ser till att lösa mina problem först, sen mina närmaste. Jag försöker inte rädda Afrika innan jag löser problemen hemma.

Nej men uttalandet om att det som skiljer en fri man från en slav är rätten att bära vapen.
Det tycker jag är fjantigt och ett symptom på någon sorts MÖP-mentalitet.

Regeringar skulle aldrig kunna begå hemskheter mot en beväpnad befolkning i samma utsträckning. Vi har en militär till att försvara oss mot utomstående hot. Tittar vi tillbaka på historien fanns oftast hoten inom landet. Om man inte har möjlighet att försvara sig är man då en fri man? Det är upp till var och en att tycka.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skillnaden med USA är att de har God, Guns and Guts.

Eller lite mer seriöst: de har ett starkt rättsväsende, kännbara straff och låga bidrag. Därför får man inte samma problem med invandrarna där. Att de har sociala problem är en annan fråga.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping