Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så Sveriges BNP har blivit starkare och detta beror på befolkningstillväxten?

Jag väntar fortfarande på det negativa....

Som du borde veta så är enklaste sättet att höja sitt bidrag till bruttonationalprodukten att vara med om en ordentlig trafikolycka med många skadade och rejäl polisutredning med påföljande straff.
Det genererar BNP.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu glömmer du vilka siffror som är relevanta igen.
Det är ingalunda 87% som vill ha bibehållen eller ökad asylinvandringsnivå.
Det borde du ha förstått nu.

Sluta mata trollet.

Han vill tro att 87% vill ha ökad invandring, det beror förmodligen på diagnosen att allt är antingen svart eller vitt. Det hela ligger i hans bakgrund gissar jag, det är inte ovanligt att hans missförstod en rad saker om västerländsk demokrati och vår fria tanke.

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tenere 700
Jag håller absolut med om att diskussionen borde handla om mycket mer än så.
Men trovärdigheten försvinner när det skriks om att så många tycker en sak (13%) och att man måste verkligen lyssna på dessa. Man måste lyssna mer på dessa 13% än övriga 87%. Men på samma sätt ska man absolut inte lyssna på 5% (MP) för de är ju en minoritet?

Det är uppfattningar som dessa som gör att man inte vill diskutera med SD för det känns lönlöst när de ser på världen på detta sätt.

Fast hur kommer det sig att så många som 13 % röstar på ett parti som SD, med sitt förflutna?
Jag tror SD kommer att växa ännu mer, med hur situationen nu utvecklas idag?

Vad tror du?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
44% av Konungarikets befolkning anser det vara ett ganska bra eller mycket bra förslag att
ta emot färre flyktingar i Sverige.

44%, inte 13%. 44%.

Gissa hur många som håller med om andra SD-frågor, som att minska EU's makt eller stärka försvaret eller införa strängare straff för grova brott. 70-90%?

Det här kommer gå åt skogen för de etablerade, sanna mina ord. :)

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Nu glömmer du vilka siffror som är relevanta igen.
Det är ingalunda 87% som vill ha bibehållen eller ökad asylinvandringsnivå.
Det borde du ha förstått nu.

Enfrågeparti eller icke enfrågeparti? Alltid samma anledning som dyker upp när ni själva vill ange varför man röstar SD.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Enfrågeparti eller icke enfrågeparti? Alltid samma anledning som dyker upp när ni själva vill ange varför man röstar SD.

Du vill få det till ett enfrågeparti, ser du inte då att det är en mycket viktig fråga som överskuggar precis allt annat för dessa väljarna?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Fast hur kommer det sig att så många som 13 % röstar på ett parti som SD, med sitt förflutna?
Jag tror SD kommer att växa ännu mer, med hur situationen nu utvecklas idag?

Vad tror du?

Jag tror på fullaste allvar att det är en viss form av främlingsfientlighet. Inte i form av att man har varit skinnhuvud eller att man heilar på stan utan mer i form av okunskap och därmed en liten rädsla för det okända.
Okunskap sprungen ur att man inte har umgåtts med invandrare, inte känner någon bra och därmed inte har lika bra koll på vad de sysslar med. Blir man samtidigt tex arbetslös och matad med lögner från avpixlat är det nog inte så svårt att börja tänka "vi och dom". Att om bara "de" försvinner så kommer jobben tillbaka till mig, allt kommer bli som förr.

Jag tror faktiskt att det är okunskap i grund och botten och antingen en oförmåga att skaffa sig kunskap eller tyvärr avsaknad av tid och engagemang.

Jag hoppas och tror inte SD växer mer efter denna höst. Inte efter att de klart visat att invandring/asylpolitik är deras allra viktigaste fråga. De offrade pensionärerna (som de tidigare har vurmat så mycket för och ställt mot invandrare i kampanjer) för invandringspolitikens skull. De visade öppet ett "tack för din röst men nu är du inte så viktig för oss" så jag hoppas och tror att människor får upp ögonen för att de har en agenda som de inte viker ifrån. De behöver bara era röster för att ta sig dit.

Ungefär så tror jag.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Du vill få det till ett enfrågeparti, ser du inte då att det är en mycket viktig fråga som överskuggar precis allt annat för dessa väljarna?

Visst gör jag det. För dessa 13% är den frågan kanske livsviktig. Det gör den de facto inte till den viktigaste frågan för Sverige och resterande 87%.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Visst gör jag det. För dessa 13% är den frågan kanske livsviktig. Det gör den de facto inte till den viktigaste frågan för Sverige och resterande 87%.

Så bland dina bekanta är en av åtta övertygad om att detta är ett så stort problem att det är det enda som finns, tror du då automatiskt att resterande sju inte ser det som något problem över huvud taget?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag tror på fullaste allvar att det är en viss form av främlingsfientlighet. Inte i form av att man har varit skinnhuvud eller att man heilar på stan utan mer i form av okunskap och därmed en liten rädsla för det okända.
Okunskap sprungen ur att man inte har umgåtts med invandrare, inte känner någon bra och därmed inte har lika bra koll på vad de sysslar med. Blir man samtidigt tex arbetslös och matad med lögner från avpixlat är det nog inte så svårt att börja tänka "vi och dom". Att om bara "de" försvinner så kommer jobben tillbaka till mig, allt kommer bli som förr.

Jag tror faktiskt att det är okunskap i grund och botten och antingen en oförmåga att skaffa sig kunskap eller tyvärr avsaknad av tid och engagemang.

Jag hoppas och tror inte SD växer mer efter denna höst. Inte efter att de klart visat att invandring/asylpolitik är deras allra viktigaste fråga. De offrade pensionärerna (som de tidigare har vurmat så mycket för och ställt mot invandrare i kampanjer) för invandringspolitikens skull. De visade öppet ett "tack för din röst men nu är du inte så viktig för oss" så jag hoppas och tror att människor får upp ögonen för att de har en agenda som de inte viker ifrån. De behöver bara era röster för att ta sig dit.

Ungefär så tror jag.

Sak och person, alltid denna svåra gräns tydligen.

Rädd för "det okända " och okunskap? Hur såg demografin ut nu igen? Kom vi inte för jääättemånga sidor sen fram till att sd har dåligt underlag i ex. Danderyd och östermalm? Derp.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Så bland dina bekanta är en av åtta övertygad om att detta är ett så stort problem att det är det enda som finns, tror du då automatiskt att resterande sju inte ser det som något problem över huvud taget?

Bland mina bekanta finns det ingen av dessa 13% (mig veterligen) och nej, ingen av de tror att det är ett sådant stort problem så att de känner sig nödgade att rösta SD.
De resonerar som så (och detta har vi diskuterat många gånger) att resten av SDs politik är till sån skada för Sverige så att det spelar ingen roll om de håller med SD i den enda frågan.

De förstår alltså vad som gagnar Sverige och deras egna företag och vad som inte gör det.

Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Sak och person, alltid denna svåra gräns tydligen.

Rädd för "det okända " och okunskap? Hur såg demografin ut nu igen? Kom vi inte för jääättemånga sidor sen fram till att sd har dåligt underlag i ex. Danderyd och östermalm? Derp.

Kom vi inte samtidigt fram till att de i Danderyd och Östermalm är både välutbildade och tänker i termer av Global handel och därmed intresserade av andra länder/människor/kulturer?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Ungefär så tror jag.
Du tror väldigt fel.

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
som SD anhängare och väljare så stör jag mej inte på folk av annan härkomst- jag är ju själv gift med en!!- jag har många vänner av just utländsk härkomst, jag arbetar i över hela jordklotet och träffar många bra människor.
MEN- att öppna dörrarna på vid gavel och släppa in ALLT och ALLA utan att ha en långsiktig plan som gynnar samhället är bara FEL (iofs- i det fördolda finns kanske just en plan- och den tror jag inte tilltalar den stora massan....)
personligen gillar jag människor, men att ge dom utanförskap med statens och skattebetalarnas goda minne hjälper inte på kort sikt och aldrig heller på lång sikt- nej, det ska vara en relevant invandring som står i proportion till framgången av sagda land- inte bara en enkelbiljett till just utanförskap och kriminalitet- detta är i min värld ganska så fundamentalt....

//jj

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
som SD anhängare och väljare så stör jag mej inte på folk av annan härkomst- jag är ju själv gift med en!!- jag har många vänner av just utländsk härkomst, jag arbetar i över hela jordklotet och träffar många bra människor.
MEN- att öppna dörrarna på vid gavel och släppa in ALLT och ALLA utan att ha en långsiktig plan som gynnar samhället är bara FEL (iofs- i det fördolda finns kanske just en plan- och den tror jag inte tilltalar den stora massan....)
personligen gillar jag människor, men att ge dom utanförskap med statens och skattebetalarnas goda minne hjälper inte på kort sikt och aldrig heller på lång sikt- nej, det ska vara en relevant invandring som står i proportion till framgången av sagda land- inte bara en enkelbiljett till just utanförskap och kriminalitet- detta är i min värld ganska så fundamentalt....

//jj

Vi tycker inte speciellt olika. Bara ang om vi är vid den kritiska punkten nu eller inte.
Jag håller inte med om att dörrarna står på vid gavel.
Jag håller inte med om att alla som kommer hit hamnar i utanförskap eller kriminalitet. Långt ifrån alla.
Jag tror absolut att mångfald gynnar samhället.

- - - Updated - - -

Du tror väldigt fel.

Ja, det är därför jag är så glad som har dig. Som kan tala om för mig vad rätt är.

Tack !

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bland mina bekanta finns det ingen av dessa 13% (mig veterligen) och nej, ingen av de tror att det är ett sådant stort problem så att de känner sig nödgade att rösta SD.
De resonerar som så (och detta har vi diskuterat många gånger) att resten av SDs politik är till sån skada för Sverige så att det spelar ingen roll om de håller med SD i den enda frågan.

De förstår alltså vad som gagnar Sverige och deras egna företag och vad som inte gör det.

Hur får du ihop det med dina tvångstankar om att det är ett enfrågeparti?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vi tycker inte speciellt olika. Bara ang om vi är vid den kritiska punkten nu eller inte.
Jag håller inte med om att dörrarna står på vid gavel.
Jag håller inte med om att alla som kommer hit hamnar i utanförskap eller kriminalitet. Långt ifrån alla.
Jag tror absolut att mångfald gynnar samhället.

- - - Updated - - -

Ja, det är därför jag är så glad som har dig. Som kan tala om för mig vad rätt är.

Tack !
Du tror alltså att du känner de du adresserar bättre än de känner sig själva?

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
@ locomondo
"Vi tycker inte speciellt olika. Bara ang om vi är vid den kritiska punkten nu eller inte."

nej, vi tycker inte så värst olika- för vi är människor- men, när tycker du att den kritiska punkten är nådd??, ska vi bara sitta här och vara tacksamma för att det väller in kreti o pleti- ska vi bara se dom hamna i getto och utanförskap och 24/7 bidragshjälp.
när tycker DU att situationen börjar bli ohållbar? möjligt att vi inte är vid den "kritiska" punkten ännu- men den kommer!!- då blir det ju du som står på barrikaderna och säger att vi måste bromsa vansinnet- och då är du ju inte ett dugg bättre än de du förlöjligar idag?? du och dina anhängare blir ju per definition dödsknarkarnazister som vill störta samhället:huvet!!!

tänk om- tänk rätt!!

//jj

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet