Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Ok, har jag förstått dig rätt att du vänder dig emot att folk ser upp till Sverige som ett bra land och därmed söker asyl här?
Du vill inte att Sverige ska vara ett bra land att leva i? Du vill inte att folk ska se upp till Sverige?

Har jag förstått dig rätt?

Du är ju helt makalös :va.Vad läser DU in i ett diagram som presenterar fakta?

Jag har inte ens ventilerat en åsikt,endast presenterat fakta!
Vill man tolka det som bra eller dåligt för Sverige är upp till mottagaren.

En sak har du tolkat fel (igen),JAG vill att Sverige SKALL vara ett bra land att leva i.

Frågor på det?

Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Var exakt går skiljelinjen mellan vanlig normal invandring och massinvandring?
Finns det någon som kan ge mig en siffra på det?

Eftersom världen inte är svart eller vit så är det omöjligt att ge ett exakt svar. Men en rimlig skiljelinje (definition om man så vill) skulle t.ex. kunna vara EU-snittet. Ligger man mycket över snittet skulle man då kunna tala om massinvandring.

En annan rimlig skiljelinje skulle kunna vara i relation till arbetslösheten/antal arbeten. Om det fanns jobb för de som invandrade skulle man kunna ta emot 1 miljon om året, utan att prata om massinvandring. Men tyvärr ser ju verkligheten annorlunda ut.

Detsamma skulle kunna gälla bostäder.

Nu har jag givit ett par exempel. Din tur, hur skulle din skiljelinje se ut och varför?

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Det perfekta exemplet på Smagatusks fråga 1 i inlägg #2625:
Avpixlats definition på sanningar. Ovan stapel visar AsylSÖKANDE. Inte BEVILJADE utan SÖKANDE.
Men kasta fram det sådär och visa på vilken skillnad det är mellan Sverige och andra länder så skrämmer vi upp några opålästa väljare. Du kan lika gärna visa en stapel på hur många vågor som slår in mot västkusten varje dygn och skrika om att varje våg är en potentiell tsunami.
Återigen SÖKANDE, inte BEVILJADE.

Kan det vara så att det finns en korrelation mellan antal sökanden och antal beviljade?

Oavsett korrelation är det inte ganska intressant att vi, som ligger längst bort på kartan så att säga, har mångdubbelt fler sökanden än alla länder i centraleuropa? Hur kommer det sig?

Ang opåläst. För att ta Grekland som exempel så läs på lite om vart de flesta flyktingarna hamnar när de försöker ta sig till Europa. Läs på om vilken belastning detta fattiga land får ta för att vi här i det rika, civiliserade norr ska slippa lägga resurser på såna enorma problem. Om du tror att vägen in till Europa går direkt till Sverige så snälla läs på lite.

Men du säger ju emot dig själv, dessutom på fler än ett sätt. Hur ska du ha det?

Så vad var det du ville visa med stapeln? Att det är orättvist och illa att flest människor ser Sverige som nåt bra och väljer att söka sig hit?
Om vi behöll stapeln och bytte ut Asylsökande mot Turister vad skulle du tycka då? Båda är människor som söker sig hit.

Du kan ju bara inte jämföra turister med asylsökande? Visst, mycket riktigt är de alla människor. Men där tar också jämförelsen slut.

Har du någon form av grundläggande förståelse för ekonomi?

Det var den bästa förklaringen jag fått hittills. Uppriktigt tack.
Vi är dock ändå oense om att vi är vid den gränsen nu och jag antar att vi röstar efter den uppfattningen.
Därefter följer demokrati. Om flest tycker att vi inte har nått den gränsen än och därmed inte är villiga att lägga sin röst på SD bör vi då inte följa "de flestas" vilja?
Även om "de färre" skriker högre?

Återigen gör du en tankevurpa. Att en person inte lägger sin röst på SD betyder inte på något sätt att man kan dra slutsatsen att den personen inte tycker att gränsen är nådd. Det hoppas jag du förstår?

Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Har fått siffran av min granne som jobbar på Migrationsverket. Och hon är ju ganska rätt på det, faktiskt... 48.000 sökningar, 8.000 avslag. Det blir runt 80%. 4.000 tog tillbaka sin ansökan eller nåt, så siffrorna varierar.

Men DU! Vilka jävla rasister vi har på Migränverket som skickar hem så många! Och varför skickas det hem så många? De är ju en jättebra affär för Sverige!!!

:glömdet

28000 beviljade av 48000 ansökningar. Kolla siffrorna igen.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Eftersom världen inte är svart eller vit så är det omöjligt att ge ett exakt svar. Men en rimlig skiljelinje (definition om man så vill) skulle t.ex. kunna vara EU-snittet. Ligger man mycket över snittet skulle man då kunna tala om massinvandring.

En annan rimlig skiljelinje skulle kunna vara i relation till arbetslösheten/antal arbeten. Om det fanns jobb för de som invandrade skulle man kunna ta emot 1 miljon om året, utan att prata om massinvandring. Men tyvärr ser ju verkligheten annorlunda ut.

Detsamma skulle kunna gälla bostäder.

Nu har jag givit ett par exempel. Din tur, hur skulle din skiljelinje se ut och varför?

Det är här det blir problem när ni anser att all invandring skall endast vara jobbrelaterad.
Men världen ser inte ut så. Sverige ser inte ut så och fördragen vi har skrivit under ser inte ut så.
Asyl ges inte beroende på vilka jobbmöjligheter som finns i landet. Asyl ges beroende på vilken livsfara som finns i landet man flyr ifrån.
Det gäller alltså livet, inte möjligheten till att tjäna lite mer pengar.

Vi pratar ju om olika saker. Arbetskraftsinvandring/studerande är en sak. Asylrätt en helt annan.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Livet! Och ändå åker många tillbaka till sina hemländer efter några år. Och en del åker å krigar åxå. Jag får inte ihop det riktigt där att de gäller livet

Det är här det blir problem när ni anser att all invandring skall endast vara jobbrelaterad.
Men världen ser inte ut så. Sverige ser inte ut så och fördragen vi har skrivit under ser inte ut så.
Asyl ges inte beroende på vilka jobbmöjligheter som finns i landet. Asyl ges beroende på vilken livsfara som finns i landet man flyr ifrån.

Vi pratar ju om olika saker. Arbetskraftsinvandring/studerande är en sak. Asylrätt en helt annan.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!

Jag har ingenstans skrivit att jag anser att all invandring endast skall vara jobbrelaterad. Avhåll dig gärna från att tilldela människor åsikter de ej har. Tack.

Jag ifrågasätter vare sig de internationella konventioner (asyl) vi skrivit på eller de överenskommelser som finns inom EU (migration). Dock har jag en fråga: Ser de konventioner/överenskommelser som Sverige förbundit sig vid annorlunda ut än de som t.ex. Finland förbundit sig vid? Om inte, förklara gärna då skillnaden i framförallt asyl länderna emellan.

Och ändå hävdas det att endast 5-10% av de som blir beviljade uppehållstillstånd (som ursprungligen sökt asyl) endast har riktiga asylskäl. Hur kommer det sig?

Som redan nämnts, om det gäller livet, hur kommer det sig då att många frekventerar landet de flytt ifrån på "semestern"?

Helt korrekt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Får man inte asyl, så kan man ju bli papperslös i stället.
Är inte det en fördel, bidragen blir - om möjligt - ännu generösare för illegala invandrare. I love it. :)

Såg att alla från Peter Eriksson till Gunnar Hökmark är besvikna, tänk vad mycket massinvandringen är värd, nu offras allt. Bra det.

Jag gick i förvirrat tillstånd på några träffar med Moderaterna 2005. Där fanns bla en representant från gay-moderaterna som välkomnade fri invandring, på så sätt skulle välfärden haverera. Ja kanske vore det bäst, min trygghet känns hyfsat säker för tillfället, men vem vet...

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Ang opåläst. För att ta Grekland som exempel så läs på lite om vart de flesta flyktingarna hamnar när de försöker ta sig till Europa. Läs på om vilken belastning detta fattiga land får ta för att vi här i det rika, civiliserade norr ska slippa lägga resurser på såna enorma problem. Om du tror att vägen in till Europa går direkt till Sverige så snälla läs på lite.

Och om du inte känner till Gyllene Gryning så läs på lite där också. Ta inte mitt ord för det utan sök fakta själv och bilda dig en egen uppfattning.

Är det de massiva 625 asylsökande per miljon invånare du syftar på? (Enligt XR-Perras diagram).

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Sverige är skit att emigrera till. Taskigt väder och mat. Ont om jobb är det åxå. Men bra bidragssystem:banana

Ja precis. Varför emigrera till landet längst bort från sitt eget med en dekadent kultur som skiljer sig monumentalt från sin egen kultur? Ett land där allt är skit. Kan det vara för att allt är gratis utan motprestation och att man kan göra som man vill i princip utan repressalier.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Är det de massiva 625 asylsökande per miljon invånare du syftar på? (Enligt XR-Perras diagram).

Jag har suttit och läst hans inlägg om och om igen också.

Grekland har 10,7 miljoner invånare.
Sverige har 9,7 miljoner invånare.

Grekland tar emot 625 asylsökande per miljon invånare.
Sverige tar emot 6240 asylsökande per miljon invånare.

På något sätt är bara en liten tiondel av våra nivåer en stor belastning för Grekland, medan för Sverige* så ser man bara fördelar och vinster... och vi är verkligen helt ensamma om att se det så, inget annat land är i närheten av samma tankebanor eller handlingsplan.

Hur ser och räknar Sverige på immigration som resten av hela EU m.fl. länder inte ser och förstår??
Självklart inte sagt att siffran måste vara noll, men när man är ensam om att satsa på oändligt stora tal som "tak" för en punkt i sin politik kanske man bör titta upp och klura på varför resten av världen inte tänker ens snarlikt, oddsen för att man är på rätt väg och samtidigt vandrar den stigen helt ensam är sällan bra.

* Svenska politiker och Bert Karlsson förstås

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja precis. Varför emigrera till landet längst bort från sitt eget med en dekadent kultur som skiljer sig monumentalt från sin egen kultur? Ett land där allt är skit. Kan det vara för att allt är gratis utan motprestation och att man kan göra som man vill i princip utan repressalier.
Glöm inte att asyl skall sökas i det första EUanslutna land de hamnar i.
Huruvida det räknas om man passerar i luftrummet eller territorialvatten vet jag inte.
Men nog är det konstigt att så många hamnar direkt vid polcirkeln?
För inte kan det väl vara så att de fuskar med asylansökningarna?
Då borde väl prövningen gå ganska fort - Gör om, gör rätt.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE