Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Allt är inte svart eller vitt. Det måste finnas något mellanting. Som tidigare sagts så är modellen med evig tillväxt inte applicerbar med verkligheten. Verkligheten kommer att komma ikapp, något annat finns inte på kartan. Felet ligger alltså i att utgå från dagens ekonomiska modell.

Har människan någonsin vart fri? Enda moderna exemplet där var och en var fri var i USA för 200 år sedan. Sen är det upp till var och en att bedöma om det är slaveri eller ej. Jag ser mig inte som en självständig människa för att jag har ett arbete eller kan flasha fram ett kredikort.

Visst är det så. Men problemet är att de flesta tror att det krävs 70% skattetryck för att kunna värna om dessa individer. Hur gjorde vi förut? Inte lät vi våra äldre ruttna bort ensamma.

Allt för få människor reagerar på att de jobbar mer åt staten än åt sig själva.

Det viktigaste som kan hända i samhället är att minska centraliseringen. Men sålänge den allmänna synen att påverka samhället är genom ett röstkort kommer det ej att hända. Eller som twintorsk påpekat, så kanske det sker rakt framför näsan en dag då verkligheten kommer ikapp ideologiska idéer som inte är möjliga att applicera med verkligheten.

Var svarta människor fria i usa för 200 år sen?
Just det.. svarta människor var ju inte ens människor för 200 år sen.. :D
Annars hade usa en riktigt vettig konstitution. Synd bara att den bara gällde vitingar, och numera bara vita besuttna..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför fungerar inte "evig" tillväxt? Vi har väl haft väldigt långvarig tillväxt med väldigt få problem? Men, alldeles oavsett - vad skall vi ha istället? Beskriv! :)

(Vi behöver för övrigt inte oroa oss för evigheten, solen slocknar förr eller senare)

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Punkt nummer 1 gör att det skulle bli stämplat som rasistiskt och hårdgranskat av samtliga journalister, vilket i sin tur förmodligen skulle resultera i ett antal skandaler eftersom vem som helst kan bli medlem i partiet.

Antagligen, men om dom nu inte skulle hitta någon idiot eller skandaler.
Då kan man ju fråga sig vad det är som är så fasansfullt fel med att värna sverige och svenskarna.
Menar inte att du tycker det är fel, utan det är liksom normen för medieeliten.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Varför fungerar inte "evig" tillväxt? Vi har väl haft väldigt långvarig tillväxt med väldigt få problem? Men, alldeles oavsett - vad skall vi ha istället? Beskriv! :)

(Vi behöver för övrigt inte oroa oss för evigheten, solen slocknar förr eller senare)

Sålänge det inte innebär evig befolkningsökning kan det nog gå.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton

Nu kommer jag med ett svar här: för att bildandet av värde i regel kommer av förädlandet av råvaror, inte sant?
De där ekonomerna som gjort ett fantastiskt jobb i 300 år (förutom alla dessa finanskriser som slår väldigt hårt mot vanligt folk som mig och dig) har räknat med att vi för alltid ska kunna gräva upp mer av värde och förädla förstår du.
Men ett jordklot = en källa till dessa resurser.
Ett tomt, urholkat jordklot = inga resurser.
Vi har inga fler, och värde kan inte skapas ur lån och skulder i all evighet, rätta mig gärna där om jag har fel.
Det måste finnas något att skapa och blåsa upp dessa fiktiva värden ur.
Och vi är tyvärr mer upptagna med att slå ihjäl varann och att utveckla och raffinera tekniken runt det,(i ständiga krig om råvaror och fossila energiresurser, vilka även dessa är finita.) än att utveckla teknologi för kolonisering av andra planeter vilket vore en förutsättning för evig tillväxt.
Så vi och vår livsstil är rätt körda i mina ögon.
Hängeru me?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag tänker mer på sopberget, barnarbete mm.
Tror mer på sidospår. Att folk har börjat cykla ser jag som
ett sidospår från evig tillväxt. Kalla mej gärna knäpp!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu kommer jag med ett svar här: för att bildandet av värde i regel kommer av förädlandet av råvaror, inte sant?
De där ekonomerna som gjort ett fantastiskt jobb i 300 år (förutom alla dessa finanskriser som slår väldigt hårt mot vanligt folk som mig och dig) har räknat med att vi för alltid ska kunna gräva upp mer av värde och förädla förstår du.
Vi har inga fler, och värde kan inte skapas ur lån och skulder i all evighet, rätta mig gärna där om jag har fel.
Och vi är tyvärr mer upptagna med att slå ihjäl varann och att utveckla och raffinera tekniken runt det,(i ständiga krig om råvaror och fossila energiresurser, vilka även dessa är finita.) än att utveckla teknologi för kolonisering av andra planeter vilket vore en förutsättning för evig tillväxt.
Hängeru me?
Nja, bildandet av värde kommer bla. från förädling men tjänstesektorerna har sedan länge gått om industri och jordbruk i många länder. Mojang såldes för $500M (!) MER till Microsoft än vad Kinkarna köpte Volvo för om jag minns rätt, det tycker jag är illustrativt.

Dessutom effektiviseras jordbruk och industri hela tiden så man kan inte rita linjära kurvor genom tex tillväxt och resursförbrukning.

Självklart finns det utmaningar men jag väntar med spänning på åtminstone en konceptuell beskrivning av ett bättre system.

De enda som utmanat "de där" ekonomerna har misslyckats kapitalt, med ond bråd död som resultat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Då kan man ju fråga sig vad det är som är så fasansfullt fel med att värna sverige och svenskarna.
Tycker du beskrev SD faktiskt. :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hängeru me?

Brukar man inte påstå att det är arbete som bildar värde?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nja, bildandet av värde kommer bla. från förädling men tjänstesektorerna har sedan länge gått om industri och jordbruk i många länder. Mojang såldes för $500M (!) MER till Microsoft än vad Kinkarna köpte Volvo för om jag minns rätt, det tycker jag är illustrativt.

Dessutom effektiviseras jordbruk och industri hela tiden så man kan inte rita linjära kurvor genom tex tillväxt och resursförbrukning.

Självklart finns det utmaningar men jag väntar med spänning på åtminstone en konceptuell beskrivning av ett bättre system.

De enda som utmanat "de där" ekonomerna har misslyckats kapitalt, med ond bråd död som resultat.

Jo jag håller med dig.. tror vi redan är på det klara med att kommunism är ett misslyckat experiment med vidriga följder för befolkningarna.
Du behöver liksom inte älta det, eller kalla mig för kommunist då jag inte ÄR det.. det är en ren förolämpning och det resulterar bara i skit tillbaka för din del.. om du inte redan förstått det.

Och tjänstesektorerna är något som inte kan existera utan förädlandet av råvaror, det hoppas jag också du begriper, lite som att människans andliga behov kan tillfredsställas först när de fysiska behoven tillgodosetts.
Sen spelar det liksom ingen roll hur utvecklat jordbruket blir om allt som finns kvar att odla i är öken.
Kollat in satellitbilder på ökenutbredningen globalt över de senaste 20 åren?
Fast det är väl foliehattar som fejkat dom som vanligt :)
Och industrialiseringens effektivisering och automatisering kommer oundvikligen leda till arbetarens överflödighet, massarbetslöshet och socialt sönderfall.
Man behöver inte vara Nostradamus för att förutspå detta, det händer Just Nu.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Man kan ju tänka sig ett nytt parti som kör SD's partiprogram rakt av men utan folk med tveksam historia.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850

Det är absolut inget fel att värna sverige. Men de som skriker sig hesast i kampen mot SD är ju de som tror på iden om ett jordklot helt utan gränser där alla människor är ett och samma folk.

Dessa människor vill inte ha något "Sverige" att värna om.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jo jag håller med dig.. tror vi redan är på det klara med att kommunism är ett misslyckat experiment med vidriga följder för befolkningarna.
Du behöver liksom inte älta det, eller kalla mig för kommunist då jag inte ÄR det.. det är en ren förolämpning och det resulterar bara i skit tillbaka för din del.. om du inte redan förstått det.

Och tjänstesektorerna är något som inte kan existera utan förädlandet av råvaror, det hoppas jag också du begriper, lite som att människans andliga behov kan tillfredsställas först när de fysiska behoven tillgodosetts.
Sen spelar det liksom ingen roll hur utvecklat jordbruket blir om allt som finns kvar att odla i är öken.
Kollat in satellitbilder på ökenutbredningen globalt över de senaste 20 åren?
Fast det är väl foliehattar som fejkat dom som vanligt :)
Och industrialiseringens effektivisering och automatisering kommer oundvikligen leda till arbetarens överflödighet, massarbetslöshet och socialt sönderfall.
Man behöver inte vara Nostradamus för att förutspå detta, det händer Just Nu.

Jag tycker du gjort din poäng nu med att du inte vill bli kallad kommunist, och jag hoppas du noterat att jag försökt höja nivån till en mer normal samtalston, så du får gärna utveckla hur du tänkt dig att ett system som inte är kapitalistiskt och inte kommunistiskt kan se ut. Om du inte vet något bättre så är det lite som att klaga på solen, den är irriterande när man får den i ögonen eller gått vilse i öknen, men i övrigt är den rätt najs att ha.
Många tjänstesektorer kan fungera alldeles utmärkt utan eller med få råvaror, för att nämna några: skilsmässoadvokater, hårfrisörskor, sångare, och poeter.

Men som sagt, jag är idel öra. Hit me.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag har inget problem med något av det du skriver, håller med dig i stort vad det verkar som, men lösningen är inte mindre tillväxt eller kapitalism utan mer. :)

Det finns ju en till lösning.

Det är att alla som jobbar betalar in allt de tjänar till staten. Sen fördelar staten ut tillgångarna jämnt till befolkningen.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Var svarta människor fria i usa för 200 år sen?
Just det.. svarta människor var ju inte ens människor för 200 år sen.. :D
Annars hade usa en riktigt vettig konstitution. Synd bara att den bara gällde vitingar, och numera bara vita besuttna..

Det glömde jag tydligen! :tummenupp

Det är de där ekonomerna som fått härja fritt, det är ingen som lyckats utmana dessa (eller jo det har det och det slutade i ännu ett tragiskt krig). Visst jag får hålla med om att dagens ekonomer har lyckats väl. Men eftersom inget ändras kommer det sluta som det alltid gjort.

Jag tror vi har plats för fler. Många fler. Kolla Waterworld, folk kan bo i haven. :gnissla

Plats finns det allt. Fredde konstaterade ju nyligen detsamma vid en flygtur ovanför Sverige. Men det finns inte något eftersträvansvärt med en befolkningsökning. Människan påverkar naturen tillräckligt ändå.

Många tjänstesektorer kan fungera alldeles utmärkt utan eller med få råvaror, för att nämna några: skilsmässoadvokater, hårfrisörskor, sångare, och poeter.

Men som sagt, jag är idel öra. Hit me.

Dessa skapar lika mycket värde som skattmasen, arbetsförmedlare, genuspedagogen eller den arbetslöse. D.v.s. i de flesta fall närmare ingenting. Det är inte så att jag inte vill att det ska finnas yrken som sångare eller poeter. De skapar sitt värde för andra människor men aldrig det ekonomiska värdet de produktiva yrkena gör (som blir allt färre).

Har ofta tänkt säga det men den personen här
som ligger närmast mitt eget tänk är du Cross:7peta
Sunt bondförnuft är icke att underskatta!

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...