Allt är inte svart eller vitt. Det måste finnas något mellanting. Som tidigare sagts så är modellen med evig tillväxt inte applicerbar med verkligheten. Verkligheten kommer att komma ikapp, något annat finns inte på kartan. Felet ligger alltså i att utgå från dagens ekonomiska modell.
Har människan någonsin vart fri? Enda moderna exemplet där var och en var fri var i USA för 200 år sedan. Sen är det upp till var och en att bedöma om det är slaveri eller ej. Jag ser mig inte som en självständig människa för att jag har ett arbete eller kan flasha fram ett kredikort.
Visst är det så. Men problemet är att de flesta tror att det krävs 70% skattetryck för att kunna värna om dessa individer. Hur gjorde vi förut? Inte lät vi våra äldre ruttna bort ensamma.
Allt för få människor reagerar på att de jobbar mer åt staten än åt sig själva.
Det viktigaste som kan hända i samhället är att minska centraliseringen. Men sålänge den allmänna synen att påverka samhället är genom ett röstkort kommer det ej att hända. Eller som twintorsk påpekat, så kanske det sker rakt framför näsan en dag då verkligheten kommer ikapp ideologiska idéer som inte är möjliga att applicera med verkligheten.
Var svarta människor fria i usa för 200 år sen?
Just det.. svarta människor var ju inte ens människor för 200 år sen..
Annars hade usa en riktigt vettig konstitution. Synd bara att den bara gällde vitingar, och numera bara vita besuttna..