Om vi försöker backa bandet lite dårå, att en del har blivit så oerhört rika har fört med sig att välståndet sprids. Eller tvärtom, att välståndet spridits har gjort en del väldigt rika. Att fortsätta öppna upp fattiga delar av världen, företrädesvis med forna statsskick baserat på sådant nonsens som en viss icke stesolidätande göteborgare nu talar om, (”arbete åt kapitalet är slaveri”, ”våra resurser tar slut” osv) kommer göra åtminstone två saker:
1.Fattiga kommer bli mindre fattiga
2.Rika kommer bli mer rika
Att en marknad som Kina som för bara 20-30 år sedan var att jämföra med Nordkorea igår (!) gick om USA i antal köpta/sålda iPhone är ett bra exempel. Apple’s huvudägare blir förstås ännu rikare av detta, men om de inte fick bli det hade de garanterat ine finansierat Apple, och då hade inte Apple sysselsatt några miljoner kineser som bygger iPhone’s, och numera kan köpa iPhone’s.
Jag ser inte problemet, om än det kan bli svindlande stora inkomstkillnader, men de är båda en förutsättning för varandra. Tror jag, (och hela världens samlade ekonomiska vetenskapsmän sedan 300 år).
- - - Updated - - -
Jag trodde inte du ville diskutera mer med mig, either or, men bete dig lite bättre tack.