Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
:näsblod ni började ju så bra.

Det jag undrar såhär i sluttampen på förmiddagens underhållning är vad som skulle vara fel med att världens kapital spreds ut lite mer på de bosatta på planeten?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ah, anna.. du vet.. man ska inte argumentera med idioter, dom drar ner dig på deras nivå och slår dig med erfarenhet.. fast i det här fallet blir jag bara trött. Killen har precis INGENTING att komma med utom att kalla folk för kommunister och judehatare.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Sen kör ju jag en gubbhoj för att den är snygg... hade lätt kunnat slanta upp för en rc8. Fast dom är ju strykfula.
Alla ktm jag sett är strykfula.
Utom kanske 70talscrossarna..
Att dra upp vilken hoj man kör är ju rätt pinsamt..
Markus mentala mognad skulle bli en intressant bok skulle jag tro.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sen kör ju jag en gubbhoj för att den är snygg... hade lätt kunnat slanta upp för en rc8. Fast dom är ju strykfula.
Alla ktm jag sett är strykfula.
Utom kanske 70talscrossarna..
Att dra upp vilken hoj man kör är ju rätt pinsamt..
Markus mentala mognad skulle bli en intressant bok skulle jag tro.

Ja alltså jag är varken rik eller välbetald, det var du som började skryta om hur mycket pengar du tjänade, kanske helt apropå mental mognad. :lol

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Det jag undrar såhär i sluttampen på förmiddagens underhållning är vad som skulle vara fel med att världens kapital spreds ut lite mer på de bosatta på planeten?

Andelen fattiga minskar, varför dela upp kapital, och vem skall göra det, och hur, och vems?

It won't fly. ;)

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Andelen fattiga minskar, varför dela upp kapital, och vem skall göra det, och hur, och vems?

It won't fly. ;)

Vad gör det om målet är för högt satt?
Måste allt vara realistiskt så är det ju kört för alla :3freak

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Gjorde vi verkligen det?

Fråga:

Varför tycker du att det är ett problem?

Svar:

Varför tycker du Inte att det är ett problem? Empatistörd?
Varför tycker du inte det är ett problem?
Tror du Bush, Rumsfeld och dina kompisar där bryr sig ett endaste jävla skit om hur det går för dig när deras världsordning havererar?
Är du så fruktansvärt naiv tycker jag synd om dig.

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Gjorde vi verkligen det?

Fråga:

Svar:

Tror du Bush, Rumsfeld och dina kompisar där bryr sig ett endaste jävla skit om hur det går för dig när deras världsordning havererar?
Yes, det är jag som är skurken här.
Du har ett samhälle uppbyggt på folkmord av ursprungsbefolkning och slaveri som förebild, men det är helt ovidkommande..

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Gjorde vi verkligen det?

Fråga:

Svar:

Jag klarar att bortse från ert lavettande :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad gör det om målet är för högt satt?
Måste allt vara realistiskt så är det ju kört för alla :3freak

Om vi försöker backa bandet lite dårå, att en del har blivit så oerhört rika har fört med sig att välståndet sprids. Eller tvärtom, att välståndet spridits har gjort en del väldigt rika. Att fortsätta öppna upp fattiga delar av världen, företrädesvis med forna statsskick baserat på sådant nonsens som en viss icke stesolidätande göteborgare nu talar om, (”arbete åt kapitalet är slaveri”, ”våra resurser tar slut” osv) kommer göra åtminstone två saker:

1. Fattiga kommer bli mindre fattiga
2. Rika kommer bli mer rika

Att en marknad som Kina som för bara 20-30 år sedan var att jämföra med Nordkorea igår (!) gick om USA i antal köpta/sålda iPhone är ett bra exempel. Apple’s huvudägare blir förstås ännu rikare av detta, men om de inte fick bli det hade de garanterat ine finansierat Apple, och då hade inte Apple sysselsatt några miljoner kineser som bygger iPhone’s, och numera kan köpa iPhone’s.

Jag ser inte problemet, om än det kan bli svindlande stora inkomstkillnader, men de är båda en förutsättning för varandra. Tror jag, (och hela världens samlade ekonomiska vetenskapsmän sedan 300 år). ;)

- - - Updated - - -

Yes, det är jag som är skurken här.
Du har ett samhälle uppbyggt på folkmord av ursprungsbefolkning och slaveri som förebild, men det är helt ovidkommande..

Jag trodde inte du ville diskutera mer med mig, either or, men bete dig lite bättre tack.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Om vi försöker backa bandet lite dårå, att en del har blivit så oerhört rika har fört med sig att välståndet sprids. Eller tvärtom, att välståndet spridits har gjort en del väldigt rika. Att fortsätta öppna upp fattiga delar av världen, företrädesvis med forna statsskick baserat på sådant nonsens som en viss icke stesolidätande göteborgare nu talar om, (”arbete åt kapitalet är slaveri”, ”våra resurser tar slut” osv) kommer göra åtminstone två saker:

1.Fattiga kommer bli mindre fattiga
2.Rika kommer bli mer rika

Att en marknad som Kina som för bara 20-30 år sedan var att jämföra med Nordkorea igår (!) gick om USA i antal köpta/sålda iPhone är ett bra exempel. Apple’s huvudägare blir förstås ännu rikare av detta, men om de inte fick bli det hade de garanterat ine finansierat Apple, och då hade inte Apple sysselsatt några miljoner kineser som bygger iPhone’s, och numera kan köpa iPhone’s.

Jag ser inte problemet, om än det kan bli svindlande stora inkomstkillnader, men de är båda en förutsättning för varandra. Tror jag, (och hela världens samlade ekonomiska vetenskapsmän sedan 300 år). ;)

- - - Updated - - -

Jag trodde inte du ville diskutera mer med mig, either or, men bete dig lite bättre tack.

Du får mig att vilja äta stesolid, nållåttan ;)

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj

1. Fattiga kommer bli mindre fattiga
2. Rika kommer bli mer rika

Det enda jag saknar är människors förmåga att värna de utsatta i samhället.
Mycket vill ha mer genomsyrar agerandet jag ser.

Vi behöver inte titta på världen i stort.
Så snart jag pratar om de som har det sämre får man svaret att "De har sig själv att skylla." och "Vill man så kan man.". Det är sant till viss del, men alla människor är inte lata parasiter som tycker det är helt ok att leva på sociala bidrag.

Jag har inget problem med att det finns de som tjänar stora summor pengar.
Jag har problem med att vi inte tar hand om varandra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Så snart jag pratar om de som har det sämre får man svaret att "De har sig själv att skylla." och "Vill man så kan man.". Det är sant till viss del, men alla människor är inte lata parasiter som tycker det är helt ok att leva på sociala bidrag.

Jag har inget problem med något av det du skriver, håller med dig i stort vad det verkar som, men lösningen är inte mindre tillväxt eller kapitalism utan mer. :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Det hela handlar väl om vad som funkar, om något är fel men funkar är det inte fel.

Spelar ju ingen roll om mycket vill ha mer så länge det bidrar till allmän förbättring, det man skall koncentrera sig på är att möjligheten att påverka stat minimeras.

Men omfördelning av rikedom har aldrig funderat, det är inget annat än en ideologi

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
En President som tycker kapitalism är slaveri vill ersätta tillväxt med något annat?

Låter bekant. :gnissla
Allt är inte svart eller vitt. Det måste finnas något mellanting. Som tidigare sagts så är modellen med evig tillväxt inte applicerbar med verkligheten. Verkligheten kommer att komma ikapp, något annat finns inte på kartan. Felet ligger alltså i att utgå från dagens ekonomiska modell.

Håller 1% oss resterande 99% i slaveri? Är jag slav? :va

Har människan någonsin vart fri? Enda moderna exemplet där var och en var fri var i USA för 200 år sedan. Sen är det upp till var och en att bedöma om det är slaveri eller ej. Jag ser mig inte som en självständig människa för att jag har ett arbete eller kan flasha fram ett kredikort.

Visst är det så. Men problemet är att de flesta tror att det krävs 70% skattetryck för att kunna värna om dessa individer. Hur gjorde vi förut? Inte lät vi våra äldre ruttna bort ensamma.

Allt för få människor reagerar på att de jobbar mer åt staten än åt sig själva.

Det viktigaste som kan hända i samhället är att minska centraliseringen. Men sålänge den allmänna synen att påverka samhället är genom ett röstkort kommer det ej att hända. Eller som twintorsk påpekat, så kanske det sker rakt framför näsan en dag då verkligheten kommer ikapp ideologiska idéer som inte är möjliga att applicera med verkligheten.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Vad skulle hända om det startades ett nytt parti, bildat av vanliga svensson, utan nazi- farscist- kommunist- moderat- sossebakgrund.
Ha en politik där dom:
-värnar sverige och svenskarna.
-Ordning och reda i skolan.
-Ett rättsväsende som inte skiter i allt utom statens inkomster.
-minskad byrokrati.
-förespråkar sunt förnuft.
-är för jämlikhet.
-bygger ett försvar värt namnet
-verklighetsförankrad miljöpolitik

Skulle vara intressant att se hur resten av partierna och media skulle tackla det.

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Vad skulle hända om det startades ett nytt parti, bildat av vanliga svensson, utan nazi- farscist- kommunist- moderat- sossebakgrund.
Ha en politik där dom:
-värnar sverige och svenskarna.
-Ordning och reda i skolan.
-Ett rättsväsende som inte skiter i allt utom statens inkomster.
-minskad byrokrati.
-förespråkar sunt förnuft.
-är för jämlikhet.
-bygger ett försvar värt namnet
-verklighetsförankrad miljöpolitik

Skulle vara intressant att se hur resten av partierna och media skulle tackla det.

Punkt nummer 1 gör att det skulle bli stämplat som rasistiskt och hårdgranskat av samtliga journalister, vilket i sin tur förmodligen skulle resultera i ett antal skandaler eftersom vem som helst kan bli medlem i partiet.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras