Fullt seriös faktiskt, började nästan tro att det var du som drev med mig ett tag.
En liknelse: Om du och jag har helt olika syn på det mesta, vad är mest sannolikt ifall vi flyttar ihop?
1: Vi sätter oss ner, plockar ut godbitarna ur bådas livsåskådningar och kommer tillsammans fram till ett gemensamt synsätt som båda kommer kunna trivas med.
2: Vi börjar slåss.
Jag känner inte dig så jag vet inte om du skulle börja slåss. Jag påbörjar i alla fall inte några slagsmål.
Jag lyssnar gärna på åsikter även om jag inte håller med. Om du framför dom på ett bra sätt kanske du rent av kan få mig att ändra uppfattning. Knappast i ett stort perspektiv men väl på mindre sakfrågor.
Du verkar för övrigt vara väldigt inställd på att någon sida har fel respektive rätt. Vill du ens försöka förstå min uppfattning så bör du nog släppa den tanken. Eller rättare sagt, du får gärna behålla den åsikten men du måste förstå att jag inte betraktar någon sida som fel, och någon annan som rätt.
Ingenting är så farligt som människor som tror sig stå för det rätta och goda. Bara se på våra vänsterextremister, Breivik, eller valfri taliban.