Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Till att börja med fattar jag inte hur du kan tolka det så!
Precis som Locomondo anser jag inte att kultur är något statiskt och därför inte heller något som behöver försvaras. Den finns och den förändras. Intressant är ju alla de som pratar om vår tynande kultur att de inte själv kan ge en klart svar av vad som är svensk kultur eller när Sverige var som "svenskast" och om allt då verkligen var så bra. Med tanke på den vikt som läggs vid begreppet så är det lite svagt faktiskt.
Du har ju t.ex. pratat om barnaga. Det var ju en del av svensk kultur och lagen mot den möttes inte med klang och jubel precis. Jag personligen har inget emot att en kulturyttringen har förändrats.

Svenskar lever idag inte särskilt svenska liv. Vi dricker Cola, inte hallonsoda. Vi käkar pasta, inte rotmos. Vi lyssnar inte på Snoddas eller bor kvar på landsbygden med samma jobb som pappa som man gjorde förr i tiden.

Så kulturen är allt det där luddiga, gemensamma runt om oss som vi följer mer eller mindre noga och det förändras hela tiden och kommer att förändras ännu mer och ännu snabbare framöver. Vi lever i en internationell värld, jag tycker det är bättre än den inskränkta kultur som fanns i Sverige på 60-talet.
Vilken var den inskränkta kulturen som fanns på sextiotalet?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Till att börja med fattar jag inte hur du kan tolka det så!
Precis som Locomondo anser jag inte att kultur är något statiskt och därför inte heller något som behöver försvaras. Den finns och den förändras. Intressant är ju alla de som pratar om vår tynande kultur att de inte själv kan ge en klart svar av vad som är svensk kultur eller när Sverige var som "svenskast" och om allt då verkligen var så bra. Med tanke på den vikt som läggs vid begreppet så är det lite svagt faktiskt.
Du har ju t.ex. pratat om barnaga. Det var ju en del av svensk kultur och lagen mot den möttes inte med klang och jubel precis. Jag personligen har inget emot att en kulturyttringen har förändrats.

Svenskar lever idag inte särskilt svenska liv. Vi dricker Cola, inte hallonsoda. Vi käkar pasta, inte rotmos. Vi lyssnar inte på Snoddas eller bor kvar på landsbygden med samma jobb som pappa som man gjorde förr i tiden.

Så kulturen är allt det där luddiga, gemensamma runt om oss som vi följer mer eller mindre noga och det förändras hela tiden och kommer att förändras ännu mer och ännu snabbare framöver. Vi lever i en internationell värld, jag tycker det är bättre än den inskränkta kultur som fanns i Sverige på 60-talet.

Då har likasinnad uppfattning av vad kultur är.

Dock tycks du anse att den inte är något att ha, men väldigt många skulle nog sparka bakut om du fick avgöra att dom skall ändra den dom har.

Människor är ganska ovilliga att ändra på sig, att tvinga dom till det kommer bara förorsaka problem.

Barnaga var inte en del av svensk kultur i slutet av sjuttiotalet.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ok, bara bra frågor.

Du har fritt fram att anmärka på dom du inte tycker är bra, utifall de skulle dyka upp.

Lustigt att jag får skit, men när din skyddsling frågar om jag tycker det är ok att knulla getter är det ingen som reagerar.:va

Perfekt! :tummenupp

Tack.

Du har alldeles rätt så förlåt. :rodnar
Jag tycker naturligtvis att en sådan fråga är precis lika kontraproduktiv!

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Syftar du på att jag ska nämna ett land med en homogen befolkning? Ja de flesta Europeiska länder för 50 år sedan, även Sverige. Nöjd?

Kom inte med vallon-dravlet som svar. Självklart finns det ingen 100% homogen befolkning någonstans. Självklart har det alltid skett in- och utflyttning från Sverige. Det är ett fullständigt naturligt beteende. Det som sker nu kan inte jämföras.

"Personer med utländsk bakgrund definieras som personer som är: Utrikes födda, eller inrikes födda med två utrikes födda föräldrar."

Du utgår från att alla dessa människor som kommer hit vill assimilera sig, när det istället sker en integration. Det viktiga är inte om du eller jag ser dessa som Svenskar, utan vad de själva vill identifiera sig med. De flesta människor vad jag känner till (gäller ej svenskar) identifierar sig med sitt egna folk. Hissa eller dissa är upp till en själv.

Jag ser inte heller en befolkningsökning som något eftersträvansvärt.

Detta är endast ett ekonomiskt problem. Vi kunde ta hand om varandra i tidigare generationer när inte välfärdsapparaten existerade.

Jag känner inte till någon folkgrupp som överlåtit sett egna territorium till främlingar, likt det vi gör idag. Det är inte ett naturligt beteende. Självklart är inte kultur något statiskt hos någon folkgrupp. Men alla människogrupper skapar sig egna kultur. Du ser det säkert som viktigt att världens olika folkgruppers kulturer är värda att bevara. Men du måste första att även Svenskens kultur är värd att få existera precis som alla andras. Tar man in så här många människor år efter år så blir inte svensk kultur och sedvänja berikad, utan den blir undantryckt och till sist icke existerande. Då har jag inte ens nämnt interna lobbygrupper som vill förminska svenskens kultur och levnadssätt. Jag är därför för mångfald, du är det inte. Du kanske tror att du är det, men dina åsikter talar om något annat.
Du som verkar insatt. Kan du definiera vad svenskhet är för någonting?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför låtsas så många att valen står mellan ingen invandring eller rekordhög invandring?

Ingen vill sluta detta land.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Varför låtsas så många att valen står mellan ingen invandring eller rekordhög invandring?

Ingen vill sluta detta land.

Jag håller inte med om att det är det som är problemet Jag tycker problemet ligger i att vissa slänger sig med begrepp som "massinvandring" och "kultur/svenskhet" men inte kan ge ett rakt svar på vad det innebär.
Det skapar bara förvirring och skrämmer upp folk som tyvärr inte är lika insatta eller belästa.
Vilket kanske är poängen iofs?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag håller inte med om att det är det som är problemet Jag tycker problemet ligger i att vissa slänger sig med begrepp som "massinvandring" och "kultur/svenskhet" men inte kan ge ett rakt svar på vad det innebär.
Det skapar bara förvirring och skrämmer upp folk som tyvärr inte är lika insatta eller belästa.
Vilket kanske är poängen iofs?
Jag kan hitta skillnader mellan gemene dansk kontra svensk.

Att påstå att det inte finns något unikt för svenskar är att stoppa huvudet i sanden.

Sen kan man alltid debattera vilket som är bra/dåligt, men då kommer man även automatiskt in på andra nationaliteter, och då blir det snabbt ajabaja.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Knyta handen i fickan
Prata om vädret
Stå i kö
Måttfullhet
Medmänsklighet
Glad och utnyttjad
Godtrogen
Trygghetssökande
Frigjord

Är alla dessa saker något att eftersträva? Vissa ja, men andra?
Isåfall vill jag aldrig bli ifrågasatt när jag säger att jag inte är svensk.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Jag kan hitta skillnader mellan gemene dansk kontra svensk.

Att påstå att det inte finns något unikt för svenskar är att stoppa huvudet i sanden.

Sen kan man alltid debattera vilket som är bra/dåligt, men då kommer man även automatiskt in på andra nationaliteter, och då blir det snabbt ajabaja.

Såhär är det lite för ofta tycker jag. Inte någonstans skrev ajg att det inte finns skillnader men jag ber er efter specifika saker. Du (eller andra) svarar med att dessa saker visst finns men ni ger aldrig ett svar på vad?

Är det verkligen "knyta näven i fickan" som är det ursvenska och att ni är livrädda att någon skulle förändra det beteendet hos er?

Kom igen nu.

Last edited:

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Knyta handen i fickan
Prata om vädret
Stå i kö
Måttfullhet
Medmänsklighet
Glad och utnyttjad
Godtrogen
Trygghetssökande
Frigjord

Amen to that brother! Sveriges folksport. Finns inget land i världen där invånarna fullkomligt älskar att stå i kö. :fakta

Du glömde jante. :rofl

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Amen to that brother! Sveriges folksport. Finns inget land i världen där invånarna fullkomligt älskar att stå i kö. :fakta

Du glömde jante. :rofl

Köerna är anledningen till att jag vill bo kvar i Svea, vem fan vill uppleva gap och skrik så fort det ska handlas bröd, gå ombord ett tåg etc?

Näe, hylla kötraditionen!

Jante är hittepå, vi har mycket vänsterpack, thats it!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Såhär är det lite för ofta tycker jag. Inte någonstans skrev ajg att det inte finns skillnader men jag ber er efter specifika saker. Du (eller andra) svarar med att dessa saker visst finns men ni ger aldrig ett svar på vad?

Är det verkligen "knyta näven i fickan" som är det ursvenska och att ni är livrädda att någon skulle förändra det beteendet hos er?

Kom igen nu.
Ge dig, du har fått flertalet specifika exempel i tråden.

Ärlighet och ödmjukhet, bondförnuft.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Ge dig, du har fått flertalet specifika exempel i tråden.

Ärlighet och ödmjukhet, bondförnuft.

Så då är det att köa, vara godtrogen, bli utnyttjad och knyta näven i fickan som är den ursvenska kulturen som vi absolut ska värna om?
För det är dessa exempel som har specats i tråden. Scrolla gärna tillbaka och leta upp några andra om du hittar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så då är det att köa, vara godtrogen, bli utnyttjad och knyta näven i fickan som är den ursvenska kulturen som vi absolut ska värna om?
För det är dessa exempel som har specats i tråden. Scrolla gärna tillbaka och leta upp några andra om du hittar.
Du menar att det innefattar mina?

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Köerna är anledningen till att jag vill bo kvar i Svea, vem fan vill uppleva gap och skrik så fort det ska handlas bröd, gå ombord ett tåg etc?

Näe, hylla kötraditionen!

Jante är hittepå, vi har mycket vänsterpack, thats it!

Där håller jag med dig till viss del. Dock köar folk i situationer som är helt onödiga. Typ till ett uteställe, paketuthämtningen på ICA osv. Ovärdigt. Min tid är mer värd än att vänta bort.

När det gäller Jante, agree to disagree? Jävlars vad man märker att det sticker i ögonen på grannen när man har en ny bil (eller motorcykel för den delen).

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten