Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Behöver absolut inte vara exakt lika, bara ett exempel där fredlig invandring har lett till en civilisations undergång. Det är ju verkligen undergångstermer som används inte bara förändring eller påverkan.
Jag vet verkligen inte om det har skett någon gång eller inte men för er som menar att detta är ett sannolikt scenrio hade det ju varit bra ju fler exempel det finns.
Vi pratar ju trots allt om att en relativt heterogen minoritet av invandrare i Sverige på något vis ska förvandla ett demokratiskt Sverige till ett mindre demokratiskt kalifat eller något sådant. Ska jag oroa mig för det, vilket en del verkar tycka, så är det väl bra om man kan visa att det är sannolikt t.ex. genom exempel.

Även om vi tittar på det rent matematiskt är vi idag i runda slängar 8 miljoner "riktiga" svenskar. För att vi ska bli i minoritet så behövs antingen att befolkningen i Sverige växer till trakten av 17 miljoner, och nästan alla utlänningar behöver vara muslimer, gärna radikala. Det andra alternativet kan vara att vi kanske drabbas av någon genetisk defekt som dödar av typ fem miljoner av oss.

Men om man menar att svensk kultur kommer att se annorlunda ut 2050 och kanske med mer inslag av t.ex. muslimsk kultur så får jag nog erkänna att jag håller med, men knappast om man tror att vi kommer att leva i reservat eller något sådant.

Palestinierna blev väl utmanövrerade, inte så att dom står inför omedelbar undergång, men nöjda verkar dom inte vara....

Visst, det tog mer än några decennier, men inte så värst lång tid.

Fast, civilisationens undergång, delar du nu upp jorden på civiliserade platser?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Låt mig uttrycka det lite mera bryskt, tror du tendenserna inom landet att bruka våld ökar eller minskar om det kommer hit x antal med våldstendenser?

Vid villen ökningstakt sker övergången från det du kommer att hävda och en ny norm?

Det du nu baserar din beräkning på är att tillströmningen av flyktingar stadigt kommer öka samtidigt som svenskarna stadigt kommer föda färre och färre barn och till slut dö ut likt mammutar.
Om vi säger att ca 15-20% av Sveriges befolkning är "utlandsfödda" och det stadigt kommer röra sig på ungefär den här nivån bara att människorna byts ut allteftersom (folk blir äldre och dör och det kommer nya, precis på samma sätt som de infödda svenskarna) kommer svenskarna vara så lättpåverkade att om de ser någon annan slå sin fru så kommer de också börja göra det?

Märk väl att hela den här beräkningen baseras på det du skrev och som jag tolkar det vara din uppfattning, inte min. Jag tror inte för en sekund att det är något svenskt att inte slå sin fru samtidigt som det är något "utländskt" att göra det. I Sverige ursäktas det beteendet med att det var "på fyllan" (varannan helg) och när en invandrare gör det så är det pga hans kultur/religion.
Båda förklaringar är lika patetiska.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
1. OM det kommer våldsverkare tror jag det kortsiktigt kommer öka. Långsiktigt sväljer den befintliga normen att inte slå kvinnor den att slå. Nu är vi ju tyvärr ganska duktiga att dunka på våra kvinnor också. :rodnar De turkar, syrier, iranier, palestinier eller för den delen argentinare, chilenare och brasilianare jag träffat har inte varit benägna att slå sina kvinnor. Skall väl erkänna att jag dock träffat fler svenskar.
Finns det statistik på kvinnomisshandel per land?

2. Det är en intressant fråga. :)
Det har ju med mängd, men även, tidsperiod att göra.
Min personliga tro(OBS!) är att en grupp kan ta emot ca 20-30% under en säg 5-7 årsperiod utan att den nya gruppens normer blir dominerande. Den kan nog möjligen innefattas till viss del i den befintliga normen OM den inte strider mot lagar, förordningar eller direkt mot befintlig norm.

Lite flummigt men ändå. :)

1. Du glömde barnen, men inte fan är normen att svenska män misshandlar kvinnor större än det omvända förhållandet. Alltid när jag hör eller läser liknande undrar jag vad det är för umgänge folk håller sig med.

2. Förutsätter ju att som du påpekar att volymen kontinuerligt integreras och accepterar den rådande normen, men som du reserverade dig för måste ju inflödet upphöra över en längre period därefter. Men hitintills har jag aldrig läst någon tillförlitlig forskning i ämnet, känns som att det nu bara chansas för att se vad det kommer att resultera i.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det du nu baserar din beräkning på är att tillströmningen av flyktingar stadigt kommer öka samtidigt som svenskarna stadigt kommer föda färre och färre barn och till slut dö ut likt mammutar.
Om vi säger att ca 15-20% av Sveriges befolkning är "utlandsfödda" och det stadigt kommer röra sig på ungefär den här nivån bara att människorna byts ut allteftersom (folk blir äldre och dör och det kommer nya, precis på samma sätt som de infödda svenskarna) kommer svenskarna vara så lättpåverkade att om de ser någon annan slå sin fru så kommer de också börja göra det?

Märk väl att hela den här beräkningen baseras på det du skrev och som jag tolkar det vara din uppfattning, inte min. Jag tror inte för en sekund att det är något svenskt att inte slå sin fru samtidigt som det är något "utländskt" att göra det. I Sverige ursäktas det beteendet med att det var "på fyllan" (varannan helg) och när en invandrare gör det så är det pga hans kultur/religion.
Båda förklaringar är lika patetiska.
Åter igen, va fan har ni för vänner?

Men oavsett din bekantskap är det en brottslig handling att utöva våld på människor i Sverige, och det oavsett kön eller ålder.

Hur många andra länder kan stoltsera med det?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Åter igen, va fan har ni för vänner?

Men oavsett din bekantskap är det en brottslig handling att utöva våld på människor i Sverige, och det oavsett kön eller ålder.

Hur många andra länder kan stoltsera med det?
Misstolkar jag dig nu eller ifrågasätter du verkligen vad det är för typ av vänner jag har som INTE slår sina barn eller fruar?

Jag tror banne mig att det i stort sett är varenda land i världen som kan stoltsera med det att det är brottsligt att göra så. Och du är smartare än så än att hävda motsatsen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Då skulle jag säga att det inte alls är mätbart på det sättet.
Är en svensk muslim bättre eller sämre än en kristen Irakier i dina ögon?
Är en svensk våldsbejakande fascist bättre eller sämre än en syriansk jihadist?
Det är ju helt omöjligt att svara på om du fantiserar ihop individer.

Lättast är om man håller sig till normen, precis som i allt annat.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Det är ju helt omöjligt att svara på om du fantiserar ihop individer.

Lättast är om man håller sig till normen, precis som i allt annat.
Jag fantiserar inte ihop nånting, du talar Nationaliteter och det innebär att man är medborgare i ett visst land, inte trostillhörighet.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag fantiserar inte ihop nånting, du talar Nationaliteter och det innebär att man är medborgare i ett visst land, inte trostillhörighet.
Du menar att personerna du refererar till existerar?

I så fall så delge mig mer information om dom, så skall jag göra ett försök till bedömning.

Edit. Kanske ett missförstånd, men i #1310 svarar jag i ett förhållande, inte specifikt menat Sverige.

Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Du menar att personerna du refererar till existerar?

I så fall så delge mig mer information om dom, så skall jag göra ett försök till bedömning.

Edit. Kanske ett missförstånd, men i #1310 svarar jag i ett förhållande, inte specifikt menat Sverige.

Vill du ha specifika namn på svenska muslimer och fascister och på irakiska kristna och syriska jihadister?
Jag kan nog ge dig ett antal svenska namn på fascister/nazister, kanske även några muslimer. I övrigt blir det nog svårt men du kan inte mena att du inte tror att dessa grupper finns?

Jag förstår att du menade ett förhållande men det blir inte bättre för det. Det finns bra och dåliga saker i alla länder, det som inte finns är en enhet att mäta det i då det är högst subjektivt vad som är bra eller dåligt.

Fram till helt nyligen var det inte olagligt att ha sex med djur i Sverige. Skulle du säga att Sverige (fram till nyligen) var ett helt sjukt samhälle att leva i där man med lagen i ryggen kunde spänna på en get i skogen om man ville?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vill du ha specifika namn på svenska muslimer och fascister och på irakiska kristna och syriska jihadister?
Jag kan nog ge dig ett antal svenska namn på fascister/nazister, kanske även några muslimer. I övrigt blir det nog svårt men du kan inte mena att du inte tror att dessa grupper finns?

Jag förstår att du menade ett förhållande men det blir inte bättre för det. Det finns bra och dåliga saker i alla länder, det som inte finns är en enhet att mäta det i då det är högst subjektivt vad som är bra eller dåligt.

Fram till helt nyligen var det inte olagligt att ha sex med djur i Sverige. Skulle du säga att Sverige (fram till nyligen) var ett helt sjukt samhälle att leva i där man med lagen i ryggen kunde spänna på en get i skogen om man ville?
Det var fortfarande olagligt om djuret kom till skada, oavsett är det knappast jämförbart.

Men du menar att det inte är bra med lagar mot barnmisshandel?

Eller tror du på något sätt att länder utan lagen inte gör det oavsett och därför inte har lagen?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
2. Förutsätter ju att som du påpekar att volymen kontinuerligt integreras och accepterar den rådande normen, men som du reserverade dig för måste ju inflödet upphöra över en längre period därefter. Men hitintills har jag aldrig läst någon tillförlitlig forskning i ämnet, känns som att det nu bara chansas för att se vad det kommer att resultera i.
Nu finns det ju rätt mycket forskning kring detta och den ligger helt i linje med vad Kratoz påstår. Lite förenklat: Den lilla gruppen påverkas mycket mer av den stora gruppen än tvärtom och kommer på sikt att bli mer eller mindre uppslukad av den större. Kallas assimilering om du vill läsa vidare.

Så ska man satsa pengar på vad som kommer att hända i Sverige så är det smarta vadet att vi kommer att fortsätta vara Sverige, med en svensk kultur och med svenska invånare och där alla centrala svenska värderingar kommer att finnas kvar. Däremot kanske vi tar in lite nya ord, klär oss och äter lite annorlunda och det kanske t.o.m. blir vanligt att fira en eller annan udda högtid. Plus att andelen blondiner minskar!

Om folk ändå vill satsa på något med högre odds så står det dem givetvis fritt att göra så.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Det var fortfarande olagligt om djuret kom till skada, oavsett är det knappast jämförbart.

Eller tror du på något sätt att länder utan lagen inte gör det oavsett och därför inte har lagen?

Fysisk skada menar du? Om inte så är det helt ok att spänna på geten? Är det den generella svenska inställningen till djur?

Nej, jag tror inte att det inte händer i länder utan lag, jag tror heller inte att det slutar att hända bara för att man skapar en lag. Det är ju lite det jag försöker tala om för dig när du försöker övertyga mig om att svenskar inte slår sina fruar och att de flesta utlänningar gör det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Markus har efterfrågat lite högre nivå på diskussionen och jag vill nog också göra det.
Att fråga om Locomondo inte vill ha lagar mot barnmisshandel osv för inte tråden framåt överhuvudtaget.
Och jag vill inte ha 54 exempel på varför det är en viktig fråga utifrån andra inlägg i tråden.
Håll dig till de relevant, eller nåja det är ju SH så NÅGORLUNDA relevanta, frågorna i forsättningen.
För jag tycker du har sådana också ibland. :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Markus har efterfrågat lite högre nivå på diskussionen och jag vill nog också göra det.
Att fråga om Locomondo inte vill ha lagar mot barnmisshandel osv för inte tråden framåt överhuvudtaget.
Och jag vill inte ha 54 exempel på varför det är en viktig fråga utifrån andra inlägg i tråden.
Håll dig till de relevant, eller nåja det är ju SH så NÅGORLUNDA relevanta, frågorna i forsättningen.
För jag tycker du har sådana också ibland. :)

Frågan var utifall det var bra, inte om han ville ha några, för vi har haft dom i 35år.

Det var ett led i frågan som stod nedanför, för att utröna hur han såg på det, vilket han även uppfattade och klargjorde.

Men i mina ögon är frågan om barnmisshandel, eller barnaga om det smakar bättre i din mun, ytters relevant.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten