Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fysisk skada menar du? Om inte så är det helt ok att spänna på geten? Är det den generella svenska inställningen till djur?

Nej, jag tror inte att det inte händer i länder utan lag, jag tror heller inte att det slutar att hända bara för att man skapar en lag. Det är ju lite det jag försöker tala om för dig när du försöker övertyga mig om att svenskar inte slår sina fruar och att de flesta utlänningar gör det.

Varför just get?

Tror den generella inställningen är att ingen sysslar med det, då det är ganska avvikande, och då talar vi inte några procent av befolkningen utan några per generation. Rent krasst borde de istället ges möjligheten att försöka komma ifrån den läggning dom fötts med, eller kunna hantera den utan att falla för den.

Nej, precis, lagar är en funktion av normen (i en fungerande demokrati), det är ett sätt att klämma åt dom som inte följer den. Viket påvisar att länder utan lag om barnmisshandel har en norm eller hög procent av just barnmisshandel.

Kvinnor, är inte barnen viktigare, dom är ju trots allt vår framtid?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu finns det ju rätt mycket forskning kring detta och den ligger helt i linje med vad Kratoz påstår. Lite förenklat: Den lilla gruppen påverkas mycket mer av den stora gruppen än tvärtom och kommer på sikt att bli mer eller mindre uppslukad av den större. Kallas assimilering om du vill läsa vidare.

Så ska man satsa pengar på vad som kommer att hända i Sverige så är det smarta vadet att vi kommer att fortsätta vara Sverige, med en svensk kultur och med svenska invånare och där alla centrala svenska värderingar kommer att finnas kvar. Däremot kanske vi tar in lite nya ord, klär oss och äter lite annorlunda och det kanske t.o.m. blir vanligt att fira en eller annan udda högtid. Plus att andelen blondiner minskar!

Om folk ändå vill satsa på något med högre odds så står det dem givetvis fritt att göra så.

Gott jobbig du är då, måste jag läsa?

Jänkarna håller väl på med sådant, där kom dom väl fram till att förutom europeer och kanadicker så var det vissa asiater som det fungerade bäst hos?

Kommer inte ihåg vilka som var sämst, skall läsa på...

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Varför just get?

Tror den generella inställningen är att ingen sysslar med det, då det är ganska avvikande, och då talar vi inte några procent av befolkningen utan några per generation. Rent krasst borde de istället ges möjligheten att försöka komma ifrån den läggning dom fötts med, eller kunna hantera den utan att falla för den.

Nej, precis, lagar är en funktion av normen (i en fungerande demokrati), det är ett sätt att klämma åt dom som inte följer den. Viket påvisar att länder utan lag om barnmisshandel har en norm eller hög procent av just barnmisshandel.

Kvinnor, är inte barnen viktigare, dom är ju trots allt vår framtid?

Behöver inte vara get, vi kan ta rådjur eller cockerspaniel om det gör nån skillnad?
En lag skapas väl för att förhindra eller få ner antalet av något ont? Annars behövs ju inte lagen? Så då är det väl snarare tvärtom än det du påstår?
Eller hade vi en ovanligt hög frekvens av tidelag fram till nyligen i Sverige och plötsligt omvandlades alla dessa sjuka människor till "normala" så fort lagen trädde i kraft?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Behöver inte vara get, vi kan ta rådjur eller cockerspaniel om det gör nån skillnad?
En lag skapas väl för att förhindra eller få ner antalet av något ont? Annars behövs ju inte lagen? Så då är det väl snarare tvärtom än det du påstår?
Eller hade vi en ovanligt hög frekvens av tidelag fram till nyligen i Sverige och plötsligt omvandlades alla dessa sjuka människor till "normala" så fort lagen trädde i kraft?

Tror inte du förstår vad lag är eller hur den uppkommer.

Lagar mellan människor och deras ägodelar är till för att straffa de som inte håller med den stora massan. Lagar förhindrar inget för då skulle vi t.ex inte ha några mord. Med din tankegång är de länder utan lagar om barnmisshandel de som inte har någon.

Så är inte fallet.

Varför spänna på förresten, är tidelag en uttalad mansgrej?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Frågan var utifall det var bra, inte om han ville ha några, för vi har haft dom i 35år.

Det var ett led i frågan som stod nedanför, för att utröna hur han såg på det, vilket han även uppfattade och klargjorde.

Men i mina ögon är frågan om barnmisshandel, eller barnaga om det smakar bättre i din mun, ytters relevant.

Det var ju just den här typen av svar jag inte ville ha. :(
Den typen av (förlåt) dumma frågor leder ingenstans.
Nej, Locomondo tycker naturligvis inte om barmisshandel och tycker förstås lagar mot det är bra.
Så också alla andra här.
Strunta i sådana frågor och nöj dig med dom bra frågorna. :)

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det var ju just den här typen av svar jag inte ville ha. :(
Den typen av (förlåt) dumma frågor leder ingenstans.
Nej, Locomondo tycker naturligvis inte om barmisshandel och tycker förstås lagar mot det är bra.
Så också alla andra här.
Strunta i sådana frågor och nöj dig med dom bra frågorna. :)

Ok, bara bra frågor.

Du har fritt fram att anmärka på dom du inte tycker är bra, utifall de skulle dyka upp.

Lustigt att jag får skit, men när din skyddsling frågar om jag tycker det är ok att knulla getter är det ingen som reagerar.:va

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu finns det ju rätt mycket forskning kring detta och den ligger helt i linje med vad Kratoz påstår. Lite förenklat: Den lilla gruppen påverkas mycket mer av den stora gruppen än tvärtom och kommer på sikt att bli mer eller mindre uppslukad av den större. Kallas assimilering om du vill läsa vidare.

Så ska man satsa pengar på vad som kommer att hända i Sverige så är det smarta vadet att vi kommer att fortsätta vara Sverige, med en svensk kultur och med svenska invånare och där alla centrala svenska värderingar kommer att finnas kvar. Däremot kanske vi tar in lite nya ord, klär oss och äter lite annorlunda och det kanske t.o.m. blir vanligt att fira en eller annan udda högtid. Plus att andelen blondiner minskar!

Om folk ändå vill satsa på något med högre odds så står det dem givetvis fritt att göra så.

Du är inte så bra på matematik heller.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Om jag tolkar dig rätt, så nej. Det är ju min poäng.
Men att tala om detta paradis med en enhetlig "etnicitet" eller "kultur" är att tala om det förlovade landet. En utopi som aldrig har existerat utan man bara ser på det som ett Atlantis som skulle lösa alla problem man någonsin haft.
Bara vi får detta svenska, med enbart svenskar och svensk kultur så kommer alla vara lyckliga, ekonomin kommer blomstra, ingen kommer vara arbetslös, ingen kommer skilja sig, alla kommer vara en kärnfamilj med blonda blåögda små barn och vi kommer återigen vara i det där perfekta livet som vi aldrig någonsin har haft !!!!
Vakna upp för faan !!

- - - Updated - - -

Nämn ett land !!! I dare you !! I doubledare you !!

Syftar du på att jag ska nämna ett land med en homogen befolkning? Ja de flesta Europeiska länder för 50 år sedan, även Sverige. Nöjd?

Kom inte med vallon-dravlet som svar. Självklart finns det ingen 100% homogen befolkning någonstans. Självklart har det alltid skett in- och utflyttning från Sverige. Det är ett fullständigt naturligt beteende. Det som sker nu kan inte jämföras.

Det var ju verkligen imponerande referenser! Å nästan inga udda antagandet bakom beräkningarna! Hur stor beräknat t.ex. dina källor att begolkningen ska vara 2050!? 12, 15 eller 17 miljoner? Kommer barnen, och barnbarnen, till de som idag är andra generationens invandrare att fortfarande räknas som invandrare 2050?
Som sagt: Detta är matte, och statistik, på sin allra lägsta nivå jämförbar med att bevisa att en kanin aldrig hinner ikapp en sköldpadda om den springer tio gånger så snabbt...
"Personer med utländsk bakgrund definieras som personer som är: Utrikes födda, eller inrikes födda med två utrikes födda föräldrar."

Du utgår från att alla dessa människor som kommer hit vill assimilera sig, när det istället sker en integration. Det viktiga är inte om du eller jag ser dessa som Svenskar, utan vad de själva vill identifiera sig med. De flesta människor vad jag känner till (gäller ej svenskar) identifierar sig med sitt egna folk. Hissa eller dissa är upp till en själv.

Jag ser inte heller en befolkningsökning som något eftersträvansvärt.

Du skulle ju, om än jag vet att det är mycket tråkigare, kunna luta dig mot SCB:s beräkningar av befolkningsutvecklingen istället som mer pekar på problemet att vi kommer att vara en miljon fler pensionärer i Sverige vid den tiden.
Detta är endast ett ekonomiskt problem. Vi kunde ta hand om varandra i tidigare generationer när inte välfärdsapparaten existerade.

en liten fråga: När i världshistorien finns det ett exempel på att en kultur har gått under enbart genom invandring på det sätt som du förutsätter kommer att ske i Sverige?
Skulle även varas kul att veta om det i modern historia finns en så statisk kultur som de verkar sträva efter och om du i så fall tycker det är ok att vi börjar fira Helloween i Sverige.
Jag känner inte till någon folkgrupp som överlåtit sett egna territorium till främlingar, likt det vi gör idag. Det är inte ett naturligt beteende. Självklart är inte kultur något statiskt hos någon folkgrupp. Men alla människogrupper skapar sig egna kultur. Du ser det säkert som viktigt att världens olika folkgruppers kulturer är värda att bevara. Men du måste första att även Svenskens kultur är värd att få existera precis som alla andras. Tar man in så här många människor år efter år så blir inte svensk kultur och sedvänja berikad, utan den blir undantryckt och till sist icke existerande. Då har jag inte ens nämnt interna lobbygrupper som vill förminska svenskens kultur och levnadssätt. Jag är därför för mångfald, du är det inte. Du kanske tror att du är det, men dina åsikter talar om något annat.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag känner inte till någon folkgrupp som överlåtit sett egna territorium till främlingar, likt det vi gör idag. Det är inte ett naturligt beteende. Självklart är inte kultur något statiskt hos någon folkgrupp. Men alla människogrupper skapar sig egna kultur. Du ser det säkert som viktigt att världens olika folkgruppers kulturer är värda att bevara. Men du måste första att även Svenskens kultur är värd att få existera precis som alla andras. Tar man in så här många människor år efter år så blir inte svensk kultur och sedvänja berikad, utan den blir undantryckt och till sist icke existerande. Då har jag inte ens nämnt interna lobbygrupper som vill förminska svenskens kultur och levnadssätt. Jag är därför för mångfald, du är det inte. Du kanske tror att du är det, men dina åsikter talar om något annat.

Att stötta dagens politik är att betrakta som högförräderi. Så många människor som fått lida och sätta livet till för att vi ska ha de stabila gränser vi har idag. Så mycket jobb för att få bort religiöst inflytande över vårt samhälle och detta vill alltså Bonny och andra historielösa människor kasta bort på ett par decennier samtidigt som de skymfar våra förfäder. Jag mår illa.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_över_svenska_krig

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Men du måste första att även Svenskens kultur är värd att få existera precis som alla andras.
Vilken svensk kultur menar du är så hotad?
Kalle på julafton?
Halloween?
Mc Donald´s?
Big Bang Theory?

eller värderingar om solidaritet och välfärdsstaten?

Vilket årtionde pratar vi om?? Har de verkligen funnits en tid då alla svenskar bodde i Bullerbyn och inte var korrumperade av utländsk kultur?

jag är väl medveten om att du och jag sannolikt befinner sig så långt ifrån varandra som det är möjligt att göra vad gäller syn på livet och samhället samtidigt så gillar jag dig för att du alltid är trevlig och sällan provocerad av mothugg.
Vad jag menar med inlägget, som du inte behöver svara på, är att du utgår ifrån en dröm som aldrig har funnits och inte ens ser att vår kultur redan nu förändras och då inte i första hand av muslimska influenser. För fem år sedan firade ingen svensk Halloween, det gör vi nu och mer kommer det att bli. Är det bra eller dåligt? Ska det stoppas eller inte?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vilken svensk kultur menar du är så hotad?
Kalle på julafton?
Halloween?
Mc Donald´s?
Big Bang Theory?

eller värderingar om solidaritet och välfärdsstaten?

Vilket årtionde pratar vi om?? Har de verkligen funnits en tid då alla svenskar bodde i Bullerbyn och inte var korrumperade av utländsk kultur?

jag är väl medveten om att du och jag sannolikt befinner sig så långt ifrån varandra som det är möjligt att göra vad gäller syn på livet och samhället samtidigt så gillar jag dig för att du alltid är trevlig och sällan provocerad av mothugg.
Vad jag menar med inlägget, som du inte behöver svara på, är att du utgår ifrån en dröm som aldrig har funnits och inte ens ser att vår kultur redan nu förändras och då inte i första hand av muslimska influenser. För fem år sedan firade ingen svensk Halloween, det gör vi nu och mer kommer det att bli. Är det bra eller dåligt? Ska det stoppas eller inte?
Påstår du att vi inte har en kultur, eller påstår du att den som finns inte är värd att behålla?

Kanske hjälper om du definierar din syn på vad kultur är.

Edit, inte menat att provocera, är intresserad av vad olika människor ser som kultur och huruvida dom anser sig tillhöra någon.

Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Påstår du att vi inte har en kultur, eller påstår du att den som finns inte är värd att behålla?

Kanske hjälper om du definierar din syn på vad kultur är.

Edit, inte menat att provocera, är intresserad av vad olika människor ser som kultur och huruvida dom anser sig tillhöra någon.

Kulturen är i ständig förändelse. Det finns vissa delar som hänger kvar väldigt länge, andra anammas en kort tid för att sedan falla i glömska, en del bara dör ut och nya tas in.
Det är det som är kulturen, ständigt nya influenser och en del förändringar.

Som Bonny nämnde, Halloween. Är det verkligen något typiskt svenskt?? Men ändå firar vi det mer och mer för varje år. Påsken, en stor typisk kristen högtid. Från hjärtat nu, vem av oss ser på påsken som något annat än bara "ledigt från jobbet"? Vilka av oss går till kyrkan och firar så som det är meningen att man ska.
Det är inte många som bryr sig om varför vi firar det mer än att det är ledig tid.

Så vilka är dessa genomsvenska traditioner som nu hotas om det kommer invandrare hit?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kulturen är i ständig förändelse. Det finns vissa delar som hänger kvar väldigt länge, andra anammas en kort tid för att sedan falla i glömska, en del bara dör ut och nya tas in.
Det är det som är kulturen, ständigt nya influenser och en del förändringar.

Som Bonny nämnde, Halloween. Är det verkligen något typiskt svenskt?? Men ändå firar vi det mer och mer för varje år. Påsken, en stor typisk kristen högtid. Från hjärtat nu, vem av oss ser på påsken som något annat än bara "ledigt från jobbet"? Vilka av oss går till kyrkan och firar så som det är meningen att man ska.
Det är inte många som bryr sig om varför vi firar det mer än att det är ledig tid.

Så vilka är dessa genomsvenska traditioner som nu hotas om det kommer invandrare hit?

Så i dina ögon är kultur mest ledigheten och gamla högtider?

Men kolla igen på påsken, sen gör det samma med andra högtider och du kommer att finna dem vara äldre än kristendomen.

Tydligen är det svårt för människor att släppa det gamla, dom behöver luras in i det under århundraden.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Så i dina ögon är kultur mest ledigheten och gamla högtider?

Men kolla igen på påsken, sen gör det samma med andra högtider och du kommer att finna dem vara äldre än kristendomen.

Tydligen är det svårt för människor att släppa det gamla, dom behöver luras in i det under århundraden.

Kan inte du istället bara rakt ut säga vilken del av den svenska kulturen som du är rädd kommer försvinna för att vi tar emot invandrare i Sverige.
Kan du inte bara lämna ett rakt svar om vad du är rädd för kommer att förändras? Och förändras till det sämre i dina ögon.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kan inte du istället bara rakt ut säga vilken del av den svenska kulturen som du är rädd kommer försvinna för att vi tar emot invandrare i Sverige.
Kan du inte bara lämna ett rakt svar om vad du är rädd för kommer att förändras? Och förändras till det sämre i dina ögon.
Har jag påstått något liknande, klargjorde jag inte att det var av nyfikenhet av vad folk såg som kultur?

Du måste släppa garden lite.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Har jag påstått något liknande, klargjorde jag inte att det var av nyfikenhet av vad folk såg som kultur?

Du måste släppa garden lite.

Ok, så då har du inte en egen åsikt i det då? Tolkar jag det rätt som att du inte tycker att det är ett problem med invandringen och SDs framgångar?
Du är mest med i tråden här för att du är nyfiken på vad folk anser vara kultur?
Rätt eller fel?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Ok, så då har du inte en egen åsikt i det då? Tolkar jag det rätt som att du inte tycker att det är ett problem med invandringen och SDs framgångar?
Du är mest med i tråden här för att du är nyfiken på vad folk anser vara kultur?
Rätt eller fel?
Just precis så.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Till att börja med fattar jag inte hur du kan tolka det så!
Precis som Locomondo anser jag inte att kultur är något statiskt och därför inte heller något som behöver försvaras. Den finns och den förändras. Intressant är ju alla de som pratar om vår tynande kultur att de inte själv kan ge en klart svar av vad som är svensk kultur eller när Sverige var som "svenskast" och om allt då verkligen var så bra. Med tanke på den vikt som läggs vid begreppet så är det lite svagt faktiskt.
Du har ju t.ex. pratat om barnaga. Det var ju en del av svensk kultur och lagen mot den möttes inte med klang och jubel precis. Jag personligen har inget emot att en kulturyttringen har förändrats.

Svenskar lever idag inte särskilt svenska liv. Vi dricker Cola, inte hallonsoda. Vi käkar pasta, inte rotmos. Vi lyssnar inte på Snoddas eller bor kvar på landsbygden med samma jobb som pappa som man gjorde förr i tiden.

Så kulturen är allt det där luddiga, gemensamma runt om oss som vi följer mer eller mindre noga och det förändras hela tiden och kommer att förändras ännu mer och ännu snabbare framöver. Vi lever i en internationell värld, jag tycker det är bättre än den inskränkta kultur som fanns i Sverige på 60-talet.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten