Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Accepterar man inte att människor lägger värde i klädsel bör man dra på sig hallmattan nästa gång man går ut.

Så du lägger värde i och dömer andra efter hur de klär sig? Korrekt uppfattat?
Vilka andra klädesplagg är det du har åsikter om? Förutom just dessa som du (förmodar jag) förknippar starkt med en religion?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så du lägger värde i och dömer andra efter hur de klär sig? Korrekt uppfattat?
Vilka andra klädesplagg är det du har åsikter om? Förutom just dessa som du (förmodar jag) förknippar starkt med en religion?
Nej, jag skitet i hur folk klär sig.

Men jag är ett undantag, samtidigt inser jag att jag är det.

Du måste se på saker rent generellt, inte bara utgå ifrån dina egna åsikter.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Nej, jag skitet i hur folk klär sig.

Men jag är ett undantag, samtidigt inser jag att jag är det.

Du måste se på saker rent generellt, inte bara utgå ifrån dina egna åsikter.

Jag ser på saker rent generellt. Men när jag ser (vad jag anser vara) felaktigheter i andras sätt att se på det så försöker jag argumentera för min åsikt för att få folk att se det från ett annat håll och kanske få en ökad förståelse för det.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag ser på saker rent generellt. Men när jag ser (vad jag anser vara) felaktigheter i andras sätt att se på det så försöker jag argumentera för min åsikt för att få folk att se det från ett annat håll och kanske få en ökad förståelse för det.
Ja, men under tiden måste du ha i minnet hur det faktist fungerar för stunden.

Du vet, rom byggdes inte över en dag, det första sättet att rätta till ett problem är att acceptera problemet osv.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Ja, men under tiden måste du ha i minnet hur det faktist fungerar för stunden.

Du vet, rom byggdes inte över en dag, det första sättet att rätta till ett problem är att acceptera problemet osv.

Jag accepterar ju problemet, jag säger inte att vi inte har nåt?
Det är i frågan hur vi löser det som våra åsikter går isär....

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Att man måste förklara. Det är ju helt otroligt. Om ett av könen tvingas dölja sin hud och sitt hår men inte det andra könet så är det självklart ett förtryck. Ett könsförtryck. Vad som orsakar förtrycket är egentligen irrelevant, även om det ofta hänvisas till koranen och religion. Jag skulle vilja påstå att det är kulturellt. Ett kulturellt kvinnoförtryck. Och huvudbonaden och hängande kläder är en symbol för detta förtryck.

Än värre är att om de inte döljer håret/huden riskerar de förskjutning av familj, hedersvåld och i vissa länder alltså fängelse och piskstraff. Detta missar alltså Feministiskt initiativ, Kratoz och Locomondo helt.

Det har inget med att göra vad jag, eller någon annan tycker är fint eller inte som Locomondo försöker få in det på. Jag är tvärtom av den uppfattningen att folk får ha på sig vad fan de vill. Och det är ju just det de inte får i det här fallet. Dock är jag, liksom Skäggot, medveten om att ens klädsel påverkar väldigt mycket vad andra tycker/tror om en. Jag är även medveten om att jag undermedvetet tänker så också. Något som jag är övertygad om att alla andra i den här tråden också gör.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Du talar ju inte ens om vad du tycker :va

- - - Updated - - -

Jag accepterar ju problemet, jag säger inte att vi inte har nåt?
Det är i frågan hur vi löser det som våra åsikter går isär....

Vad är det för problem vi har menar du? Och hur ska du lösa det?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Och detta med kvinnoförtryck ska alltså SD råda bot på?
Är det det du vill få fram?

Nej, jag vill få fram ett svar av dig. Och det har jag fått nu. Typ. Efter många försök. Du bryr dig inte att hårda klädregler ska gälla ena könet men inte det andra. Bra, då vet jag.

Hade du tyckt att det var okej om vi skulle införa det för alla i Sverige? Säg: Från 1 januari 2015 ska inga kvinnor få visa sitt hår för någon annan man än sin egen. Om en kvinna upptäcks i allmän miljö med att bryta mot dessa föreskrifter ska hon bestraffas. 60 dagar i fängelse och piskstraff.

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Nej, det går i stort åt rätt håll.
Men om det är ett uttryck för stolthet så är det väl åt "fel" håll om vissa inte använder huckle längre. Då är det väl bättre om alla tjejer från, säg 10 år, slänger på sig sjal, burka etc?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Hur kan du påstå att det inte funkar?

För att jag ser inte hur det på något sätt skulle få in folk i arbetslivet eller svenskar till Tensta?
Speciellt inte med uttalanden som Bosozokus eller Fettsnoks. Det känns inte riktigt som att det är antalet de vänder sig mot lika mycket som ursprunget?

Men utveckla gärna, jag är idel öra...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Men om det är ett uttryck för stolthet så är det väl åt "fel" håll om vissa inte använder huckle längre. Då är det väl bättre om alla tjejer från, säg 10 år, slänger på sig sjal, burka etc?

Att man måste förklara. Det är ju helt otroligt.
Utifrån hur jag och många andra tolkar Koranen går det åt rätt håll.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Att man måste förklara. Det är ju helt otroligt.
Utifrån hur jag och många andra tolkar Koranen går det åt rätt håll.

Va? Du tolkar koranen på ett sätt som gör att saker går åt rätt håll i mellanöstern? Går nånting överhuvudtaget åt rätt håll i mellanöstern? Det är väl fler galna religiösa tokar än någonsin? Jag är hemskt ledsen men du får nog förklara lite till. Koranen kan ju förövrigt tolkas på en jäkla massa sätt har man märkt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Va? Du tolkar koranen på ett sätt som gör att saker går åt rätt håll i mellanöstern? Går nånting överhuvudtaget åt rätt håll i mellanöstern? Det är väl fler galna religiösa tokar än någonsin? Jag är hemskt ledsen men du får nog förklara lite till. Koranen kan ju förövrigt tolkas på en jäkla massa sätt har man märkt.

OK, försöker förklara min ståndpunkt lite till.
Jag pratade om den samlade muslimska befolkningen på 1,5 miljarder.
För att vara en som förespråkar skepticism mot media verkar du ha svalt deras bild av muslimer.
Om du nu inte besökt Iran, Irak, Indonesien osv på sista tiden.
Som någon sa:
-"Att döma alla muslimer efter fanatikerna som visas i media är som att döma alla kristna efter StorDraken i Ku Klux Klan."

Hur Koranen tolkas är en lång diskussion i sig.
Man får egentligen inte tolka den alls.
Det är(skall vara) det oförvanskade ordet direkt från gud(Allah) till den troende.
Inga tolkningar, språk (egentligen bara arabiska), präster edyl emellan.
Som jag läser den är det mycket mer kärlek än hat.
Kvinnor sätts mer eller mindre på piedestal.
Mohammed själv skapade ett av de första sekulariserade samhällena i mellanöstern (världen?).
Alla var lika inför lagen, judar, kristna, muslimer och beduiner.

Återigen.
Förtryck finns/har funnits i alla samhällen/kulturer i olika grad.
Ganska lite i vårat land, lite mot kvinnor och lite mer mot invandrare.
Graden av förtryck i Sverige kommer nog inte ändras oavsett hur många muslimer som kommer hit.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Men är det då inte väldigt konstigt att inte muslimerna i europa som inte tillhör denna lilla klick fanatiker (som förstör för alla andra) protesterar emot denna felaktiga tolkning av koranen?

Ta hedersvåld t.ex. Då detta inte alls tillhör muslimsk tradition utan är något som en handfull islamistiska galningar håller på med, varför ser vi då inte en massiv uppslutning bland sveriges muslimer för att få stopp på detta?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
varför ser vi då inte en massiv uppslutning bland sveriges muslimer för att få stopp på detta?

Kanske för att muslimer i Sverige inte är något massivt kollektiv utan människor från hela världen som egentligen saknar andra gemensamma nämnare än just sin religionstillhörighet men där även denna tolkas olika.

Hur ofta har du själv slutit upp i "massiva kollektiv" för att protestera? Like:a på facebook är inte något "massivt kollektiv".
Möjligheten att uppbåda massiva kollektiv minskas även när folk tillhör de mest utsatta socialgrupperna, saknar nätverk, inte har gemensamt språk, är ytterst svagt respresenterade i alla beslutande organ och dessutom saknar representation i media, föreningar och allehanda sammanslutningar...

Men utan att vara ett kollektiv var det min muslimska granne som uppmärksammade mig på riktigt om vad som pågick i Irak/syrien. Han är förvisso inte från något av dessa två länder men han var den första som tagit upp ISIS för diskussion(sedan nyhetsbevakningen börjat) och han var fullkomligt rasande....

Edit:
F.ö. är det ett spännande argument du kommer med. Så fort det blir en "vit, medelålders-man"-referens kräks ni galla och spräcker blodkärl över att någon använder så schabloniserande retorik och varför skall ni känna någon kollektiv skuld och varför skall ni....

Då kan jag inte låta bli att undra varför ännu mer diversifierade individer i samhället plötsligt skall förväntas sluta upp i någon form av kollektiv för att fördömma eller be om ursäkt..

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...