Intressant artikel som belyser dagens problem fast från ett annat håll.
http://www.dn.se/kultur-noje/valkommen-till-swede-hollow-en-svensk-slum/
http://www.dn.se/kultur-noje/valkommen-till-swede-hollow-en-svensk-slum/
Det du menar är att din tid är viktigare än de andras. ...Där håller jag med dig till viss del. Dock köar folk i situationer som är helt onödiga. Typ till ett uteställe, paketuthämtningen på ICA osv. Ovärdigt. Min tid är mer värd än att vänta bort.
När det gäller Jante, agree to disagree? Jävlars vad man märker att det sticker i ögonen på grannen när man har en ny bil (eller motorcykel för den delen).
Du menar att det innefattar mina?
Är alla dessa saker något att eftersträva? Vissa ja, men andra?
Isåfall vill jag aldrig bli ifrågasatt när jag säger att jag inte är svensk.
Jag kan hitta skillnader mellan gemene dansk kontra svensk.
Att påstå att det inte finns något unikt för svenskar är att stoppa huvudet i sanden.
Sen kan man alltid debattera vilket som är bra/dåligt, men då kommer man även automatiskt in på andra nationaliteter, och då blir det snabbt ajabaja.
Jag vet inte om jag misstolka din förra fråga, men kunde inte urskilja att du fråga efter eftersträvansvärda företeelser.. Uttryck vad du inte begriper i klartext så får du kanske bättre svar
Vad gäller köa så är svensken slagen med besked Japan. Ett bättre land att leva i helt klart, i många avseenden.
Är det midsommar som kommer övertas av tex Ramadan?
Är det vårt kö-system som kommer bli som sättet indierna åker tåg?
Kommer vårt "knyta näven i fickan och mumla" ersättas av Hebrons stenkastning?
Vilka är dessa svenska saker som kommer försvinna och vilka av dessa är det någon kommer sakna?
Ramadan firas mer i media än midsommar, idag.
Köerna beroende på bostadsområde är mer "spännande" idag.
Att nämna stenkastning i den är tråden är lite kasta sten i glashus va? Husby..
Vilket har mest effekt om man vill förändra något i samhället?
Att nämna stenkastning i den är tråden är lite kasta sten i glashus va? Husby..
Jävlar vad bokstäver du låg inne med.Vad i DIN kultur är det du känner hotas av att dina invandrade grannar har en annan kultur? Vilka delar av den svenska kulturen är det som hotas?
Själv är jag 100% trygg i min "svenska kulturutövning" trots att det bor folk med utländsk bakgrund i mer än hälften av grannhusen. Jag känner inte att mitt julfirande hotas för att flera av grannarna inte firar jul utan istället delar ut presenter på nyår. Jag mumsar inte mindre fläsk för att flera av lillgrabbens kompisar föredrar kycklingkorv.
Man väljer väl själv vilka influenser man tar till sig och vilka man avstår? Vissa saker verkar f.ö. själklart att i skall ta till oss.. Den svenska unge som inte går all in på "halloween" blir ju nästintill mobbad medan många i den här tråden troligen spräcker blodkärl när de hör att samma ungar pratat om ramadan i skolan.
Däremot är det inget snack om att "kultur" utvecklas och förändras. I sama takt som min familj slutade äta ungsgratinerad falukorv började vi äta Tacos och därefter sushi, indiskt, grekiskt, turkiskt och nu mat från hela världen.
Som ateist/agnostiker tycker jag det är positivt att alla konfessionella inslag tagits bort från skolans verksamhet och religion är för mig något barnen skall lära sig OM inte prackas på.
En kulturkrock uppstår iofs ibland när jag på svenskt vis alltid håller en hand på dörrhandtaget och står för hela dörröppningen när någon av mina grannar ringer på medan jag nästintill tvingas in hos dem på fika om jag skulle ringa på dem för att fråga något kortfattat eller bara hämta hem lillkorv. Detsamma gäller deras oskick att propsa på att min son äter med dem när han är där och leker medan jag på svenskt manér ser till att skicka upp deras avkomma på lillkorvs rum medan vår familj skall äta när lillkorv har en lekkamrat hemma.
Stenkastning är ett djävla elände och utförs av kriminella ungdomsgäng i en rad förorter men på vilket sätt har det någon koppling till kultur? Är fotbollshuliganism en kulturyttring?
Min är inte påverkad, men jag önskar att mina barn och barnbarn växer upp i en miljö där oliktänkande och annorlunda inte väcker anstöt.
Kultur är inte bara högtider för böfelen.Det önskar jag med och är det några jag känner full tilltro till så är det barnen. Den enda gången min son har reagerat ordentligt var när han för ett kort ögonblick inte riktigt visste vad som var i görningen..
- "VA!?!? SKA DU KLIPPA AV SNOPPEN??!!"
...hörde jag honom utbrista högljutt när en av hans kompisar hade försökt förklara att han skulle bli omskuren. Själv tycker jag att barn skall få behålla sina skinnbitar tills de är vuxna ng att bestämma själv men det är en annan diskussion.
...Poängen var att barnen i hans skola och hans klass inte ser några konstigheter i att olika familjer firar olika högtider och gör det på olika sätt. För dem är det en ickefråga. Deras olikheter är självklara och snarare något som väcker nyfikenhet än som hotar.
De som känner sig hotade är däremot föräldrar, särskillt av den typ som är överrepresentarade i denna tråd. Det är de som planterar tankar om hot & rädsla i sina barns sinnen. Det är de som lär barnen att annorlunda är fult, farligt och hotande.
Japan är ett helt fantastiskt ställe. otroligt ödmjuka och hjälpsamma människor. Ordning och reda men på ett lite gulligt sätt, inte det tyska jobbiga. Finns mycket att eftersträva där men jag skulle nog inte klara av deras sjukt hårda studie/arbetsklimat.
Jag ska försöka förtydliga. Jag får känslan att en del är rädda att den svenska kulturen kommer raderas ut om vi fortsätter att ta in utlänningar. Att deras traditioner kommer slå ut de svenska. Som ett virus liksom.
Det jag vill veta är vilka är dessa svenska traditioner eller kultur-företeelser som kommer slås ut.
Vilka är dessa svenska saker som kommer försvinna och vilka av dessa är det någon kommer sakna?
Finns det några svenska arbetslösa ungdomsgäng som kastar sten på brandmän/ambulanssjuksköterskor?
Vi kommer aldrig nånsin bli ett land med religiösa lagar igen, oavsett vilka som kommer till makten. Det känns rätt skönt, även om viss svensk lagstiftning knappast kan baseras på förnuft.. Och den enda gången jag åkte tåg i indien var det vääldigt lugnt och beskedligt.. inte alls som på film.Japan är ett helt fantastiskt ställe. otroligt ödmjuka och hjälpsamma människor. Ordning och reda men på ett lite gulligt sätt, inte det tyska jobbiga. Finns mycket att eftersträva där men jag skulle nog inte klara av deras sjukt hårda studie/arbetsklimat.
Jag ska försöka förtydliga. Jag får känslan att en del är rädda att den svenska kulturen kommer raderas ut om vi fortsätter att ta in utlänningar. Att deras traditioner kommer slå ut de svenska. Som ett virus liksom.
Det jag vill veta är vilka är dessa svenska traditioner eller kultur-företeelser som kommer slås ut.
Jag försökte diskutera omskärelse med judar på en judisk nyhetssida en gång. Det gör jag inte om. Blev rätt dålig stämning.Det önskar jag med och är det några jag känner full tilltro till så är det barnen. Den enda gången min son har reagerat ordentligt var när han för ett kort ögonblick inte riktigt visste vad som var i görningen..
- "VA!?!? SKA DU KLIPPA AV SNOPPEN??!!"
...hörde jag honom utbrista högljutt när en av hans kompisar hade försökt förklara att han skulle bli omskuren. Själv tycker jag att barn skall få behålla sina skinnbitar tills de är vuxna ng att bestämma själv men det är en annan diskussion.
...Poängen var att barnen i hans skola och hans klass inte ser några konstigheter i att olika familjer firar olika högtider och gör det på olika sätt. För dem är det en ickefråga. Deras olikheter är självklara och snarare något som väcker nyfikenhet än som hotar.
De som känner sig hotade är däremot föräldrar, särskillt av den typ som är överrepresentarade i denna tråd. Det är de som planterar tankar om hot & rädsla i sina barns sinnen. Det är de som lär barnen att annorlunda är fult, farligt och hotande.
Jag är fortfarande väldigt nyfiken på vilken kultur som skulle förespråka denna typ av handlingar och på vilket sätt det hotar den "svenska kulturen" och "din kultur".
Att i har problem med förortsgäng som driver runt på nätterna och har som hobby att härja med räddningstjänst & polis har jag svårt att se som något kulturellt uttryck. Det är däremot ett resultat av en lång rad samverkande faktorer som uteslutande uppstår i den typen av problemområden.
Men återigen. Hävdar du att fotbollshuliganism är en del av svensk kultur eller att det ens kan ses som kulturyttring? Är det något som du dessutom upplever kan ha en spridninsgeffekt till samhället i stort.
Kultur är inte bara högtider för böfelen.
Jag försökte diskutera omskärelse med judar på en judisk nyhetssida en gång. Det gör jag inte om. Blev rätt dålig stämning.
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|