Krönikor är sällan en bra källa
Visst existerar det, men att det skulle vara svensk norm? Knappast.
Vi pratar om "svensk kultur" i ganska svepande ordalag... Förutom alla uppenbara saker som högtider och snoppklippning, som Skäggot underkände, så pratade jag i lite generella termer om vad annat "svenskt" som kan hotas av det "osvenska".
"vänta-på-rumet"-fenomenet uppmärksammades jag på i en krönika och under åren efter det har jag inte annat än kunnat hålla med om att det är ganska "typiskt svenskt" även om det knappast kvalar in på en 20-topp-lista över "svenska kulturyttringar..
Jag tyckte mest att det var en kul grej eftersom jag upplevt och sett just det. Lillkorv skickas hem från svennar men får mat hos övriga grannar. Värst är grannen vars son endast får ha EN kompis inne samtidigt. Vårt hus har öppna dörrar men det beror på att jag själv är uppuxen i kvarterets ungdomsgård. Kanske naturligt för någon vars föräldrar träffats i "Unga örnar" (Nu hörde jag BSSoka kräkar i munnen)...
Men för att vara seriös igen... Jag kan se vissa skillnader, ur ett generaliserat grupperspektiv mellan svenskar och invandrare men jag kan inte säga att något "hos de andra" hotar det jag anser vara MIN och min familjs kultur.
De förändringar jag upplevt i samhället de senaste 30 åren är snarare kopplade till förändringar som vi högst emdvetet och frivilligt tagit till oss som den nästintill narcissitisska dyrkan av individen och helst då den egna... Alla skall synas, göra karriär, lyckas, armbåga sig fram och alla andra som misslyckas är parasiterande losers. Vi har släppt tankarna på kollektiv och minskat vprt engagemang i de ideella verksamheterna. Dessa saker är däremot inget som man kan lasta invandrarna för.
Jag har dragit en hel del exempel där det förvisso är si och så med seriositeten men egentligen borde bevisbördan ligga hos alla er som ser vår svenska kultur som så akut utrotningshotad. Vad är ändrat på grund av invandrarna. Vilka ändringar i din kultur har du tvingats göra? Vilka ändringar har de facto uppstått de senaste 20 åren och hur mycket av dessa är "invandrarnas fel" och hur mycket handlar mer om en generell samhällsförändring (individualism, jämställdhet i arbetslivet, mindre "kollektivism", högre fokus på tillävxt och ökad kommersialism).