Sugen på att rösta på SD?

Status
Ej öppen för fler svar.

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Om man vänder på det lite, ser du någon risk att Japans kultur skulle påverkas av en årlig tillströmning av ca 1% av befolkningen från ställen på jorden som inte på något vis delar japanernas sätt att vara/leva?

Inte första året och inte nästa, men på sikt kommer hela systemet falera om japanerna t.ex. snällt står i kö medan de "andra" tränger sig före precis som dom anser man ska.

Men å andra sidan har ju japaner, britter eller något annan nationalitet ingen egen kultur heller om man ska navelfara det på samma vis som svenskheten...

Nej,jag ser ingen risk med det då (som någon redan påpekat här i tråden) den lilla gruppen (1%) kommer påverkas och förändras mer av den större gruppen (99%) än tvärtom.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nej,jag ser ingen risk med det då (som någon redan påpekat här i tråden) den lilla gruppen (1%) kommer påverkas och förändras mer av den större gruppen (99%) än tvärtom.

Intressant. Här i landet är det ju precis tvärtom där inflyttade minoriteter till varje pris ska kunna fira sina egna högtider, få statligt bekostad hemspråksundervisning osv.

Borde inte det, enligt ditt resonemang, vara kontraproduktivt då tanken är att dom ska anamma våra seder och bruk och bli en del av det svenska samhället?

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Trajkon
Intressant. Här i landet är det ju precis tvärtom där inflyttade minoriteter till varje pris ska kunna fira sina egna högtider, få statligt bekostad hemspråksundervisning osv.

Borde inte det, enligt ditt resonemang, vara kontraproduktivt då tanken är att dom ska anamma våra seder och bruk och bli en del av det svenska samhället?

Du talar om helt olika saker. Att folk som kommer hit vill kunna fira sina egna traditioner tvingar väl inte dig att sluta med dina?
Vad är det för en konstig jämförelse?

Man måste inte anamma allt, det skulle vara ren tortyr att säga att nu när du bor i Sverige så måste du dricka nubbe och äta sill på midsommar.
Du håller på dina tradtioner och gör det du vill så kan andra få göra det de vill? Vad är det konstiga i det?

Jag har fått hemspråk hela vägen upp till högstadiet. Samtidigt var jag den i klassen som alltid hade toppbetyg i Svenska och Engelska (ensam invandrare). Forskning visar att de som fått hemspråk även har klarat sig bättre i Svenska-undervisning och det måste väl vara produktivt om nåt?

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Varför inte vara lite konkret själv istället för att leta udda associationer och hårdragna infallsvinklar för att ifrågasätta minsta detalj i det övriga skriver.

Vilka kulturella influenser är det du känner hotar "vår kultur". Vad i "din kultur" känner du ifrågasätts. När upplever du att du inte kan vara stolt över din svenska kultur utan tvingas huka under främlingarnas kultur.

Jag kan själv känna att min familj och omgivning förändras rätt mycket sedan jag var liten. Däremot kan jag inte komma på något tillfälle där något fundament i svensk kultur fått stå åt sidan.

Vissa saker är trista, som att Sverige inte längre står still när Stenmark åker eller att alla inte längre bara har två TV-kanaler så att vi kan samtala om gårdagens sändning av Cosby.

För mig ligger den stora förändringen i att vi har individualiserats. Vurmen för kollektivet och det starka engagemanget i det idéella avtar till förmån för jaget, egot och den egna karriären och med det kommer alla välja sin egen kultur i högre grad. Denna förändring är inget som jag skyller på invandrarna utan snarare något som vi svenskar anammat hejdlöst på egen hand.
Svenskar dömmer i regel människor utefter attityd och handlingar, inte ursprung.

Tycker du det beteendet går åt rätt håll?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nu är det fastlaget i tingsrätten att det är lagligt att försöka misshandla partiledare!

http://nt.se/nyheter/norrkoping/frias-for-attack-mot-akesson-10241042.aspx

Frias för attack mot Åkesson

20:43 | 14-10-08

Norrköping

21-åringen åtalades sedan han under ett valtal försökt angripa Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson. Nu har han friats av tingsrätten.

Det var när Åkesson skulle tala i Hörsalsparken den 5 maj som en 21-åring från Linköping sprang fram mot partiledaren. Han stoppades dock två-tre meter innanför avspärrningarna, bara fyra-fem meter från Åkesson. Mannen har uppger att det var en impulshandling. Avsikten var enligt 21-åringen att slå till Åkesson eller slå av dennes glasögon.
Det misslyckade angreppet ledde till att mannen åtalades för försök till misshandel och ohörsamhet mot ordningsmakten. Han har nu friats på båda punkterna.
Tingsrätten bedömer att 21-åringens avsikt att slå till Åkesson vid ett fullbordat brott skulle bedömts som ringa misshandel. Avsikten att slå av Jimmy Åkesson glasögonen skulle, om brottet fullbordats, varit ett ofredande. Nu stoppades 21-åringen innan han lyckades med något av detta.
Och, konstaterar rätten, inte vare sig försök till ringa misshandel eller försök till ofredande är straffbelagt. Därför frias 21-åringen på den punkten. Rätten bedömer att 21-åringen inte heller kan fälls för ohörsamhet mot ordningsmakten.

Ingemar Norgren

:)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Förövrigt inte så svenskt, eller hade jag en osvensk uppväxt som fick mat hos vännerna? :va

Visserligen förenklade jag mitt inlägg och överdrev vissa beteenden en smula. Självklart äter även de svenska ungarna hos varandra men då planeras det gärna i förväg eller så rings den andra föräldern upp för att frågas om det är ok att lilla Svea äter hos Ester...

F.ö. är vi en matlagande familj så mitt inlägg var snarare en iaktagelse som inte rör mig själv men jag hade ingen lust att peka finger mot svennegrannarna i grannskapet. Alla ungar som vistas i huset när det är matdags kan få en tallrik om de är hungriga. Annat är det hos de andra svennebananerna där det alltid frågas "Vill du gå hem eller vänta på Pelles rum medan vi äter?"
...hos de inte lika svenska familjerna ställs det givetvis fram tallrikar vilket på sin höjd leder till förtrytelse när man först i efterhand inser att man lagat för mycket mat..

När det gäller "vänta-på-rummet"-beteendet är det heller inte en iaktagelse som kommer från mig själv utan från någon krönika jag läste för många år sedan. Då hade jag aldrig reflekterat över det men efter det har jag haft just det lilla fenometet under bekvakning och inte annat än hålla med. Självklart finns det en lång rad undantag, du är säkert ett av dem.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Förövrigt inte så svenskt, eller hade jag en osvensk uppväxt som fick mat hos vännerna? :va

Lite svennigt är det nog tror jag. Men jag fick också alltid käk hos mina polare och de hos oss. Åas var man ju kompis med de som var vettiga och ofta då också med vettiga föräldrar och alla var förstås inte heller svenskar. Ibland var man ju hemma hos nån klasskompis eller nåt med jävligt konstiga och inbundna föräldrar som inte ens hälsade. Det kanske är sån KG menar att han är. Fast de var man ju aldrig nära vän med.

KG:s inlägg säger nog mest om honom själv. Vi hade ju nästintill ungdomsgård hemma hos oss jämt och det börjar likna det hemma nu med. Fast mer dagis/vuxendagis. Har man folk hemma och ska tex dra på grillen så är det väl för fan klart att alla får mat. Har man inte tillräckligt går man till affären och handlar mer. Skicka in på rummet...:näsblod

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Finns det några exempel på att någon skulle ha dömts för "försök till ringa misshandel" eller "försök till ofredande" vid något annat tillfälle?

Går omöjligt att säga ringa när misshandeln inte skett? :va

Hot?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
När det gäller "vänta-på-rummet"-beteendet är det heller inte en iaktagelse som kommer från mig själv utan från någon krönika jag läste för många år sedan. Då hade jag aldrig reflekterat över det men efter det har jag haft just det lilla fenometet under bekvakning och inte annat än hålla med. Självklart finns det en lång rad undantag, du är säkert ett av dem.

Krönikor är sällan en bra källa :)

Visst existerar det, men att det skulle vara svensk norm? Knappast.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Går omöjligt att säga ringa när misshandeln inte skett? :va

Hot?

Nämen du antydde att det var något nytt, att man sett med mildare ögon på det hela bara för att det var just Jimpa som var målet...
Så därav min fråga. Finns det några tidigare fall där folk dömts & straffats för "försök till ringa misshandel" eller "försök till ofredande".

OM din poäng däremot är att det borde vara extra allvarligt att attackera aller försöka attackera representanter för demokratin är jag benägen att hålla med.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Visserligen förenklade jag mitt inlägg och överdrev vissa beteenden en smula. Självklart äter även de svenska ungarna hos varandra men då planeras det gärna i förväg eller så rings den andra föräldern upp för att frågas om det är ok att lilla Svea äter hos Ester...

F.ö. är vi en matlagande familj så mitt inlägg var snarare en iaktagelse som inte rör mig själv men jag hade ingen lust att peka finger mot svennegrannarna i grannskapet. Alla ungar som vistas i huset när det är matdags kan få en tallrik om de är hungriga. Annat är det hos de andra svennebananerna där det alltid frågas "Vill du gå hem eller vänta på Pelles rum medan vi äter?"
...hos de inte lika svenska familjerna ställs det givetvis fram tallrikar vilket på sin höjd leder till förtrytelse när man först i efterhand inser att man lagat för mycket mat..

Du låter som ett undantag som refererar till ett annat...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Krönikor är sällan en bra källa :)

Visst existerar det, men att det skulle vara svensk norm? Knappast.

Vi pratar om "svensk kultur" i ganska svepande ordalag... Förutom alla uppenbara saker som högtider och snoppklippning, som Skäggot underkände, så pratade jag i lite generella termer om vad annat "svenskt" som kan hotas av det "osvenska".

"vänta-på-rumet"-fenomenet uppmärksammades jag på i en krönika och under åren efter det har jag inte annat än kunnat hålla med om att det är ganska "typiskt svenskt" även om det knappast kvalar in på en 20-topp-lista över "svenska kulturyttringar..

Jag tyckte mest att det var en kul grej eftersom jag upplevt och sett just det. Lillkorv skickas hem från svennar men får mat hos övriga grannar. Värst är grannen vars son endast får ha EN kompis inne samtidigt. Vårt hus har öppna dörrar men det beror på att jag själv är uppuxen i kvarterets ungdomsgård. Kanske naturligt för någon vars föräldrar träffats i "Unga örnar" (Nu hörde jag BSSoka kräkar i munnen)...

Men för att vara seriös igen... Jag kan se vissa skillnader, ur ett generaliserat grupperspektiv mellan svenskar och invandrare men jag kan inte säga att något "hos de andra" hotar det jag anser vara MIN och min familjs kultur.
De förändringar jag upplevt i samhället de senaste 30 åren är snarare kopplade till förändringar som vi högst emdvetet och frivilligt tagit till oss som den nästintill narcissitisska dyrkan av individen och helst då den egna... Alla skall synas, göra karriär, lyckas, armbåga sig fram och alla andra som misslyckas är parasiterande losers. Vi har släppt tankarna på kollektiv och minskat vprt engagemang i de ideella verksamheterna. Dessa saker är däremot inget som man kan lasta invandrarna för.

Jag har dragit en hel del exempel där det förvisso är si och så med seriositeten men egentligen borde bevisbördan ligga hos alla er som ser vår svenska kultur som så akut utrotningshotad. Vad är ändrat på grund av invandrarna. Vilka ändringar i din kultur har du tvingats göra? Vilka ändringar har de facto uppstått de senaste 20 åren och hur mycket av dessa är "invandrarnas fel" och hur mycket handlar mer om en generell samhällsförändring (individualism, jämställdhet i arbetslivet, mindre "kollektivism", högre fokus på tillävxt och ökad kommersialism).

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Du låter som ett undantag som refererar till ett annat...

Du låter som någon som på tjugo inlägg inte skrivit en rad om vad du själv tycker eller en enda resonerande mening utan enart citerat övriga debatörer för att slutsligen skriva en ifrågasättande oneliner som in i absurdum övertolkar och hårdrar det du citerat...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du låter som någon som på tjugo inlägg inte skrivit en rad om vad du själv tycker eller en enda resonerande mening utan enart citerat övriga debatörer för att slutsligen skriva en ifrågasättande oneliner som in i absurdum övertolkar och hårdrar det du citerat...

Du låter som någon som på tio år inte skrivit en rad om vad du själv tycker eller en enda resonerande mening utan enbart citerat övriga debattörer för att slutligen skriva en ifrågasättande oneliner som in i absurdum övertolkar och hårdrar det du citerat.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Säkert, men det jag inte gör är att dikta ihop någon historia för att stödja någon åsikt jag bestämt mig för.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vis

...hos de inte lika svenska familjerna ställs det givetvis fram tallrikar

Så man kan alltså beskriva utlänningars beteende i svepande ordalag om hur de givetvis beter sig?

Jag kan inte begripa hur du plötsligt kan börja beskriva människors egenskaper utifrån härkomst, är inte det... rasism? :va

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten