Tjena på er SD-freaks!
Som ni kanske märkt har en och annan SuMo-åkare smugit sig in i SD-snacket på denna tråd. Nu händer det igen eftersom jag har en specifik fråga om ett gammalt kärt ämne – slipons – som jag anar/hoppas att en del av er kanske har svar på.
Detta har hänt:
Med nya Akra-rör utan insatser och förgasarjusteringar gjorda på Lelles i Uppsala går/sjunger Mr NineFifty som han ska!
Men nu till den oväntade bieffekten: I 4-5 graders lufttemperatur körde jag hem utan problem, men när det blev lite krypkörning i köer steg motortemperaturen ovanligt snabbt upp mot 5 "streck", alltså mycket snabbare än innan förgasarjustering/urtagning av insatserna. Fläkten går igång som den ska, och sannolikheten att termostaten ska ha fått spader
precis nu känns löjligt liten.
Visst kan man ana att mer luft in+mer luft ut+högre soppaflöde=ökat flow ger högre temperaturer. Men ändå, vore skönt att veta att jag oroar mig i onödan och att den snabba temperaturökningen är normal. Nån klok gubbe som har bättre koll än jag? Har fått tips om att byta till en annan kylarvätska med bättre effekt, men kan inte låta bli att undra hur det kommer att bli i sommar med 35 graders värme...