Superduke-tråden

mange-9

mange-9
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Falun
Hoj
Superduke R , KTM 525 SMR
Jag har samma bekymmer:va , kollade på olika lösningar, men jag kom på att denna vackra bakdel inte behöver några blinkers:rolleyes: , så allt åkte bort och skylten mellan pipperna under sadelen:yoparty , rent å snyggt:)

HAHA okey nä det är ju sant min är hel ren nu den med. OCH SJÄLVKLART ÄR DET SNYGGAST SÅ. men det är lite farligt i trafiken ju =(( Måste nog försöka hitta en lösning ändå! Tänkte lägga upp bilder här men ja måste va sämst på data lyckas fasen inte hitta vart man lägger upp pressbild nånstans äns haha
tycker den här sidan är lite "lullig" på det viset. :gnissla
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hade glömt hur jävla kul det är att äga en SD-R. 4h i sadeln idag, mungiporna är strax under öronsnibbarna :D :yoparty
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Om det är nån mer från SuperDukemaffian som ska på HRC ikväll så vore det kul om man fick ett ansikte på nicket.
Myggjagare, svarta jeans, rutig kortärmad skjorta och rakad med piercing i läppen. Kom fram & säg hej! :tuttar :öl :rock :hojbusa :fyllisar

PS. Jävla fylleinlägg, banna mig :sissy :FU
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Om det är nån mer från SuperDukemaffian som ska på HRC ikväll så vore det kul om man fick ett ansikte på nicket.
Myggjagare, svarta jeans, rutig kortärmad skjorta och rakad med piercing i läppen. Kom fram & säg hej! :tuttar :öl :rock :hojbusa :fyllisar

PS. Jävla fylleinlägg, banna mig :sissy :FU

Tjena på er SD-freaks!
Som ni kanske märkt har en och annan SuMo-åkare smugit sig in i SD-snacket på denna tråd. Nu händer det igen eftersom jag har en specifik fråga om ett gammalt kärt ämne – slipons – som jag anar/hoppas att en del av er kanske har svar på.

Detta har hänt:
Med nya Akra-rör utan insatser och förgasarjusteringar gjorda på Lelles i Uppsala går/sjunger Mr NineFifty som han ska!

Men nu till den oväntade bieffekten: I 4-5 graders lufttemperatur körde jag hem utan problem, men när det blev lite krypkörning i köer steg motortemperaturen ovanligt snabbt upp mot 5 "streck", alltså mycket snabbare än innan förgasarjustering/urtagning av insatserna. Fläkten går igång som den ska, och sannolikheten att termostaten ska ha fått spader precis nu känns löjligt liten.

Visst kan man ana att mer luft in+mer luft ut+högre soppaflöde=ökat flow ger högre temperaturer. Men ändå, vore skönt att veta att jag oroar mig i onödan och att den snabba temperaturökningen är normal. Nån klok gubbe som har bättre koll än jag? Har fått tips om att byta till en annan kylarvätska med bättre effekt, men kan inte låta bli att undra hur det kommer att bli i sommar med 35 graders värme...:confused:
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Tjena på er SD-freaks!
Som ni kanske märkt har en och annan SuMo-åkare smugit sig in i SD-snacket på denna tråd. Nu händer det igen eftersom jag har en specifik fråga om ett gammalt kärt ämne – slipons – som jag anar/hoppas att en del av er kanske har svar på.

Detta har hänt:
Med nya Akra-rör utan insatser och förgasarjusteringar gjorda på Lelles i Uppsala går/sjunger Mr NineFifty som han ska!

Men nu till den oväntade bieffekten: I 4-5 graders lufttemperatur körde jag hem utan problem, men när det blev lite krypkörning i köer steg motortemperaturen ovanligt snabbt upp mot 5 "streck", alltså mycket snabbare än innan förgasarjustering/urtagning av insatserna. Fläkten går igång som den ska, och sannolikheten att termostaten ska ha fått spader
precis nu känns löjligt liten.

Visst kan man ana att mer luft in+mer luft ut+högre soppaflöde=ökat flow ger högre temperaturer. Men ändå, vore skönt att veta att jag oroar mig i onödan och att den snabba temperaturökningen är normal. Nån klok gubbe som har bättre koll än jag? Har fått tips om att byta till en annan kylarvätska med bättre effekt, men kan inte låta bli att undra hur det kommer att bli i sommar med 35 graders värme...:confused:

Jag märkte av samma fenomen när jag bestyckade på min första SD, mer fläkt-action med Akra så det är nog i sin ordning men jag är ju en såndär kille som lämnar bort meck jobbet men det kanske kan va skönt att höra att det känns igen iaf.

/A
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Jag märkte av samma fenomen när jag bestyckade på min första SD, mer fläkt-action med Akra så det är nog i sin ordning men jag är ju en såndär kille som lämnar bort meck jobbet men det kanske kan va skönt att höra att det känns igen iaf.

/A[/QUOTE

Tjena Hobbs, precis som du överlåter jag det mer avancerade mecket till dom som kan:). Bytte du till effektivare kylarvätska, och i så fall, fick det önskad effekt?
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Jag märkte av samma fenomen när jag bestyckade på min första SD, mer fläkt-action med Akra så det är nog i sin ordning men jag är ju en såndär kille som lämnar bort meck jobbet men det kanske kan va skönt att höra att det känns igen iaf.

/A[/QUOTE

Tjena Hobbs, precis som du överlåter jag det mer avancerade mecket till dom som kan:). Bytte du till effektivare kylarvätska, och i så fall, fick det önskad effekt?

Bytte kylarvätska? neheru jag körde snabbare så det blåste mer :p

Tydligen ska det inte vara någon fara men en mer exklusiv kylarvätska kanske vore något, helt klart värt ett försök.

Har ju bara hunnit köra nollgradigt med min nya cykel, vet inte hur den är med helsystemet. Nicke?

/A
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Nä, inga problem med helsystemet. Effektivare kylvätska har jag aldrig hört talas om...

Men nu är det ju en viss skillnad mellan förgasare o insprutning. Vårt insprut har ju mappats om för att passa akrapiporna. Gasarna kanske inte är korrekt bestyckade. Eller så är det bara som så att eftersom det nu är ganska kallt så går gasarhojarna snålare, med högre temp som följd. När det blir varmare och hojen får i sig en mer normal soppa/bränsle blandning så är det mycket möjligt att motorn går svalare. På våra inspruthojar har vi O2 sensorer som kollar blandningen och justerar lite grann. Det går ju inte på gasare, utan då får man bestycka dem för temperaturen de ska köras i.

Bänka så ser du hur bestyckningen är.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Tjooo

Sitter och funderar på att överge plastraketen för en superduke.
Har kollat lite på att köpa en ny 07:a som står kvar eller en 06:a.

Då till frågan vad är skillnaden på dessa 06 VS 07 ??? vill juh givetvis slänga på lite godis sedan också som, stålomspunnet, accra eller liknande. Em kuts vart man nu hittar dessa???

alla svar är bra...


///Micke
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Tjooo

Sitter och funderar på att överge plastraketen för en superduke.
Har kollat lite på att köpa en ny 07:a som står kvar eller en 06:a.

Då till frågan vad är skillnaden på dessa 06 VS 07 ??? vill juh givetvis slänga på lite godis sedan också som, stålomspunnet, accra eller liknande. Em kuts vart man nu hittar dessa???

alla svar är bra...


///Micke


Listan av skillnader finns i denna tråd ett par ggr, istället för cuts skulle jag kika på en Superduke R bakdel.

Jag går själv och lurar på den, vad säger ni andra ska jag slå till även fast frugan skriker rakt ut?

/A

Nä, inga problem med helsystemet. Effektivare kylvätska har jag aldrig hört talas om...

Men nu är det ju en viss skillnad mellan förgasare o insprutning. Vårt insprut har ju mappats om för att passa akrapiporna. Gasarna kanske inte är korrekt bestyckade. Eller så är det bara som så att eftersom det nu är ganska kallt så går gasarhojarna snålare, med högre temp som följd. När det blir varmare och hojen får i sig en mer normal soppa/bränsle blandning så är det mycket möjligt att motorn går svalare. På våra inspruthojar har vi O2 sensorer som kollar blandningen och justerar lite grann. Det går ju inte på gasare, utan då får man bestycka dem för temperaturen de ska köras i.

Bänka så ser du hur bestyckningen är.

Ett svar som endast Proffesor Kalkyl hade kunnat slå. :)

Bra bra...

/A
 
Last edited:

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Härligt! Det är klart du ska ha en Superduke! :tummenupp

Största skillnaden mellan 06 o 07 är att 07an är minst 1000 ggr snyggare. :D
07an har radialmonterade bromsok, andra blinkers, annan frontkåpa, 16-kuggars framdrev (06 har 17 kugg), annan instrumentering, varvar lite mer, större tankvolym (3,5 liter tror jag), sen har jag säkert glömt en del.

Båda modellerna har stålomspunnet original. Akra o kuts mm skall alla återförsäljare sälja. Checka in: http://www.ktm.se/990-Super-Duke.46.15.html?&detailview=3&cHash=7890c20986
Sedan finns det en del andra företag som säljer tillbehör. KTM Sommer i Tyskland t.ex. gör en del egna grejer såsom kuts. Rizoma säljer oxå en hel del godis till Superduken.

Om du inte tänker skjutsa på hojen så skulle jag göra som Hobbes föreslår, sätta dit en R-bakdel istället för en kuts. Jag tycker den ser skum ut med kuts...

Hobbes; det är klart du ska ha R-baken! :tuttar
Det är ingen som vågar åka med dig i alla fall... :D
Tjööööp! :tummenupp
 
Last edited:

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Härligt! Det är klart du ska ha en Superduke! :tummenupp

Största skillnaden mellan 06 o 07 är att 07an är minst 1000 ggr snyggare. :D
07an har radialmonterade bromsok, andra blinkers, annan frontkåpa, 16-kuggars framdrev (06 har 17 kugg), annan instrumentering, varvar lite mer, större tankvolym (3,5 liter tror jag), sen har jag säkert glömt en del.

OK.. men ett drev är juh inte precis något som syns eller kostar mer än 200kr. Blinkers och sådant tänkte jag byta endå, samt sätta ditt kolfiber kåpa fram ifall jag köper en. Vilken har störst tank volym? menar du att 06:an har större tank?

Skiljer det något på ramen eller höjden på dem???

Mvh Micke
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Nä, inga problem med helsystemet. Effektivare kylvätska har jag aldrig hört talas om...

Men nu är det ju en viss skillnad mellan förgasare o insprutning. Vårt insprut har ju mappats om för att passa akrapiporna. Gasarna kanske inte är korrekt bestyckade. Eller så är det bara som så att eftersom det nu är ganska kallt så går gasarhojarna snålare, med högre temp som följd. När det blir varmare och hojen får i sig en mer normal soppa/bränsle blandning så är det mycket möjligt att motorn går svalare. På våra inspruthojar har vi O2 sensorer som kollar blandningen och justerar lite grann. Det går ju inte på gasare, utan då får man bestycka dem för temperaturen de ska köras i.

Bänka så ser du hur bestyckningen är.

Snålare/varmare när det är kallt... O2-sensorer...
Inför så mycken klokskap är det bara att ödmjukt ta av sig hatten och tacka och bocka:D:tummenupp
När det gäller bestyckningen bör man ju kuna utgå ifrån att Uppsalapöjkarna har skruvat på rätt prylar, nez pa?
Och i ämnet effektivare kylarvätska kan jag berätta att det alls icke rör sig om ett dåligt skämt. Tvärtom. T ex körs vattenkylda cross/enduro hojjar som saknar kylarfläkt med denna mytomspunna kylarvätska, som alltså har mer kylande effekt än den vi sannolikt har i våra maccinas.
Så var det med den saken. Men det ska onekligen bli spännande att se om svalare-när-det-är varmare-teorin håller. Den är ju ändock så vackert vetenskaplig – och i sanning Nickelurig...;-)
 
Last edited:

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Ok.. tack för bra svar. Ska kolla runt lite, de verkar juh gå fort iallafall. Hur är en sådan här hoj på bana då???


///Micke


Superduken tog ju hem Battle of the Twins -06 så den rör på sig på bana, allt hänger ju på hur snabb du är, jag är jättesnabb ända till jag står och gråter i gräset efter en missad bromsning :tummenupp


/A
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
jag är jättesnabb ända till jag står och gråter i gräset efter en missad bromsning
så går det när du ska försöka köra om mig :D :)

Angående -06 vs -07 så är faktiskt 06 lite snyggare allra helst den oranga som går bäst :tummenupp

Chassie bromsar motor är i toppklass så bankörning ska gå finfint , läs tester finns en hel del på nätet .

Hobbes ! är du sugen på bygga om baken till en R eller är du sugen på byta hojjen till en -08 R som har lite mer pulver ? :)
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
så går det när du ska försöka köra om mig :D :)

Hobbes ! är du sugen på bygga om baken till en R eller är du sugen på byta hojjen till en -08 R som har lite mer pulver ? :)


Mer pulver? Haha? Ska jag verkligen ha det?

Nej fasen jag lurar på att snickra om rumpan till R men det hänger på när frugan får tummen ur och fixar Mc Kortet.

Nu är ju tempen dräglig men det är blött :( Ångest. Framåt helgen hotar dom med snö, skit.

/A
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
De ändrade väl gaffelvinkeln på 07?

Helt rätt, lite flackare vinkel för stabilitet, jag åkte 1000 mil på 06an innan jag plockade ut 07an i Sep, det märks att 07an är en mer vuxen cykel men 06an känns råare och det är ju inte helt fel.

Jag böt upp mig till största del för att få touring tanken på 07an, orka tanka var 20e minut.

/A
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top