Superduke-tråden

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Ort
göteborg
Hoj
GSXR 1000 K5
Helt rätt, lite flackare vinkel för stabilitet, jag åkte 1000 mil på 06an innan jag plockade ut 07an i Sep, det märks att 07an är en mer vuxen cykel men 06an känns råare och det är ju inte helt fel.

Jag böt upp mig till största del för att få touring tanken på 07an, orka tanka var 20e minut.

/A

07:an är mer touring helt enkelt (gaffel och tank):D :D , skönt att vi har rett ut det.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
De ändrade väl gaffelvinkeln på 07?

Helt riktigt, det var en av de saker jag glömde... :rodnar
05/06 fick lite kritik för att vara lite i nervösaste laget.
På 07an satte de dessutom dit styrdämparfästen på ramen vid nedre styrkronan (precis som på R-modellen). På 05/06 var man tvungen att byta till en dyr CNC-fräst övre styrkrona för att få dit styrdämparen.

Nu kommer jag på fler skillnader:
Förbränningsrummet i cyllarna är omdesignade, och tändning/insprut ändrat för att matcha och gå bättre på lågvarv. Detta fungerar tills man byter pipor o laddar över akramappen, sen går den som skit på lågvarv igen. :rolleyes:

Soppanivåbrytaren har flyttats, nu tänds inte bränslelampan så tidigt som nästan halv tank längre.

De har även flyttat på bränslepumpen för att förhindra tjyvstopp vid hårda inbromsningar (detta kan vara gjort mellan 05 o 06, osäker på detta).

Baklyset är rött på 06 och klart/rökigt på 07.

Jag har säkert fortfarande glömt en del... :confused:

Klart du ska ha en 07a! :tummenupp
Hobbes bytte upp sig till 07 från 06. Sixx är sugen på att byta upp sig till 07 från 06. Det måste ju finnas en anledning till detta, det kan ju inte bara vara för att de vill vara som jag. :tungan
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Sixx är sugen på att byta upp sig till 07 från 06. Det måste ju finnas en anledning till detta, det kan ju inte bara vara för att de vill vara som jag. :tungan

Jag?,nej nej nej vadå...vet inte var du fått det ifrån :D som det redan klargjorts tidigare i tråden så är 05-06 klart mycket tuffare!
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Hobbes bytte upp sig till 07 från 06. Sixx är sugen på att byta upp sig till 07 från 06. Det måste ju finnas en anledning till detta, det kan ju inte bara vara för att de vill vara som jag. :tungan

Hua, jo min är snudd identisk med din nu, förlåt. Jag lurade på den vita 08 plasten men den e inte lika hård som vår färgsättning så det fick va.

Jag erkänner, jag vill va som Nickeluring :generad

/A
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hej. Jo en sak till som inte ligger -06 orna i fatet är väl att -07 har 5 häst mindre ialf orginal uppmätt:arsele
Bägge är riktigt grymma dock fast -06 orna är lite mer bus vs -07 lite mer touring :tungan .
Personligen skulle jag inte byta min -06 mot något förutom en R - 08 med mjukare sadel då kanske...bara kanske :)

Hoppas på att få gasa snaaart :yoparty
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Hej. Jo en sak till som inte ligger -06 orna i fatet är väl att -07 har 5 häst mindre ialf orginal uppmätt:arsele
Bägge är riktigt grymma dock fast -06 orna är lite mer bus vs -07 lite mer touring :tungan .

Hmmph! Jag ställer min i bänken bredvid din vilken dag som helst. Jag garanterar att min har minst 120 ponniesar på bakhjulet. :tuttar
Touring - baah! Jag ska nog "toura" ifrån dig. :D
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
förutom en R - 08 med mjukare sadel då kanske...bara kanske :)

Sadeln är mest en myt om du frågar mig. Visst, den är hård om man trycker med fingrarna men under färd tänker man inte på det, iaf inte jag.

För övrigt så anser jag att striden mellan 06/07 är meningslös. Passagerplats och svart ram innebär per automatik att ni lika gärna kan hänga på sissybar, packväskor, touringrutan och fransar på styrändarna :flamebait :arsele :D
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Den är guld på slangen! Den har dubbla oljepumpar så någon moddning för slangning behövs inte.

För övrigt så anser jag att striden mellan 06/07 är meningslös. Passagerplats och svart ram innebär per automatik att ni lika gärna kan hänga på sissybar, packväskor, touringrutan och fransar på styrändarna :flamebait :arsele :D

Då kan du stanna kvar vid korvmojjen o "snacka" med brudarna medans vi andra låter dem hoppa upp bakpå o kör hem med dem. :D
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Då kan du stanna kvar vid korvmojjen o "snacka" med brudarna medans vi andra låter dem hoppa upp bakpå o kör hem med dem. :D

Det finns två typer av hojåkare som raggar brudar vid korvmojjen, moppefuckon och 50+'are med touringhoj.. :arsele :D


För att gå till seriösare saker igen då.. Som vi alla vet så drar ju hojjen lite olja mellan varven. Min har gått 400mil nu med ett oljebyte (100mila) och ska in för styrdämparen nu. Oljemarkeringen har sjunkit ner till mitten på slangen ungefär. Är det nödvändigt med ett oljebyte nu efter vintern eller ska man bara slå i en skvätt till och byta olja/filter vid nästa service (750mil?). Ska pröjsa försäkringen denna månad :bröd&vatten så räcker det med att bara slå i en skvätt till så vore det ju skönt. Vad säger experterna?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Då kan du stanna kvar vid korvmojjen o "snacka" med brudarna medans vi andra låter dem hoppa upp bakpå o kör hem med dem.
:tummenupp :D

För övrigt så anser jag att striden mellan 06/07 är meningslös
Helt rätt !

Hmmph! Jag ställer min i bänken bredvid din vilken dag som helst. Jag garanterar att min har minst 120 ponniesar på bakhjulet.
Jo , jag syfta på orginal men visst vore det kul om vi bänkade våra superdukar i vår/sommar :yoparty

Kör dom bänkning i barkaby ?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
För att gå till seriösare saker igen då.. Som vi alla vet så drar ju hojjen lite olja mellan varven. Min har gått 400mil nu med ett oljebyte (100mila) och ska in för styrdämparen nu. Oljemarkeringen har sjunkit ner till mitten på slangen ungefär. Är det nödvändigt med ett oljebyte nu efter vintern eller ska man bara slå i en skvätt till och byta olja/filter vid nästa service (750mil?). Ska pröjsa försäkringen denna månad :bröd&vatten så räcker det med att bara slå i en skvätt till så vore det ju skönt. Vad säger experterna?

Jag skulle bytt olja och filter direkt . Jag bytte på min nyss och den har gått ca 1250mil ca 400mil sen service "850" din har gått 300mil... Ilaf Oljan såg inte rolig ut efter vinter vilan .
Jag va lite i din sits innan och tänkte likadant att fylla på lite duger nog till nästa service... Efter ha sett oljan så är det otänkbart för mig att inte byta efter vintervilan " antagligen beroende på milen såklart"
Mvh
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Fan, jag blev helt plötsligt apsugen på en 690Duke...

Hmmm, får nog göra en mer noggrann djupdykning med provkörningar. SDn är ju fortfarande det roligaste jag kört på två hjul...

:ilandsproblem
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Satt två timmar i sadeln idag. Har aldrig kört en roligare hoj, åker och letar efter sköna kurvor. :D

Hojen har nu gått elva mil så jag fortsätter att gasa lugnt, vilket är det svåraste. :tungan

Har hittat ett par blinkare som får funka. De ska klistras dit på sidan av bakstänkan, bort med ankflärpen så klart.

blinkare duell.jpg


De är inte E-godkända men det känns som det kvittar. Bengan lär väl ändå inte gilla placeringen av skylten mellan rören upp i röven. Bättre än inget.

Kan bli snyggt?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top