Superduke-tråden

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
Superduke -06
Årets första tur avklarad, men det kunde ha startat bättre.
Upptäckte efter en 10 minuters färd att batteriet var kasst, det hade inte tillräckligt kräm att starta hojen, vilket var rätt så märkligt då jag hade den på underhållsladdning 2-3 veckor tidigare. Tur var det iallafall att det var utanför Johans MC. Fick hjälp av dem med att ladda batteriet, och så åkte jag och kusinen vidare. Vi kom så långt som till SKF, och hojen dog igen. Som tur är, fanns det en biltillbehörs firma alldeles i närheten och vi kunde ladda upp batteriet igen. Nu gjorde vi några mätningar på batteriet när det var kopplat till en laddare, och visst laddades som ett bra batteri skulle göra. Mätte sedan igen med batteriet i hojen med motorn igång.
Verkade inte vara någon laddning alls, troligtvis laddningsrelät eller generatorn som lagt sig då? Någon som känner igen sig?
Kan man få det fixat på garanti? Man bör la få det iallafall?
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Verkade inte vara någon laddning alls, troligtvis laddningsrelät eller generatorn som lagt sig då? Någon som känner igen sig?
Kan man få det fixat på garanti? Man bör la få det iallafall?[/QUOTE]

Råkade ut för samma sak som du förra våren och fick då veta att gel-batterier som många hojjar har är känsliga mojänger. Om de en gång gått ner sig är de mer eller mindre körda. Mitt hade endast rullat 470 mil under en säsong när det i våras betedde sig precis som ditt; efter 24 tim laddning funkade det i ca 2 dagar innan det var dags igen etc etc. Förmodligen i brist på regelbunden uppladding under vintervilan.
Slutade med ett (sjukt ofrivilligt) inköp av nytt batteri á 1600 pix...
 

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
Superduke -06
Verkade inte vara någon laddning alls, troligtvis laddningsrelät eller generatorn som lagt sig då? Någon som känner igen sig?
Kan man få det fixat på garanti? Man bör la få det iallafall?

Råkade ut för samma sak som du förra våren och fick då veta att gel-batterier som många hojjar har är känsliga mojänger. Om de en gång gått ner sig är de mer eller mindre körda. Mitt hade endast rullat 470 mil under en säsong när det i våras betedde sig precis som ditt; efter 24 tim laddning funkade det i ca 2 dagar innan det var dags igen etc etc. Förmodligen i brist på regelbunden uppladding under vintervilan.
Slutade med ett (sjukt ofrivilligt) inköp av nytt batteri á 1600 pix...[/QUOTE]

Hade ju en Yuasa gel batteri till min förra hoj, och hade inga problem med den. Men det kan ju vara som du säger, brist på regelbunden laddning som orsakat det. Erkänner att jag var lite slarvig med det:rolleyes: Vet du annars om det är samma batteri till Superduken som det är till Sumon? För Dukens batteri skulle gå på 1890kr:mad:

När motorn är igång, så belastar den ju batteriet, så spänning ska väl isåfall vara högre då batteriet laddas med motorn igång, jämfört med ett batteri som bara är kopplad till en laddare? Är jag ute och snurrar? Någon som kan bekräfta detta?
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Råkade ut för samma sak som du förra våren och fick då veta att gel-batterier som många hojjar har är känsliga mojänger. Om de en gång gått ner sig är de mer eller mindre körda. Mitt hade endast rullat 470 mil under en säsong när det i våras betedde sig precis som ditt; efter 24 tim laddning funkade det i ca 2 dagar innan det var dags igen etc etc. Förmodligen i brist på regelbunden uppladding under vintervilan.
Slutade med ett (sjukt ofrivilligt) inköp av nytt batteri á 1600 pix...

Vet du annars om det är samma batteri till Superduken som det är till Sumon? För Dukens batteri skulle gå på 1890kr:mad:

När motorn är igång, så belastar den ju batteriet, så spänning ska väl isåfall vara högre då batteriet laddas med motorn igång, jämfört med ett batteri som bara är kopplad till en laddare? Är jag ute och snurrar? Någon som kan bekräfta detta?[/QUOTE]

Vet inte säkert om det är samma batteri och kommer inte åt min Owners Manual för tillfället. Vad gäller övriga resonemang frågar du HELT fel person, jag är aptorsk på el...
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag hade kollat måttet på batterit, och åkt till Biltema. Lätt.

Körde med deras gel i min gamla SS-R6 helt utan problem.
 

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
Superduke -06
Vet du annars om det är samma batteri till Superduken som det är till Sumon? För Dukens batteri skulle gå på 1890kr:mad:

När motorn är igång, så belastar den ju batteriet, så spänning ska väl isåfall vara högre då batteriet laddas med motorn igång, jämfört med ett batteri som bara är kopplad till en laddare? Är jag ute och snurrar? Någon som kan bekräfta detta?

Vet inte säkert om det är samma batteri och kommer inte åt min Owners Manual för tillfället. Vad gäller övriga resonemang frågar du HELT fel person, jag är aptorsk på el...[/QUOTE]

Kollade upp det, samma batteri. Hehe, är torsk på el jag med:D

Jag hade kollat måttet på batterit, och åkt till Biltema. Lätt.

Körde med deras gel i min gamla SS-R6 helt utan problem.

Låter som en bra idé. Köper man ett helt nytt orginal batteri och det visar sig vara generatorn som är kass så står man där med två svindyra övervärderade batterier, inte kul.
 
Last edited:

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Jag hade ju problem med elen på min första SD, hojen gick cirka 20 min innan den dog efter full-laddning, efter 4 bärgningar så visade det sig att en kabel från generatorn inte satt som den skulle, kolla alla kontakter och klämmor?

/A
 

SuperMoose

Ny medlem
Gick med
26 Sep 2007
Ort
Gbg
Hoj
Superduke -06
Jag hade ju problem med elen på min första SD, hojen gick cirka 20 min innan den dog efter full-laddning, efter 4 bärgningar så visade det sig att en kabel från generatorn inte satt som den skulle, kolla alla kontakter och klämmor?

/A

Jepp, kollat kablarna. Batteriet, eller generatorn är det nog. Vilket fall som helst så får det vänta, ska plugga nu fifan.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ja jag vill Nicke :)
Men så hade batteriet laddat ut igen så det blev ingen åktur för mig :arsele
Nu står den på laddning tills det är dax nästa gång :)
Mvh
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Jag åkte en sväng ut till Waxholm idag. Det var ju kanonfint! Bogan var välsopad och fin.
Men det var ju inte så värst många hojåkare att hälsa på...
Vi får dra ut o brassa helvete i påsk om det är fint, eller hur Micke?
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Kan man mesköra en SD?

En fegis och nybörjare som jag kommer ju inte inom överskådlig framtid kunna utnyttja potentialen i en SD, så min fråga blir då om det går att köra som en mes i Stockholmstrafiken eller om hojen är för rivig.

05:a för 70-72 (annonspris) eller en 07:a för 90-94 (annonspris), är det värt merpriset för mitt användningsområde? Jag har råd med båda och vill ha den nyare bara för att (prylgalen ja jag vet... :huvet ) Är den uppdaterade insprutningen bättre på låga varv?

Får man vara med även om man inte smiskar runt på banor med er gurus :yoparty ?
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
En fegis och nybörjare som jag kommer ju inte inom överskådlig framtid kunna utnyttja potentialen i en SD, så min fråga blir då om det går att köra som en mes i Stockholmstrafiken eller om hojen är för rivig.

05:a för 70-72 (annonspris) eller en 07:a för 90-94 (annonspris), är det värt merpriset för mitt användningsområde? Jag har råd med båda och vill ha den nyare bara för att (prylgalen ja jag vet... :huvet ) Är den uppdaterade insprutningen bättre på låga varv?

Får man vara med även om man inte smiskar runt på banor med er gurus :yoparty ?


SD är kanon i stan se dock till att köra med 16t drev fram på 05/06 så behöver man inte jobba så mycket med kopplingen. 07 och senare har 16t fram.

Nyare är väl alltid bättre men det är alltid en fråga hur mycket pengar man vill lägga. Och så finns det faktorer som: mil, service, tillbehör, skick, garanti mm som påverkar köpet.

Alla SD ägare ska vara med :yoparty
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
En fegis och nybörjare som jag kommer ju inte inom överskådlig framtid kunna utnyttja potentialen i en SD, så min fråga blir då om det går att köra som en mes i Stockholmstrafiken eller om hojen är för rivig.

05:a för 70-72 (annonspris) eller en 07:a för 90-94 (annonspris), är det värt merpriset för mitt användningsområde? Jag har råd med båda och vill ha den nyare bara för att (prylgalen ja jag vet... :huvet ) Är den uppdaterade insprutningen bättre på låga varv?

Får man vara med även om man inte smiskar runt på banor med er gurus :yoparty ?


Klart den GÅR att mesköra , men när man sätter sig på den så växer hornen o hela kroppen skriker efter att busa. Hojen klarar meskörning.....frågan är om ngn levande varelse klarar av det på en SD..:tummenupp
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Klart den GÅR att mesköra , men när man sätter sig på den så växer hornen o hela kroppen skriker efter att busa. Hojen klarar meskörning.....frågan är om ngn levande varelse klarar av det på en SD..:tummenupp
hehehe, den aspekten hade jag inte tänkt på....mina egna horn :gnissla med tanke på att jag inte kan köra min Land Rover Defender utan att traction control slår i så kanske man skulle köpa en dragstar 650 och puttra omkring.
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Hur är superduken om man jämför med en motard ang att köra på ställ?

Tyngre hårdare och råare, du har inte alls samma fjädringsväg när du ska upp på slangen och vikten gör att den känns mkt mer kompakt. Men visst fasen går det att sladda, finns bilder från banåkningar med rediga Tony Rikardsson -ställ.

/A
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top