Superduke-tråden

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Hola amigos!

Just tillbaka i storstan efter en kanondag på Sviestad i strålande solsken och +24°! Lite skillnad mot +5° och duggregn när undertecknad/hobbes/aron07/mange/sixx m fl var där senast... Sjukt kul är ordet för dagen, ser fram emot G-åsen!

Fuskigt! Jag som var så sugen på att åka i torsdags! Bokade inte in mig just med tanke på den kalla dagen i våras... Tänkte dock åka på heldagen den 26e, samt ev Anderstorp den 4e Aug (även om den banan kanske är lite snabb).
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Är det någon här som provat med ett 41 kuggars drev bak? Räcker i så fall originalkedjan om man vänder på kedjejusteringsblocken?
 

Torb

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2007
Ort
Sala
Hoj
SuperDuke -07
Tänkte höra om det är någon mer som har haft problem med det veka fästena till lampkåpan? Båda mina har gett vika...:(
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Jaha

Vill bara lägga in en varning om gällande fästena till backspeglarna.

Jag hade tagit bort speglarna men inte själva fästet, det slutade med att fästet tryckte in visiret när jag slog hjälmen mot handtaget.

Ta alltid bort dessa om ni tar bort speglarna!

Jag hade tur denna gång, fick endast en boxarnäsa:yoparty

Det såg nästan ut så här:D
[YOUTUBE-ID]TGuV2GipQ8I[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Är det någon här som provat med ett 41 kuggars drev bak? Räcker i så fall originalkedjan om man vänder på kedjejusteringsblocken?

Satte på ett 40 kuggars för några veckor sedan. kan garanterat rekommendera att gå upp bak, tyckte hojen blev roligare! jag funderade på ett 41 kugg men säljare trodde inte att kedja skulle räcka även om du vände blocken. men jag är tveksam, jag har lite kvar av skruven och det är bara ett kugg till från 40.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Jag tycker att det såg exakt ut så där, förutom att han inte fick boxarnäsa. :D
Har du synat hojen lite närmare? Skador?

Satte på ett 40 kuggars för några veckor sedan. kan garanterat rekommendera att gå upp bak, tyckte hojen blev roligare! jag funderade på ett 41 kugg men säljare trodde inte att kedja skulle räcka även om du vände blocken. men jag är tveksam, jag har lite kvar av skruven och det är bara ett kugg till från 40.

Har hört från andra nu att det funkar med 41, men då är det 16 fram. Har du bytt till 16 fram?
Man kanske ska prova att gå upp bak...på de små gokartbanorna vi kör på ibland så skulle det garanterat bli bättre, men sen får man nog byta tillbaka när man ska köra på de större banorna.
Men ska jag byta så måste det nog bli till ett orange-frääääscht drev. :cool:
 
Last edited:

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Japp jag har 16 fram med, vet inte hur ofta du tänkte byta tillbaka till 38 drevet, men jag hade ett helvette att få av drevet från fälgen. testa absolut jag tycker hojen blir mycket roligare.
fan finns det oranga fräsiga drev?? vilken nit att ta det stålfärgade då:gnissla
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Morsning ! Mågon som ska nöta däck på Bulten eller dyl i morgon ?

Jag drar ialf ut rätt tidigt och brassar.. det är i princip biltomt söndag förmiddag :yoparty
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Nu har man satt en första Highside:gnissla

Vill bara lägga in en varning om gällande fästena till backspeglarna.

Jag hade tagit bort speglarna men inte själva fästet, det slutade med att fästet tryckte in visiret när jag slog hjälmen mot handtaget vid krachen.

Ta alltid bort dessa om ni tar bort speglarna!

Jag hade tur denna gång, fick endast en boxarnäsa:yoparty

Och även min SD klarade sig bra vid kraschen.

Var så ruskigt nära att hålla mig kvar på banan men gick till slut av i gräset.
Det såg nästan ut så här:D
[YOUTUBE-ID]TGuV2GipQ8I[/YOUTUBE-ID]

Shit man, skönt att höra att du själv (jaja, och hojjen förstås) är OK förutom näsan, och att du inte gjorde som på filmen. Hade i o f s varit rätt koolt att ha en sån snutt på sig sjäv att bragga med....:tummenupp
Återställare på Rörken på måndag rekommenderas:D

Jag är faktiskt inte säker på om de passar till SDn...

Klart att The King of The Pimp ska ha ett orange...:D :D :tummenupp
 
Last edited:

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Ska ut och segla på västkusten i 10 dagar så det blir tyvärr inget Rörken nästa vecka.

Är laddad för Tuvängen den 26:e om jag nu inte får bommen i skallen på seglingen:gnissla

/Mange
 
Last edited:

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
  • Repor på kylarvingen
  • Kopplingsgrepp böjt (numera helt återställt)
  • Fästet på behållaren till kopplingshydrauloljan
Hojen klarade sig nästan helt utan skador, blev värre med mig:gnissla

Näsan är rätt kass
Måste ha fått en lätt hjärnskakning (huvudvärk som fan)
Ont i höften och knä mm

Grym start på seglingen:tungan blir nog bryggsegling och bira första dagen:öl

Cheers
/Magnus

Jag tycker att det såg exakt ut så där, förutom att han inte fick boxarnäsa. :D
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Tur att det inte gick värre Mange! Boxarnäsa är bara ett tecken på att du är snabb :D
Måste även passa på att ge er (Andreas fick det på plats) lite beröm. Det är en fröjd att se er ligga hack-i-häl och ha en så pass mjuk och fin körning. Tror varenda kotte jag prata med i depån var imponerad av hur fint det går för er, imponerande :tummenupp


Jag passar också på alla körningar till nästa Tuvis. Ska ner till Elafonissi och dricka Mythos en sväng. Men hoppas ni som åker får bra väder & har det kul!

//H

PS. Nu är vänsterpucken lika fin. Fyra varv i Dufnäsrondellen här hemma jämna ut det hela :yoparty

PS2. Tack till er från "klubben" som var med idag och tjata om häng, häng, häng osv. Utan er hade jag nog inte klarat det, och har fortf. samma leende som när jag kom in i depån :D Som den tvättäkta :poser jag är så måste man få lägga upp en bild också, en stor dag för mig må ni tro! :D
_MG_0171.jpg


*EDIT* Ser ju nu när jag kollar bilden att jag sitter HELT fel på hojjen trots knät. Efter alla tips och råd så är det nästan pinsamt, ska inte upprepas!
 
Last edited:

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
Superduke 07
Idag efter en superskön tur med 2 vänner hände det overkliga. En Desmosedici RR korsar Sala. Helt sjukt. Porrigaste hojen som finns, och vi hade precis klivit av. Var tvungen att googla bilder för att vara säker, men den vita fläcken på röven avslöjar allt. Dock så ser duken elakare ut :p
 

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Ny 2009
Med risk för att få lite partiska svar så testar jag att slänga in min fråga här med.. :D


Går i tankarna på att byta hoj, är ruskigt sugen på en 990 SUperduke R -08, vad talar för och emot om man jämför med en Fz1a som jag har nu?

Ös på med info, gärna ni som testat båda hojarna!

Edit: Och vad skiljer på Superduke R och den "vanliga" Superduken, förutom bakdelen?
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Med risk för att få lite partiska svar så testar jag att slänga in min fråga här med.. :D


Går i tankarna på att byta hoj, är ruskigt sugen på en 990 SUperduke R -08, vad talar för och emot om man jämför med en Fz1a som jag har nu?

Ös på med info, gärna ni som testat båda hojarna!

Edit: Och vad skiljer på Superduke R och den "vanliga" Superduken, förutom bakdelen?

Hm, jag kan säga att du kan jämföra Superduke R och din nuvarande cykel precis som en volvo V70 och Din gamla Korv1, ja jag är stalker och har koll på att du åkt Corvette innan.

Superduken har lite mer attityd och ett helt annat temprament. Du behöver inte varva lika mycket för att få kraft.

Klart du ska byta till en SD-R 08, from den modellen så har du lite extra hästar. Det är det som skiljer SD-R mot en "vanlig" förutom kosmetikan.

Slå till. Jag kan ta gift på att du kommer gilla Superduken.

/A
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Går i tankarna på att byta hoj, är ruskigt sugen på en 990 SUperduke R -08, vad talar för och emot om man jämför med en Fz1a som jag har nu?

Allt utom värdeminskningen talar för ett byte. Provat en FZ1 som hastigast men tyckte inte alls det var samma sak som Hertigen.

Klart du ska byta till en SD-R 08, from den modellen så har du lite extra hästar. Det är det som skiljer SD-R mot en "vanlig" förutom kosmetikan.

/A

Lite mer som skiljer, frågan är dock om man märker nån skillnad om man inte tävlar på högre nivå?!
- Annan framgaffel.
- Annan vinkel på gaffel.
- Annan bakdämpare.
- Andra bromsskivor.
- Styrdämpare.
- 08 fick den 9kW & 2newton till mot 07'an och vanliga SuperDuke'n.
- Sen är det bara små små saker som 15mm skillnad i sitthöjd osv.

Dock är mitt tips att kolla in den 07'a som ska stå på Lelles. 95k inkl. Akrapovic är ju som hittat!

//H
 
Last edited:

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Allt utom värdeminskningen talar för ett byte. Provat en FZ1 som hastigast men tyckte inte alls det var samma sak som Hertigen.



Lite mer som skiljer, frågan är dock om man märker nån skillnad om man inte tävlar på högre nivå?!
- Annan framgaffel.
- Annan vinkel på gaffel.
- Annan bakdämpare.
- Andra bromsskivor.
- Styrdämpare.
- 08 fick den 9kW & 2newton till mot 07'an och vanliga SuperDuke'n.
- Sen är det bara små små saker som 15mm skillnad i sitthöjd osv.

Dock är mitt tips att kolla in den 07'a som ska stå på Lelles. 95k inkl. Akrapovic är ju som hittat!

//H


Jaja, viktigpetter. ;)


/A
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top