Superduke-tråden

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Tackar och bockar
Det står på agendan redan skall också kolla upp Nickelurings (med flera) inlägg i tråden om anpassning efter vikt av förare (tror jag det var) - man behövde ett kvastskaft för att justera om man inte hade orginalverktyget.

Jag kommer att ta det väldigt lungt.....nybörjare med för stark hoj på bana är ju annars ett recept för skador.

Tacka alla för den kunskap ni sprider i tråden :tummenupp

Det låter bra. :tummenupp
En korrekt inställd hoj och den inställningen du själv har minimerar risken att du får hoppa omkring så här nere på åsen istället för att ha roligt på banan med de andra barnen :)
attachment.php
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Har du inte tid och ork till att justera fjädern bak, så räcker det till en början att ändra resten, bara det gör stor skillnad. Kolla i manualen, där står alla siffror. Hur mycket väger du?

96 kilo fördelat på 182cm. Förra ägaren var en herre i 55 årsåldern i samma viktklass (men olika kropsform :D ), dock vet jag inte vilka inställningar han gjort på hojen.
Vad är standard inställd på?
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
96 kilo fördelat på 182cm. Förra ägaren var en herre i 55 årsåldern i samma viktklass (men olika kropsform :D ), dock vet jag inte vilka inställningar han gjort på hojen.
Vad är standard inställd på?

Standardinställningen är nog för en förare på ca 75 kg. Men det är inte alltid så att inställningen från fabrik är korrekt. Enda sättet att försäkra sig om att det blir bra är att göra det själv.
96 kg är nog gränsfall för att skaffa hårdare fjädrar. Det ser du på det statiska sagget efter att du ställt in hänget med dig på hojen.
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
96 kilo fördelat på 182cm. Förra ägaren var en herre i 55 årsåldern i samma viktklass (men olika kropsform :D ), dock vet jag inte vilka inställningar han gjort på hojen.
Vad är standard inställd på?


Spraya på lite 5-56 eller WD 40 mellan mutter och fjäder så kommer det gå mycket lättare att justera förspänningen, men var försiktig så att det inte kommer olja på däcket eller bromsskivan.

Det går bra med en del av ett kvastskaft i trä om man nu inte råkar ha en haknyckel:tummenupp

/Magnus
 
Last edited:

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Standardinställningen är nog för en förare på ca 75 kg. Men det är inte alltid så att inställningen från fabrik är korrekt. Enda sättet att försäkra sig om att det blir bra är att göra det själv.
96 kg är nog gränsfall för att skaffa hårdare fjädrar. Det ser du på det statiska sagget efter att du ställt in hänget med dig på hojen.

Jag väger 80 kg och fick spänna min fjäder 3 varv, och det gjorde hela 15 mm på hojens höjd med mig på. Både min och Manges hoj hade exakt samma inställning från fabrik. Innan jag gjorde ändringen så hände det att avgassystemet skrapade i backen vid fullt nedlägg, så med 96 kg kan det definitivt vara dags att kolla läget. Som Nicke sa så kan det t.o.m vara läge att skaffa hårdare fjäder.

Good luck! :)
 
Last edited:

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Så nu är jag tillbaka från kalkön..
Blev en eftermiddag + ett prova på pass i fredags på ringen :tuttar
riktigt mysig bana :)
det var klurigt å lära sig hitta ordentligt.
Men sista passet kändes riktigt bra.
Fick köra helt själv utan att se en kotte på 6-7 varv :tuttar
Tyvär så sa kameran upp sig på väg ut ur depån :(
så inga tider.



Jaha, så blev det då min tur. Det man visste skulle hända förr eller senare hände förr.


Krya på sig :pannkyss
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
Så nu är jag tillbaka från kalkön..
Blev en eftermiddag + ett prova på pass i fredags på ringen :tuttar
riktigt mysig bana :)
det var klurigt å lära sig hitta ordentligt.
Men sista passet kändes riktigt bra.
Fick köra helt själv utan att se en kotte på 6-7 varv :tuttar
Tyvär så sa kameran upp sig på väg ut ur depån :(
så inga tider.

Jag var där i torsdags, väldigt klurig bana och det tog ett tag innan man hittade spåren, men jävligt skoj! :tummenupp
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hemma från Barkarby igen. Det märks att det ger något att nöta starter! Nu är det nästan 50/50 när man kör race mot en 1000cc och en 600 har inte en chans längre, inte Micke65 heller :D

//H
 
Last edited:

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda CB1000R
Hämtade ut hojen från 1600 mila servicen idag, tydligen finns det en oljerretur slang som ska bytas på fabriksgarantin.
Pratade bara med försäljaren så han visste inte mer, meken hade gått hem. Nån som vet? Anners får ni ta det som bra att veta:)
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Då har man äntligen monterat drag på bilen, förmodligen en av få 3-serie coupe med löstagbart drag.
Det blir invigning redan på fredag då det är dags för Gelleråsen igen:)

Hoppas bara att vädret blir bättre än vad prognoserna utlovar.

Hämtade ut hojen från 1600 mila servicen idag, tydligen finns det en oljerretur slang som ska bytas på fabriksgarantin.
Pratade bara med försäljaren så han visste inte mer, meken hade gått hem. Nån som vet? Anners får ni ta det som bra att veta:)

Jag misstänker att dom menar backventilen till oljereturen. Har för mig att det bara gäller -05 och ev. -06

Den nya ska vara i aluminium och sitter under tanken på slangen till vevhusventilationen.

/M
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hämtade ut hojen från 1600 mila servicen idag, tydligen finns det en oljerretur slang som ska bytas på fabriksgarantin.
Pratade bara med försäljaren så han visste inte mer, meken hade gått hem. Nån som vet? Anners får ni ta det som bra att veta:)

Den behöver bara bytas om den inte klarar ett test med en fjäder man försöker få igenom. Min klara sig utan byte när den var inne på service.

//H
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Hemma från Barkarby igen. Det märks att det ger något att nöta starter! Nu är det nästan 50/50 när man kör race mot en 1000cc och en 600 har inte en chans längre, inte Micke65 heller :D

//H

hehe bäst jag tvättar av kalket från hojen å kommer förbi då :arsele
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hemma från Barkarby igen. Det märks att det ger något att nöta starter! Nu är det nästan 50/50 när man kör race mot en 1000cc och en 600 har inte en chans längre, inte Micke65 heller

Mja nu . Dom första 3 tog du lätt men sedan va det helt jämnt när jag gasade fullt :yoparty vann några race tom :va
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Ligger i soffan halvblind, ingen kom iväg till Midlanda?

Igor skulle väl åka? Men inte hört om han banga eller inte.
Snygg bild Micke, ser snabb ut! :yoparty

Tuvis på lördag och Västerås på söndag. Vilka följer med på Sön? Tänkte försöka få med mig några från Streetfighters Stockholm men får väl se hur det går med den saken.

//H
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top