Superduke-tråden

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Morsning ! Efter en mödosam flytt så är man änterligen klar :yoparty
Jaha så ni brassa Bogan ... Vi brassa Bulten ..https://lagring.storegate.se/user/P...e9e-4975-4e02-8fa1-38623f6440ec&Image=2461388
:yoparty

Lägger in en bild från i onsdags ....

DSC_0153.jpg


Det va fett med hojjar där...nästan lite farligt :tungan
 
Last edited:

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Förlåt mig fader för att jag har syndat. Har bytt in Superduken mot en Fireblade 07.

Oj, snabbt gästspel, lycka till med skrevraketen.

/A

Morsning ! Efter en mödosam flytt så är man änterligen klar :yoparty
Jaha så ni brassa Bogan ... Vi brassa Bulten ..https://lagring.storegate.se/user/P...e9e-4975-4e02-8fa1-38623f6440ec&Image=2461388
:yoparty

Lägger in en bild från i onsdags ....


Det va fett med hojjar där...nästan lite farligt :tungan

Looking good.

/A
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Verkar kul att ni är en bunt som åker Superduke. Nere i mina trakter är jag ensam. Jag har dock luftat hojen ganska flitigt i veckan. Hann med heldag på Sviesta i lördags och heldag på gälleråsen i tisdags. Det var bara jag och en massa plastraketer... Gälleråsen var en grymt kul bana i alla fall. Passade hojen fint. Fast jäklar vilket högt tempo många hade. Jag åkte runt banan på mellan 1:22-1:25 och blev omkörd titt som tätt :gnissla .
Tråkigt att bakdäcket är slut igen bara efter ca 75mil (45 bana +30 på gatan)...
Testade även en B-king i går. Visst var den snabb som satan, men jag kände absolut att SuperDuken är min typ av hoj. Mycket lättare och smidigare. Käns bra att man fortfarande inte har hittat någon hoj man skulle vilja ha i stället. :yoparty
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Tack:)

Är inte allt för glad över att jag bytte bort SuperDuken, men det finns en gräns för hur galet man kan köra med en hoj, och med Duken gick jag över den gränsen för många ggr.


För mig som inte vet riktigt kan du få förklara varför den risken/chansen har minskat med en Fireblade?
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
För mig som inte vet riktigt kan du få förklara varför den risken/chansen har minskat med en Fireblade?

Som någon skribent för en mc-tidning så fint uttryckte det: Superduken är inte trafikmoralens bästa vän. Tyvärr så är det svårt att låta bli att köra som en huligan med den. Nu har Firebladen 170 hk, men jag kan köra lungt med den tillskillnad från Superduken.
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nu har Firebladen 170 hk, men jag kan köra lungt med den tillskillnad från Superduken.
Ok , om du säget det så.. Men Körställningen på superduken är vilsam i alla hastigheter utom i typ 170+. Med en fireblade som du hänger på styret är det väl 170+ som blir vilsam :va
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Som någon skribent för en mc-tidning så fint uttryckte det: Superduken är inte trafikmoralens bästa vän. Tyvärr så är det svårt att låta bli att köra som en huligan med den. Nu har Firebladen 170 hk, men jag kan köra lungt med den tillskillnad från Superduken.

Hua, du måste vara felskapt, jag lånade en CBR 1000RR härom veckan och efter en repa med 212 på klockan så insåg jag att fartvind och muller från Akra gör att man fattar att det går fort.

Otroligt vilken maskin det va men alldeles för snäll och stark, totalt odramatisk att smiska på gas och vipps är man uppe i körkortslöshastighet.

All heder om du klarar av att köra lagligt på en sådan leksak.

/A
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Jo ergonomin är ju "bättre" på Superduken, det är det inget snack om.
Kniper du tanken på Firebladen med benen så avlastar man handlederna så funkar det ju ändå;)
Hehe ja, jag är nog felskapt:) 200 km/h har bara varit av akademiskt intresse, så det är inget jag kommer att pressa på särskilt ofta med Hondan.
Jag kör i samma hastighet på motorvägarna, vanliga vägarna osv med båda hojarna, 120+. Inte lagligt direkt, jag håller med. Men, skillnaden är ju att jag kör MYCKET snabbare på de kurviga landsvägarna med Superduken. Det sista jämför jag med min förra R1. Gillar verkligen kurviga vägar, men de är samtidigt de farligaste vägarna att pressa på, och jag tror inte det finns någon hoj som är lika lätt att bombardera sådana vägar som Superduken. Jag har mer respekt för 170hk I4 än 120hk twin. Twinen har en benägenhet att lura en att det går långsammare än vad det gör.
 
Last edited:

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
Hej alla glada (och sura om det nu är någon sådan här)
Jag skrev i några sidor tillbaka att min duke hade dött några gånger vid körning. Var och mappade om hojjen, verkar ha försvunnit, ganska konstigt i och med att det var samma map dom hivade in igen.

Har fått för mig att jag tycker den har blivit tröttare på senare tiden, inte samma fläsk i den, tror knappast att jag har vant mig såpass, den känns tröttare, har ni som kört nya dukes märkt av detta? Det är ju två års garanti så är det nån som vet nått så hojta till.

Ska ta en långmilare till Gotland nästa vecka tur & retur, återkommer med mer info då, ska se hur den beter sig efter 100 mil till.

Natti!
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Fy fan ! Om 24 tim är jag på första jobbpasset efter 4 v semester ! Känns inget vidare just nu...Ångesten kryper på mer o mer....:gnissla

Här är i alla fall en kortversion av en kommande lite längre berättelse med bilder om vår Europatrippp.... : http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187828
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Fy fan ! Om 24 tim är jag på första jobbpasset efter 4 v semester ! Känns inget vidare just nu...Ångesten kryper på mer o mer....:gnissla

Här är i alla fall en kortversion av en kommande lite längre berättelse med bilder om vår Europatrippp.... : http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187828

Lät som ni haft det riktigt trevligt! Blir kul med en längre rapport att läsa sen.

BTW, ni som plockat bort SAS'en alt. kan lite om funktionen (den är för bättre avgasvärden va?). Får man ut något av det utöver att det smäller och poppar lite mindre och man rensar upp lite på motorn? Tycker dom som åker med orginalpipor smäller bra mycke mer vid motorbroms?
Samt, kopplas den ur elektroniskt på någe vis (därav färre knallar med slip-on) när man lägger in Akramappen? Den måste väl bort om man ska köra PCIII'a alt. TuneBoy?
Har haft mitt removal-kit liggandes sen jag fick hojjen men aldrig riktigt brytt mig om att ta reda på vad det eg. är samt vilken funktion det har.

//H
 
Last edited:

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Tja!

På min 05:a så kopplas SAS:en bort när man lägger på Akra-mappen (Race-mapp)
Kan inte svara på hur mycket det ger i effekt, men som du säger som kommer den att ev. smälla mindre dår det kommer in mindre syre.

Men visst blir motorn lite snyggare med ett "removal-kit" :)

I ett tidigare inlägg beskrev jag att min smällde oerhört mycket, detta hade inte med en felaktig mappning att göra. Problemet låg i en läckande grafitpackning i avgasröret till den bakre cylindern.

Har nyligen kommit hem efter en helg på Gelleråsen:yoparty

/Magnus


Lät som ni haft det riktigt trevligt! Blir kul med en längre rapport att läsa sen.

BTW, ni som plockat bort SAS'en alt. kan lite om funktionen (den är för bättre avgasvärden va?). Får man ut något av det utöver att det smäller och poppar lite mindre och man rensar upp lite på motorn? Tycker dom som åker med orginalpipor smäller bra mycke mer vid motorbroms?
Samt, kopplas den ur elektroniskt på någe vis (därav färre knallar med slip-on) när man lägger in Akramappen? Den måste väl bort om man ska köra PCIII'a alt. TuneBoy?
Har haft mitt removal-kit liggandes sen jag fick hojjen men aldrig riktigt brytt mig om att ta reda på vad det eg. är samt vilken funktion det har.

//H
 

Fjod0r

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2008
Ort
sthlm
Hoj
Husa fs650e
Hej alla glada (och sura om det nu är någon sådan här)
Jag skrev i några sidor tillbaka att min duke hade dött några gånger vid körning. Var och mappade om hojjen, verkar ha försvunnit, ganska konstigt i och med att det var samma map dom hivade in igen.

Har fått för mig att jag tycker den har blivit tröttare på senare tiden, inte samma fläsk i den, tror knappast att jag har vant mig såpass, den känns tröttare, har ni som kört nya dukes märkt av detta? Det är ju två års garanti så är det nån som vet nått så hojta till.

Ska ta en långmilare till Gotland nästa vecka tur & retur, återkommer med mer info då, ska se hur den beter sig efter 100 mil till.

Natti!

Du är säker på att de la in samma map? Min tryckte de in KTM:s standardmapp i vid 100mila servicen. Märkbar skillnad. Se till att få race-mappen för att ha tillgång till hela efektregistret då orginalmapepn (för acra) doserar efekten något. Bara en tanke, kan ju vara värt att dubbelkolla.

Någon som ska Rörka ikväll?
 

Igor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2007, KTM, Super Duke
V-ås

Lite sugen men måste passa. Hoppas ni får lika kul som vanligt!
Nu till helgen är det ju körning Lör/Sön/Mån också. Vilka ska med till V-ås på Sön?

//H

Det kan vara kul med en ny bana.
Om man är hel efter Midlanda :)

/I
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top