Superduke-tråden

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Aj!

Jaha, så blev det då min tur. Det man visste skulle hända förr eller senare hände förr.
I lördags highsidade jag på Gelleråsen. Hojen är ganska mosad och min fot likaså. Lilltån är av och något annat ben i foten är oxå trasigt. Vristen är vrickad, benet är vridet o man är lite blåslagen överallt.
Jag fick en fin lufttur och gjorde en volt över hojen med en stenhård landning på rumpa/höft/armbåge/fot/hand. Efter det blev det ett jäkla snurrande med hojen voltandes bakom mig samt på mig. Som tur var blev jag inte skadad av hojen i alla fall. Jag slog inte i huvudet alls o rygg (tack ryggskydd) o nacke klarade sig oxå utan några men.
Jag får nu gå på kryckor utan att stödja på foten i minst 2 veckor, därefter får vi se.

Hojen är inte i något vidare skick, men vi får se vad doktor Ragnar säger när han är tillbaka nästa vecka. Jag lär i alla fall bli hojlös ett bra tag, om jag har otur så blir det för resten av säsongen.

Men men, inget ont som inte för något gott med sig. Jag vet nu precis hur det går till och hur ont det gör att highsida. :) Tidigare har man bara kunnat gissa. Jag är oerhört nöjd med hur bra skydden fungerade. Det man skulle önska som en förbättring är dock en stjärtkudde. Mitt nästa ställ skall jag beställa med specialmått för att få plats med en stoooor kudde på rumpan. Man skulle ju faktiskt kunna ta bort sadeln från hojen och ha en mjuk, skön sadel fastmonterad i röven på stället istället. :D

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
KTM 450 EXC -08
Det kändes jävligt jobbigt att se dig och cykeln ligga vid banan:(

Men du Nicke! Du ska ha en riktigt stor eloge att du inte deppade ihop.
Trots krashen så var det inget fel på ditt humör:)

Och det viktigaste är att det inte blev värre med dig, hojen går att fixa.

Krya på dig

/Magnus

Jaha, så blev det då min tur. Det man visste skulle hända förr eller senare hände förr.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jaha, så blev det då min tur. Det man visste skulle hända förr eller senare hände förr.
I lördags highsidade jag på Gelleråsen.... :D

Aj då, beklagar verkligen! Och precis när Du fått till hojen att gå så bra också:pannkyss .

Det vill till att ha en känslig högerhand när det börjar gå undan i kurvorna med det vridmoment som Du/Ni har tillgång till. Mina ynkliga 675cc ställer till tillräckligt med huvudbry för mig från tid till annan.

Hoppas i alla fall att rehaben går bra och att Du slipper ha så ont. Trasig fot, vridet ben och en rejäl smäll på svanskotan låter ju inte som en vidare trevlig kombination...

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Så jefla tråkigt Nicke! Skönt du inte skadade dig "allvarligt" iaf! Men försök se det positiva i det, det kunde gått värre med flera benbrott osv. Se bara Craig Jones från i Söndags, hemskt hur illa det kan gå.

Blir abstinensen för stor kan du få låna min en sväng när du blir frisk igen. Krya på dig mannen! :tummenupp

Vilka kommer och tränar starter imorgon på Barkarby?

//H

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4
Det vurpas ju på löpande band nu, och du leder nog hittils Nicke! :näsblod Men Luringen ger inte upp så lätt, det vet vi. Hoppas du kryar på dig fort och att du snart har en frisk Superduke i garaget :) Det kunde trots allt gått betydligt värre, man får tänka så..

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
I lördags highsidade jag på Gelleråsen. Hojen är ganska mosad och min fot likaså. Lilltån är av och något annat ben i foten är oxå trasigt. Vristen är vrickad, benet är vridet o man är lite blåslagen överallt.
Jag fick en fin lufttur och gjorde en volt över hojen med en stenhård landning på rumpa/höft/armbåge/fot/hand. Efter det blev det ett jäkla snurrande med hojen voltandes bakom mig samt på mig. Som tur var blev jag inte skadad av hojen i alla fall. Jag slog inte i huvudet alls o rygg (tack ryggskydd) o nacke klarade sig oxå utan några men.
Jag får nu gå på kryckor utan att stödja på foten i minst 2 veckor, därefter får vi se.

Hojen är inte i något vidare skick, men vi får se vad doktor Ragnar säger när han är tillbaka nästa vecka. Jag lär i alla fall bli hojlös ett bra tag, om jag har otur så blir det för resten av säsongen.

Men men, inget ont som inte för något gott med sig. Jag vet nu precis hur det går till och hur ont det gör att highsida. :) Tidigare har man bara kunnat gissa. Jag är oerhört nöjd med hur bra skydden fungerade. Det man skulle önska som en förbättring är dock en stjärtkudde. Mitt nästa ställ skall jag beställa med specialmått för att få plats med en stoooor kudde på rumpan. Man skulle ju faktiskt kunna ta bort sadeln från hojen och ha en mjuk, skön sadel fastmonterad i röven på stället istället. :D

Läskigt, men skönt att höra att du är relativt ok iaf. Fick höra av Fjodor på Rörken att du gjort en rejäl resa igår, hoppas att du inte överger oss i Superdukeklubben nu. Snart är du tilbaka i skinnet.

/A

Number 2

Living the dream
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
GSXR 1000 K5
Fan va tråkigt Nicke!! Som sagt det vurpas mycket i år! Jag sitter med ett gips på varje arm efter min andra vurpa för säsongen.:huvet

Krya på dig.

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Tack alla för alla uppmuntrande ord. Det värmer. :)
Number 2, krya på dig du med. :pannkyss Gips på båda armarna låter ju fruktansvärt! Jag lider med dig. Jag mår ju faktiskt efter omständigheterna ganska bra. Och så fick jag goda små vita karameller av doktorn oxå. :kryckor :ätapiller :wiggle

Henke: Oerhört generöst av dig att erbjuda mig en åktur på din hoj. :pannkyss

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
Tack alla för alla uppmuntrande ord. Det värmer. :)
Number 2, krya på dig du med. :pannkyss Gips på båda armarna låter ju fruktansvärt! Jag lider med dig. Jag mår ju faktiskt efter omständigheterna ganska bra. Och så fick jag goda små vita karameller av doktorn oxå. :kryckor :ätapiller :wiggle

Henke: Oerhört generöst av dig att erbjuda mig en åktur på din hoj. :pannkyss

Samma deal gäller på din tvillingcykel om du vill smiska go-cartbana innan snön kommer.

Skönt att du skojjar som vanligt.

/A

Igor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Hoj
2007, KTM, Super Duke
Krya på dej!

Krya på dig maestro!

/I

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Angående Midlanda nu i veckan så skiter det sig rejält för mig ialf ...
Man ska inte boka saker på slutet av semestern har jag märkt :huvet

Förhoppningsvis blir det en sväng på gotland ring om nån månad eller så ..

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
BKK Gelleråsen den 22 aug

Hej

Jag har bokat in mig på den BKK som sker fredagen den 22 augusti i Karlskoga.

Någon annan som skall dit?
Speciella preppningar på mig eller hojen?
Tips i allmänhet från er erfarna?

Min (naiva) plan är att jag packar hojen på släp kvällen innan, åker riktigt tidigt från Stockholm och kör hem samma kväll. Ev. kanske jag åker efter jobbet på torsdagen och checkar in på hotell sent på torsdagkväll det beror på hur tidigt man måste åka för att hinna på morgonen. Jag är morgonpigg så det borde gå bra köra så tidigt, det skall vara 258km hemifrån enligt Vägverkets reseplanerare......mao ca 3timmar med släpet.

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
KTM 450 EXC -08
Hej

Jag har bokat in mig på den BKK som sker fredagen den 22 augusti i Karlskoga.

Någon annan som skall dit?
Speciella preppningar på mig eller hojen?
Tips i allmänhet från er erfarna?

Min (naiva) plan är att jag packar hojen på släp kvällen innan, åker riktigt tidigt från Stockholm och kör hem samma kväll. Ev. kanske jag åker efter jobbet på torsdagen och checkar in på hotell sent på torsdagkväll det beror på hur tidigt man måste åka för att hinna på morgonen. Jag är morgonpigg så det borde gå bra köra så tidigt, det skall vara 258km hemifrån enligt Vägverkets reseplanerare......mao ca 3timmar med släpet.

Inskrivningen brukar börja ca 0700 så det innebär att du måste åka absolut senast 0400:skrämd

Tycker absolut att du ska åka kvällen innan så att du är utvilad, det är jobbigt att köra hoj en hel dag och sedan köra bil hem på kvällen.
Fixa ett rum på Karlskoga hotell eller Zlafen, där brukar det vara bra priser.

Kontrollera följande på Hojen
Däck
Bromsbelägg
Drivpaket (kedjespänning)
Se till att du har full tank

Dig själv
Utvilad
Drick mycket kvällen innan
Drick minst 0.5 liter mellan varje pass (om det är väldigt varmt drick mer och ta ev. Resorb)

Lovar att du kommer få en bra dag på Gelleråsen:)

/Magnus

Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Inskrivningen brukar börja ca 0700 så det innebär att du måste åka absolut senast 0400:skrämd

Tycker absolut att du ska åka kvällen innan så att du är utvilad, det är jobbigt att köra hoj en hel dag och sedan köra bil hem på kvällen.

Däck
Bromsbelägg

Dig själv
Utvilad
Drick minst 0.5 liter mellan varje pass (om det är väldigt varmt drick mer och ta ev. Resorb)

/Magnus

Tack för tipsen, jag skall absolut överväga att sova över istället för att köra på morgonen...jag vill ju ha ut något av dagen också, inte bara gäspa hela dagen.

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4

Däck
Bromsbelägg

Dig själv
Utvilad

/Magnus

Om du har tid så ändra gärna alla stötdämparinställningar till "Sport" också, hojen blir mycket stabilare. Annars är det bara att gasa, du kommer ha skitkul! :tummenupp

Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
Om du har tid så ändra gärna alla stötdämparinställningar till "Sport" också, hojen blir mycket stabilare. Annars är det bara att gasa, du kommer ha skitkul! :tummenupp

Tackar och bockar
Det står på agendan redan skall också kolla upp Nickelurings (med flera) inlägg i tråden om anpassning efter vikt av förare (tror jag det var) - man behövde ett kvastskaft för att justera om man inte hade orginalverktyget.

Jag kommer att ta det väldigt lungt.....nybörjare med för stark hoj på bana är ju annars ett recept för skador.

Tacka alla för den kunskap ni sprider i tråden :tummenupp

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4
Tackar och bockar
Det står på agendan redan skall också kolla upp Nickelurings (med flera) inlägg i tråden om anpassning efter vikt av förare (tror jag det var) - man behövde ett kvastskaft för att justera om man inte hade orginalverktyget.

Jag kommer att ta det väldigt lungt.....nybörjare med för stark hoj på bana är ju annars ett recept för skador.

Tacka alla för den kunskap ni sprider i tråden :tummenupp

Har du inte tid och ork till att justera fjädern bak, så räcker det till en början att ändra resten, bara det gör stor skillnad. Kolla i manualen, där står alla siffror. Hur mycket väger du?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati