Superduke-tråden

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Med den drevningen går inte 4an som 3an då , tex med 16/38 så brassar man upp han i ca 90-110 och kör om man vill till varvstop ca 160-170km/h
Det jag menar är, lurar man inte sig själv lite om drevningen blir för hög att wow drog upp han på 4an men egentligen så är det samma sak som innan med 16/38 fast på 3an..:tungan
Blev lite snurrigt kanske :D
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Det viktiga är att man har en bra utväxling för ändamålet:tummenupp

Om det är så att man vill ha en väldigt låg etta för att "stunta" är jag med på banan, men att dreva ner den bara för att kunna dra upp den på slangen med högre växel har jag svårt att förstå:va

Det är ju inte så att det saknas vrid i bitarna:yoparty
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Med den drevningen går inte 4an som 3an då , tex med 16/38 så brassar man upp han i ca 90-110 och kör om man vill till varvstop ca 160-170km/h
Det jag menar är, lurar man inte sig själv lite om drevningen blir för hög att wow drog upp han på 4an men egentligen så är det samma sak som innan med 16/38 fast på 3an..:tungan
Blev lite snurrigt kanske :D

Drar upp han i runt 95-100 på 3:an, kör jag till varvstopp ligger det runt 160. Nu e inte jag bra på 4:an men ska den gå för mig upp måste det gå i 125 och jag får rycka i med kroppen rätt hårt. tycker inte att det blir som att hoppa en växel, utan är rätt nöjd med hastigheterna. var precis därför jag inte ville ha ett 42 drev för att då blir väll 3:an som 2:an och 4.an som 3:an.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Okidoki Kamikaze .
Intressant länk marcus :)

Nickeluring hur går det med hojjen och din fot ?

Jo , det verkar bli fin fint väder i helgen :tummenupp någon som fortfarande brassar på tex bulten eller är det bara gokart banor som gäller här :confused:
Det kan väl va kul att få växla upp från 2an nån gång me va :D
Mvh
 
Last edited:

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Jo tack, jag kan gå hjälpligt på foten nu, så den blir bättre. Hojen vet jag inte vad som händer med, jag får inte tag på Ragnar...men det blir nog inget mer hojåkande för mig i år i alla fall.
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Äntligen Knäskrap

Körde bana för andra gången idag, på sviestad igen. :tummenupp
Satte på Michelin power pilot 2ct igår (bak), och fick sånt bra fötroende för hojen att jag lyckades få ner båda knäna i backen (inte samtidigt :tungan ).
Det var första gången för mig så jag blev fett med nöjd :D

Angående bakhjulsåkning så har jag fortfarande svårt att få upp den på trean. Kör min 07:a helt original förutom ett 40-drev. Jag brukar koppla upp den på tvåan å sen växla till 3:an, 4:an. Kul det med, men visst fasen borde jag kunna få upp den lätt på trean? Hur gör ni? Kopplar ni upp den på trean eller gasar ni upp den med hjälp av bakbromsen?

Jag vill ha mer pulver utan att bli bannad från banorna. Sviestad kräver ju originaldämpare.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
En får gratulera till knäskrapen! Måste skaffa mig ett skinnställ med puckar så ja kan vika ut benet. Har ju ingen aning om hur långt ner ja ligger. Men ja använder hela däcket vet ja :) Kul att du följde med iaf! Ha de!
 

ausson

Riktiga män dricker koncentrerad saft.
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Lysekil
Hoj
Husa 02 650/Husa 04 650 motarder
En fråga här ifrån mig som känner att det kommer bli en SD nästa säsong. Allt med denna hojen verkar ju nästan vara förbra för att vara sant, men dethär med soppaförbrukning, har hört att den ska dra en del och tanken är rätt liten,så vad brukar snittet ligga ?
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
En fråga här ifrån mig som känner att det kommer bli en SD nästa säsong. Allt med denna hojen verkar ju nästan vara förbra för att vara sant, men dethär med soppaförbrukning, har hört att den ska dra en del och tanken är rätt liten,så vad brukar snittet ligga ?

Soppaförbrukningen är lite svår att svara på då det är dirket kopplat till hur man kör.
Men allt mellan 0,6 och 1,1 beroende på om det är lugn körning på gata eller riktigt högt tempo på bana.

Tanken på 05/06 är 15 liter och 18,5 liter på 07/08

Men visst drar den mer än en radfyra vilket är helt normalt för att vara en twin.
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Rejäla fighter mellan SD:n och en Gixxer 1000 i videon....kul inslag.

Jepp, tycker det klippet visar lite hur underskattad Superduken är som hoj på bana. Det mesta på den var tom orginal. De körde med däck för gata medans de andra hojarna körde med slicks t.ex.
Superduken som hoj är oslagbar. Körglädje, bromsar, chassie, fjädring, motor, ergonomi osv håller riktigt grym klass.
Fast på bana hade jag önskat två saker, eller tre kanske. Mer kraft, högre utväxling och en bättre utformad tank. Ktm Venom, någon?

En fråga här ifrån mig som känner att det kommer bli en SD nästa säsong. Allt med denna hojen verkar ju nästan vara förbra för att vara sant, men dethär med soppaförbrukning, har hört att den ska dra en del och tanken är rätt liten,så vad brukar snittet ligga ?

Min förra Superduke -06 drog runt litern milen. Så reservtank lampan lyste oftast efter 10-11 mil. Detta med blandad körning.
 
Last edited:

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Jag skrev tidigare om min koppling, jag har pratat med meken och delar är beställda. Det som gick åt är bland annat kopplingskorg och nå'n lamell plus lite annat smått och gott.
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Någon som har monterat clip-on på sin Superduke?

LSL har några riktigt fina som har fästen där styrändan sitter lite högre.
Dessa borde sitta fint på SD så att det inte blir extremt lågt, frågan är om det passar utan att man måste skära i fronkåpan?

Jag skrev tidigare om min koppling, jag har pratat med meken och delar är beställda. Det som gick åt är bland annat kopplingskorg och nå'n lamell plus lite annat smått och gott.

Bra att det är fixat :tummenupp
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Körde bana för andra gången idag, på sviestad igen. :tummenupp
Satte på Michelin power pilot 2ct igår (bak), och fick sånt bra fötroende för hojen att jag lyckades få ner båda knäna i backen (inte samtidigt :tungan ).
Det var första gången för mig så jag blev fett med nöjd :D

Angående bakhjulsåkning så har jag fortfarande svårt att få upp den på trean. Kör min 07:a helt original förutom ett 40-drev. Jag brukar koppla upp den på tvåan å sen växla till 3:an, 4:an. Kul det med, men visst fasen borde jag kunna få upp den lätt på trean? Hur gör ni? Kopplar ni upp den på trean eller gasar ni upp den med hjälp av bakbromsen?

Jag vill ha mer pulver utan att bli bannad från banorna. Sviestad kräver ju originaldämpare.

Kul! Själv kunde jag tyvärr inte åka denna gången. Satsar på Sviesta den 4 Sept då nästa kvällåkning är i stället. Många kompisar var dock där.
Ang bakhjulsåkning: På 3:an slå av/på och ryck till lite så går det kanon! På 4:an samma, men man får rycka utav he* och inte ha för mycket soppa i den!
Har orginaldrevning nu 16-38? men funderar på 16-40, mest för att den borde kännas lite rappare då.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fast på bana hade jag önskat två saker, eller tre kanske. Mer kraft, högre utväxling och en bättre utformad tank.
Du kan alltid sätta dit ett 17 drev i fram om jag förstår dig rätt med högre utväxling "satt orginal på min -06" toppar 250km/h då :)

Duken drar inte mkt orginal har jag ialf läst :) typ 0.6 blandat dock så har jag alltid haft map/akkra och då blir det 0.7-1.0 ungefär ...

ska du inte byta till 40 bak micke??
Tja Kamikaze . Jag gillar att kunna dra på växlarna så jag vågar inte byta till 40 i bak pga av att jag tror den blir lite "kort" då..
Sen så tycker jag inte att jag är såå bra på uiiillaa ;) Grejjar inte att växla , suck...
Ni som drar upp han på 3an orginal ska ha diplom för det !
Inte lätt att göra ens med map o akkra tycker jag ..men det är förbannat kul när man får till det :yoparty

Få se vi kanske syns på bulten i morgon :tummenupp
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jo tack, jag kan gå hjälpligt på foten nu, så den blir bättre. Hojen vet jag inte vad som händer med, jag får inte tag på Ragnar...men det blir nog inget mer hojåkande för mig i år i alla fall.

Den stod utanför verkstaden sist jag var där och såg lite skamsen ut..
knäppte två bilder på den.

Ragnar pratade om inlösen på den.

/Freddan
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top