frefeh
Två cylindrar är fler än en..
Grymt väder igår...Tror det va dig jag mötte på bulten. ´
(inte så många sd ute.)
fan den blev jäkligt porrig efter omlacken
Grymt väder igår...Tror det va dig jag mötte på bulten. ´
(inte så många sd ute.)
Tror det va dig jag mötte på bulten.
Tack , Synd att man trillade hemma vid postlådan. =repor.....
Kommer nog åka när vädret tillåter,(Har 300m till bulten).
Fy fan va surt!! Mycket? Låter inte alls kul!
Två frågor...
1. Tycker att min SD känns "sladdrig" i styret då jag bromsar in (normal inbromsning). Lager som är glapp?
Två frågor...
1. Tycker att min SD känns "sladdrig" i styret då jag bromsar in (normal inbromsning). Lager som är glapp?
2. Hur mycket smäller era lådor vid växling, tycker att min smäller på 1a-4e växel. givetvis speciellt mellan 1-2...normalt?
Postar härmed Nickelurings förträffliga stötdämparinställningsskola en gång till! Min hoj blev tex 1,5 cm högre bak med korrekt inställd bakdämpare för min vikt (ca 80kg) Har tidigare lyckats skrapa systemet i marken vid nedlägg,så lita inte på fabriksinställningarna.
Fixa förspänningen bak o fram för din vikt med hela utrustningen på. Det kommer att bli som en ny hoj.
Ställ in kompression och retur på normal till att börja med.
Jag har inte siffrorna nu, men vad du ska ställa in är så att "rider sag" blir korrekt. Alltså hur mycket hojen sjunker ihop med dig på jämfört med totalt obelastat, alltså hjulen i luften.
Fixa fram först, sedan bak. Har för mig att det ska vara 30-40 mm bak...
Hittade siffrorna: Du ska ha följande "rider sag":
Fram: 35 - 50 mm
Bak: 30 - 40 mm.
Försök få till mitt emellan på båda. När du har fått till det rätt så ska du kolla "static sag" alltså hojen stående rakt upp utan dig på. Du ska då ha ca:
Fram: 25-30 mm
Bak: 5-10 mm
Ligger du utanför någon så ska du ändra "rider sag" igen, men du ska fortfarande ligga inom gränserna. Går det inte att få till så behöver du andra fjädrar. En lätt förare behöver då förstås mjukare fjädrar och en tung ska ha styvare.
Detta är något som alla borde göra på sin hoj. KTM ställer i bästa fall in det så det passar en medeltung förare, men det är inte alls säkert. I mitt fall var det åt helskotta inställt. Fram var det olika förspänning på vänster o höger - inte bra KTM! Jag hade oxå vobbel innan jag fixade min förspänning.
Förspänningen fram ställs in med de stora aluminium muttrarna högst upp på gafflarna. Standard från fabrik skall vara 5 varv har jag för mig.
Förspäningen bak ställs in genom att vrida på den stora aluminium grejen som sitter gängad högt upp på dämparen. Du kan prova att vrida fjädern för att få runt den. Annars rekommenderar jag ett trä- eller plastskaft som inte skadar aluminiumet. O sedan bankar du på skaftet med en gummiklubba för att vrida mojängen.
Man måste vara 2 när man gör detta. Tips är att ena personen lyfter upp fram- eller bakhjul genom att vrida upp hojen på stödet o den andra mäter. Fram mäter man direkt på gaffelbenet o bak mäter man från t.ex. hjulaxeln till en fast punkt rakt ovanför, t.ex. ljuddämparen.
När du sitter på hojen ska du sitta i normal körställning. Ställ hojen så att den precis balanserar mot en vägg. Glöm inte att ha full utrustning på.
Alla vätskor bör vara kollade och påfyllda. Halv tank med soppa är bäst.
Har du frågor så är det bara att hojta till.
Lycka till. Tror du kommer bli nöjd.
Någon som har tid och lust att stötdämparmecka?
/A
Någon som har tid och lust att stötdämparmecka?
/A
säger samma sak, behöver helt klart hjälp med det där då jag fatta typ hälften.. haha
Jag är på! Dock inget ess, så nån typ Luring som kan det på riktigt vore kanon att ha som hjälp. När kommer han hem igen?
Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, Johan.
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Europeiska investeringsbank... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Transportstyrelsen har före... |
|
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |