Superduke-tråden

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
En fråga till er som har kört SuperDuke ett tag. Vad händer med motorn efter ett antal mil, låt säga 1500?

Jag vet inte riktigt , men kan säga att min 1600mila service "stora" så behövde de inte ställa in någon ventil ialf ..
Och min har gått 1800mil nu och jag tycker att den går lika bra nu som vid 500 mil om inte bättre ;)

Sen hur länge grejjerna håller..tja ,vattefasen men motorn är beprövad och sitter i en massa olika Ktm Modeller och ska tåla en del stryk :)

4-5000 mil borde inte vara nått problem kan jag tycka ..
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Kan man köra med Accra mappen med Sebring piporna eller???

de funkar utmärkt.. ja hade det innan och mekaniker sa till mig att det va det man skulle köra med.
om man ville vara petig så skulle man dynojet bänka den mot deras online system men det skilde så lite.

Nu köpte jag ju mig ett trioval Acra och mappningen va rätt.. så ja behövde inte mappa om :tummenupp
 

this_is_me

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
bygdeå / umeå
Hoj
yamaha wr450f motard
medans ni snackar om mappning och pipor.. jag har beställt speedtech pipor till min, (en kille i skellefteå som tillverkar). och jag hade tänkt köra på orginal mappningen, nu till frågan.
gör det någonting,??
har varken råd eller suget att betala över 1000 spänn för mappning bara för att få allt optimalt.
det ska väll inte skilja så mycket??
 

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4
medans ni snackar om mappning och pipor.. jag har beställt speedtech pipor till min, (en kille i skellefteå som tillverkar). och jag hade tänkt köra på orginal mappningen, nu till frågan.
gör det någonting,??
har varken råd eller suget att betala över 1000 spänn för mappning bara för att få allt optimalt.
det ska väll inte skilja så mycket??

Motorn kommer gå för snålt = inte bra. Jag skulle inte chansa. 1000 spänn tycker jag för övrigt lät jävligt dyrt :va Lelles tar 300.
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Jag kan försöka assistera om vi väljer någon lämplig dag :tummenupp under påskhelgen kanske? Se även till att skaffa lämpliga verktyg så man kan ändra spänningen på fjädern bak.

Jag kan hela påsken, hur står det sig för alla andra som är sugna? Verktyg, hmm.. Trodde man hade en speciell ringnyckel att skruva med? Eller våldar man med nån typ av mjukare spett? För bak alltså.


Japp, det var därför det var så bra sagt. :D

Välkommen hem :tummenupp

har varken råd eller suget att betala över 1000 spänn för mappning bara för att få allt optimalt.

Den kommer gå snålt, men några 1000:- ska du inte betala. En kaffelängd så borde det vara klart sen. För han som gör det handlar det om att plocka bort sadeln, plugga in en kabel, trycka 10ggr på datorn och sen låta den stå på tomgång 15min.


Hur många här är det som justerat sina TPS'er? Jag gick på mina ikväll inför mappning och den bakre var "ganska" fel. 1.3volt mot bokens 1.0. Den främre var mycket bättre men tror tomgången gick ner 3-400rpm av att justera in den bakre och den låter nu mycket lugnare på tomgång. Vad har ni andra för erfarenheter?

Eftermiddagsbrassa imorgon vid bra väder?
 

this_is_me

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
bygdeå / umeå
Hoj
yamaha wr450f motard
Motorn kommer gå för snålt = inte bra. Jag skulle inte chansa. 1000 spänn tycker jag för övrigt lät jävligt dyrt :va Lelles tar 300.

Hmmm ok, kanske ska kolla upp det endå. har just köpt hojjen hos handlaren och han sa då att om jag köpte acra piporna av dom så skulle dom bjuda på mappningen, annars skulle det gå på ca 1000 spänn.

jag bytte ju in min crf 450HM -03 för 33K och fixade även en köpare för den efter typ en vecka så han fick köpa den av handlaren för 36-39K så dom har ju fan gått plus 3-6 tusen. så nog fan borde dom då bjuda på mappningen. fast o andra sidan så e min erfarenhet av mc affärer att när affären väl är påskriven så blir det inga fler förmåner. men men det här är ju en annan affär så dom kanske är lite mer mänskliga. ska göra ett försök iaf :D
tack för svaren :tummenupp
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Verktyg, hmm.. Trodde man hade en speciell ringnyckel att skruva med? Eller våldar man med nån typ av mjukare spett? För bak alltså.

Det absolut bästa är att ha en haknyckel, men om man sprayar lite 5-56 mellan mutter och fjäder så går det lätt att knacka den med en träpinne och hammare:tummenupp

Använd inte något av stål eller annat hårt material, då kommer man att skada aluminiummuttern:(
 

Mange Knutsson

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Stockholm - Kransen
Hoj
KTM 450 EXC -08
Två frågor...

1. Tycker att min SD känns "sladdrig" i styret då jag bromsar in (normal inbromsning). Lager som är glapp?

2. Hur mycket smäller era lådor vid växling, tycker att min smäller på 1a-4e växel. givetvis speciellt mellan 1-2...normalt?

1. Som Sixx och Number 2 säger så kontrollera inställning på både framgaffel och bakstötdämparen. Se även till att lufta framgaffeln innan då justerar fjädringen, detta bör man göra regelbundet. Kolla för säkerhets skull styrlagret så att det inte är glappt. Om så är fallet är det bara att justera det men absolut inte för hårt.

2.Lådan kan "smälla" lite, speciellt om den inte har gått så mycket. Det kan även bero på kopplingen. Se till att det inte finns något luft i systemet, kan till och med vara läge att byta hydrauloljan till kopplingen.
Det ska vara "Magura blood" eller "Motorex Hydraulic Fluid 75" hydraulkopplingen.

Det finns 2 sätt att byta oljan.
1. Töm hela systemet. Fyll på ny olja bakvägen från slavcylindern med en doseringsspruta, finns på bla. ELFA.

2. Pumpa ur lite i taget och fyll på olja i behållaren, men se till att behållaren inte blir tom för då kommer det in luft. När det kommer ut ny fin olja vid slavcylindern så är det klart.

En fråga till er som har kört SuperDuke ett tag. Vad händer med motorn efter ett antal mil, låt säga 1500?

* När byter/ställer man ventiler
* När byter man kamrem
* När byter man Kolvar???
* m.m.

Frågar så klart om man vågar köpa ett ex. som gått 1500-2000 mil, eller får man det billigare inköpet surt tillbaka vid en svindyr service framöver?

Tacksam för svar

//David

Det lär inte hända mycket med LC8 motorn om man byter olja + filter och kontrollerar/justerar ventiler så går den länge. Självklart ska man se till att hojen är varm innan man börjar ge på fullt men det gäller alla motorer och det påverkar garanterat livslängden.

Kamrem finns ingen då det är kedja och den lär inte behöva bytas på väldigt länge.
Kolvar går säkert minst 5000 mil utan problem.

Servicen vid 1500 mil kostar ca 5-6 tusen och då ska ventiler kontrolleras/justeras.
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
:tummenupp :tummenupp Detta är anledningen till varför jag hänger på SH! finns väldigt många trevliga och kunniga människor!

Tack för alls tips och svar. Kommer att göra detsamma för näste man!

:tummenupp :tummenupp
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Jag kan hela påsken, hur står det sig för alla andra som är sugna? Verktyg, hmm.. Trodde man hade en speciell ringnyckel att skruva med? Eller våldar man med nån typ av mjukare spett? För bak alltså.


Jag kan också leka hela påsken med rerservation för BB besök, när var hur?

Vad behöver vi för verktyg? Inne el. Ute? osv..

/A
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Jag kan tyvärr inte vara med o skruva fjädring i helgen.

De enda verktyg jag kan komma på som behövs är:

Fram: fast nyckel som finns i KTM's vertygsväska, stjärnmejsel till att lufta gafflarna (med framhjulet i luften, lyft ej i gaffelbenen)

Bak: Gummiklubba samt plastbit (eller liknande, träbitar tenderar att splittras en hel del) typ 40 cm lång för att klubba runt den stora aluminiumskruven. Insexnyckel för att lossa aluminiumskruven (finns i verktygsväskan).
Stålmåttband eller annat att mäta med.
5-56 underlättar; en person lyfter upp bakhjulet och den andre vrider på fjädern så kan man vrida runt aluminiumskruven.

Papper o penna att skriva på underlättar, inställningar, mått, et.c.

När ni sitter på hojen så måste man gunga fjädringen lite innan man mäter. Ibland så fastnar den i ett läge lite grann.

ALL utrustning skall vara på och man ska sitta i körställning när man mäter "rider sag". Ställ hojen nära en vägg ifall ni bara är 2 så att man precis kan balancera hojen upprätt med ena styränden löst mot väggen. Är man fler så kan en person hålla balansen på hojen fram eller bak, medans föraren sitter på o den tredje mäter.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Jag har alla verktyg man behöver, men får bara in en knarr åt gången i garaget om man ska kunna jobba också (massa plats utanför). Bestäm vart ni, så kör vi! Lördag kl. 12?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Skogis 16:15 för lite Bulten med efterföljande slafsmiddag på Rosenhill, nån sugen?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top