Superduke-tråden

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Min superduke känns lite underlig i svängarna tycker jag. Känns som att den vill svänga själv nästan, väldigt svårt att förklara. Den är inte sne så att säga, går rakt annars :D

Men främst i högersvängar så är det nästan som jag får motarbeta den istället för att följa med den i in kurvan. Är detta en detta en dämparfråga? något som är felinställt eller är det något värre?
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Halloj!
Nu på lördag blir man medlem i "SD" klubben igen!
Köpte en sprillans SD 2006 och körde en sommar endast 250 mil (underbar hoj) sedan dess har det blivit lite andra hojjar (många KTM!!) men ska nu återigen köpa en beggad SD som har 2 månaders nygaranti kvar. Den har gått 1000 mil.

Frågan lyder...
Ni som har haft era hojjar lite längre och kört dem mycket har det varit några speciella problem med dem?
Har läst här i tråden och det jag läst verkar vara ett och annat oljeläckage men inge allvarligare grejor.

Det går att t.o.m den 23 månaden att förlänga nygarantin ytterligare 24 mån för 3600 kr. Vet inte om jag ska göra det eller ej har ändå 6 mån beg garanti från firman där jag köper hojjen.

Har hört att det bara går att förlänga garantin från 07:eek:r och framåt men jag kan ha fel. Dom kanske säger olika på olika firmor?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Är detta en detta en dämparfråga? något som är felinställt eller är det något värre?

Min Duke va lite som din i början med .
Gå igenom alla inställningar i fjädringen noga så ska du se att det ordnar upp sig ;)

Frågan lyder...
Ni som har haft era hojjar lite längre och kört dem mycket har det varit några speciella problem med dem?

Snart 2000 mil inga problem alls :tummenupp

va den billigaste dom har, men den mäter i 0-20kgm.. vad är det om man jämför med 10nm

Såhär 1 kgm/kpm = 9.80665 Nm så 10kgm=ca 100nm
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Installerat och gjort klart med TuneBoy'en inför måndagens mappning. Petade in Lurings mapp han hade förra året och tog en repa idag. Ryckigheten på låga varv är borta och vridet vid 3-4k/rpm är bra mycket kraftigare. Tyckte det var en markant skillnad på att bli av med original luftburken.. Men nu, utan att det ens är mappat för just min maskin.. Vilket ös, helt sjukt! :skrämd Det skottar på som aldrig förr! Varvstoppet uppflyttat till 10k och skillnaden nu mot innan mellan 8k & uppåt går inte att beskriva. Känns som VTEC! Nå grönjävligt vilket drag det blev i maskin :yoparty Ska bli grymt kul & se om man kan vrida ur ännu lite mer på Måndag :Bugar
 

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Har hört att det bara går att förlänga garantin från 07:eek:r och framåt men jag kan ha fel. Dom kanske säger olika på olika firmor?

Den jag hämtar imorrn är en 06:a uttagen 2007-06-12 och den går att förlänga garantin på det är står så när handlaren loggar in hos KTM men jag måste göra det senast 12 maj. (kanske just för att den är uttagen 07)

Micke 65 "Snart 2000 mil inga problem alls"

Låter bra:tummenupp
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Javisst . Idag slog jag till och bytte ut min trotjänare mot en Hertig av lite högre rank ;)
rrrrrrrrrr rrrrrrrrrrr :)
 

Bifogat

  • bra bild förminskad.jpg
    bra bild förminskad.jpg
    95.8 KB · Visningar: 89
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nej . Jag va hos Ragge o bytte lite :)
Fixxade garanti till juni 2011 det är en -07a .

Fick inte ens ont i röven från Uppsala-hem runt 10mil :)

Polarn slog i skallen och köpte en H-D .. Tvi Tvi ..
Han lär nog byta tillbaks va det lider ;)
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Nej . Jag va hos Ragge o bytte lite :)
Fixxade garanti till juni 2011 det är en -07a .

Fick inte ens ont i röven från Uppsala-hem runt 10mil :)

Polarn slog i skallen och köpte en H-D .. Tvi Tvi ..
Han lär nog byta tillbaks va det lider ;)

Helt rätt! Sadeln är bara en myt, den är hur bekväm som helst när man väl sitter på den.

Är du sugen på lite rakt-fram-race nån dag? Skulle vilja jämföra hur mycket skillnad man fått fram, rent praktiskt. Sugen?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Mja , lite kanske :)

Med rullande start då kanske ? annars får du bara stryk :)

Mest sugen på att åka kurvigt , shit va denna hojjen svänger lätt ...

Snackade med några på Lelles som berätta att det är en Bana på gång vid Arlanda :banana :banana Låter för bra för att vara sant ..
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Tack frefeh :)

Vilken skylthållare rekommenderas , sugen på fixxa till baken .
Det sitter en liten reg skylt på :)

Riktigt fett Brassa väder idag ..

Mvh
 

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Trångsund
Hoj
KTM 690 duke -08
vem va det som lekte runt på söder igår med en Superduke R, satt på sonjas grek när jag hörde ett bekant ljud utanför.. ;)
 

dandan

Fortfarande hel!!
Gick med
10 Jan 2008
Ort
Mariehill
Hoj
SuperdukeR -07 (R.I.P), SuperdukeR -08 (hoppas på det bästa)
Installerat och gjort klart med TuneBoy'en inför måndagens mappning. Petade in Lurings mapp han hade förra året och tog en repa idag. Ryckigheten på låga varv är borta och vridet vid 3-4k/rpm är bra mycket kraftigare. Tyckte det var en markant skillnad på att bli av med original luftburken.. Men nu, utan att det ens är mappat för just min maskin.. Vilket ös, helt sjukt! :skrämd Det skottar på som aldrig förr! Varvstoppet uppflyttat till 10k och skillnaden nu mot innan mellan 8k & uppåt går inte att beskriva. Känns som VTEC! Nå grönjävligt vilket drag det blev i maskin :yoparty Ska bli grymt kul & se om man kan vrida ur ännu lite mer på Måndag :Bugar

Coolt....vilken luftburk har du monterat? Jag har fått rekomenderat att såga av luftintags kröken till luftburken under tanken, för att få lite bättre respons.
Någon som provat detta?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Inte trodde jag att det va en såån skillnad på väghållningen på en R :)
Fifan va den svänger lätt .
Mumma .
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Coolt....vilken luftburk har du monterat? Jag har fått rekomenderat att såga av luftintags kröken till luftburken under tanken, för att få lite bättre respons.
Någon som provat detta?

Ser ut så här, bild. Ser riktigt rått ut från sidan, och grymt skönt insugsljud, bild.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nice Henrik .

Du skulle ha stannat så jag fick lyssna på ditt ljud...Det va väl dig jag mötte på bulten vid ca 12:00 ?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Nice Henrik .

Du skulle ha stannat så jag fick lyssna på ditt ljud...Det va väl dig jag mötte på bulten vid ca 12:00 ?

Det var du alltså? Misstänkte nästan det, men har du köpt ny hjälm? Du hade väl en mörk Shoei med grått i? Tyckte han jag mötte hade massa vitt så orkade inte vända. Vi var på väg på en långsväng. Blev nästan 35mil idag, och en Honda som spräckte bromsoket i fram :skrämd
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Det var du alltså? Misstänkte nästan det, men har du köpt ny hjälm?

Japp , köpte en ny förra året Shoei igen :)

35 mil är fett ;)

Åkte med några kompisar som tyvär hade glömt handbromsen i :) Hd/kawa hehe ..
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top