Superduke-tråden

lill-mackan

lite mera hårdrock
Gick med
14 Mar 2006
Ort
här och var
Hoj
-08 dukeR
Godkväll hojåkare.

Någon som vill sprida lite ljus på lätt amatörmässiga frågor såsom skillnaderna på en 07:a R mot 08-09 R.. Utseendemässigt samt prestandamässigt. Övertydlighet samt mycket info är ett plus.. Antingen en hertig eller en hypermotard, och ja ja vet att man har mer "nytta" utav en duke men satan va HM:en var kul att köra!!!

Håll i hatten gasa hela natten? Ha det mumma
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag tycker att Hm är lite slö ..Lite kort i registret och har en konstig körställning .
dock så är den väldigt snygg :)
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Superduke VS Touno

Testade en Aprillia Touno -07 i går och den kändes väl ok, men konstig...
Det jag framförallt tänkte på var körställningen som var mycket annorlunda. Man hade fötterna långt fram och upp (kändes kostigt).
Motormässigt hade jag förväntat mig att draget skulle vara bättre. Tyckte att den kändes tröttare en SD. Motorkaraktären var bättre på lägre varv, men den vibrerade mycket på högre varv.
Motorljudet var bra mycket mesigare på Tounon (båda kördes med orginalpipor) den bara fräste lite...

Tyckte att superduken var bättre på allt för utom 2 punkter:
- Bättre vindskydd på Touno
- Tounon kändes lite stabilare i kurvor (inte lika känslig för ojämnheter) i svängen. Kan inte riktigt säga vad, men Superduken är nervösare i svängarna.

Känner dock framförallt att jag gjorde rätt val när jag köpte SD, för jag var även lite sugen på Tounon.

Testade bara en kort sväng men detta var vad jag reflekterade över...
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Känner dock framförallt att jag gjorde rätt val när jag köpte SD, för jag var även lite sugen på Tounon

Kul info ! Touno fanns även med i min lista ...liksom Speed tripple ,Honda cb1000r , Hyper Motard men ingen klår eller kommer på pallplats med Sd .
Så jag gjorde det enda rätta uppgraderade till en R :)
Mvh
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Var köpar man den luftburken nånstans??

Luftburken som Henrik har köpte jag av en farbror som heter Mar i USA. Han gör dem i sitt garage. Om du vill maila o kolla med honom så tror jag att jag kan hitta hans emailadress nånstans. Det är lite krångligt o man måste betala med check som man får skicka över...

Annars gör MotoHooligan de här som är lite mer genomarbetade, men dyrare: http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=8333
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
I lördgas var jag på Säve dipå och körde lite olika konkurenter bla Ducati Streetfighter, Honda cb1000r, och Yamaha FZ1. Fy fan va gött det va att åka hem på sin Superduke och inse att den är den bästa!

Sen ska jag erkänna att BMW K1300r är jävlig rå även om den inte är en konkurent till Superduken.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Var köpar man den luftburken nånstans??

Precis som Nicke säger så är det en kille i USA som gjort burken från första början. Jag skulle eg. köpt en utav MotoHooligan från början men tycker hans pris innan den är hemma i Svea är lite väl i överkant. $375 + tull & moms, med dagens svaga krona blir en slant. Vill du komma billigare undan & känner nån som jobbar i alu. kan du få låna min burk och kopiera om du vill? Iofs. ska man aldrig jämföra siffror från olika bänkar, men jag slår MH's egna körningar med hästlängder så den fungerar hur bra som helst, även om den inte är lika flashig.

Precis kommit hem från Tommy på Effektbolaget. Kört den i bänken ihop med TuneBoy och nya burken.. Jag tyckte den gick bra innan, när jag bara hade luftburken. Sen när jag ladda över & prova Nickes TB-mapp gick den ännu värre, men nu? Helt sinnessjukt vilket jävla ös de blev i maskin! Från att den, som jag tyckte, gick duktigt mycket bättre mot orginal, har jag nu 10hk till att leka med :yoparty

*EDIT*

Lite film på spektaklet, ses med fördel i HQ :tummenupp

[YOUTUBE-ID]Y6wkppSlR3A&fmt=18[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Putte78

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Trångsund
Hoj
KTM 690 duke -08
Vet nån vad blinkers från -07:an koster, och vad det är för artikelnummer på dom, är även sugen på baklyset som är vitt?
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Kopplingsfunderingar:

Var ute på en Värmdö-sväng i em när kopplingen plötsligt tar mycket längre in, dvs spelet har ökat dramatiskt.
Stannar, kollar. Inget läckage nånstans, möjligen är gummidamasken uppe vid koppl.handtaget en liten gnutta svettig (den som omsluter röda justeringspluppen), men njae.... Minskar spelet i kopplingshandtaget med justeringspluppen och kör hem utan problem. Tliibaka i garaget är allt spel borta, så jag minskar med justeringspluppen till normalt spel och allt funkar som det ska.
Hm. Gillar inte fel-som-lagar-sig-själv.
Tips/kommentarer någon?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Citat:
Inskickat av Micke65
Oki , hur många pållar har du på slangen nu då ?

Tyvärr inte tillräckligt för att hänga av dig ett varv på bulten

Hehe säg inte det , jag blev omkörd av en Motard med skjuts förra året :brinnerup

Men saken är väl den att man utnyttjar inte duken`s alla pållar när det svänger ... Lär ta ett tag innan man klarar av det ..

Nu blev jag lite mer nyfiken på hur många pållar du fick på slangen..seså nu tell me :)
Vi får se till att träffas , jag vill lyssna på ditt insugningljud :D




Måste lägga in en bild på min Pärla i Action ...
Han tar fina Bilder "Gubblasse" :banana
Mvh
 

Bifogat

  • minskad 50.jpg
    minskad 50.jpg
    132.6 KB · Visningar: 112
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top