Superduke-tråden

Raderad medlem 21068

Guest
Har en fråga till er som har haft superduken ett tag, dvs hur upplever ni växellådan?.(detta är min första ktm växellåda, har kört ca 40mil nu)
När jag lägger i 1an och skall åka iväg så smäller det till lite mer än vad jag tycker är normalt,samt när jag lägger i tvåan så händer samma sak och ungefär var 10'e gång så sprättar den lite mot foten samtidigt som den lägger i 2ans växel.
3an smäller lite, men 4-5-6 går i som smör.
vad gäller 1an så kanske det går att åtgärda med att sänka tomgången?
och ev justera kopplingen?, jag har satt kopplingshandtaget så nära handtaget som möjligt pga att jag når bättre. :tungan
ev justering av växelspaken up/ned borde kunna hjälpa spättandet mot foten vid 2ans växel?.
dom senaste 6hojjarn jag haft har varit uteslutade honda förutom en ducati, så det kan vara så att jag är för van med hondas vajer-koppling :rolleyes:

hur långt har din gått och vilken årsmodell?
min har gått cirka 450 mil, köpte när den gått 140 mil.
inga missljud nångång, men har en ovana att vilja växla mer än sexan kan jag säga.
om den är nyare borde du kunna ringa (mackan på ktm) o få det fixat på garantin.
är det en begagnad hårdkörd får du lämna in den o kolla upp den.
lycka till!

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Hoj
848
hur långt har din gått och vilken årsmodell?
min har gått cirka 450 mil, köpte när den gått 140 mil.
inga missljud nångång, men har en ovana att vilja växla mer än sexan kan jag säga.
om den är nyare borde du kunna ringa (mackan på ktm) o få det fixat på garantin.
är det en begagnad hårdkörd får du lämna in den o kolla upp den.
lycka till!

Dwd åker en sprittny 07a.

Jag har haft lite missljud i min låda på min 06a också men det blir bättre och bättre, är uppe i 170 mil nu och det är bara mellan 1an och 2an jag ibland får ett missljud numera. Ragnar på Lelles varnade mig för detta redan innan jag kört en meter och sa att det blir bättre efter 250 - 300mil.

/A

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Nu har jag visserligen bara hunnit köra 40 mil med min 05:a ännu, men växellådan är en dröm jämfört med den i ninjan som jag hade innan. Inga missljud och växlarna går i hur lätt som helst...

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Det är en ny 07a,skall in på 100mila service den 3e på dirtbike i sthlm så jag får snacka med dom om det är något problem/ovanligt,kanske är en inkörningsfråga.
orsaken till att jag frågade var att jag läste en artikel på nätet om superduken där det stog att växlarna aldrig låter något.:va
"The gearbox is one of the smoothest on the market and it never clonks when engaging first gear or misses a change"
http://www.motorbikestoday.com/reviews/Articles/ktm_990_superduke.htm

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Superduke 07
Angångede klonkiga växlar så sa Ragnar på Lelles att det skulle ta 250-300 mil innan lådan var smooth. Dock så har jag inte märkt nått klonk alls hittills, men bara kört 20 mil :)

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4
Ny SD -06 beställd och ska hämtas i veckan som kommer! :tummenupp

Gratulerar!, var där själv för 3 veckor sedan. Jag trodde jag visste vad kärlek var,hehe.

Ang växellådan så har jag ofta problem att få i växlarna vid höga varvtal. Och det gäller vid 3 --> 4 --> 5. Men det kanske också bara handlar om inkörning, den har bara gått 60 mil ännu så länge. Ska höra sen när det är dags för 100-mila.

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Var ute å körde nästan 20mil idag, typ från Nacka till Rimbo och tillbaka via vaxholm, fy fan vad fint hojjen går på dom små kurviga vägarna! verkligen som att köra en gatmotard på anabola :yoparty
ang växellådan så har jag testat lite olika sätt att växla på och jag börjar få häng på hur och när den vill att man skall växla, skiljer sig lite från plastraketen jag hade förut, hoppas det klonkiga försvinner desto mer man kör in den.

Någon som har tagit bort strypningen på 2an å 3ans växel?. blir det stor skillnad?

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Superduke 07
Har en fråga, när jag köpte min av Ragnar på Lelles så pratade han om en skylthållare som dom köpte in, antar att det inte är KTM original. Någon som köpt denna och har en bild, samt kanske några ord om hur den var att montera? Blinkers osv.

Sixx

...
Gick med
10 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono V4
Har en fråga, när jag köpte min av Ragnar på Lelles så pratade han om en skylthållare som dom köpte in, antar att det inte är KTM original. Någon som köpt denna och har en bild, samt kanske några ord om hur den var att montera? Blinkers osv.

Det är väl den här?, jag är också lite sugen på den.

www.hattech.de

Bifogat

• 8132402.jpg
    8132402.jpg
    41.8 KB · Visningar: 105

super Pett

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Super Duke
Skaffa delar till super duke?

Är nY här på tråden. Köpte en -05 Superduke efter att försb. löst in min gammla -04 duke 2. Köpte den i Sthlm i fredags o körde den i 2 etapper hem till Gbg via Karlstad. Regn, hagel o 17m/s vindar hela vägen, men äntligen hemma! :)

En underbar hoj! :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

Min fråga är nu om det finns någon bra sida på nätet för o köpa delar med prisupgifter?

NÅGON SOM HAR ETT SVART KÅPSETT O SADEL TILL SALU?

Tacksam för svar!

MVH SUPER PETT!

Last edited:

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
...

...
MVH SUPER PETT!

Grattis till nya hojen.

Jag har ett svart kåpset liggande, inklusive allt utan lyktkåpan (alltså inklusive tank). Vill egentligen inte sälja det eftersom jag har lite egna långtidsplaner för det, men allt är till salu för rätt pris... :rolleyes:

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Tankskydd!

Vad finns det att välja mellan? Jag har bara sett det gamla i kolfiber och det nya med "R"-loggan på, finns det fler? Hur är kvaliten på de ovan nämnda, är de lätta att sätta dit och sitter de kvar ordentligt eller får man limma dit skiten? :va

...ELLER är det möjligtvis så att ni åker runt och skrapar kulorna direkt i tanken? :rolleyes:

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Är nY här på tråden. Köpte en -05 Superduke efter att försb. löst in min gammla -04 duke 2. Köpte den i Sthlm i fredags o körde den i 2 etapper hem till Gbg via Karlstad. Regn, hagel o 17m/s vindar hela vägen, men äntligen hemma! :)

En underbar hoj! :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty

Min fråga är nu om det finns någon bra sida på nätet för o köpa delar med prisupgifter?

Tacksam för svar!

MVH SUPER PETT!

Kul att du är nöjd med hojen! Gillade verkligen ditt bakdäck såg ut som fan! Och jag som tyckte att det såg rätt så okay ut när du åkte från mig! :) Lycka till med att hitta lite roliga saker till hojen!

super Pett

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Super Duke
Tack för allt Lundberg!:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Det va lite nervöst de sista 30 milen med tanke på hur bak däcket såg ut. Men de va inga problem. Kanske blev körningen lite tråkigare när jag inte kunde dra på. Men det var väl därför däcket såg ut som det gjorde kanske?

Imorgon åker det nya FETARE bakdäcket på!! Någon som vet om det går att ha på större än 190 på SD? :va

Last edited:

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......

Imorgon åker det nya FETARE bakdäcket på!! Någon som vet om det går att ha på större än 190 på SD? :va

Tänk på att du förändrar styrgeometrin när du byter bredd på bakdäcket.
Bytte till fetare bakdäck på min duke2:a och den blev genast mycket bökigare att svänga med......

......men visst fan ser det phett ut !

Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Ny SD -06 beställd och ska hämtas i veckan som kommer! :tummenupp

Ni som handlat -06:eek:r sista tiden.... Är priset förhandlingsbart ? Har sett att Bike i Trollhättan tar 97 900 kr o Lelles tar 109 900 kr inkl värdecheck. O den viktigaste frågan...finns det många kvar ???:rolleyes: . Har en hoj kvar att sälja , sen jä.... !!!:tungan .....

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Ni som handlat -06:eek:r sista tiden.... Är priset förhandlingsbart ? Har sett att Bike i Trollhättan tar 97 900 kr o Lelles tar 109 900 kr inkl värdecheck. O den viktigaste frågan...finns det många kvar ???:rolleyes: . Har en hoj kvar att sälja , sen jä.... !!!:tungan .....

Kontakta en säljare och hör efter.

Jag sålde båda mina cyklar, är sugen på att testa en fullstor landsvägscykel. Dock har SD stora förväntningar på sig från min sida, saknar min KTM 660 enormt...

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Kontakta en säljare och hör efter.

Jag sålde båda mina cyklar, är sugen på att testa en fullstor landsvägscykel. Dock har SD stora förväntningar på sig från min sida, saknar min KTM 660 enormt...

Ska kontakta o kolla... Känns bättre när man har kulorna i handen !:rolleyes:

He he..sålde min 660 ikväll...med en tår i ögat !!! Var på vippen att jag ångrade mig när han startade o körde iväg...var sekunder från att kasta mig efter ett kvastskaft o sticka in i framhjulet. Klart den roligaste hoj jag haft hittills o jag säger som du.... FAN ta Ktm om inte Superduken lever upp till mina förväntingar !!!!!:mad:
Men provkörningen förra helgen bjöd på en djävulskt ha-begär så det verkar lovande....

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Ska kontakta o kolla... Känns bättre när man har kulorna i handen !:rolleyes:

He he..sålde min 660 ikväll...med en tår i ögat !!! Var på vippen att jag ångrade mig när han startade o körde iväg...var sekunder från att kasta mig efter ett kvastskaft o sticka in i framhjulet. Klart den roligaste hoj jag haft hittills o jag säger som du.... FAN ta Ktm om inte Superduken lever upp till mina förväntingar !!!!!:mad:
Men provkörningen förra helgen bjöd på en djävulskt ha-begär så det verkar lovande....

Sålde min i lördags. Köpte den ny och har vårdat den som ett barn... Funderade starkt på att ringa till köparen och dra mig ur när det började komma till kritan. Men jag tror att det var rätt köpare som tar hand om henne.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln