Superduke-tråden

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En liten mekfråga...

Vet att det är fler än jag som haft problem (eller råkat ut för kanske man ska säga) med "soppatorsk" nån sekund efter hård inbromsning om man har runt halv tank eller mindre.

Hörde att man kan vända soppapumpen i tanken för att råda bot på detta. Någon som gjort det som kan svara för vad man egentligen behöver göra och om det är några speciella kymmer man stöter på?

Eller är det så enkelt att man bara lossar en skruv, vrider till och drar åt skruven igen (önsketänkande)?
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
En liten mekfråga...

Vet att det är fler än jag som haft problem (eller råkat ut för kanske man ska säga) med "soppatorsk" nån sekund efter hård inbromsning om man har runt halv tank eller mindre.

Hörde att man kan vända soppapumpen i tanken för att råda bot på detta. Någon som gjort det som kan svara för vad man egentligen behöver göra och om det är några speciella kymmer man stöter på?

Eller är det så enkelt att man bara lossar en skruv, vrider till och drar åt skruven igen (önsketänkande)?

Den sitter med fyra skruv i underkant så de borde inte vara några problem att vrida den ett halvt varv. Va försiktig med O-ringen bara!
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Äntligen premiär

Efter någon månads pillande i förrådet fick man så äntligen rulla ut hojen i solen i söndags för en premiärtur. Köpte den utan provkörning så nog har man varit mer än lite sugen på att den vita pesten skulle försvinna.

Analys och intryck efter premiärturen på 70 km i solsken med en hel del grus och skit på vägarna. Tjohoooo vilken grymt skön hoj, skapligt mycket mer orr i motorn jämfört lilla 690n jag körde förra året! Precis hur skoj som helst, längtar eftert att se hur den beter sig på en bana :yoparty
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Byta framdrev...

Tänkte byta till ett 16-kugg fram på min SD -06, men det ser bra trångt ut att få framdevet löst pga kopplingens slavscylinder sitter så tajt mot kedjan...

Fråga till er som redan gjort denna förhoppningsvis enkla operation. Kan man byta framdrevet utan att ta isär kedjan och rulla av den först (då är det nog inget större problem att få bort drevet)? Alternativet är att ta bort kopplingens slavcylinder. Kan man ta bort slavcylindern utan att det kommer ut olja, med packningsbyte som följd? Ni som bytt, har ni behövt bytaden utgående axelns packning också, stod något om det på SuperDuke.net.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tänkte byta till ett 16-kugg fram på min SD -06, men det ser bra trångt ut att få framdevet löst pga kopplingens slavscylinder sitter så tajt mot kedjan...

Fråga till er som redan gjort denna förhoppningsvis enkla operation. Kan man byta framdrevet utan att ta isär kedjan och rulla av den först (då är det nog inget större problem att få bort drevet)? Alternativet är att ta bort kopplingens slavcylinder. Kan man ta bort slavcylindern utan att det kommer ut olja, med packningsbyte som följd? Ni som bytt, har ni behövt bytaden utgående axelns packning också, stod något om det på SuperDuke.net.

Lossar du slavcylindern men håller in den med ett finger medan du skruvar. Så kan du lyfta undan den och hålla ihop den med fingrarna sen. Jag tejpade ihop den på plats, annars kan man be nån hålla i den.

Byt drevet och gör samma sak omvänt för att montera tillbaka slaven..

:tummenupp

Grattis till en grym hoj! Jag funderar på att plocka ut min, var ner igår och plockade ihop det sista efter vinterns "ta isär i molekyler för att göra rent och smörja överallt" operation.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Tjena gubbar!

Är det nån mer än jag som hittar ett friläge mellan 2:an och 3:an.
Detta uppstår när jag belastar hårt, läs bakhhjulskörning.
Jag brukar koppla upp den på 2:an och crossväxla till trean, pang rakt ner i backen och motorn ylar.:mad:
Att använda kopplingen blir för mycket för min lilla hjärna att tänka på, än...:va
Kan nåt va knas med växellådan, den har inte vart mycket busad med. -08:a ca 600 mil.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tjena gubbar!

Är det nån mer än jag som hittar ett friläge mellan 2:an och 3:an.
Detta uppstår när jag belastar hårt, läs bakhhjulskörning.
Jag brukar koppla upp den på 2:an och crossväxla till trean, pang rakt ner i backen och motorn ylar.:mad:
Att använda kopplingen blir för mycket för min lilla hjärna att tänka på, än...:va
Kan nåt va knas med växellådan, den har inte vart mycket busad med. -08:a ca 600 mil.

Skulle va väldigt försiktig med sånt. Det som troligen händer är att du inte avlastar axeln helt (läs: släpper gasen) vilket ger att kuggarna kan greppa lite, men släpper så fort trycket blir för stort. Sliter satan på kuggarna om det är så.
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Jo, jag fattar ju att det inte är bra. SD:n är ju så jäkla av/på på gasen att det är svårt att avlasta som på en rad4 ex (dåligt exempel kanske) i alla fall på min gamla R1. Endera driv eller motorbroms.
Får väl försöka koppla... Hoppas inget har hänt än, har råkat ut för det kanske 5 ggr.

Ni som kör 16-40, blir det mycket höga varv på storbana ex, Falkenberg el Gelleråsen?
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Lossar du slavcylindern men håller in den med ett finger medan du skruvar. Så kan du lyfta undan den och hålla ihop den med fingrarna sen. Jag tejpade ihop den på plats, annars kan man be nån hålla i den.

Byt drevet och gör samma sak omvänt för att montera tillbaka slaven..

:tummenupp

Grattis till en grym hoj! Jag funderar på att plocka ut min, var ner igår och plockade ihop det sista efter vinterns "ta isär i molekyler för att göra rent och smörja överallt" operation.

Visst är det en helgrym hoj. :) Det är nästintill helt och hållet denna tråds "fel" att jag föll för just SDn, men det är inget jag ångrar.

Tack för tipset med slavcylinder. Misstänkte att man var tvungen att lossa på den, såg så väldigt tajt ut, men jag ville mest höra med er erfarna på drevbyte hur det låg till. Huvudsaken är attd et inte blir olja på hela golvet i förrådet när jag lossar på grejorna :) Bytte du även packningen till utgående axel? Stog något om det på SupderuUkenet...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo, jag fattar ju att det inte är bra. SD:n är ju så jäkla av/på på gasen att det är svårt att avlasta som på en rad4 ex (dåligt exempel kanske) i alla fall på min gamla R1. Endera driv eller motorbroms.
Får väl försöka koppla... Hoppas inget har hänt än, har råkat ut för det kanske 5 ggr.

Ni som kör 16-40, blir det mycket höga varv på storbana ex, Falkenberg el Gelleråsen?


38 är väl original bak?? I så fall kör jag 16-38, vilket ger ca 230 mätarfart på 6an.

Visst är det en helgrym hoj. :) Det är nästintill helt och hållet denna tråds "fel" att jag föll för just SDn, men det är inget jag ångrar.

Tack för tipset med slavcylinder. Misstänkte att man var tvungen att lossa på den, såg så väldigt tajt ut, men jag ville mest höra med er erfarna på drevbyte hur det låg till. Huvudsaken är attd et inte blir olja på hela golvet i förrådet när jag lossar på grejorna :) Bytte du även packningen till utgående axel? Stog något om det på SupderuUkenet...

:D Grupptryck är inte alls negativt ;)


Nej, bytte ingenting. Det läckte lite vatten, hör och häpna, men enl. Ragnar inget märkligt då det kan tryckas in i själva kåpan på nån vänster. Skulle ju ha märks på kopplingen senare om inte annat om det varit vatten i oljan.

Däremot var jag som du inställd på det, och har man otur och tappar "paketet" så kanske det är svårt att få ihop det igen. Så ha det i kalkylen så att du inte gör det några timmar innan du ska iväg på nåt viktigt.
 
Last edited:

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Jo, jag fattar ju att det inte är bra. SD:n är ju så jäkla av/på på gasen att det är svårt att avlasta som på en rad4 ex (dåligt exempel kanske) i alla fall på min gamla R1. Endera driv eller motorbroms.
Får väl försöka koppla... Hoppas inget har hänt än, har råkat ut för det kanske 5 ggr.

Ni som kör 16-40, blir det mycket höga varv på storbana ex, Falkenberg el Gelleråsen?

Lugn bara lugn:) Vi kommer snart ner å carbtunar din hoj så den blir lite mindre av och på. Det är väl inte så ofta jag sätter växlingen från tvåan till trean på bakhjulet men när jag gör det så fullgasväxlar jag i stället för att crossväxla. Cliff Barnes å jag kör 16-40 och det va absolut inga problem på Gelleråsen i alla fall:) Dessutom kopplar man lätt upp hojen på bakhjulet med 16-40.
Som jag ser det så e ett 40drev det bästa man kan göra med hojen
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Lugn bara lugn:) Vi kommer snart ner å carbtunar din hoj så den blir lite mindre av och på. Det är väl inte så ofta jag sätter växlingen från tvåan till trean på bakhjulet men när jag gör det så fullgasväxlar jag i stället för att crossväxla. Cliff Barnes å jag kör 16-40 och det va absolut inga problem på Gelleråsen i alla fall:) Dessutom kopplar man lätt upp hojen på bakhjulet med 16-40.
Som jag ser det så e ett 40drev det bästa man kan göra med hojen

Vad får ni för toppfart då ungefär?

Känns trist om man når den halvägs in på långa rakan på Mantorp. Det börjar bli dags för mig att bevaka drivpaketet lite och kanske byte det vad det lider, så frågan är vad man ska slänga på då när det ändå ska göras.
 

Mr KTM

Felmonterat Akra...
Gick med
31 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -08
Vad får ni för toppfart då ungefär?

Känns trist om man når den halvägs in på långa rakan på Mantorp. Det börjar bli dags för mig att bevaka drivpaketet lite och kanske byte det vad det lider, så frågan är vad man ska slänga på då när det ändå ska göras.

Vi har väl inte riktigt prövat hela vägen till varvstoppet men över 230km/h gör den i alla fall. Får väl ta reda på det i helgen...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
min kommer väl upp i ca 230 den toppade inte ut på mantorp..
kanske nästa gång om man får lite mer flyt ut ur chikanen:tummenupp

Hmmm... Jag tror inte min gör mkt mer än 230 nu med 16-38 :va

Är -06an annorlunda växlad eller nåt? Kan ju inte stämma ju! Eller så fanns det mer fart i de där sista varven än jag förstod :).

Ps. Är inte långa rakan på Mantorp JÄTTElång??? Man kommer ju upp i 200+ på Sviestad också och Mantorp är väl längre än då eller? De stora pojkarna är ju över 270 där, är vi så långsamma (och du är ju snabbare än mig så då är det illa).
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top