Superduke-tråden

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Hmmm... Jag tror inte min gör mkt mer än 230 nu med 16-38 :va

Är -06an annorlunda växlad eller nåt? Kan ju inte stämma ju! Eller så fanns det mer fart i de där sista varven än jag förstod :).

Ps. Är inte långa rakan på Mantorp JÄTTElång??? Man kommer ju upp i 200+ på Sviestad också och Mantorp är väl längre än då eller? De stora pojkarna är ju över 270 där, är vi så långsamma (och du är ju snabbare än mig så då är det illa).

den är ju inte så jättesnabb efter 220 direkt..
tror jag hade 225 på rakan.
jo den är rätt skaplig. men de går inte så snabbt för oss.. (iallafall inte för mig)
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Är detta verkligen en 07:a?

Helt enig m Hund. Dessutom fel frontkåpa, fel färg på fälgarna (svarta på 07or) och tankplastloggorna. Står i o f s i annonsen att den är reggad 07, inte att det är en 07a.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Är det nån mer än jag som hittar ett friläge mellan 2:an och 3:an.

Jo, det gjorde jag med min fd -06a ..inge kul direkt iofs bara 1 gång.

Cliff Barnes å jag kör 16-40 och det va absolut inga problem på Gelleråsen i alla fall Dessutom kopplar man lätt upp hojen på bakhjulet med 16-40.
Som jag ser det så e ett 40drev det bästa man kan göra med hojen

Lite sugen på 16-40 .. Kopplar ni upp hojen på 3an då eller ?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Har en polare som också måste tömma plånboken lite. Så jag satt senast idag och kollade.

Jag tycker nog den här verkar va ett bättre köp:

http://www.blocket.se/vasternorrland/KTM_Superduke_990_26741000.htm?ca=15&w=3

Om ingen råkar veta att den är varvtalsstoppad och våldtagen så är det samma pris för nyare hoj med färre mil.

Råkar DU däremot veta att -05an är pedantskött och älskad så är det nog en kanonaffär det också.
 

pyro

989512
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Crf450HM -03 Crf250 -10
Har en polare som också måste tömma plånboken lite. Så jag satt senast idag och kollade.

Jag tycker nog den här verkar va ett bättre köp:

http://www.blocket.se/vasternorrland/KTM_Superduke_990_26741000.htm?ca=15&w=3

Om ingen råkar veta att den är varvtalsstoppad och våldtagen så är det samma pris för nyare hoj med färre mil.

Råkar DU däremot veta att -05an är pedantskött och älskad så är det nog en kanonaffär det också.

Ser ut att vara bra pris men tyvärr e den 80mil bort :gnissla
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Jäss box, kopplar upp den på 3an. Kan bara hålla med Martin(mr ktm), Att byta till 40 kugg bak är bland det bästa jag har gjort med hojen:tummenupp

Blir nog ett 40 drev för mig med då. Jag har aldrig lyckats att nå varvstopp på 6:an med orginaldrevning (238 km/t) har jag för mig, så då kanske den skulle må bra av en neddrevning. Blir 4:an typ som en 3,5a då? Med orginaldrevningen tycker inte jag att det känns naturligt att plocka upp den på slangen (med koppling) på någon högre växel än 2:an...
Dock så brukar det ju inte vara några problem att gunga upp den på både 3:an och 4:an. Det var dock lite spännande att landa i 200+ innan jag skaffade styrdämparen :gnissla .
 

Demon

Sunnepôjk...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Sätila
Hoj
SuperDuke, V4R APRC, SR 500, KX-F 250
Det enda jag som gubbe känner är att när man cruisar typ 120 blir det lite högt varv med 16-40, därav frågan om höga varv på bana. Iofs hackade den ju nästan innan 110 på 6:an med 16-38. Vill man cruisa kan man ju köpa annan hoj:tungan

KTM å Cliff hoppas vi kan ses i helgen, hade var trevligt som fasen. KTM har mitt nummer. Ska kolla med Svensson om han vill köra lite...
KTM du har PM!

Vet ni vem som kränger däck i GBG, helst bäst och gratis naturligtvis.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Någon som har koll på stora services och har gjort den på verkstad eller gjort den själv nyligen? Det är dags på min hoj.

Jag funderar på att göra vissa enkla delar själv och lämna in resten. För 2 år sen när jag kollade priser så vr det inte så fasligt dyrt men igår när jag kollade fick jag en chock.

6000 för stora 1500 mila servicen på Nybergs här i Jönköping, inklusive gaffel och "suspension strut".

De ville ha 5000 för samma sak hos Lelles. Fortfrande dyrt men 1000 kr skillnad.

För endast ventiljusteringen vill de ha 2500 här på Nybergs motor. Lelles tog 1800 kr.


Obs: Priserna jag fick från Nybergs var ca priser. Har mailat om en offert och hoppas på rimligare priser. Dock så tar Nybergs 850 kr/h ( Jas Gripen Service?) medans Lelles tar 650 kr/h.


Sedan är det grymt många check punkter osv. Sedan finns det 2 punkter där man kollar mjukvaran och felkoder. Ni som har gjort stora services själv. hur har ni gjort med alla dessa?
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
service

Jag skulle precis göra stora servicen på min eftersom garantin gått ut, men är väl inte riktigt klar än..

Främre ventilkåpa var det inga problem att få bort efter att man plockat bort kylare och oljetank. Gick bra att mäta ventilspelet med bladmått. (0.10 lätt, 0.15 motstånd, 0.20 omöjligt på insuget kändes bra. same same but different ut.)
Bakre ventilkåpa fick jag inte bort helt utan att behöva plocka bort luftburken å det ville jag slippa. Jag vete fasen hur den sitter fast, finns nog många här som vet.. Iaf fick jag loss ventilkåpan så pass att jag kunde mäta. Då alla ventilspel var som de skulle efter att ha mätt hundra gånger satte jag ihop den igen med nya filter, olja å vatten, bytte luftfilter mot ett tvättbart hiflo. Jag passade på att plocka bort sassen, klippte ut två plåtar i alu å lite klet så blev det tätt, lätt, och ser skapligt ut (får återkomma med bilder). När jag starta den lät jag den gå 15 min på tomgång.

Plockade sen isär bromsarna, de släppte inte som de skulle. Gjorde rent, smörjde upp och bytte bromsvätska. 3 mm kvar på bromsbeläggen, dags att byta i sommar..

Ska närmast byta gaffelolja. Ska passa på att känna på styrlagret, kanske pilla isär å smörja upp. Flyttade fotpinnarna också med cycle control rearset adjusters. Bra som fan att kunns justera fotpinnarna så de passar mitt rakare crosstyre.

Varit ute å brassat två dar nu, tycker hojen går som en raket som vanligt.. Provkörde en daytona 675 och en 690 SMR idag, men inget är så brutalt som superduken. :Bugar
 
Last edited:

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Inte där jag vill
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Någon som har koll på stora services och har gjort den på verkstad eller gjort den själv nyligen? Det är dags på min hoj.

Jag funderar på att göra vissa enkla delar själv och lämna in resten. För 2 år sen när jag kollade priser så vr det inte så fasligt dyrt men igår när jag kollade fick jag en chock.

6000 för stora 1500 mila servicen på Nybergs här i Jönköping, inklusive gaffel och "suspension strut".

De ville ha 5000 för samma sak hos Lelles. Fortfrande dyrt men 1000 kr skillnad.

För endast ventiljusteringen vill de ha 2500 här på Nybergs motor. Lelles tog 1800 kr.


Obs: Priserna jag fick från Nybergs var ca priser. Har mailat om en offert och hoppas på rimligare priser. Dock så tar Nybergs 850 kr/h ( Jas Gripen Service?) medans Lelles tar 650 kr/h.


Sedan är det grymt många check punkter osv. Sedan finns det 2 punkter där man kollar mjukvaran och felkoder. Ni som har gjort stora services själv. hur har ni gjort med alla dessa?

Om du är så långt som till Uppsala och kollar kan du ju kolla
http://www.dinmc.se/
Det är väll där Ragnar håller till nu för tiden .:tummenupp
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Om du är så långt som till Uppsala och kollar kan du ju kolla
http://www.dinmc.se/
Det är väll där Ragnar håller till nu för tiden .:tummenupp



Intressant det visste jag inte. Defintivt värt att ringa och kolla hos de också. Tack för tipset.

Gasvillig:

Gjorde du alla punkter på maintainance listan?

Varför ska du byta olja i gaffeln?

Lägg gärna upp bilder!



tacksam för fler tips
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Intressant det visste jag inte. Defintivt värt att ringa och kolla hos de också. Tack för tipset.

Gasvillig:

Gjorde du alla punkter på maintainance listan?

Varför ska du byta olja i gaffeln?

Lägg gärna upp bilder!



tacksam för fler tips


Jag har ju inget diagnostic tool, och jag hade ingen tändstiftsnyckel. Jag ska byta tändstiften och oljan i gaffeln, dels för att få ny och dels för att jag vill veta vad och hur mycket som är i. Annars har jag gjort allt tror jag. Plocka isär, rengör, undersök, smörj, sätt ihop...
 

insaniac

pompös och tandlös
Gick med
23 Dec 2005
Ort
skogen
Hoj
Kawasaki H2SX
jag har kåpor(1par tankkåpor färgskademärke+ 1 sadel (fin)om nån vill köpa?
orangea alltihop.
pm om intresse finns:):
 
Last edited:

*Hansson*

This is my life
Gick med
2 Mar 2004
Ort
sjöbo
Hoj
Ktm 690 Smc 2010
Tempmätarproblem!!!!

Min temp mätare verkar ha ballat ur visade 100 grader när jag startade hojen och sen när jag var ute visade den över 100 hela tiden men allt annat med hojen var normalt.
Kylar vattnet var inte speciellt varmt, och hojen går som den ska.

Fler som varit med om liknande??


:va
 

drapåtrissor

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Sthlm's södra.
Hoj
STR -13
Provkörde en -05 superduke för första gången i helgen, den hade problem att få i ettan, man var tvungen att vara väldigt bestämd och nästan stampa/trycka i den, även med kopplingen helt intryckt.

Är detta standard på duken eller ska jag hålla mig borta från detta ex.?
 

-Robban-

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2009
Ort
Gbg
Hoj
2008 KTM Superduke
Provkörde en -05 superduke för första gången i helgen, den hade problem att få i ettan, man var tvungen att vara väldigt bestämd och nästan stampa/trycka i den, även med kopplingen helt intryckt.

Är detta standard på duken eller ska jag hålla mig borta från detta ex.?

Låter märkligt....
Min och alla andra jag har kört går in hur lätt som helst.
Vad hade säljaren för förklaring??
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
...den hade alltid varit så... och "...har hört av andra att det ska va så..." :rolleyes:

BS.

Bortsett att jag upplever steget mellan 1 -2 större än på andra sportiga lådor så är den HUR smidig och tydlig som helst. Problem att få i 1an har jag aldrig ens tänkt på, men väl igång glider de i nästan av sig självt om man bara petar ur växeln innan :tungan

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Hade premiärtur igår.. Hade nästan glöt hur skönt det var att bara låta motorn draaaaaaaaaa..

Men väldigt lugn tur (tyvärr). Dels kallt i backen, dels flång nytt bakdäck och dels skjuts. Men det var nice ändå. Snart börjar bansäsongen också :yoparty
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top