Superduke-tråden

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ser bra ut ! Ni brassar på rätt bra , snabbaste gruppen va :)

Skulle åka där om dom inte vore så djäkla griniga på att orginal är ett krav ..


Kom hem från Gelleråsen Smc va riktigt kul och vi hade hyffsat tur med vädret ialf :)


Som sagt första körningen. Körde på ca 1.10 båda två, och jag tror också att drygt 5 sek kommer slipas bort innan det stagnerar.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

@ alla

Nån som haft problem med markfrigången? Jag har inte känt det (än). Men kollar man filmen så ligger ju hela underbenet horisontellt vilket får mig att känna att det inte är långt kvar innan fotpinnar, fötter och allt tar i. :gnissla

Byta hoj? Byta fotpinnar? Byta körstil?


Men kul är det :banana
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
@ alla

Nån som haft problem med markfrigången? Jag har inte känt det (än). Men kollar man filmen så ligger ju hela underbenet horisontellt vilket får mig att känna att det inte är långt kvar innan fotpinnar, fötter och allt tar i. :gnissla

Byta hoj? Byta fotpinnar? Byta körstil?


Men kul är det :banana

Jag tycker det ser bra ut....men om du kollar på mitt klipp så är jag ju inte rätt person att "dömma". :tungan Jag tog i fotpinnarna så det finns att jobba på för mig massor.

Jag körde SMC Steg 2 i snabb grupp och det vara inga problem för mig att hålla 1000cc rad4:eek:r och BMW s1000rr efter mig om jag bara ville.

MEN den feedback jag fick från instruktörerna i lördags var kanonbra och kanske applicerbar på din körstil också....så här kommer det.

1. Aktivera benen mot tanken
2. Sidoförflyttning av röven
3. Vrid överkroppen in mot kurvan - Tänk att du har en krok i hakan som drar dig i genom kurvan
4. Benet ut, armbågen innanför benet och motsatta armen vilar på tanken.

Baserat på bilderna har du INGA problem med 1 - 3, du kanske kan vrida över mer och gå djupare om du kommer innanför med armbågen. Vi satt och torrbröt i depån för att visa hur djup det kan vara.

Passet efter mitt videoklipp så fick jag feedbacken att jag höll hojen rakare och var djupare och med längre överhäng så i mitt fall fick jag bättre markfrigång.

Tidsreferens på Gelleråsen låg väl kring 1.30 per varv för mig med knappa 200 på raksträckan. Så man är ju inte snabb :gnissla
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag ska köra min första BKK (åkt SHK tidigare) och andra SMC-kurs. Ska bli kul att se hur literradfyreRRhojarna står sig mot det Österrikiska stålet på knixiga Gelleråsen som jag dessutom hittar hyfsat på. :D


:kulspruta Japshoj


Åkte på ca 1.22 sist så jag siktar på 1.19,xx mot slutet av dagen (fast man mäter ju såklart inte hastighet :brinnerup)
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Jag ska köra min första BKK (åkt SHK tidigare) och andra SMC-kurs. Ska bli kul att se hur literradfyreRRhojarna står sig mot det Österrikiska stålet på knixiga Gelleråsen som jag dessutom hittar hyfsat på. :D


:kulspruta Japshoj


Åkte på ca 1.22 sist så jag siktar på 1.19,xx mot slutet av dagen (fast man mäter ju såklart inte hastighet :brinnerup)

Jag kör själv som en kratta jämfört med alla här så mina råd var med stor ödmjukhet och endast vidareförmedling av vad instruktörerna poängterade. :tummenupp

Att hålla tuffingar med kaxiga svarta tröjor från diverse MC klubbar i stockholm bakom sig var i och för sig inga problem :arsele om jag bara körde för att köra fort, det var när man nötte olika moment som de kom om på raksträckan för då körde jag depåkurvan runt för att hitta sittställning eller liknande. (förmodligen körde även de på 70-80% för att nöta övningar......) men lite kul var det att se "bad boyz" köra fort rakt fram men snigel i kurvorna :huvet
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Bilder från Järfälla igår?

Såg flera som plåtade i går men har inte hittat några bilder.
Nån som sett nåt...?
Btw: KTM x 8 i röd grupp var rätt KOOLT:tummenupp
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Vrid överkroppen in mot kurvan - Tänk att du har en krok i hakan som drar dig i genom kurvan

Den va bra :)

Jo , jag såg dig nog brassandes på rätt bra i snabb grupp , personligen va jag rätt glad över att köra i medel gruppen ialf medans det va blött .
Men när det torkade upp så gick det mkt bättre och nästa gång så kanske det blir snabb grupp för mig :)

Tror jag brassa om alla i pass 6 ;)

Som du sa suveräna instruktörer och en helt klart superkul dag .

Mer sånt ..
 

fjäder

Frukost är för mesar.
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
07 KTM Superduke
Smällde för en vecka sen.
Verkstan vill sätta på acapovic (?) avgass.

För/nackdel med detta?
Ökar hojens värde, ökar effekten ?

Att den kommer höras fattar jag å visst, lite ballt är det, men inte viktigt!

Nån med erfarenhet av detta?:confused:
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Smällde för en vecka sen.
Verkstan vill sätta på acapovic (?) avgass.

För/nackdel med detta?
Ökar hojens värde, ökar effekten ?

Att den kommer höras fattar jag å visst, lite ballt är det, men inte viktigt!

Nån med erfarenhet av detta?:confused:

Cykeln går bättre med Akraburkar, skulle väl våga säga att 90% av Superduke:arna har akra monterat.

Mer ljud är inte ett måste, i med db killers så låter den bara en aning dovare än orginalsystemet.

/A
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Så jefla rätt! Kom ner till Gotland nu och brassa helvet med alla oss andra. Sjukt bra körning och undan går det!

Glömde ju fråga va du på vita SD-R'en i snabba gruppen hette? Tar för givet att du hänger här.. Hade tänkt ladda upp en film på dig då jag låg bakom säkert 5-6 varv (saknar min SD-R) det passet jag kom fram efter körningen. Dock hade jag glömt trycka på ON så det blev inget :D Men är du kvar nästa helg också så kan jag ta några lugna varv så'ru få va med på film :hihi

//Henrik, på R1'an.

På Fredag dyker jag upp på gotland :) . Så jäkla sugen! Hojen nyskodd med BT003 RS och nya bromsbelägg, samt laddad kamera!
Denna gången antar jag att jag blir duktigt omkörd av dig :rolleyes: . Har aldrig testat ringen innan, men ska bli jäkligt skoj.

Hur är temopt på banan? Har förstått att folk brukar brassa satan på Gotland.

Som sagt första körningen. Körde på ca 1.10 båda två, och jag tror också att drygt 5 sek kommer slipas bort innan det stagnerar.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

@ alla

Nån som haft problem med markfrigången? Jag har inte känt det (än). Men kollar man filmen så ligger ju hela underbenet horisontellt vilket får mig att känna att det inte är långt kvar innan fotpinnar, fötter och allt tar i. :gnissla

Byta hoj? Byta fotpinnar? Byta körstil?


Men kul är det :banana

Undrar lite hur min körstil ser ut med? Vi har ju samma tempo, men jag har bara haft knäskrap en enda gång med duken (innan jag vurpade för 2 år sedan). Skulle vara kul om någon annan filmade mig någon gång.
Film är kul i alla fall!
Hund: Fick du filmen via mejl sist?
 
Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
kanske en dum fråga. Aldrig skruvat i motorn innan. Men vad händer om jag lossar motorkåporna? Ramlar hela motorn ut tillsammans med oljan? :D

122_0502_04z+2005_ktm_990_super_duke+engine_view.jpg


Menar alltså den och den motsvarande på andra sidan.

Känner mig jävligt tjatig, men ingen har ännu svarat på denna fråga. Hade tänkt plocka av dem båda, spackla och lacka om då de fått lite skrap. Men som frågan är ställd, vad händer då jag skruvar loss dem?
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Kopplingskåpan kan du ta bort om du har hojen på sidostödet utan att oljan rinner ut. Du kan inte ha hojen på depåstöd.
Den andra kåpan vet jag inte...
 

fjäder

Frukost är för mesar.
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
07 KTM Superduke
Cykeln går bättre med Akraburkar, skulle väl våga säga att 90% av Superduke:arna har akra monterat.

Mer ljud är inte ett måste, i med db killers så låter den bara en aning dovare än orginalsystemet.

/A

Gillar detta då. Tack för svar.:banana
 

MindLess

UndraVadSkaMan
Gick med
1 Jun 2007
Ort
Slöddertälje
Hoj
KTM 990 Supermoto 2009
Hej svejs Nån som kan berätta för mig vart blinkersrelät sitter på hojen min?
Och måste jag byta det om jag skall montera diodblinkers? Fick med motstånd till mina bak diod- blinkers men då jag även tänker byta fram så e det smidigare med nytt relä.

Kanske detta kan vara nått? Om nu orginal relät har 3-stift
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/Blinkrela-LED/
 
Last edited:

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
@ Micke65 och Hund

Visst är det superskoj med banåkning, speciellt på en SD på vilken man kan åka i en massa udda spår på banan... Nästintill omöjliga spårval i kombination med finfint vrid ut ur böjarna.

Då man inte är på en ren bandag utan på en kurs (SMC har bara fortbildningskurser ej rena bandagar...), tänk på att det är mycket lättare att ta in de tips man får och utföra övningar korrekt om man inte brassar fullt hela tiden utan försöker hålla sig kring de rekommenderade 70 %. Mot slutet av dagen går det nästan per automatik bra mycket fortare än man kanske väntat sig. Att pressa ger inte alltid önskat resultat, däremot ger en mjuk och fin körning med ett bra spårval ett fint flyt och ofta mer fart runt banan! Som bonus har man mer marginaler att tillgå!

/Mattias, SMC-instruktör med smak för SD :)
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
@ Micke65 och Hund

Visst är det superskoj med banåkning...

...inte är på en ren bandag... SMC

...mjuk och fin...

..fart..

...bonus...

/Mattias, SMC-instruktör med smak för SD :)


Tror att du underskattar oss lite nu. Läser du den här tråden från början till slut så präglas den av hårda bombrepor, att steka Japshojar på bana osv. Medan verkligen är, och alla vet det, för de flesta aktva här känner varandra om vi möts på ICA också, att vi är en bunt 30+are, småbarnsföräldrar som är för rädda för att åka fortare än 200 :D

Men... Det ÄR förbannat roligt att steka sporthojar med 50% mer effekt, carbonfälgar och färgmatchande skinnställ. Däremot är nog ingen här beredda att betala HUTLÖSA 1600 (och där instruktörerna ska ha en timmes lekstuga på banan mitt på dan :mad:) för en hopp-&-lek-körning. För 1600 balubas ska jag fan lära mig nåt nytt och utvecklas ännu mer.


Och 70 %???? Av vadå? Ska jag köra 100 i snabbvänstern istället för 140 för att lära mig ett nytt spår? Eller 45 in i Ejes istället för 65?
Det enda jag skulle lära mig på det om det inte är nån väldigt speciell övning är att memorera vilka fotografer som var snygga :tuttar

80-85% kan jag köpa. Då har man marginal att göra sina missar, men fart att känna vad som blir rätt eller fel.


Ps. Kommer du som AI nu på torsdag 3/6? Och åker du också Dukke då? För i så fall ska du få lära mig att svänga på ett sätt som inte gör att mina knäpuckar ser vanskapta ut (ser ut som jag cyklat BMX längs en tegelvägg :().
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Gillar detta då. Tack för svar.:banana

Tänk på att du även måste ha ett originalsystem till framtida besiktningar. Ifall det inte är ett "road legal" akra med cat i förstås.
Kan bli svårt med en eventuell försäljning när det börjar närma sig besiktning och man inte har ett avgassystem som klarar sig...
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
80-85% kan jag köpa. Då har man marginal att göra sina missar, men fart att känna vad som blir rätt eller fel.

Det är där CSS anser att man bör ligga vid "instruktionskörning". Om det är av något intresse, rätt eller fel, låter jag vara osagt, men det verkade väl vettigt.

Jävligt intressant tråd, detta. Blir bara mer och mer sugen på en SD/-R. En intressant observation - eller tja, jag tyckte det iaf - är att det är klart fler diskussioner om bankörning, körteknik m.m. än i de flesta "sporthojstrådar", om uttrycket ursäktas. :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jävligt intressant tråd, detta. Blir bara mer och mer sugen på en SD/-R. En intressant observation - eller tja, jag tyckte det iaf - är att det är klart fler diskussioner om bankörning, körteknik m.m. än i de flesta "sporthojstrådar", om uttrycket ursäktas. :tummenupp


Korrekt!

Det hänger nog lite på att vi som valt SD gjort det för att det är en förbannat grym hoj, och inte att den är hEfTiG vid Sibylla. Och att de flesta är seriöst intresserade av att lära sig bli bättre på att köra hoj. Att det sen fallit sig så att väldigt många SD-ägare åker mkt bana (jämfört med så kallade konkurrenter som Speed Triple, Z1000 osv) är nog dels för att hojen ÄR betydligt bättre, och att ägarna av någon anledning har en lite annan inställning.

Köp en du med, så ses vi på Gelleråsen den 17 augusti på KTM-dagen :) LC8-race hela dagen!! :yoparty


(Enda nackdelen med den är att man kan ligga bakom en R1 ett helt varv och lura, komma om i utgången på en raka och likförbannat vara 2a in i kurvan sen om rakan är för lång. Å andra sidan är bromsarna GRYMMA så oftast är man lika snabb på rakorna ändå, även om topphastigheten aldrig blir lika hög!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top