Superduke-tråden

gonzaa

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Z750 -08
Har en fundering som jag inte riktigt vet hur jag skall ställa för att den skall bli så objektiv som möjligt. Till saken hör att jag som "nybörjare", körkort först i år har blivit oerhörd intresserad av just KTM Superduke. Så det jag egentligen vill fråga är: Vore det ett "dumt" val med risk för fria tolkningar att köpa mig en duke det första jag gör eller är det till och med så enkelt att allt enbart beror på mig själv och smak? (vilket jag egentligen inte ute är efter)

- Är mer ute efter vad superduken innebär för en förstahojs-åkare utan att ta med i beräkningen huruvida duktig/erfaren ägaren är.

Samtliga svar uppskattas! /G
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
En fördel är att du inte lär vara sugen på att byta upp dig på evigheter ;)

Jag ser inget fel i att ha en Sd som första hoj om man har lite koll på sig själv för hojen uppmanar till att gasa och leka .

Sd är väldigt lättkörd och smidig pga av låg vikt det enda som solkar ner lite kan vara att duken är väldigt känslig på gasen och går lite ojämnt under 3000varv men det finns det iofs bot på .

Köp det du vill ha annars blir det bara dyrare ;)

Mvh
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Jag håller med Micke65 om att en SD kan vara en trevlig första hoj. Dock med en reservering och det är att den inte är så lättkörd i låga farter pga den ryckiga twin-karaktären.
En del kan man lösa med en bänkning, men en radfyra är snällare att köra och kan pga det vara en bättre förstahoj.
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
- Är mer ute efter vad superduken innebär för en förstahojs-åkare utan att ta med i beräkningen huruvida duktig/erfaren ägaren är.

Samtliga svar uppskattas! /G

Hej
Min första hoj var min SD, tog kortet för 2 år sedan och har kört 1500mil på den.
Eftersom jag inte hade någon MC erfarenhet innan så var steget från Puch Montana 1985 till körskolans Honda 750 (?) stort. Steget till SDn var gigantiskt - till det bättre. SDn är väldigt lättkörd i låga till medelhöga hastigheter, krypkörning kan vara en pina men de gångerna så får man slira lite koppling. Får man upp farten lite så går den som tåget, stadigt med väldigt bra känsla för vad som är på G att hända.
Går det riktigt fort så är den även då stadig och lyder dina kommandon utan knot.
Jag är ju fortfarande nybörjare....så vad vet jag... men kan vid påslag ut ur kurvor känna att en styrdämpare kan vara bra att ha.
Landsvägskörning i +140 är dragigt som fan men det kommer med hojtypen snarare än SD.

F

En fördel är att du inte lär vara sugen på att byta upp dig på evigheter ;)

Nu har ju min SD blivit stulen så tankarna börjar ju snurra på vad jag skall göra istället.....en likadan känns kanske lite tråkigt men en SD-R kanske kan vara något....kanske en V-rod :tuttar

F
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Funderar på att byta in min välsmetade GSX-R 1000 K7:a mot en SD eller SD-R, så om någon vill byta, dra iväg ett PM..
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Nu har ju min SD blivit stulen så tankarna börjar ju snurra på vad jag skall göra istället.....en likadan känns kanske lite tråkigt men en SD-R kanske kan vara något....kanske en V-rod

Testa en "R" skillnaden i känslan är rätt stor ;)

Tänk på all kul banåka du ev missar med en v-rod ..
Tycker du brassar på bra för att haft lappen i 2år !

Tuvängen nu på Lördag i värmen :banana
Filmkameran åker med :yoparty
Några här som skall dit ?



Fjädringen. Kollade min "sag" nyss och har 15mm fram och bak utan förare och 40mm bak 35mm fram med mig utan ställ o så och funderar på om jag skall försöka få mina 35mm fram till 40mm :confused: Sdr ägare som har synpunkter ?
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har en fundering som jag inte riktigt vet hur jag skall ställa för att den skall bli så objektiv som möjligt. Till saken hör att jag som "nybörjare", körkort först i år har blivit oerhörd intresserad av just KTM Superduke. Så det jag egentligen vill fråga är: Vore det ett "dumt" val med risk för fria tolkningar att köpa mig en duke det första jag gör eller är det till och med så enkelt att allt enbart beror på mig själv och smak? (vilket jag egentligen inte ute är efter)

- Är mer ute efter vad superduken innebär för en förstahojs-åkare utan att ta med i beräkningen huruvida duktig/erfaren ägaren är.

Samtliga svar uppskattas! /G


Som Micke och mister sifferkombination säger så går det säkert alldeles utmärkt att ha den som förstahoj.

Däremot ÄR det inte den lättaste hoj att hantera, varken i stadstrafik eller när det börjar röra sig rejält. Hojen är riktigt grym i chassie och bromsar, men kan nypa tillbaka om man hanterar henne fel.

Jag hade nog rekommenderat nåt snällare hoj med mjukare motor och aningen mindre skarpt chassie kanske under det första året. När du har alla bara-köra-hoj-helt-vanligt-utan-konstigheter i ryggen, och kanske tom gått nån kurs eller så på bana och fått grunderna för att köra "på riktigt". Då får du dessutom ut otroligt mkt mer av en SD och kommer förstå varför det är en riktigt grym hoj.

På något sätt tror jag att det är lättare att lära sig i början om man åker en mer förlåtande hoj. Samtidigt skulle du på en SD lära dig gaskontroll (för det måste man) ordentligt och obarmhärtigt vilket är en värdefull kompetens även när du en vacker dag byter till nåt annat.


Köp med hjärtat, men säger hjärtat att du ska köpa rationellt så tycker jag du ska satsa på nåt snällare. Jag var själv lite inne på att byta ner till en Yama XJ6 (naken) när de kommer ut beggade.. Verkar va en riktigt bra hoj med ca 80 häst vilket räcker långt om man ändå mest gillar att svänga (och det räcker för att trycka upp den på slangen ;)) Om jag nu skulle få för mig att byta för sakens skull, eller om studentekonomin sätter stopp för dödarhertigen af Österrike.

:)
 

Mooseman

When U grow old – don't grow up!
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory 2016
Vore det ett "dumt" val med risk för fria tolkningar att köpa mig en duke det första jag gör...?

Samtliga svar uppskattas! /G

Håller helt med med Hund m fl när det gäller SuperDuken, och tar fasta på "samtliga svar uppskattas" i det följande:

Innan du ställer frågan om du ska börja med 1000 cc/120+hkr/180 kg tyckar jag du ska ställa två andra frågor till dig själv: Vad ska jag ha hojen till? Har jag tillräckligt med omdöme för att överleva sommaren på en sån hoj?



Jag har tidigare kallats Moralkärring i den här tråden. Kanske med all rätt, och kanske är det dags igen nu, men det bjuder jag på:tummenupp eftersom jag är en medelålders småbarnsfarsa. Du får ta mina funderingar för vad du själv tycker dom är värda.

Hornen växer ut på oss alla, oavsett hoj/erfarenhet. Och efter att ha sett en ruggig olycka med en 990 SMR inblandad precis utanför min tomt häromdagen insåg jag än en gång hur snabbt hojtillvaron kan förändras. Det gick tack och lov hyggligt väl för alla inblandade, även för den höggravida passageraren i bilen som orsakade smällen, mycket tack vare att ett träd inte stod 1 meter längre till höger.

Det spelar ingen roll hur "bra" man själv kör sin hoj. Nån idiot (och alla är potentiella idioter vilket bekräftades av den "blinda" bilisten häromdagen) kan när som helst göra vad som helst. Och det har du större chans att vänja dig vid på en hoj som inte gör 0-100 på 3,5 sek/0-200 på 12 sek (typ).

Efter ca 20 års hojuppehåll (medelålders, som sagt) köpte jag en KTM 640 sm för 4 år sen, bytte året efter till en 950 sm som i våras byttes mot en SuperDuke som jag är sjukt nöjd med. Det skulle du säkert bli också, ingen tvekan om det, det är en kanonhoj. Men fundera lite till innan du bestämmer dig. Jag är inte i närheten av att kunna utnyttja dess verkliga kvaliteter/potential.

Jag har gjort ca 20 ban/kursdagar med SMC de senaste 2 säsongerna och kan ärligt säga att innan dess hade jag inte en jävla aning om hur man egentligen kör hoj, trots ca 2500 mil i bagaget.

Kanske är det här en moralkärrings onödigt fria tolkning av begreppet "dumt" val? Du bestämmer. Hoppas du blir nöjd och har kul (länge) oavsett vilken hoj du väljer:D!
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Dalarna
Hoj
KTM RC8R
Testa en "R" skillnaden i känslan är rätt stor ;)

Tänk på all kul banåka du ev missar med en v-rod ..
Tycker du brassar på bra för att haft lappen i 2år !

Tuvängen nu på Lördag i värmen :banana
Filmkameran åker med :yoparty
Några här som skall dit ?



Fjädringen. Kollade min "sag" nyss och har 15mm fram och bak utan förare och 40mm bak 35mm fram med mig utan ställ o så och funderar på om jag skall försöka få mina 35mm fram till 40mm :confused: Sdr ägare som har synpunkter ?

Fram ska du spänna så du har 35mm med alla kläder och nästan full tank. Bak ska du spänna så du har 30mm med kläder o soppa.Sen kan man labb lite fram och tillbaka 5mm upp eller ner men detta är en bra grund.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Fram ska du spänna så du har 35mm med alla kläder och nästan full tank. Bak ska du spänna så du har 30mm med kläder o soppa.Sen kan man labb lite fram och tillbaka 5mm upp eller ner men detta är en bra grund.

okidoki :tummenupp

En annan sak ..när jag kolla står fjädringen i sportläge eller mjukläge :)

Sätter jag det i race så lär det bli mindre sag eller vad :va
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
okidoki :tummenupp

En annan sak ..när jag kolla står fjädringen i sportläge eller mjukläge :)

Sätter jag det i race så lär det bli mindre sag eller vad :va

Nej, det tror jag inte, det saktar bara ner rörelsen. Det är spänningen på fjädrarna som bestämmer hur mycket de kommer att tryckas ihop.

WP-manualen säger följande:
Rider sag fram: 35 - 50 mm
Rider sag bak: 30 - 40 mm
Static sag fram: 25 - 30 mm
Static sag bak: 5 - 10 mm

Se till så att du ligger inom alla toleranserna ovan, och sedan kan du börja labba med dämparinställningarna och små variationer i fjäderförspänningar (inom tolerans). Jag försöker alltid få till det så nära medelvärdena som möjligt till att börja med.
Skulle man inte klara av att hamna inom alla toleranserna ovan så har man antingen för mjuka eller för hårda fjädrar.
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
....

Nu har ju min SD blivit stulen så tankarna börjar ju snurra på vad jag skall göra istället.....en likadan känns kanske lite tråkigt men en SD-R kanske kan vara något....kanske en V-rod :tuttar

F

Fan vad surt. Jag skall hålla utkik!

...
Tuvängen nu på Lördag i värmen :banana
Filmkameran åker med :yoparty
Några här som skall dit ?
...

Jag tänkte mig dit. Skall även försöka få med mina morgontrötta vänner.

Blir till att dricka utav bara h-te. Var där för 2 år sedan i 25-30 graders värme. Drack & drack + resorb mm mm, men pallade inte sista passet. Hjärnan var som inlindad i bomull :näsblod
 
Last edited:

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
massa text...
Samtliga svar uppskattas! /G

Jag började min karriär på en Er-6n. Vilket också är en twin, med upprätt & bekväm körställning. Var ca 15 ggr totalt på go-cart bana med den + steg 1 -3 på stor bana. Är fortfarande kass på detta med bankörning (jag har en flack "learning curve" kan man säga).

Hade lätt kunnat haft Er-6:an kvar i flera år och inte växt ur den, men det sjunkande andrahandsvärdet + habegär --> inköp av bättre begagnad SD 08:a (från 07 och framåt större tank mm).

Som de andra har sagt är den lättkörd om än lite ryckig i låga varv (men inget att hänga upp sig på). Vrider man på rullen händer det grejor, t.o.m. jag har fått framhjulet att lätta :eek:

Jag brukar säga att SD'n är som en Er-6:a som gått på gym & käkat ryssfemmor!

Mitt tips, köp en bättre begagnad Er-6:a som (finns massor) och kör en säsong, åk några bandagar + knixkurser. Billig att köpa, billig försäkring + billig att reparera. Sen om du gillar twinkaraktären, slå till på en SD :tummenupp
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag började min karriär på en Er-6n. Vilket också är en twin, med upprätt & bekväm körställning. Var ca 15 ggr totalt på go-cart bana med den + steg 1 -3 på stor bana. Är fortfarande kass på detta med bankörning (jag har en flack "learning curve" kan man säga).

Hade lätt kunnat haft Er-6:an kvar i flera år och inte växt ur den, men det sjunkande andrahandsvärdet + habegär --> inköp av bättre begagnad SD 08:a (från 07 och framåt större tank mm).

Som de andra har sagt är den lättkörd om än lite ryckig i låga varv (men inget att hänga upp sig på). Vrider man på rullen händer det grejor, t.o.m. jag har fått framhjulet att lätta :eek:

Jag brukar säga att SD'n är som en Er-6:a som gått på gym & käkat ryssfemmor!

Mitt tips, köp en bättre begagnad Er-6:a som (finns massor) och kör en säsong, åk några bandagar + knixkurser. Billig att köpa, billig försäkring + billig att reparera. Sen om du gillar twinkaraktären, slå till på en SD :tummenupp

Xactly :tummenupp

Vill man ha en posörhoj så slår ju dukken högre än en ER6, men som hoj räknat tar det de flesta några säsonger att våga utnyttja en ER6, XJ6 etc också.

Och SDn är inte omöjlig att köra, men jag tror att det är lättare att våga svänga osv om man inte behöver fokusera SÅ mkt på gaskontroll etc. År 2 är en annan diskussion..

Ibland är det kul att ha nåt att se fram emot också :)
 

kimbadar

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2009
Ort
Enköping
Hoj
Superdjuke
Hejsan! Har försökt skumma lite, men är väl i princip talanglös på det! Men har en undran angående styret! Får man på ett vanligt fatbarstyre på SD:n utan att behöva göra några ändringar!, räcker slangar och kablar till?

Tack på förhand!
 

Brembo

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2010
Ort
Grästorp
Hoj
10, Ktm Superduke 990
Hej på er alla superduke ägare :D. Bytte min Suzki Gsxr 750 -08 idag mot en Superduke -10.

Har åkt 25 mil. och kan bara säga att jag är sjukt jävla nöjd. Fyfan vilken härlig hoj. :D


:yoparty
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
:mad::mad:
Något ljushuvud stal min orangea KTM Superduke 2007 från Gävlegatan 12 i Stockholm, någon gång mellan 13 och 16 idag tisdag 29 juni.
Regnummer AJN 760

Håll ögon och öron öppna.

Fredrik
Tips till 070-6608818 eller 076-5005009

Kännetecken
Akrapovich titan slip-on (med svarta skorester på)
R&G Craschpuckar (motor och ram)
KTM Craschpuckar (fram och bakaxel)
KTM Orange rambrickor
KTM Orange styrändar
KTM Orange broms och kopplingsbehållarlock
Kortad skylthållare
Flammig vindruta (jag tog bort klisterrester med för starkt medel)
Michelin Power Pilot 2CT fram
Michelin Power Pure bak
Vänster backspegel sprucken (slog i garageväggen när jag ställde den på stödet)

EDIT: Bilder och lite mer info finns i stulnafordon-tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4824129#post4824129


Usch och fy. Beklagar verkligen.

Jaga på försäkringsbolaget och hoppas du får hjälp innan säsongen är över.

Självklart håller vi utkik.

/A
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top