Superduke-tråden

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
Fjädring

Jag bytte gaffelolja, 130mm luftspalt och släppte allt på fjäderförspänningen. Fick en ridersag på 40mm med raceinställningar, jag väger ungefär 70kg med all utrustning på.

Första banåkningen var kvällskörning på Sviestad, tyckte allt kändes mycket bra, men jag tog det ju lite lugnt, litar inte på mina däck heller. Knät hittade backen när förtroendet växte, kände inga släpp nån gång. Den 7:e blir det heldag på Sviestad, då får jag pressa lite mer :yoparty

Tyckte förresten det gick finfint att köra med originalblåset med akramappen. Luftburken är något öppnad, sasen är borta. Det blev väldans varmt men inget som märktes eller syntes.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Tjo på er..
har dratt en tur på 40 mil idag.. kroppen känns helt ok förutom höften som fick ta smällen vid insidenten.

en fråga dock till er som åker lite bakhjul..
ja har ställt in framgafflarna så att de ska passa min vikt och körstil..
sen drog ja en hyfsat lång repa på bakhjulet och de va kanske inte den mildaste av nertagningarna då ja växla lite för tidigt och tappa moment.
kör en stund till och ser att mutter-skruvarna uppe på gaffeln har rört sig.... bad bad bad tänkte jag.. tog de lite piano och kände efter, inte nån skildnad i karaktären på gafflarna.

dom hade rört sig ca 6-7mm motsols..
ska dom verkligen de?
nertagningen kan väl liknas vid en förbannat hård inbromsning..

sen ligger mina bromsar på ifram nått så inni efter dagens tur..
ja tror ja måste lufta bromsarna.. är de nått man ska tänka på när man ska lufta bromsarna på SD:n?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
sen drog ja en hyfsat lång repa på bakhjulet och de va kanske inte den mildaste av nertagningarna då ja växla lite för tidigt och tappa moment.
kör en stund till och ser att mutter-skruvarna uppe på gaffeln har rört sig.... bad bad bad tänkte jag.. tog de lite piano och kände efter, inte nån skildnad i karaktären på gafflarna.

dom hade rört sig ca 6-7mm motsols..
ska dom verkligen de?

Hmm låter konstigt , jag har inte märkt av nått av det du beskriver på min Fd -06a eller nu .

Det enda jag vet som kan ställa till det är om gaffeln slår igenom ..Men att lyckas med det verkar väldigt svårt .

Angående bromsarna har du testat att göra rent ?
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Hmm låter konstigt , jag har inte märkt av nått av det du beskriver på min Fd -06a eller nu .

Det enda jag vet som kan ställa till det är om gaffeln slår igenom ..Men att lyckas med det verkar väldigt svårt .

Angående bromsarna har du testat att göra rent ?

ska testa göra rent.. lufta är ju en aning mer jobb :\
ja får testa å wheela lite mer å se om dom fortsätter röra sig.. slog igenom gjorde ja inte..
 

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Ort
Färingsö
Hoj
KTM Superduke 08:a
Bandag x 2 säljes 13 juli

2 platser till Rapidos bandag 13 juli säljes för 700:- st !

PM:a mig för mer info.
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
.

sen ligger mina bromsar på ifram nått så inni efter dagens tur..
ja tror ja måste lufta bromsarna.. är de nått man ska tänka på när man ska lufta bromsarna på SD:n?

Mina låg på men efter att ha petat ur 500gram (typ) skit kring klossarna så blev allt OK.

F
 
Last edited:

Nonstop

Medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke -09
Då va det min tur att marksyna... Lite ledsamt eftersom jag hämta ut hojen för typ 6 dagar sen... Kom in i en vänster kurva, va väl lite halt på backen och en highsider var ett faktum =( Men nog om det, ja klarade mig ganska bra, har ont i knät / ankel och sen lyckades ja slå av en bit av en kindtand, jävligt märkligt enligt mig, men men.

Jag hade nog en satans tur, utan kraschpuckar så lyckades ja endast ha sönder vänsterkåpan vid tanken växelföraren, lite skrap på styrvikten, skjutspinnen och infästning till den. Blir att köpa krashpuckar nu kan ja tala om! Så arg på mig själv att ja inte hade det från början. Till er som inte har: KÖP! hehe

Sen kom styret lite på sniskan, ja trodde direkt att ja böjt skiten, men KTM har ju faktiskt tänkt till, tack för gummiinfästningen till styret =) Va bara att lossa skiten o spänna dit det igen så satt det rakt o prydligt.

Skönt att ja inte skadade mig mer än va ja gjorde, men ska nog till sjukan o få knät röntgat imorgon, bra som säkerhetsåtgärd. Man vet aldrig om det har hänt ngt. En pling till tandläkaren får det nog bli också.

Fortfarande: SD är en sjuk maskin =) !

Godnatt på er
 

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Dalarna
Hoj
KTM RC8R
Jag bytte gaffelolja, 130mm luftspalt och släppte allt på fjäderförspänningen. Fick en ridersag på 40mm med raceinställningar, jag väger ungefär 70kg med all utrustning på.

Första banåkningen var kvällskörning på Sviestad, tyckte allt kändes mycket bra, men jag tog det ju lite lugnt, litar inte på mina däck heller. Knät hittade backen när förtroendet växte, kände inga släpp nån gång. Den 7:e blir det heldag på Sviestad, då får jag pressa lite mer :yoparty

Tyckte förresten det gick finfint att köra med originalblåset med akramappen. Luftburken är något öppnad, sasen är borta. Det blev väldans varmt men inget som märktes eller syntes.

Ja du kommer att trivas på hojen den 7e hoppas det blir pb med 3sek:banana:banana:banana
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Då va det min tur att marksyna... Lite ledsamt eftersom jag hämta ut hojen för typ 6 dagar sen... Kom in i en vänster kurva, va väl lite halt på backen och en highsider var ett faktum =( Men nog om det, ja klarade mig ganska bra, har ont i knät / ankel och sen lyckades ja slå av en bit av en kindtand, jävligt märkligt enligt mig, men men.

Jag hade nog en satans tur, utan kraschpuckar så lyckades ja endast ha sönder vänsterkåpan vid tanken växelföraren, lite skrap på styrvikten, skjutspinnen och infästning till den. Blir att köpa krashpuckar nu kan ja tala om! Så arg på mig själv att ja inte hade det från början. Till er som inte har: KÖP! hehe

Sen kom styret lite på sniskan, ja trodde direkt att ja böjt skiten, men KTM har ju faktiskt tänkt till, tack för gummiinfästningen till styret =) Va bara att lossa skiten o spänna dit det igen så satt det rakt o prydligt.

Skönt att ja inte skadade mig mer än va ja gjorde, men ska nog till sjukan o få knät röntgat imorgon, bra som säkerhetsåtgärd. Man vet aldrig om det har hänt ngt. En pling till tandläkaren får det nog bli också.

Fortfarande: SD är en sjuk maskin =) !

Godnatt på er

Tråkigt att höra


Men till läkaren ska du absolut gå. Kan va bra att dokumentera och ringa till ev försäkrinsbolag.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Ska se om jag hittar på det i garaget sdr fick ge plats åt en rc8r men jag ska nog ha det upp skrivet i en bok :tummenupp

grymt!

för alla er SD ägare så ritar ja upp en ide ja har i cad-format efter min olycka.. som ska skydda motorkåpan när man low-sidar..

har bara hittat helskyddande grejjor å de vill ja inte ha.. så ja grejjar med en snyggare variant (enligt mig.)
ni som kör 07-> va har ni för radie på era motorkåpor?
undrar igentligen bara om det skiljer nått mot min 05:a.

De heltäckande föresten.. hur fästes dom?
skruvar man dom eller nån dubbelhäftande historia?
 

Gasvillig

Medlem
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Luxembourg
Hoj
KTM Superduke 1290
hörru.. du va ju en normalstor kille.. :D
på din sd.. va hade du för inställningar på fjädringen fram å bak?


Komp å retur har jag enligt raceinställningen under sadeln. I fram ökade jag luftspalten i gaffeln till 130mm med öhlins 5-olja och sänkte fjäderförspänningen så mycket som gick utan att ta bort plastdistanserna i gaffeln. Ridersag på 40mm.

Bak har jag sänkt fjäderförspänningen annars enligt raceinställningarna. Jag fick en ridersag på 40mm bak efter att ha hängt på 9kg extra avgassystem. :gnissla Jag kanske borde dra åt fjäderförspänningen lite.

Hur mäter man fjäderförspänningen?? I instruktionsboken står ett mått på 5mm, men var är det?? :va
 

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Dalarna
Hoj
KTM RC8R
Komp å retur har jag enligt raceinställningen under sadeln. I fram ökade jag luftspalten i gaffeln till 130mm med öhlins 5-olja och sänkte fjäderförspänningen så mycket som gick utan att ta bort plastdistanserna i gaffeln. Ridersag på 40mm.

Bak har jag sänkt fjäderförspänningen annars enligt raceinställningarna. Jag fick en ridersag på 40mm bak efter att ha hängt på 9kg extra avgassystem. :gnissla Jag kanske borde dra åt fjäderförspänningen lite.

Hur mäter man fjäderförspänningen?? I instruktionsboken står ett mått på 5mm, men var är det?? :va

Strunta i fjäderförspänningen 5mm är ett standard mått du ska spänna på fjädern så du får ett ridesag på 30mm :tummenupp
 

#1725

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Ekerö
Hoj
HD XR1200, -09
Hojen stulen

:mad::mad:
Något ljushuvud stal min orangea KTM Superduke 2007 från Gävlegatan 12 i Stockholm, någon gång mellan 13 och 16 idag tisdag 29 juni.
Regnummer AJN 760

Håll ögon och öron öppna.

Fredrik
Tips till 070-6608818 eller 076-5005009

Kännetecken
Akrapovich titan slip-on (med svarta skorester på)
R&G Craschpuckar (motor och ram)
KTM Craschpuckar (fram och bakaxel)
KTM Orange rambrickor
KTM Orange styrändar
KTM Orange broms och kopplingsbehållarlock
Kortad skylthållare
Flammig vindruta (jag tog bort klisterrester med för starkt medel)
Michelin Power Pilot 2CT fram
Michelin Power Pure bak
Vänster backspegel sprucken (slog i garageväggen när jag ställde den på stödet)

EDIT: Bilder och lite mer info finns i stulnafordon-tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4824129#post4824129
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Funderar på att sälja min Superduke eftersom jag typ knappt några kompisar kör hoj längre. Tror att jag har kört 70 mil i år bara och det är någon bandag + dit/hemresa.
Funderar på att skaffa mig någon billigare sporthoj och köra lite bandagar med i stället.

Om någon är sugen så skicka PM.
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
:mad::mad:
Något ljushuvud stal min orangea KTM Superduke 2007 från Gävlegatan 12 i Stockholm, någon gång mellan 13 och 16 idag tisdag 29 juni.
Regnummer AJN 760

Håll ögon och öron öppna.

Fredrik
Tips till 070-6608818 eller 076-5005009

Kännetecken
Akrapovich titan slip-on (med svarta skorester på)
R&G Craschpuckar (motor och ram)
KTM Craschpuckar (fram och bakaxel)
KTM Orange rambrickor
KTM Orange styrändar
KTM Orange broms och kopplingsbehållarlock
Kortad skylthållare
Flammig vindruta (jag tog bort klisterrester med för starkt medel)
Michelin Power Pilot 2CT fram
Michelin Power Pure bak
Vänster backspegel sprucken (slog i garageväggen när jag ställde den på stödet)

EDIT: Bilder och lite mer info finns i stulnafordon-tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4824129#post4824129

Fan vad tråkigt Fredrik. Jävla klåfingriga tjyvar! :mad:
Jag ska hålla utkik efter den.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top