Superduke-tråden

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Köpte ett par Akrapovic burkar ngt beggade som nu är monterat på hojen.

Nu när jag slår av på gasen får jag avgasknallar, eller rättare sagt så smäller det bara på ordentlig motorbroms, lättare avslag smäller det inte på.

Kan detta bero på att grenröret är otätt någonstans eller kan det bero på att hojen än så länge ej är mappad för Akra burkarna.

Jag kan inte se eller känna att det skulle vara otätt någonstans

?

/PW

Tjenare.
Det behöver inte vara felmappat.
Det kan dock vara en anledning.. min smäller som hejsan den också..
och ja har plockat bort SAS, bytt luftburk till en egen och mappat den riktigt seriöst..
ja har ganska dova smällar i sommarväder..
dra igång den på vintern med mer syre i luften så är mappningen helt fel och då smäller de jevvlar! =)

åk in på en verkstad och be dom lägga på ACRA mappen om du har standard ECU.. det hjälper en aning men acra mappen går lite fett iaf...

Inget fel med smällarna.. låter bara fint ;)

Nu när hösten närmar sig så kan jag inte låta bli att tänka på vad som kommer i nyhetsväg från KTM till nästa säsong.
Känns som om det är dags att uppdatera Superduken rejält till 2011.
Hoppas verkligen på detta då den ju bara fått små uppdateringar med åren som gått. Personligen så tycker jag att R modellen är en sinnesjukt läcker hoj och älskar verkligen attityden den har. Liiiite mera mos i motorn förtjänar den dock!
Till nästa sommar så hoppas jag dom utgår från "gamla" RC8 motorn på 1150cc och tuffar till Superduken lite mer för nu behövs nånting nytt för att konkurera med tex Ducati Streetfighter om KTM inte ska tappa för mkt mot konkurenterna....
Vad säger ni andra SD ägare? Hur hoppas ni att nästa generation SD tar sig?
Mvh Magnus


Vågar man hoppas på en SD med 1200cc motorn som sitter på RC8:an idag....?
rc8 bör få nånting också.. 09-10 är identiska..
 
Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Superduken lite mer för nu behövs nånting nytt för att konkurera med tex Ducati Streetfighter om KTM inte ska tappa för mkt mot konkurenterna....
Vad säger ni andra SD ägare? Hur hoppas ni att nästa generation SD tar sig?

Jag tycker så här :) 1190 i Superduke r och 1150 i vanliga sd 160/140hk Ta svingen från rc8 på en gång och tryck i traction control samt abs så har vi en vinnare ;)

Som sagt Streetfighter är grym dock inte lika villig att svänga som våra .

En hoj som jag har ett öga på som ev kommer 2011 är nya Touno med v4 och kanske 160hk huvva nu måste Ktm ta sig i kragen va ;)
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Tjenare.
Det behöver inte vara felmappat.
Det kan dock vara en anledning.. min smäller som hejsan den också..
och ja har plockat bort SAS, bytt luftburk till en egen och mappat den riktigt seriöst..
ja har ganska dova smällar i sommarväder..
dra igång den på vintern med mer syre i luften så är mappningen helt fel och då smäller de jevvlar! =)

åk in på en verkstad och be dom lägga på ACRA mappen om du har standard ECU.. det hjälper en aning men acra mappen går lite fett iaf...

Inget fel med smällarna.. låter bara fint ;)


Har inget emot smällarna bara allt är OK, & mappa ordentligt skall jag göra men det blir nog till nästa säsong.
& nu verkar det ju som om det är mer vanligt än ovanligt att det smäller lite.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Söker nu lite delar till en Superduke -07a. Ropa gärna till om ni har något av nedanstående som ligger och skräpar.
- Handtag koppling + broms
- Kylarvinge Vänster (Eller varför inte ett komplett kitt i någon annan färg)
- Styre (kanske är ok)
- Växelpedal
- Stöd
- Kopplingsbehållarlock
- Lyktkåpa Yttre oranga + inre svarta
- Handtag
- Crachpuckar R&G Vänster sida (motor, hjulaxlar, styre)
- Skyddsplåt ljuddämpare vänster.

Blev visst en del delar... Men hojen klarade sig trots allt väldigt bra. R&G crachpuckar är ju helt sjukt bra grejor, även om de är dyra. Motor, tank och typ allt dyrt klarade sig ju kanon. Om jag inte skulle bry mig om lite repor, så skulle hojen funka lika fint med bara nya handtag + växelpedal.
Annars så har jag ju vintern på mig att leta efter lite kul powerpart, eller ersättningsdelar.
 

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Ort
I mitt hus
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Jag tycker så här :) 1190 i Superduke r och 1150 i vanliga sd 160/140hk Ta svingen från rc8 på en gång och tryck i traction control samt abs så har vi en vinnare ;)

Som sagt Streetfighter är grym dock inte lika villig att svänga som våra .

En hoj som jag har ett öga på som ev kommer 2011 är nya Touno med v4 och kanske 160hk huvva nu måste Ktm ta sig i kragen va ;)

de lät som en bra ide.. men varför snåla på vanliga SD:n? =)

streetfighter segmentet med lite kraftigare motorer är snart en jäkligt hård marknad.. som du sa.. KTM får komma med nått som ingen annan har i det segmentet..
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Söker nu lite delar till en Superduke -07a. Ropa gärna till om ni har något av nedanstående som ligger och skräpar.
- Handtag koppling + broms
- Kylarvinge Vänster (Eller varför inte ett komplett kitt i någon annan färg)
- Styre (kanske är ok)
- Växelpedal
- Stöd
- Kopplingsbehållarlock
- Lyktkåpa Yttre oranga + inre svarta
- Handtag
- Crachpuckar R&G Vänster sida (motor, hjulaxlar, styre)
- Skyddsplåt ljuddämpare vänster.

Jag har helt nya kylarvingar till en SD-R 08 svarta.
Ett stöd tror jag oxå jag har

PM'a ett bud så ska vi se....
 

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Dalarna
Hoj
KTM RC8R
Är det nån som har ett par skjuspinnar till superduke att sälja pm mig tack:tummenupp
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Har sökt både här och där men åsikterna verkar gå isär...

Hur skiljer sig effektregistret mellan en SD R 07 och 08 på låg/mellan registret? Att en 08 varvar mer och har högre toppeffekt vet jag men skiljer det på låg/mellan oxo? Givetvis pratar vi med akra och mer luft i båda fallen...

F.ö. skiljer det mig veterligen absolut ingenting mellan en SD R 07 och 08 förutom motorn, korrekt?
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Hur skiljer sig effektregistret mellan en SD R 07 och 08 på låg/mellan registret? Att en 08 varvar mer och har högre toppeffekt vet jag men skiljer det på låg/mellan oxo? Givetvis pratar vi med akra och mer luft i båda fallen...

-07 har vad jag förstått och läst mer kraft i mellanregistret ..-07 är mjukare på lågvarv och har mindre av och på problem .. Alltså slår du av och på gasen med en -08-09a så skuttar den fram rätt mkt i början , det går säkert att lösa med annan luftburk eller dyl .
 

ANIMAL

Lets Go Foooking Mental
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Hus
Hoj
KTM
Såg idag när ja skulle tvätta hojen att jag hade nått "skit" i behållaren för kylarvattnet (övertrycks behållaren, eller va de är).
Se bild.

Det blandar sig inte med vatten, är trögflytande (olja) och ligger i botten så de borde ju inte vara olja eftersom olja flyter (vet dock inte hur de beter sig i glykol), sedan tycker jag det är konstigt att de separerar sig från vattnet å ligger i botten, borde ligga i botten på motorn och vara de sista som kommer ut i den behållaren?:confused::confused:

Någon som har haft samma problem eller vet vad det kan va?
 

Bifogat

  • IMG_0031.jpg
    IMG_0031.jpg
    206.1 KB · Visningar: 96
  • IMG_0030.jpg
    IMG_0030.jpg
    167.7 KB · Visningar: 110

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Nu vet jag inte hur det ser ut på SD'n men man skulle kunna tänka sig att en packning vid vattenpumpen gått. Ser oljan ut som den ska?

Såg idag när ja skulle tvätta hojen att jag hade nått "skit" i behållaren för kylarvattnet (övertrycks behållaren, eller va de är).
Se bild.

Det blandar sig inte med vatten, är trögflytande (olja) och ligger i botten så de borde ju inte vara olja eftersom olja flyter (vet dock inte hur de beter sig i glykol), sedan tycker jag det är konstigt att de separerar sig från vattnet å ligger i botten, borde ligga i botten på motorn och vara de sista som kommer ut i den behållaren?:confused::confused:

Någon som har haft samma problem eller vet vad det kan va?
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Någon son har tips på var man kan köpa lite Superduke delar från?
Jag behöver fortfarande:
- koppling / broms-handtag
- växelpedal
- lock till bromsvätskebehållare
- blinkers vänster fram
- Lyktkåpa vänster (yttre oranga / inre svarta)
Är inte så sugen på att handla på postorder från Lelles, då de har en förmåga att inte hålla vad de lovar (enligt min uppfattning).
Förslag på kul sidor utomlands?

/Johan
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
Arlanda TT 18-19 September

Ngn SD åkare här som tänkt testa Arlanda TestTrack 18 &/eller 19:e September (SMC/BKK)

Själv har jag tänkt testa SD:n på "bana" för första gången & även kolla hur Arlanda TT är.

:tummenupp
 

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
Någon son har tips på var man kan köpa lite Superduke delar från?
Jag behöver fortfarande:
- koppling / broms-handtag
- växelpedal
- lock till bromsvätskebehållare
- blinkers vänster fram
- Lyktkåpa vänster (yttre oranga / inre svarta)
Är inte så sugen på att handla på postorder från Lelles, då de har en förmåga att inte hålla vad de lovar (enligt min uppfattning).
Förslag på kul sidor utomlands?

/Johan

Kolla sista inlägget i RC8-tråden. Markus säljer ett riktigt schyst Titax kopplingshandtag. Men du får nog skynda om du ska få det.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top