Superduke-tråden

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så står det inte faktiskt i min Engelska manual, visst brukar man få dutta i någon deciliter efter man Har fyllt upp vad som anges. Men 7 dl tycker jag är att ta i..
Sedan att man inte kan skriva ut totalmängden i manualen är ju lite irriterande.. Borde kanske ha lärt mig efter några Ktm hojjar att deras manualer inte är dom bästa på marknaden.
Även lite konstigt att alla servicekit som säljes på nätet bara skickar med 3 liter olja.

Tackar ödmjukast för svaret, nu vet man att det är fullt normalt iallafall. Bara beställa mer olja :(


Eftersom ojetanken sväljer rätt mkt så går det i lite mer än normalt.

För att få runt oljan och få i rätt volym så måste man slå i en del först, starta och sen hinka på resten. Hela volymen ryms varken i motor eller oljetank :).

Lite bökigt och om man vill speciellt, men inga problem egentligen.

Jag brukar byta drygt var 200:e mil, och det går i typ 3,5 liter totalt. Men man kan få starta upp några ggr innan det är klart. :tummenuppq
 

para

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Västmanland
Hoj
Superduke 07
Jag köpte själv nytt batteri härromveckan, ett banner bike bull agm+sla eftersom jag gillar bannerbatteriet jag har i bilen, och hojen ska givetvis ha ett batteri från österrike:tummenupp.

Hittade en säljare på ebay så ungefär 700kr med frakt.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=400205326835&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Glömde säga... nu när jag startar så låter det som att startmotorn drar runt en liten 50cc motor!! jäkla kräm i batteriet.

Jag som är totalt värdelös på detta undrar vilket av batterierna i länken jag ska ha till min Superduke. Ktm rc8? :p
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Nån med koll behöver nytt batteri till min duke http://www.rinab.nu/Nyheter2/Batteri-YTZ14S-BS.htm bra eller anus?:Bugar
Verkar ju vara bra pris men hittar inget test av kyoto YTZ14S-BS
Hittar heller inget på biltema som passar.

Men om det inte är bra beställer jag hellre från ebay eller nått så trött på att den inte startar när den stått lite.

Nån som har koll på bra ställe att serva lite billigare än http://www.jonteengdahl.se/ i södra Sverige eller dom är bäst?:Bugar

KTM Verkstad
Det är kanske inte nära dig men värt att åka dit om du ska göra stora servicen eller andra som ska serva osv. JWF Racing i Skövde. KTM auktoriserad och har vettigaste priserna jämfört med alla andra KTM handlare och verkstäder.


Med risk för att detta blir ett långt inlägg:

KTM Märkesförsäkring har varit uppe någon som frågade.
De är väldigt fördelaktiga men har självrisk stöld/vagnskada 10000/12000. De tecknar endast om du redan har trafikförsäkring.
För mig skulle trafik kosta 2000 kr på svedea och helförsäkring 2500 hos KTM (handlare). 4500 kr är vääldigt bra pris om man inte kör omkull.



Har köpt en nyare superduke, en 07a. Den har vissa skumma egenskaper. Är det någon som har upplevt liknande?

Dör när man håller inne kopplingen(har rullat in på gården med motorn igång). Har hänt 1-2 gånger bara men ändå väldigt skum förteelse.

Ormar sig/vobblar lite lätt när man drar på gas kraftigt i högre hastighet 150+ km/h. Den är absolut inte crashad eller ens lagt. Är i utmärkt fint skick men backdäcket är dock platt. Min 05a beter sig inte så. Vad beror detta på? Kan det vara den mindre gaffelvinkeln och att jag är ovan och håller hårt i styret?

Den har acra och power commander samt blivit bänkad av en firma. Lite luftmodifikationer; öppnad luft burk och ett periskopliknande platt plaströr(luftinsuget under tanken) som blivit bortplockat. Men den smäller så fort man släpper på gasen. Var kul i början men lite störiget efter en kort period. Min andra SD går hur bra som helst och smäller endast vid hård motorbromsning. Förra ägaren säger att bänkfirman sagt att det ska vara så, för den får mycket bränsle. Men den verkar ju få för lite luft. Är det dåligt att den går på detta sätt, skadligt?

Tack för svar
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har köpt en nyare superduke, en 07a. Den har vissa skumma egenskaper. Är det någon som har upplevt liknande?

Ormar sig/vobblar lite lätt när man drar på gas kraftigt. Den är absolut inte crashad elelr så. Är i utmärkt fint skick backdäcket är dock platt. Min 05a beter sig inte så. Vad beror detta på? Kan det vara den mindre gaffelvinkeln och att jag är ovan och håller hårt i styret?

Tack för svar


07- har flackare försprång än 05-06, så det beror det inte på om det inte är så att någon skruvat upp förspänningen absurdum och höjt framgaffeln.

Mest troligt är att du är ovan och hänger i styret. Men för att veta, kolla förspänningen både fram och bak, mät och kolla både det och hur gafflarna sitter i kronan.

Jag skulle nog göra en noggrann koll på att bakhjulet sitter helt rakt också.

Men mest troligt är ringrost. Jag upplevde samma sak på samma hoj som gick perfekt sist jag körde den och jag har inte gjort mer än tankat och bytt olja/filter sen i höstas.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
07- har flackare försprång än 05-06, så det beror det inte på om det inte är så att någon skruvat upp förspänningen absurdum och höjt framgaffeln.

Mest troligt är att du är ovan och hänger i styret. Men för att veta, kolla förspänningen både fram och bak, mät och kolla både det och hur gafflarna sitter i kronan.

Jag skulle nog göra en noggrann koll på att bakhjulet sitter helt rakt också.

Men mest troligt är ringrost. Jag upplevde samma sak på samma hoj som gick perfekt sist jag körde den och jag har inte gjort mer än tankat och bytt olja/filter sen i höstas.

Jag ska kolla upp inställningarna för jag tror att de är antingen felinställda eller inställda för komfort för det är jättemjukt i fram. bakhjulet sitter ok. Jag får den känslan när jag drar på och hänger i styret. Men ska det vara så? Ringrost kan vara orsaken...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag ska kolla upp inställningarna för jag tror att de är antingen felinställda eller inställda för komfort för det är jättemjukt i fram. bakhjulet sitter ok. Jag får den känslan när jag drar på och hänger i styret. Men ska det vara så? Ringrost kan vara orsaken...


Häng inte i styret!
 

Brian

Not dead yet
Gick med
2 Apr 2004
Ort
Skåne
Hoj
Superduke xr600r 250cr
KTM Verkstad
Det är kanske inte nära dig men värt att åka dit om du ska göra stora servicen eller andra som ska serva osv. JWF Racing i Skövde. KTM auktoriserad och har vettigaste priserna jämfört med alla andra KTM handlare och verkstäder.


Med risk för att detta blir ett långt inlägg:

KTM Märkesförsäkring har varit uppe någon som frågade.
De är väldigt fördelaktiga men har självrisk stöld/vagnskada 10000/12000. De tecknar endast om du redan har trafikförsäkring.
För mig skulle trafik kosta 2000 kr på svedea och helförsäkring 2500 hos KTM (handlare). 4500 kr är vääldigt bra pris om man inte kör omkull.



Har köpt en nyare superduke, en 07a. Den har vissa skumma egenskaper. Är det någon som har upplevt liknande?

Dör när man håller inne kopplingen(har rullat in på gården med motorn igång). Har hänt 1-2 gånger bara men ändå väldigt skum förteelse.

Ormar sig/vobblar lite lätt när man drar på gas kraftigt i högre hastighet 150+ km/h. Den är absolut inte crashad eller ens lagt. Är i utmärkt fint skick men backdäcket är dock platt. Min 05a beter sig inte så. Vad beror detta på? Kan det vara den mindre gaffelvinkeln och att jag är ovan och håller hårt i styret?

Den har acra och power commander samt blivit bänkad av en firma. Lite luftmodifikationer; öppnad luft burk och ett periskopliknande platt plaströr(luftinsuget under tanken) som blivit bortplockat. Men den smäller så fort man släpper på gasen. Var kul i början men lite störiget efter en kort period. Min andra SD går hur bra som helst och smäller endast vid hård motorbromsning. Förra ägaren säger att bänkfirman sagt att det ska vara så, för den får mycket bränsle. Men den verkar ju få för lite luft. Är det dåligt att den går på detta sätt, skadligt?

Tack för svar

Tack :tummenupp men Skövde är typ 40mil från mig :yoparty

Jag vet inte så mkt om dina problem men jag vet att jag hamnar för långt fram på min ibland speciellt vid ovana o måste tänka på att inte hålla för hårt i styret :) tror även min är felinställd i dämparen för min vikt men vet inte hur den skall stå :(

Är du säker på att den är mappad med luft modden? o inte bara med acra o commandern för då kanske den behöver mappas igen?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En fundering.. Har endast kört superduke i min mc-karriär, och då enbart 110 mil. Har ej tagit körkortet än. Dock upplever jag den som sjukt lättkörd och och av/på gasen har aldrig varit ett problem oavsett landsväg eller Sthlm innestad. Är "nybörjarhojar" så mycket mer lättkörda? Sist jag körde hoj var för tio år sen och då en Puch Dakota :)D ) så jag har ingen direkt vana av att köra cross eller dylikt men ändå är den väldigt easy. Har jag missat nått?
 

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Nu efter 120 mil på min SD och jämförelsen mot min förra cykel är som natt å dag. Jag hade en cb 1000r som jag var otroligt nöjd med men kände att jag ville testa något nytt. Första servicen är inte gjord ännu så om det är lika bra drag i denna det vet jag inte ännu, men v tvinnen inger ett sådant lugn så det går iaf fortare i kurvorna. Å d är inte bara tack vare motorn som d går fortare, utan även fjädrinskomponenterna är på en annan nivå, sicken väghållning, å bromsarna ska vi inte prata om, grymma. efter servicen blir d å kolla lite kvällar som man kan köra på Falkenberg. Ang bankörning, det sitter acra piper på min, behöver man db-killers i för att köra bana eller hur känsliga är dom?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu efter 120 mil på min SD och jämförelsen mot min förra cykel är som natt å dag. Jag hade en cb 1000r som jag var otroligt nöjd med men kände att jag ville testa något nytt. Första servicen är inte gjord ännu så om det är lika bra drag i denna det vet jag inte ännu, men v tvinnen inger ett sådant lugn så det går iaf fortare i kurvorna. Å d är inte bara tack vare motorn som d går fortare, utan även fjädrinskomponenterna är på en annan nivå, sicken väghållning, å bromsarna ska vi inte prata om, grymma. efter servicen blir d å kolla lite kvällar som man kan köra på Falkenberg. Ang bankörning, det sitter acra piper på min, behöver man db-killers i för att köra bana eller hur känsliga är dom?

Så ere :tummenupp

Grym hoj med grymt chassie :yoparty, se till att ta dig till en bana!

Det finns en anledning till att mina 3 år varaktiga hojbytarplaner inte blivit av, SDn är svårslagen helt enkelt.

Gällande ljud är det definitivt DB-killer som gäller, eller på vissa ställen (arrangörer) originalsystem tom. Hur hårde de är på Falken vet jag inte.
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Tack :tummenupp men Skövde är typ 40mil från mig :yoparty

Jag vet inte så mkt om dina problem men jag vet att jag hamnar för långt fram på min ibland speciellt vid ovana o måste tänka på att inte hålla för hårt i styret :) tror även min är felinställd i dämparen för min vikt men vet inte hur den skall stå :(

Är du säker på att den är mappad med luft modden? o inte bara med acra o commandern för då kanske den behöver mappas igen?

I manualen så står det hur hojen ska ställas in för din vikt och andra ösnkade egenskaper. Tror det finns en tabell under sadeln också. Inte så svårt om du har något som kan hjälpa dig lyfta hojen.



Vet inte riktigt vad som är gjort. MEn luftmodden är gjord på firman så de har säkert mappad efter de har moddat luften. Det är dock gjort i dina trakter. Köpte hojen i helsingborg. Den är körd i dynojetbänk på Yamaha center i helsingborg. Mer står inte på kvittot och vet jag inte. Förra ägaren har inte så djupa kunskaper i området heller, han har bara lämnat in den.

Jag kan se på kurvan att vridet kommer senare, först vid 3000 varv så börjar grafen. Men den har blivit högre från 5k-8,5k varv. Innan började vridkurvan på 2k varv och var jämnare. Kan detta göra att hojen dör när man drar in kopplingen?

Hojen dör vid kopppling indragen
Ingen som har liknande problem att hojen dör när har kopplingen inne? Skulle uppskatta lite feedback om någon har erfarenhet eller kunskaper i ämnet.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Gällande ljud är det definitivt DB-killer som gäller, eller på vissa ställen (arrangörer) originalsystem tom. Hur hårde de är på Falken vet jag inte.

På Falken är det stenhårt. Det är VÄLDIGT mycket tjafs med grannarna så han som driver banan springer hela tiden med dB-mätare. Om inte bullret sköts rätt så får han lägga ner banan...:-(
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
KTM Märkesförsäkring har varit uppe någon som frågade.
De är väldigt fördelaktiga men har självrisk stöld/vagnskada 10000/12000. De tecknar endast om du redan har trafikförsäkring.
För mig skulle trafik kosta 2000 kr på svedea och helförsäkring 2500 hos KTM (handlare). 4500 kr är vääldigt bra pris om man inte kör omkull.

Lite småsugen på att byta till en SD och undrar var man hittar mer info om denna försäkring?
 

SallaN

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Ängelholm
Hoj
KTM superduke
E det någon som vet om det tar skada på hojen om man byter tillbaka till orginal rör efter att man har mappat den till t.ex gpr, eller om man kan ställa något på power com, för att undvika några problem. Den där jävla bilprovningen.....
 

goffy

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Hemma
Hoj
KTM Superduke 05
E det någon som vet om det tar skada på hojen om man byter tillbaka till orginal rör efter att man har mappat den till t.ex gpr, eller om man kan ställa något på power com, för att undvika några problem. Den där jävla bilprovningen.....
Har du besiktas och fått nedslag? För har du db i brukar det inte vara några problem Ängelholm brukar vara lungt ;)
 

KinOO

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
oak island
Hoj
Rc8R-11 & Crf 450-07
I manualen så står det hur hojen ska ställas in för din vikt och andra ösnkade egenskaper. Tror det finns en tabell under sadeln också. Inte så svårt om du har något som kan hjälpa dig lyfta hojen.



Vet inte riktigt vad som är gjort. MEn luftmodden är gjord på firman så de har säkert mappad efter de har moddat luften. Det är dock gjort i dina trakter. Köpte hojen i helsingborg. Den är körd i dynojetbänk på Yamaha center i helsingborg. Mer står inte på kvittot och vet jag inte. Förra ägaren har inte så djupa kunskaper i området heller, han har bara lämnat in den.

Jag kan se på kurvan att vridet kommer senare, först vid 3000 varv så börjar grafen. Men den har blivit högre från 5k-8,5k varv. Innan började vridkurvan på 2k varv och var jämnare. Kan detta göra att hojen dör när man drar in kopplingen?

Hojen dör vid kopppling indragen
Ingen som har liknande problem att hojen dör när har kopplingen inne? Skulle uppskatta lite feedback om någon har erfarenhet eller kunskaper i ämnet.

Jag har faktiskt råkat ut för det 2 ggr iår båda gångerna i växling mellan 1-2. Jag tror dock att det i mitt fall beror på att hojen fortfarande var kall.
 

SallaN

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Ängelholm
Hoj
KTM superduke
Har du besiktas och fått nedslag? För har du db i brukar det inte vara några problem Ängelholm brukar vara lungt ;)

Nej ska göra det i morgon! Men nu sitter original på, och tur att man bytte för jag uptäckte att det andra hade spruckit lite i svettsfogen:tungan blir att fixa...
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Jag som är totalt värdelös på detta undrar vilket av batterierna i länken jag ska ha till min Superduke. Ktm rc8? :p

samma samma...... det var just detta batteri jag köpte, det enda är att polerna sitter några mm längre in än std så man får antingen bocka om den ena kabelskon (+-polen) lite eller göra som jag gjorde ansluta den på ovansidan polen.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
samma samma...... det var just detta batteri jag köpte, det enda är att polerna sitter några mm längre in än std så man får antingen bocka om den ena kabelskon (+-polen) lite eller göra som jag gjorde ansluta den på ovansidan polen.

Får man plats med en extra kabelsko då?

Jag måste också byta och har idag draget ut en snabbkoppling som jag kan koppla laddaren till utan att behöva plocka isär allt först.. En tämligen skön lösning som jag ogärna byter bort för att jag köper fel batteri,
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top